Omhoogwijzende pijlen

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Moeten er omhoogwijzende pijlen komen i.p.v. vallende pijlen op portaalwegwijzers?

Ja, ze zijn veel duidelijker en tapers zijn een goede reden om te beginnen met het invoeren
20
43%
Ja, maar alleen bij tapers
7
15%
Voor tapers zijn ze goed, en uniformiteit is belangrijk, dus dan maar overal
6
13%
Nee, vallende pijlen zijn altijd beter
3
6%
Nee, vallende pijlen zijn goed genoeg, tapers zijn niet zó belangrijk om geld aan uit te geven
6
13%
Er moet bij tapers een combinatie komen van vallende pijlen en een losse taper-aanduiding
5
11%

Totaal aantal stemmen: 47

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » vr 12 mei 2006, 23:41

Ik vraag me af of je met zulke kleine pijlen nog steeds duidelijke taper-aanduidingen kan maken. En ik raad het gebruik van de B-pijl met naar buiten toe breder wordende staart af voor portaalborden, aangezien zulke pijlen normaliter een algemene richting aangeven, en niet per rijstrook worden gebruikt.

En, ehm, groene borden, centrumpictogrammen, bruin-op-wit, en andere nummerschildjes horen volgens mij niet echt thuis in 'n topic over omhoogwijzende pijlen en vallende pijlen.

En je kunt volgens mij met zulke korte staarten geen duidelijke taper-aanduiding meer maken.

PatrickOudejans
stadsweg

Bericht door PatrickOudejans » vr 12 mei 2006, 23:49

Afbeelding

Duidelijk genoeg, lijkt mij
groene borden, centrumpictogrammen, bruin-op-wit, en andere nummerschildjes horen volgens mij niet echt thuis in 'n topic over omhoogwijzende pijlen en vallende pijlen.
Ehh, zo zouden mijn borden er gewoon uitzien, als je uitgaat van mijn criteria. Daar kan je overheen kijken
Groetsels, Patrick

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » vr 12 mei 2006, 23:51

PatrickOudejans schreef:Afbeelding

Duidelijk genoeg, lijkt mij
Ja, maar anders van ontwerp dan je vorige, waar je korte pijlen gebruikt voor rechtdoor.

PatrickOudejans
stadsweg

Bericht door PatrickOudejans » za 13 mei 2006, 0:07

Voor alleen rechtdoor op een portaalbord gebruik ik inderdaad korte pijlen; dit bespaart blauw-/groenvlak en is echt niet minder duidelijk. Bij tapers gebruik ik de langere pijlen. Bij drie rijstroken rechtdoor bij een taper gebruik ik voor de middelste rijstrook ook een korte rechtdoorpijl:

(let op: iets ouder ontwerp, nog gemaakt in Word en op een foto geplakt)
Afbeelding
Groetsels, Patrick

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » za 13 mei 2006, 0:28

PatrickOudejans schreef:Voor alleen rechtdoor op een portaalbord gebruik ik inderdaad korte pijlen; dit bespaart blauw-/groenvlak en is echt niet minder duidelijk.
Besparing is op zich leuk, maar het is niet forward-compatible met eventuele toekomstige (tijdelijke) dubbelkopse pijlen, en het zorgt voor inconsistentie. Ik denk dat dat kleine beetje extra blauw niet zo'n probleem is.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 13 mei 2006, 11:17

Ik heb niet gestemd. De optie 'maakt mij niets uit' staat er namelijk niet bij.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 15 mei 2006, 10:46

Ik denk dat dat kleine beetje extra blauw niet zo'n probleem is.
Dat vind ik absoluut een enorm probleem. Vooral als men te veel "hupsafladder" in de pijlen wil tekenen en er een behoorlijk aantal bestemmingen zijn. Daar wordt het bord gewoon erg onduidelijk van.

Nee, mijn voorkeur gaat dan toch uit naar de borden die Patrick heeft getekend. Qua pijloplossing vind ik ze vijf keer beter dan de pijloplossingen van René en andere mensen die geknutseld hebben met naar boven wijzende pijlen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » ma 15 mei 2006, 10:54

Vinny schreef:
Ik denk dat dat kleine beetje extra blauw niet zo'n probleem is.
Dat vind ik absoluut een enorm probleem. Vooral als men te veel "hupsafladder" in de pijlen wil tekenen en er een behoorlijk aantal bestemmingen zijn. Daar wordt het bord gewoon erg onduidelijk van.
Lees ik dit goed? Omdat het mogelijk is om uitgebreidere tekeningen te maken, moeten de pijler überhaupt nooit lang worden?!

Kwestie van goede richtlijnen opstellen. Dat werkt niet altijd, maar wie rare dingen wil zetten op een bord, doet dat tóch wel.

Nee, ik vind dit een raar argument.

Maar: wel liever kleine omhoogwijzende pijlen, dan vallende pijlen. Patrick's oplossing is voor de meeste situaties prima (maar betekent wel dat borden tegen hoge kosten vervangen moeten worden als de situatie zodanig verandert dat een zijtak nodig is).

PatrickOudejans
stadsweg

Bericht door PatrickOudejans » ma 15 mei 2006, 11:43

Juerd schreef:(maar betekent wel dat borden tegen hoge kosten vervangen moeten worden als de situatie zodanig verandert dat een zijtak nodig is).
Kan je misschien hiervan een voorbeeld geven, want ik begrijp je volgens mij niet goed :? :?:
Groetsels, Patrick

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 15 mei 2006, 13:24

Lees ik dit goed? Omdat het mogelijk is om uitgebreidere tekeningen te maken, moeten de pijler überhaupt nooit lang worden?!
Wanneer er een simpel pijltje staat is een lange pijl helemaal niet nodig. Het zorgt alleen voor meer blauwvlak en een volkomen onnodige verlenging van het bord. Pas als je uitgebreidere tekeningen maakt is een langere pijl noodzakelijk. En juist dat wil ik voorkomen. Ik wil een situatieschets die zoveel mogelijk losstaat van portaalborden waar het gaat om zoveel mogelijk bestemmingen aan een bepaalde rijstrook te koppelen. Een situatieschets plaats je maar gewoon ruim voor de kruising!

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » ma 15 mei 2006, 14:00

PatrickOudejans schreef:
Juerd schreef:(maar betekent wel dat borden tegen hoge kosten vervangen moeten worden als de situatie zodanig verandert dat een zijtak nodig is).
Kan je misschien hiervan een voorbeeld geven, want ik begrijp je volgens mij niet goed :? :?:
Er is een bord met een korte pijl, er komt een taper-achtige aansluiting bij, pijl moet langer worden. Is geen ruimte voor, dus er moet een extra stuk metaal in het bord worden ingevoegd.

PatrickOudejans
stadsweg

Bericht door PatrickOudejans » ma 15 mei 2006, 18:04

Eh...

nee

Ik begrijp het nog steeds niet. Als er een taper-achtige aansluiting komt, dan moet er toch een geheel nieuw bord komen in plaats van de twee oude, lange pijlen of niet?

Voorbeeld:

oude situatie, zonder taper:
Afbeelding

Nieuwe situatie, met taper:
Afbeelding

Geef anders ook een plaatje als voorbeeld, dan begrijp ik waarschijnlijk wel wat je denkt... ;)

EDIT: "plaatje" en "voorbeeld" verwisseld.
Groetsels, Patrick

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » ma 15 mei 2006, 18:36

Vanwaar haal jij die pijlen?

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » ma 15 mei 2006, 19:40

PatrickOudejans schreef:Ik begrijp het nog steeds niet. Als er een taper-achtige aansluiting komt, dan moet er toch een geheel nieuw bord komen in plaats van de twee oude, lange pijlen of niet?
Daar heb je helemaal gelijk in - niet bij stilgestaan...

PatrickOudejans
stadsweg

Bericht door PatrickOudejans » ma 15 mei 2006, 21:31

Mikhail schreef:Vanwaar haal jij die pijlen?
Zelf gemaakt... Mocht je ze willen hebben voor je excel-borden, stuur dan even een pb-tje. Dan sla ik ze wel even op als enhanced meta-file (.emf)-bestanden; die kan je dan weer invoegen in Word en Excel.
Groetsels, Patrick

RW-A29
dorpsstraat

Bericht door RW-A29 » ma 15 mei 2006, 22:18

Patrick,

Kun je voor de plaatsnaam dichtbij, op je tekening, 's-Hertogenbosch plaatsen. Volgens mij past het namelijk dan niet meer tussen de pijlen.
Gevolg: Plaatsnamen moet boven de pijlen worden geschoven.

Is trouwens vooral een leuk gezicht bij een taper uitvoeger, wanneer er voor de afrit zes plaatsnamen zijn aangegeven en voor de doorgaande richting maar twee. :roll:

PatrickOudejans
stadsweg

Bericht door PatrickOudejans » ma 15 mei 2006, 23:34

Lange plaatsnamen komen inderdaad boven de pijlen te staan:

Afbeelding

zes bestemmingen in één richting vind ik trouwens sowieso te veel, dus ik heb er maar vijf gebruikt...

