Omhoogwijzende pijlen
Moderator: Moderatoren
-
- expressweg
Omhoogwijzende pijlen
Wie een beetje heeft meegelezen, weet precies waar het over gaat. Verdere uitleg lijkt me dan ook overbodig...
(Gelieve te kiezen wat het dichtst bij jouw antwoord in de buurt komt. Wel s.v.p. de details even toelichten.)
(Gelieve te kiezen wat het dichtst bij jouw antwoord in de buurt komt. Wel s.v.p. de details even toelichten.)
-
- expressweg
-
- 2x2 autosnelweg
-
- Moderator
-
- 2x3 autosnelweg
Ik heb gekozen voor de optie "Nee, omdat het niet belangrijk genoeg is om geld aan uit te geven." Er zijn imo genoeg eenvoudigere oplossingen beschikbaar. Een oplossing is bijvoorbeeld een bord als nu bij het Kleinpolderplein staat, met daarop alleen pijlen die aangeven hoe de rijstroken zich verdelen. Dat lijkt me voldoende, en zorgt ook voor uniformiteit in de alle borden met overal vallende pijlen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
- 2x5 autosnelweg
Mits goed gebruikt (voor het verkeerde voorbeeld: ga naar Duitsland), geven staande pijlen extra duidelijkheid over het verloop van de rijbanen bij een kruising.
Nadelig is echter dat staande pijlen dwingend leiden tot minder ruimte voor de doelen. Het gevolg zie je maar al te vaak in Duitsland, waar op de borden met een gesplitste pijl allerlei doelen in onduidelijk Engschrift moeten worden gezet en pas bij de splitsing zelf (waar korte staande pijlen worden gebruikt) reguliere letters worden gebruikt. Dat laatste vind ik een groter nadeel dan staande pijlen voordeel brengen. Ik vrees daarbij ook dat de boodschap bij veel weggebruikers niet zal aankomen. Worden die paar Duitse tapers nu werkelijk beter gebruikt dan de Nederlandse, omdat Duitsland staande pijlen heeft?
Kortom, weggebruikers moeten met aparte borden op tapers worden gewezen. Rijstrookverdelingsborden zijn daarvoor ideaal. Portaalborden brengen, zoals gezegd, naar mijn mening de boodschap onvoldoende over voor de gemiddelde weggebruiker, terwijl de leesbaarheid erop achteruit gaat.
Nadelig is echter dat staande pijlen dwingend leiden tot minder ruimte voor de doelen. Het gevolg zie je maar al te vaak in Duitsland, waar op de borden met een gesplitste pijl allerlei doelen in onduidelijk Engschrift moeten worden gezet en pas bij de splitsing zelf (waar korte staande pijlen worden gebruikt) reguliere letters worden gebruikt. Dat laatste vind ik een groter nadeel dan staande pijlen voordeel brengen. Ik vrees daarbij ook dat de boodschap bij veel weggebruikers niet zal aankomen. Worden die paar Duitse tapers nu werkelijk beter gebruikt dan de Nederlandse, omdat Duitsland staande pijlen heeft?
Kortom, weggebruikers moeten met aparte borden op tapers worden gewezen. Rijstrookverdelingsborden zijn daarvoor ideaal. Portaalborden brengen, zoals gezegd, naar mijn mening de boodschap onvoldoende over voor de gemiddelde weggebruiker, terwijl de leesbaarheid erop achteruit gaat.
-
- 4x5 autosnelweg
Wat mij betreft ook.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- autoweg
-
- 2x5 autosnelweg
-
- autoweg
-
- stadsweg
Ik heb gekozen voor optie 1: Ja, ze zijn veel duidelijker en tapers zijn een goede reden om te beginnen met het invoeren.
Waarom? Nou ja, het antwoord geeft de reden al aan. We kunnen beginnen met tapers en daarna de omhoog wijzende pijlen op elk portaal invoeren. Dan krijg je wel een tiental jaar een mix van pijlen naar boven en naar beneden, maar volgens mij valt dat veel weggebruikers niet eens erg op.

De bestemmingen kunnen hier makkelijk boven staan in plaats van ertussen zonder dat het bord buitensporig groot wordt. Bij drie rijbanen rechtdoor kunnen de bestemmingen trouwens wel tussen de pijlen van de eerste en de derde rijbaan rechtdoor, want dan is er genoeg ruimte voor. De pijl voor de middelste rijbaan rechtdoor is dan een gewone kleine omhoogstaande pijl.
Waarom? Nou ja, het antwoord geeft de reden al aan. We kunnen beginnen met tapers en daarna de omhoog wijzende pijlen op elk portaal invoeren. Dan krijg je wel een tiental jaar een mix van pijlen naar boven en naar beneden, maar volgens mij valt dat veel weggebruikers niet eens erg op.
Ligt eraan hoe je ze toepast, door gebruik te maken van relatief lage pijlen: zulke pijlen dus:Nadelig is echter dat staande pijlen dwingend leiden tot minder ruimte voor de doelen...

