Trajectcontrole in België
Moderator: Moderatoren
-
Thom
- verkeersader
Re: Trajectcontrole in België
Op het kaartje van het AWV mis ik nog wel een paar trajectcontroles. O.a. op de A12 tussen Stabroek en Zandvliet en op de E19 van Brecht richting Antwerpen.
-
Tommy
- autoweg
E40 (A10!) is inderdaad diegene met voortdurend aansluitende trajectcontroles. Eigenlijk is het simpel hoor. Vanaf Erpe-Mere tot Beernem...Alfa schreef: za 02 aug 2025, 0:53Ik zie dat niet staan wat Temse betreft.
Trouwens: die kaart toont wel dat de A11-E40 de snelweg is met de meest opeenvolgende trajectcontroles. Er zijn daar verhalen gekend van mensen die 7 keer een boete kreeg van trajectcontroles op het traject: https://www.nieuwsblad.be/binnenland/ph ... origin=app Ik wist zelf ook niet dat er nabij Zwijnaarde ook trajectcontroles zijn op de E40.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
Mundial
- verkeersader
Binnenkort komen er nieuwe centrale servers met sterkere software voor het ANPR-netwerk in België.
Artikel achter paywall van HLN.
Ik heb wel het gevoel dat we op een hellend vlak zitten: waar het vroeger om zware misdaad of verkeerszaken ging, schakelen we nu een versnelling hoger.
Het artikel zit achter een paywall dus niet iedereen kan het lezen, maar enkele citaten.
Artikel achter paywall van HLN.
Ik heb wel het gevoel dat we op een hellend vlak zitten: waar het vroeger om zware misdaad of verkeerszaken ging, schakelen we nu een versnelling hoger.
Het artikel zit achter een paywall dus niet iedereen kan het lezen, maar enkele citaten.
Het detecteren en bijhouden van gewoontes vind ik wel vergaan, het lijkt wel alsof het vermoeden van onschuld omgedraaid wordt.HLN schreef: De grootste sprong voorwaarts komt van een nieuwe analysemotor: FOCUS-ANPR. Die kan veel meer dan nummerplaten lezen. Speurders over heel het land krijgen er ongeziene mogelijkheden mee. Het systeem alarmeert niet enkel automatisch bij een gezochte of gestolen wagen, maar reconstrueert ook het hele traject én de gebruikelijke routes die hij aflegt. Op basis van die vastgelegde gewoontes kan de politie een voertuig met minder risico onderscheppen.
Meer nog: het krachtige systeem detecteert op basis van AI ook konvooien van verdachte voertuigen en abnormaal verkeersgedrag. "Denk aan drugstrafikanten die vaak in colonne rijden", licht de woordvoerder van de minister toe. "Of wagens die herhaaldelijk een wijk in- en uitrijden waar inbraken plaatsvinden. Het systeem kan in dat geval een melding naar de lokale politie sturen, die ter plaatse een kijkje kan nemen." Zelfs misbruik van parkeerplaatsen voor mindervaliden komt zo beter in beeld, letterlijk.
Zoals we hier al vermoedden, werken heel wat trajectcontroles niet maar binnenkort dus wel, dan kunnen er heel wat trajectcontroles bijkomen.HLN schreef:Vanaf 2026 zal het hele land overgaan op de vernieuwde technologie. In eerste instantie worden de observatiecamera's geactiveerd, daarna volgen de trajectcontroles en 'ontwaken' tientallen - mogelijk honderden - slapende systemen.
Voor de bestuurder met een zware voet zal de impact snel voelbaar zijn. In 2024 was een kwart van de bijna 7 miljoen verkeersovertredingen al te danken aan trajectcontroles: goed voor zo'n 1,7 miljoen boetes. Dat cijfer zal fors stijgen zodra alle camera's weer in werking treden.
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Dus dat systeem kan ook de gewoonlijke trajecten reconstrueren? Dat is inderdaad een grote privacyinbreuk. Het is altijd dat dit soort technologie misbruikt wordt. Binnenkort met de gezichtsherkenning wordt het nog een groter feest.
M.i. zouden ze die gegevens enkel mogen gebruiken na bevel van een onderzoeksrechter.
M.i. zouden ze die gegevens enkel mogen gebruiken na bevel van een onderzoeksrechter.
-
Chris
- Moderator
Zowat elke smartphone doet dit ook, alleen vinden we dat geen bezwaar, want het is zo lekker makkelijk. Of we denken dat we het uitschakelen terwijl alleen de gebruiker zelf het niet meer ziet, en Google nog wel.
Ik vind het zelf te ver gaan dat de overheid dit allemaal bijhoudt. Uit naam van veiligheid vindt men dat alles geoorloofd is. Maar we staan het zelf ook toe dat Google en vergelijkbare spyware bedrijven dit doen.
Ik vind het zelf te ver gaan dat de overheid dit allemaal bijhoudt. Uit naam van veiligheid vindt men dat alles geoorloofd is. Maar we staan het zelf ook toe dat Google en vergelijkbare spyware bedrijven dit doen.
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Het reconstrueren van het doen en laten van personen is inderdaad echt een brug te ver.
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
Dat is wel spijtig. Voorzichtig uitgedrukt.
Misschien overdrijf ik. Maar toch.
Straks krijg ik post van de politie dat ik ergens op de E313 toevallig meer dan 25 kilometer achter hetzelfde voertuig reed (dat was gisteren gebeurd. Kennelijk hadden we allebei de cruise control op 125 gezet).
Misschien overdrijf ik. Maar toch.
Straks krijg ik post van de politie dat ik ergens op de E313 toevallig meer dan 25 kilometer achter hetzelfde voertuig reed (dat was gisteren gebeurd. Kennelijk hadden we allebei de cruise control op 125 gezet).
-
Mundial
- verkeersader
Zeker gezien de gemiddelde politiezone in België vaak te klein is om professioneel georganiseerd te worden en als er dan een paar speurneuzen tussen zitten die te veel CSI gekeken hebben...Wimpie25 schreef: zo 24 aug 2025, 11:49 Het reconstrueren van het doen en laten van personen is inderdaad echt een brug te ver.
Dat heb ik ook gedaan, als Google dat toch doet, hoop ik dat ze een paar regels overtreden (als in: dat dit dit niet legaal is) en dat er ooit eens tegen opgetreden wordt. Anders moet ik maar eens een andere methode zoeken.Chris schreef: za 23 aug 2025, 20:21 Of we denken dat we het uitschakelen terwijl alleen de gebruiker zelf het niet meer ziet, en Google nog wel.
-
jdb2
- autoweg
Liever Google dan dat een overheid dit doet, dan is dit toch de minste van twee kwaden. Bij Google is er enkel een commerciële motivatie. Bij de overheid staat de politie aan je deur als je iets online post dat hen niet zint (denk maar niet dat dit in de EU niet gebeurt). Met de chat control en "digitale identiteit" die men straks wil invoeren wordt de deur daarvoor opengezet. Dat wordt dan doorgedrukt onder het mom van kinderbescherming, en welke politicus wil tegen het beschermen van kinderen stemmen? Op die manier kan men ook gezichtsherkenning gaan invoeren. Dan heb ik zelfs nog liever dat mijn data naar China gaat, voor de Chinezen is de gemiddelde EU-burger toch niet interessant genoeg.
Wel het vingertje opsteken naar China, maar als je de EU-politici de vrijheid geeft willen ze exact hetzelfde doen.
Moest ik het voortuig vooraan zijn heb ik liever dit dan een kat-en-muis spel waarbij iemand me inhaalt, zich laat terugzakken waarbij ik hem opnieuw moet inhalen. Dat heb ik al een keer voorgehad op een uitgestorven snelweg in Spanje met een auto met Portugees kenteken. Ik heb toen als test even gas bijgegeven van 120 naar 140, en dan deed die alsnog hetzelfde. Dat soort gedrag in die omstandigheden vind ik dan wel creepy, zeker met de spookverhalen in het achterhoofd die je hoort over Spaanse snelwegen. Ik heb toen dan maar even een afrit genomen om die ander te laten gaan.
Wel het vingertje opsteken naar China, maar als je de EU-politici de vrijheid geeft willen ze exact hetzelfde doen.
125 is nog safe en zolang je volgafstand voldoende was, vraag ik me af wat ze je kunnen maken, `t is niet dat je hem tot aan de voordeur gevolgd hebt.Willem schreef: zo 24 aug 2025, 19:46 Misschien overdrijf ik. Maar toch.
Moest ik het voortuig vooraan zijn heb ik liever dit dan een kat-en-muis spel waarbij iemand me inhaalt, zich laat terugzakken waarbij ik hem opnieuw moet inhalen. Dat heb ik al een keer voorgehad op een uitgestorven snelweg in Spanje met een auto met Portugees kenteken. Ik heb toen als test even gas bijgegeven van 120 naar 140, en dan deed die alsnog hetzelfde. Dat soort gedrag in die omstandigheden vind ik dan wel creepy, zeker met de spookverhalen in het achterhoofd die je hoort over Spaanse snelwegen. Ik heb toen dan maar even een afrit genomen om die ander te laten gaan.
🍉
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Liever zo weinig mogelijk data bij beiden.
Ik denk Willem verwees naar de zin in het artikel dat het systeem ook 'verdachte patronen' kan herkennen zoals konvooien van verdachte voertuigen. “Denk aan drugstrafikanten die vaak in colonne rijden” “Of wagens die herhaaldelijk een wijk in- en uitrijden waar inbraken plaatsvinden. Het systeem kan in dat geval een melding naar de lokale politie sturen, die ter plaatse een kijkje kan nemen.”jdb2 schreef: ma 25 aug 2025, 10:27
125 is nog safe en zolang je volgafstand voldoende was, vraag ik me af wat ze je kunnen maken, `t is niet dat je hem tot aan de voordeur gevolgd hebt.
-
jdb2
- autoweg
Tja ik heb in Frankrijk ook al eens meer dan 15 km of zo achter een andere auto gereden op een 110-weg omdat het snelheidsverschil anders te klein is om in te halen en het daar stikte van de flitspalen. Dan moeten maar wat camera's weghalen, dan zijn beide problemen opgelost. 
🍉
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Het COC, het Controleorgaan op de politionele informatie, sprak zich uit over de zaak. De boodschap is wel dat de politie drones mag gebruiken voor het vaststellen van verkeersovertredingen, zolang de regels strikt gevolgd worden en een interventie niet op een andere, minder invasieve manier kan. Zo moet er vooraf een soort motivatienota toevoegen. Maar dat zal uiteraard op termijn een soort standaarddocument worden en geen garantie dat privacy belangrijk geacht wordt.Ja, politie mag met drones jacht maken op verkeerszondaars, zelfs voor boetes van 58 euro
Ophef vorig jaar, toen een politiezone in Limburg met een drone over een fietsstraat vloog om bestuurders te controleren. Buurtbewoners vroegen zich openlijk af of de politie daarmee hun privacy niet schendt. Maar het mag wel degelijk, blijkt na onderzoek, mét een aantal kanttekeningen. Moeten we binnenkort ook naar boven kijken wanneer we een fietser hebben ingehaald in een fietsstraat of een andere verkeersovertreding begaan?
Volledig artikel: https://archive.is/7UyOD
Het ergste is natuurlijk dit soort uitspraken:
Het klassieke verhaal natuurlijk, van zodra er iets technisch mogelijk is wordt het vroeg of laat ook gebruikt om burgers mee te beboeten. Veiligheidsmensen willen altijd meer macht en meer bevoegdheden. Dat is een rupsje nooitgenoeg. En altijd gebruiken ze dit soort scheve vergelijkingen als argument hiervoor. Juist doordat er alsmaar meer invasieve technologie beschikbaar komt is het belangrijker dan ooit dat nagedacht wordt welke middelen proportioneel zijn voor het doel. Wat mij betreft is de inzet van drones voor verkeerscontroles dat niet.“Wie het buiten proportie vindt, moet zich de vraag stellen of de veiligheid van een schoolgaande fietser minder belangrijk is dan dat klein beetje privacy dat wordt geschonden”, zei korpschef Claes daarover toen. Een uitspraak die tijdens het onderzoek nog een staartje zou krijgen.
-
sven_engelen
- expressweg
Svenlo
https://svene.nl/
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
De Minister is bezig het het voeren van onderzoek naar het wel en wee van de TCAAS systemen bij gemeenten, nadat ze al flink geschrapt heeft in de TC's op Gewestwegen. Het is vooral het commerciële karakter dat haar een doorn in het oog is.
En het is absurd hoeveel er trouwens nog gepland waren, als je onlangs zag hoe de achterliggende systemen de beelden niet verwerkt kregen. TC's kosten handenvol geld en men kon ze zelfs niet gebruiken...
-
Mundial
- verkeersader
Sommige politiezones hebben toch echt niets beters te doen. Als je in de serie niveau 4 zag hoe ze daar hard werkten aan een probleem dat een lokale zone te boven ging en dan ziet hoe andere zones tijd hebben voor dit soort grapjes.
In sommige straten heb ik echt liever dat ik wordt ingehaald dan dat ik opgejaagd wild ben.
In sommige straten heb ik echt liever dat ik wordt ingehaald dan dat ik opgejaagd wild ben.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Het verschil tussen zones en regio's is ook erg groot. Hier in het oosten van Vlaams-Brabant moet je echt al zoeken achter de dichtstbijzijnde gewestelijke TC, dus op dat vlak zitten we safe. Maar sommige gemeentes hebben er in elke straat eentje staan, en sommige gemeentes geen enkele. De stad Aarschot doet onder het bewind van Gwendolyne Rutten er bijvoorbeeld helemaal niet aan mee. Wij hebben geen enkele TC op het gehele grondgebied.
-
Mikhail
- expressweg
Sinds wanneer is er een (actieve) trajectcontrole op het viaduct van Vilvoorde in de richting van Groot-Bijgaarden (binnenring)? Het viel me voor het eerst op aangezien ik hier niet veel meer passeer, en na het viaduct is het bord C46 (einde alle verboden) vervangen door een extra bord C43 met vmax 90. Het viel me op dat bijna iedereen zich aan de snelheid hield, wat vroeger echt niet het geval was.