Ergens in de diepe archieven van mijn ooit gemaakte borden vond ik trouwens ook nog dit bord:

Afbeelding

Zo kan 't ook, he... :D ;)
Groetsels, Patrick

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » di 16 mei 2006, 14:09

Dat ene bord vind ik ook niet echt uitblinken in duidelijkheid met zoveel plaatsnamen pal naast elkaar. :?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 16 mei 2006, 14:25

Wat wel opmerkelijk is aan Patricks borden is dat imaginaire plaatsnamen meteen betekent dat je veel langer doet over het lezen van het bord. Heel misschien is dat ook de reden dat ik altijd de zenuwen krijg in Duitsland omdat ik dat land zo veel slechter ken dan Frankrijk; waar ik tot aan de kleinste gehuchten in Normandië nog een bekend gevoel bij krijg... ;)

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 27 jul 2006, 21:04

Ik weet niet in welk topic al die omhoogwijzende pijlen stonden, dus dan maar hier in.

Vandaag heb ik nog een portaalbord gezien, op de Bergerweg in Alkmaar. Hoe vinden we die?
Afbeelding
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 27 jul 2006, 21:06

mavas schreef:Ik weet niet in welk topic al die omhoogwijzende pijlen stonden, dus dan maar hier in.

Vandaag heb ik nog een portaalbord gezien, op de Bergerweg in Alkmaar. Hoe vinden we die?
Afbeelding
Afgezien van het redesign zijn de borden goed.

De wegindeling is echter niet goed. In plaats van de combinatiestrook, die grote negatieve gevolgen heeft voor de doorstroming, moet de busbaan worden opgedoekt en ingericht als rechtdoorgaande strook. Zodat de combinatiestrook een gewone linksaffer kan worden, en beide richtingen afzonderlijk geregeld kunnen worden.
Laatst gewijzigd door Rene op do 27 jul 2006, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » do 27 jul 2006, 21:07

Deze vind ik wel duidelijk en netjes vormgegeven. :toppie:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 27 jul 2006, 21:32

Ik vind die dunne pijltjes ronduit flut.

Trouwens, een AH vrachtwagen steekt daar het kruispunt over ;)

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » vr 28 jul 2006, 0:06

Chris schreef:Ik vind die dunne pijltjes ronduit flut
Tja, over smaak valt goed te twisten, maar ik denk niet dat iemand hierover zal beweren dat de pijlen onduidelijk zijn, en om duidelijkheid gaat het vooral in het verkeer.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 28 jul 2006, 8:58

Ze zijn niet plat. Dat is mijn grootste bezwaar. Ik wil Patricks gerestylde pijlen zien! ;)

[Centrum en Bergermeer zweven zo op het bord..., lelijk en onoverzichtelijk dus]

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 28 jul 2006, 10:39

Waarom staan de rechtdoorbestemmingen een regel hoger dan de linksafbestemmingen? Volgens mij staat het mooier als je bestemmingen op dezelfde hoogte zet.

Queue
autoweg

Bericht door Queue » di 08 aug 2006, 19:40

Zou het ook een optie kunnen zijn om wegnummerkaders te gebruiken in plaats van omlaagwijzende pijlen, zoals op dit plaatje?

Afbeelding

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » di 08 aug 2006, 20:59

Creatief gevonden, maar ik vind het niet uitblinken in duidelijkheid. Sorry.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » di 08 aug 2006, 22:55

Dan zou iedereen moeten wennen aan die nummers, ipv vertrouwde pijlen. Op zich klinkt het leuk, maar niet haalbaar ;)

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 08 aug 2006, 23:30

Queue schreef:Zou het ook een optie kunnen zijn om wegnummerkaders te gebruiken in plaats van omlaagwijzende pijlen, zoals op dit plaatje?
In heel de wereld gebruikt men pijlen (al dan niet aangevuld met wegnummers). Het ene land met de pijlen omhoog, het andere met de pijlen omlaag. De discussie ging er dan ook over wat effectiever is qua verkeersgeleiding.

De pijlen helemaal weglaten is een nieuw concept. Wil je zoiets in Europa laten slagen, dan moet je het m.i. breder dan alleen Nederland bekijken. En dan vrees ik dat de kans op overeenstemming snel verkeken is.

Jouw systeem vereist volgens mij een enorm gewenningsproces. Bovendien vraag ik me af hoe je om wilt gaan met wegen zonder nummer, of bij splitsingen bij het eindpunt van een weg links- of rechtsaf. Veelal zijn beide richtingen dan onderdeel van dezelfde weg met hetzelfde nummer. Zonder pijlen zal het er vrees ik juist onduidelijker op worden.

Ik heb dus enorm grote twijfels bij dit concept, Queue.

(Overigens welkom op het forum ;) )
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])