De bestemmingen kunnen hier makkelijk boven staan in plaats van ertussen zonder dat het bord buitensporig groot wordt. Bij drie rijbanen rechtdoor kunnen de bestemmingen trouwens wel tussen de pijlen van de eerste en de derde rijbaan rechtdoor, want dan is er genoeg ruimte voor. De pijl voor de middelste rijbaan rechtdoor is dan een gewone kleine omhoogstaande pijl.
Groetsels, Patrick
-
- expressweg
-
- expressweg
Hanno: niet alleen lelijk, ook nog eens erg onduidelijk, zeker als je er met 100 km/h langsrijdt. Bij een portaalbord heb je veel langer de tijd, en hoef je niet zélf de associatie te leggen tussen portaalbord en rijstrokenbord, maar staat de associatie gewoon heel duidelijk weergegeven.
Mikhail: de Duitse pijlen zijn qua vorm wel mooi, maar de uitvoering is niet altijd even geweldig.
Mikhail: de Duitse pijlen zijn qua vorm wel mooi, maar de uitvoering is niet altijd even geweldig.
-
- 4x5 autosnelweg
-
- expressweg
Jawel: het is een bevestiging van de situatie. Netzoals er bij een afslag pijlen op het wegdek staan, zouden zulke pijlen-naar-rechts ook op de portaalborden een nuttige functie hebben.Vinny schreef:Omhoogwijzende pijlen zijn toch (behalve bij tapers) helemaal niet duidelijker dan omlaagwijzende pijlen? :dontknow:
Ik heb een schurfthekel aan platte pijlen, maar het leek mij handig de discussie te voeren op objectieve argumenten...Vinny schreef:Sterker nog, omhoogwijzende pijlen zijn meestal niet plat. En ik heb een schurfthekel aan on-platte pijlen op portaalborden!
-
- stadsweg
-
- 4x5 autosnelweg

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- stadsweg
-
- 2x4 autosnelweg
-
- verkeersader
Of iets dichter bij huis, gewoon in Rotterdam...PatrickOudejans schreef:Voor de looping moet je in Rusland zijn:
http://img139.imageshack.us/img139/4958/m4b3dm.th.jpg

-
- expressweg
-
- autoweg
Verfrissend duidelijk?? Ik vind dit wel zo lelijk. Moet je kijken hoeveel ruimte die pijlen wel niet in beslag nemen. Het is zowat de hele onderste helft van het bord die leeg is door al die gekke pijlconfiguraties. En, tja, het kan aan mij liggen hoor, maar voor de loop van de rijstroken hebben we toch gewoon de L4- t/m L7-serie uit het RVV en dan volstaan toch gewoon gevallen pijlen op de bewegwijzeringJuerd schreef:Ahh, verfrissend duidelijk, die omhoogwijzende pijlen op portaalborden. Probeer dit niveau van overzicht maar eens op een andere manier te bereiken!

Redesign zou toch blauwvlakbesparing betekenen...

-
- verkeersader
Ondanks dat alles is dit wel erg fuctioneel, en met omlaag wijzende pijlen zou het niet duidelijk zijn dat je voor de bestemmingen links moet omkeren. Dat is hier toch wel belangrijke onformatie.Hanno schreef:Ik vind dit wel zo lelijk. Moet je kijken hoeveel ruimte die pijlen wel niet in beslag nemen. Het is zowat de hele onderste helft van het bord die leeg is door al die gekke pijlconfiguraties. En, tja, het kan aan mij liggen hoor, maar voor de loop van de rijstroken hebben we toch gewoon de L4- t/m L7-serie uit het RVV en dan volstaan toch gewoon gevallen pijlen op de bewegwijzering
De grote hoeveelheid blauw heeft natuurlijk niks te maken met het redesign. In 'olddesign' had dit bord net zoveel blauw gehad.Hanno schreef:Redesign zou toch blauwvlakbesparing betekenen...
-
- autoweg
Ja, maar Redesign is ingevoerd met de pretentie dat het aanzienlijke blauwvlakbesparing zou opleveren. In die gedachtegang zou je er van uit mogen gaan, dat bij de vervanging van de "olddesign"-exemplaren borden met een mindere hoeveelheid blauwvlak ervoor in de plaats zouden komen. En dat is, zoals je zelf al aangaf, dus niet het geval.
Edit SI: overbodige quote in quote verwijderd
Edit SI: overbodige quote in quote verwijderd
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust.
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust.

-
- autoweg
Precies! Ik vind dat de pijlen gewoon teveel ruimte in beslag nemen en dat nu dus de L-serie uit het RVV overbodig wordt. Overigens betwijfel ik of je bij 'olddesign' zoveel blauwvlak nodig zou hebben. Platte pijlen zijn veel korter. Zeker weet ik dat het aandeel wit op het bord (pijlen en letters) hoger zou liggen dan op dit redesignexemplaar met die ielige, dunne, lange pijlen en kleine lettertjes...
Soms denk ik, redesign is toch wel een vooruitgang, maar als ik dit weer zie...
Overigens, is op het wegdek gewone linksafmarkering aangebracht of van die vishaakpijlen? Het is niet goed te zien op de foto.
Edit SI:
Overbodige quote in quote in quote verwijderd.
Soms denk ik, redesign is toch wel een vooruitgang, maar als ik dit weer zie...

Overigens, is op het wegdek gewone linksafmarkering aangebracht of van die vishaakpijlen? Het is niet goed te zien op de foto.
Edit SI:
Overbodige quote in quote in quote verwijderd.
-
- 2x3 autosnelweg
-
- Moderator
-
- expressweg
Het eerste argument vind ik veel sterker dan het tweede, want op de weg letten (dus ook het wegdek) moet je tóch.Chris schreef:Mwah, ik vind borden toch 10x duidelijker dan op het wegdek, welke eigenlijk alleen écht goed te lezen zijn door vrachtwagenchauffeurs. Bovendien heb je tijdens het autorijden al genoeg te doen aan op het verkeer en bewegwijzering te letten.
-
- 2x5 autosnelweg
Er is anders veel meer onderhoud aan pijlen op het wegdek nodig, die worden er allemaal afgesleten.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer