Afbeelding

Autosnelwegen.nl

Opmerkingen over Autosnelwegen.nl, .eu en Autosnelwegen.net
(en eventueel over andere wegensites van forumdeelnemers)

Moderator: Moderatoren

tsov
verkeersader

Re: Autosnelwegen.nl

Bericht door tsov » wo 04 aug 2010, 11:30

Nee, Nederland stond niet heel onwelwillend tegenover de Revolutionaire ideeën, vandaar dat ze het voorrecht kregen een onafhankelijke staat te blijven en niet, zoals België, ingelijfd werden.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 04 aug 2010, 11:37

Ik denk dat je beter "welcomed" kunt schrijven. Als vriendenvolk konden we een zekere zelfstandigheid behouden in ruil voor medewerking met de Fransen. Quite Happy klinkt als een intocht van de Canadezen in 1945. Zo zal het niet geweest zijn.

Het volk is overigens een ruim begrip. Het ging eigenlijk alleen maar om het establishment natuurlijk, de invloedrijke burgerij.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » wo 04 aug 2010, 11:39

Peter en Mees, alvast enorm bedankt, ik denk dat ik al jullie aanpassingen gewoon integraal overneem. Het leest in elk geval stukken prettiger dan mijn eigen brouwsel ;)

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 04 aug 2010, 11:48

Het valt wel mee hoor Rene. Het was reeds goed leesbaar voor iedereen die Engels beheerst en maar een paar echte (niet storende) foutjes. Belangrijkste tip is om woorden (behalve de heel korte) vaker los van elkaar te schrijven (state road en geen stateroad). Bij 2 klinkers en samenstel komt meestal een streepje (re-invent en niet reinvent)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 04 aug 2010, 11:58

Wat ik nog wel eens lees is dat zinnen niet moeten lopen als "in 1976, the freeway was widened to six lanes", maar "the freeway was widened to six lanes in 1976". In het Engels loopt de zinsopbouw vaak net andersom als in het Nederlands.

En veel woorden worden inderdaad los van elkaar geschreven, waar dat vaak in het Nederlands aan elkaar staat. Bijvoorbeeld "Coentunnel" vs "Coen Tunnel".

Overigens is het denk ik ook handig om te kiezen voor óf Amerikaans Engels of Brits Engels en daar consistent mee te zijn. Freeway vs Motorway, maar niet door elkaar. In Europese context is het woord "motorway" gebruikelijker dan "freeway". Je moet dus ook kiezen tussen "center" en "centre" en "kilometer" vs "kilometre".

Een hulpmiddel om een goed woord of synoniem te kiezen kan Wiktionary zijn. Ik gebruik die ook vaak als ik een ander woord wil kiezen dan het meest voor de hand liggende simple English, maar er niet meteen op kan komen.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 04 aug 2010, 12:01

^^ Waarbij tunnel dan ook met een hoofdletter wordt geschreven (Brooklyn Bridge, Coen Tunnel).
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

tsov
verkeersader

Bericht door tsov » wo 04 aug 2010, 12:02

Coentunnel vind ik dat weer betwistbaar, want dat is tenslotte een Nederlandse naam. Ik hou nooit zo van het vertalen van dat soort namen, zo heb ik wel eens gelezen over de Closing Dyke. Ik heb het toch ook niet over de Goudenpoortbrug?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 04 aug 2010, 12:04

^^ Eventueel kan je de Engelse wikipedia bekijken wat die gebruiken:

http://en.wikipedia.org/wiki/Afsluitdijk
The Afsluitdijk (English: Enclosure Dam, Frisian: Ofslútdyk) is a major causeway in the Netherlands, constructed between 1927 and 1933.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 04 aug 2010, 12:06