Edit: had mij vergist tussen de binnen en buitenring, die liggen natuurlijk anders dan dat ik typte.
Edit: had mij vergist tussen de binnen en buitenring, die liggen natuurlijk anders dan dat ik typte.
Laatst gewijzigd door Mikhail op ma 15 sep 2025, 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.
-
tompie
- autoweg
Tijdens werkdagen kan je toch niet sneller omwille van de vele file's maar op de rustige uren kan deze wel een gevaarlijke zijn
belgie is zo slecht nog niet
-
Tommy
- autoweg
Is toch al enkele maanden actief. Denk van juni ergens. In beide richtingen, 90km/u buitenring, 50km/u binnenring...
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
Mundial
- verkeersader
Aan het begin van de A12 zijn er ook bijgekomen op de hellingen daar. Vooral richting de ring moet je oppassen, met de afdaling daar.
-
Joshua
- autoweg
Nieuwe volgende stap:
Bron en meer: https://www.hln.be/binnenland/auto-niet ... ook.com%2F.HLN schreef: Auto niet verzekerd of gekeurd? Wie langs ANPR-camera rijdt, krijgt automatisch een boete
Justitie en politie gaan straks bestuurders die zonder geldig verzekerings- of keuringsbewijs rondrijden “automatisch” vervolgen. Dat meldt ‘Het Nieuwsblad’. De vele ANPR-camera’s zullen dan dag en nacht op de loer liggen.
Laatst gewijzigd door Joshua op do 25 sep 2025, 21:17, 2 keer totaal gewijzigd.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
De klassieke escalatieladder van controle. Er zal steeds meer gecontroleerd worden met die camera's. Er staat wel niet hoe hoog de boete is, hopelijk geen honderden euro's boete als je een dag te laat bent voor de keuring.
-
Durashift
- expressweg
-
Mundial
- verkeersader
Onverzekerde en (lang) niet gekeurde voertuigen opsporen en aan de ketting leggen vond ik nog te verantwoorden gebruik van ANPR. Maar gewoon een boete sturen slaat nergens op, die voertuigen hebben geen plaats op de openbare weg.
-
sven_engelen
- expressweg
Svenlo
-
verfmeer95
- expressweg
Ik vraag me wel af hoeveel false-positives dit systeem oplevert. Van wat ik begrepen heb kan het in Nederland gerust een dag of twee duren voordat een nieuwe verzekeringspolis in de rdw-systemen terecht komt. Als dat in België ook zo is, dan ben je voornamelijk een hoop politiecapaciteit aan het verspillen, zonder dat je de wegen veiliger maakt. Bij een boete kan je die false-positives er makkelijk uit filteren door een paar dagen later nogmaals te kijken en dan pas de boete te versturen.
-
Mikhail
- expressweg
Ik heb jaar en dag in de verzekeringen gewerkt, in de periode 2010-2015 werd dit 1x per maand aan de centrale systemen doorgegeven, na 2015 was dit al 2x per maand, na 2022 heb ik hier geen idee meer van aangezien ik daar gestopt ben.
(Je wilt niet weten hoeveel telefoons ik ooit heb moeten beantwoorden van politieambtenaren die personen op kant zetten wegens ‘niet verzekerd’, terwijl ze wel een geldig verzekeringsbewijs hadden).
(Je wilt niet weten hoeveel telefoons ik ooit heb moeten beantwoorden van politieambtenaren die personen op kant zetten wegens ‘niet verzekerd’, terwijl ze wel een geldig verzekeringsbewijs hadden).
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
Wellicht langer. Ik krijg tegenwoordig een aanbieding (3 dagen geldig ofzo) als ik een nieuwe auto koop of een "geschorste" auto aanmeldt bij de (vaste) verzekering. Ik denk dat ik wel verzekerd ben tot dan.... Maar het RDW zal pas na mijn akkoord verwittigd worden.verfmeer95 schreef: vr 26 sep 2025, 9:24 Ik vraag me wel af hoeveel false-positives dit systeem oplevert. Van wat ik begrepen heb kan het in Nederland gerust een dag of twee duren voordat een nieuwe verzekeringspolis in de rdw-systemen terecht komt.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
De eerder besproken omzendbrief is nu ook effectief verschenen:
Vlaanderen scherpt regels voor nieuwe trajectcontroles aan: "Constructies op basis van aantal boetes zijn niet aanvaardbaar"
De Vlaamse regering scherpt de regels voor nieuwe trajectcontroles aan. Die nieuwe regels moeten een einde maken aan trajectcontroles als een verdienmodel. Dat zeggen Vlaams minister van Binnenland Hilde Crevits (CD&V) en minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA). Zij hebben de nieuwe regels via een omzendbrief aan de lokale besturen bezorgd.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/03/06 ... dienmodel/