Trajectcontrole in België
Moderator: Moderatoren
-
- 2x4 autosnelweg
Re: Trajectcontrole in België

-
- 2x4 autosnelweg
Overigens zijn er overal langs Vlaamse snelwegen nieuwe camera's verschenen. Het gaat vaak om twee camera's die zo gepositioneerd zijn dat ze ook in voertuigen kunnen filmen. Ik vroeg me al af waarom die plots overal verschijnen. Ik dacht eerst aan nog maar eens meer cameraterreur om 'veiligheid' (alsof de nummerplaatcamera's nog niet genoeg prijsgeven).
Het blijkt om iets anders te gaan:
Het gaat om dit soort camera's

Het blijkt om iets anders te gaan:
Zestig nieuwe slimme camera’s op Vlaamse snelwegen, maar waar dienen die voor? “Na een week zijn ze weer weg”
Wegen en Verkeer hangt in heel Vlaanderen zestig camera’s om te filmen hoeveel trucks met gevaarlijke producten rondrijden. Om zo voor het eerst in kaart te kunnen brengen wat waar rondrijdt, en hoeveel chemische stoffen op onze snelwegen passeren.
“Ze zullen een week lang – van 30 mei tot 6 juni – het zogenaamde ADR-transport tellen. Dus zowel nationaal als internationaal vrachtvervoer van gevaarlijke stoffen, zoals chemische producten en dergelijke. Er wordt enkel op de snelwegen gefilmd, niet op secundaire wegen. De camera’s tellen niet alleen het aantal trucks, maar registreren ook welke lading vervoerd wordt. Dat is zichtbaar aan een identificatieplaatje aan de zijkant van de trucks.”
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230517_93456534

Laatst gewijzigd door Alfa op za 03 jun 2023, 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- expressweg
Om het even in de termen van de verkeersinfo te houden:
Antwerpen -> Nederland: vanaf het punt dat de 3e rijstrook afvalt (dat is
Ekeren) staan nu camera's plus het bord "TC"
Google Streetview: https://www.google.com/maps/@51.2669256 ... ?entry=ttu
(Hier nog geen borden, wel de installatie)
Satellietweergave laat heel duidelijk 2 lijnen zien, dat is een vergelijkbare methode om in NL de camera's voor een TC te richten:
https://www.google.com/maps/@51.2670321 ... ?entry=ttu
Nederland -> Antwerpen:
Alleen de bekende TC rondom Stabroek. De borden van
staan er, inclusief de "busbaan". Geen idee of deze TC actief is, maar het helpt wel om de snelheid rond 100 km/h. Daardoor is dat stukje A12 wel vervelend geworden: Er is nauwelijks snelheidsverschil met vrachtverkeer, waardoor de boel veel sneller op de rem gaat (en vrachtverkeer elkaar zelfs gaat inhalen, wat voorheen amper gebeurde vanwege het grotere snelheidsverschil)
Antwerpen -> Nederland: vanaf het punt dat de 3e rijstrook afvalt (dat is

Google Streetview: https://www.google.com/maps/@51.2669256 ... ?entry=ttu
(Hier nog geen borden, wel de installatie)
Satellietweergave laat heel duidelijk 2 lijnen zien, dat is een vergelijkbare methode om in NL de camera's voor een TC te richten:
https://www.google.com/maps/@51.2670321 ... ?entry=ttu
Nederland -> Antwerpen:
Alleen de bekende TC rondom Stabroek. De borden van

-
- expressweg
Dat zijn dit soort dingen:Alfa schreef: ↑za 03 jun 2023, 12:35 Overigens zijn er overal langs Vlaamse snelwegen nieuwe camera's verschenen. Het gaat vaak om twee camera's die zo gepositioneerd zijn dat ze ook in voertuigen kunnen filmen. Ik vroeg me al af waarom die plots overal verschijnen. Ik dacht eerst aan nog maar eens meer cameraterreur om 'veiligheid' (alsof de nummerplaatcamera's nog niet genoeg prijsgeven).
Het blijkt om iets anders te gaan:Zestig nieuwe slimme camera’s op Vlaamse snelwegen, maar waar dienen die voor? “Na een week zijn ze weer weg”
Wegen en Verkeer hangt in heel Vlaanderen zestig camera’s om te filmen hoeveel trucks met gevaarlijke producten rondrijden. Om zo voor het eerst in kaart te kunnen brengen wat waar rondrijdt, en hoeveel chemische stoffen op onze snelwegen passeren.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230517_93456534
![]()
Mooi van RWS gekopieerd

-
- 2x4 autosnelweg
Het Nieuwsblad heeft trouwens een kaartje gemaakt met alle flitslocaties van 2022: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230626_96242070 (jammer genoeg zit het wel achter een betaalmuur).Dit is de strafste flitspaal van België, goed voor 7,5 miljoen euro aan boetes
Dit is de best renderende flitspaal van het land. Hij betrapte in zijn eentje meer dan 120.000 hardrijders in 2022 en bracht daarmee in één jaar tijd voor 7,5 miljoen euro aan boetes op. Er zijn in Vlaanderen acht snelheidscamera’s die elk meer dan 50.000 bestuurders betrappen.
(...)
Actiefste paal
De best renderende flitspaal van het land staat in Antwerpen. Het gaat om de paal op de E19 richting Antwerpse ring, net voor het inrijden van de Craeybeckxtunnel. Die betrapte in 2022 meer dan 120.000 hardrijders of gemiddeld één keer om de vier minuten. Er werden meer boetes uitgeschreven voor overtredingen daar dan in heel Kortrijk (76.795) en Lier (44.519) samen.
(...)
Volledig artikel: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230626_97223957
Ik vind het toch verrassend dat juist de trajectcontroles zo hoog scoren. Velen zijn wel voorzien op vervelende locaties zoals het viaduct op de A11 en het viaduct van Gentbrugge op de E17 waar je in beide gevallen maar 90 mag en waar dat zeker bij de A11 onredelijk traag aanvoelt.
-
- Moderator
120.000 boetes.
Er passeren daar circa 130.000 voertuigen per dag, of 65.000 per richting.
Dat zijn dan 23.725.000 passanten per jaar. 120.000 boetes betekent een overtredingspercentage van 0,5%.
Het verhaal in Frankrijk gaat dat ze stoppen met trajectcontroles omdat het minder boetes oplevert dan vaste flitspalen.
Er passeren daar circa 130.000 voertuigen per dag, of 65.000 per richting.
Dat zijn dan 23.725.000 passanten per jaar. 120.000 boetes betekent een overtredingspercentage van 0,5%.
Het verhaal in Frankrijk gaat dat ze stoppen met trajectcontroles omdat het minder boetes oplevert dan vaste flitspalen.
-
- 2x3 autosnelweg
Maar het gaat om verkeersveiligheid en niet om de inkomsten hoor.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
-
- 2x4 autosnelweg
Dat argument van verkeersveiligheid wordt vaak misbruikt omdat je daar moeilijk tegen kunt zijn.
Uiteraard wil ik ook niet dat ieder jaar duizenden mensen overlijden in het verkeer. Maar nu denk ik dat het een beetje doorslaat.
Het is superveilig als de Vmax op een snelweg slechts 50 is....
Uiteraard wil ik ook niet dat ieder jaar duizenden mensen overlijden in het verkeer. Maar nu denk ik dat het een beetje doorslaat.
Het is superveilig als de Vmax op een snelweg slechts 50 is....
-
- stadsweg

Laatst gewijzigd door SAN RED op do 29 jun 2023, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2x2 autosnelweg
Vandaar dat we in België dan ook een minimumsnelheid hanteren op autosnelwegen 

-
- 2x2 autosnelweg
-
- 2x2 autosnelweg

De minimumsnelheid geldt niet als de omstandigheden het niet toelaten. 2 jaar geleden is er trouwens een kamerdebat gehouden om deze te laten optrekken tot 80 km/u.
-
- 2x2 autosnelweg
File heeft z'n eigen wegcoderegels, de Vmin op autosnelwegen als er geen file is, is vastgesteld op 70. File zelf gebeurt tussen de 0 en 50km/h.Seat Ibiza schreef: ↑do 29 jun 2023, 13:22![]()
Krijg je dan ook een boete in België als je stilstaat in een file?![]()