tsov schreef:Nederland stond niet heel onwelwillend tegenover de Revolutionaire ideeën, vandaar dat ze het voorrecht kregen een onafhankelijke staat te blijven en niet, zoals België, ingelijfd werden.
Met de patriottten die in Nederland al een prominente fractie waren was er inderdaad voldoende basis om Nederland als zelfstandige eenheid (beter gezegd: vazalstaat) te laten bestaan. Een zeer groot deel van de Franse veroveringen uit die tijd werd in eerste instantie een vazalstaat. De meeste werden uiteindelijk toch ingelijfd, maar sommige hielden het toch uit tot aan de val van Napoleon. Wat betreft België zou ik menen dat een beweging als de Brabantse Revolutie en de Verenigde Nederlandse Staten laten zien dat er ook daar wel voldoende basis bestond voor een vazalrepubliek. Maar de Fransen hadden andere geopolitieke ideeën. Frankrijk zag de Rijn als haar natuurlijke grens, dus de gehele linkeroever van de Rijn werd direct geannexeerd.

Maar goed, het gaat hier om de tekst van René. Ik heb alleen naar de vertaling gekeken. Het is voorlopig niet aan mij om aan de inhoud te gaan klooien.

Toevoegend aan de punten van Chris:
- heb inderdaad op veel punten het jaartal naar achteren verschoven. Maar zeker in een geschiedschrijving kan het wat mij betreft gerechtvaardigd zijn om het jaartal toch naar voren te halen.
- ik heb consistent ingezet op Brits Engels (center, kilometer en bovenal recognise in plaats van recognize)
- samentrekkingen als don't en didn't zijn geen formele schrijftaal. Gebruik liever do not, did not, cannot etc.
- quite heb ik doorgaans vervangen door rather

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 04 aug 2010, 12:23

Chris schreef:Wat ik nog wel eens lees is dat zinnen niet moeten lopen als "in 1976, the freeway was widened to six lanes", maar "the freeway was widened to six lanes in 1976". In het Engels loopt de zinsopbouw vaak net andersom als in het Nederlands.
En veel woorden worden inderdaad los van elkaar geschreven, waar dat vaak in het Nederlands aan elkaar staat. Bijvoorbeeld "Coentunnel" vs "Coen tunnel".
Beide zinsopbouwen zijn correct. Wellicht dat Britten een zekere voorkeur hebben, maar ik geloof het niet. Daar je jaren opsomt lijkt " In 1976..." beter. Mijn Engels is wel enigszins vervuild door de veelvuldige omgang met Amerikanen, Australiers en andere niet-Engelsen. De c/z/s o/ou, re/er laat ik graag aan de spellingchecker over die soms op UK en soms op US english staat. Don't en doesn't is wellicht geen formele briefstijl, maar wel degelijk een gebruikelijke schrijfstijl voor rapporten en boeken en dus ook infopagina's.

Ga inderdaad niet te ver met het vertalen van eigennamen. Als je het doel van een constructie beschrijft : alla. Het leuke van de Afsluitdijk is dat de Nederlandse naam al fout is. Het zou Afsluitdam moeten zijn. Hij is nooit gebouwd om water en land te scheiden."
" Rather" is erg Brits. Typisch een Roger Moore woord als 007. Quite is zowel Brits als Amerikaans. " I have rather enjoyed the performance" tegen "I quite liked the play"

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 04 aug 2010, 12:33

Chris schreef:En veel woorden worden inderdaad los van elkaar geschreven, waar dat vaak in het Nederlands aan elkaar staat. Bijvoorbeeld "Coentunnel" vs "Coen Tunnel".
Namen van bruggen, tunnels e.d. vertaal je doorgaans niet letterlijk, die neem je exact zo over. Dus gewoon "Coentunnel". Zo heet dat ding nou eenmaal, en dat pas je niet aan aan Engelse spellingsregels. Wij schrijven ook niet Dartfordtunnel of Goudenpoortbrug. Als iemand later iets wil googlen naar aanleiding van de tekst is dat ook een stuk makkelijker. Zouden ze op "Coen Tunnel" googlen, dan krijgen ze mijn posts hier op dit forum te zien. ;)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 04 aug 2010, 12:36

^^ Ik zou toch voor de Engelse manier kiezen, je schrijft immers voor een Engelstalige lezer. Alleen "Coen" is feitelijk een eigennaam, tunnel is gewoon een achtervoegsel. Net zoals "Road Tunnel" en niet "Roadtunnel".

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 04 aug 2010, 12:51

^^ Toch is het inderdaad discutabel. Moet het dan ook Afsluit Dijk en Oosterschelde Kering worden? Lijkt mij als Engelse vertaling ook niet juist. Ik zou daarom toch de voorkeur geven aan de Nederlandse naam als er echt sprake is van een eigennaam voor een object, zoals de Coentunnel en Afsluitdijk. Bij minder strikt gebonden namen kan je de Engelse naamgeving aanhouden, zoals Keizersveer Bridge voor de Brug bij Keizersveer.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 04 aug 2010, 13:38

Emperor's Ferry Bridge of Imperial Ferry Bridge. Of komt Veer van Veder ? : Dan Emperor's Feather Bridge. :dyn_hyp:

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 04 aug 2010, 13:43

Santa Prince Claus Square Junction, Civilian Peat Junction, Little Polder Square Junction, Knight Church Junction, ... :dyn_hyp:

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 04 aug 2010, 14:00

Peter schreef:Don't en doesn't is wellicht geen formele briefstijl, maar wel degelijk een gebruikelijke schrijfstijl voor rapporten en boeken en dus ook infopagina's.
Het wordt mij altijd afgeraden. En zeker in een langere lap tekst (wat die geschiedenispagina's toch zijn) vind ik het prettiger lezen.
" Rather" is erg Brits. Typisch een Roger Moore woord als 007. Quite is zowel Brits als Amerikaans. " I have rather enjoyed the performance" tegen "I quite liked the play"
Hangt ongetwijfeld af van de context. De Engelse vertaling van Asterix en de Britten staat vol met idioot gebruik van woorden als rather. Het probleem van quite is het understatement dat er vaak vanuit gaat. Jouw "I have quite enjoyed ..." betekent vaak juist dat je de meest fantastische avond hebt gehad. "Rather good" is zwakker, en daarom in ieder geval in Engeland een gepastere uitdrukking als je je gematigd wilt uitdrukken.

Maar het moet gezegd, je hebt het hier over zeer Britse subtiliteiten. Die krijg ik er namelijk van mijn collega's bij. Maar ik denk wel dat mooi Brits Engels weliswaar wat kakkineus over kan komen, maar wel het risico verkleint dat je tegen interpretatie-punten aanloopt rondom een woord als quite.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 04 aug 2010, 15:04

Wouter N14 schreef:Knight Church Junction, ... :dyn_hyp:
Knotpoint, would I earlier say... :)
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 04 aug 2010, 15:32

Chris schreef:^^ Ik zou toch voor de Engelse manier kiezen, je schrijft immers voor een Engelstalige lezer.
Even de knuppel in het hoenderhok gooien: waarom schrijf jij dan op de wegenwiki "Wien" en "Milano"? Dat is toch aan Nederlandstalige lezers gericht, en voor die plaatsen bestaat nota bene een heel gebruikelijk exoniem. Je preekt nu iets wat je zelf niet in de praktijk brengt.
Alleen "Coen" is feitelijk een eigennaam, tunnel is gewoon een achtervoegsel. Net zoals "Road Tunnel" en niet "Roadtunnel".
Wij schrijven toch ook gewoon Golden Gate Bridge in het Nederlands, of Dartford Tunnel? Wordt niet vertaald.

De Nederlandse tunnels hebben gewoon Nederlandse namen en dat laat zich soms lastig vertalen. Dat is ook niet gebruikelijk. Zoals ik al zei, als iemand later meer informatie over een object wil zoeken is het makkelijker als de gebruikelijke naam er staat, waarmee dat object dus op de borden is aangeduid. Dus Coentunnel, Afsluitdijk, Oosterscheldekering en niet Coen Tunnel, Enclosure Dike en Eastern Scheldt storm surge barrier. De Engelstalige Wikipedia gebruikt ook gewoon de namen Afsluitdijk en Oosterscheldekering. Het artikel over de Coentunnel heet dan wel Coen Tunnel, maar in de tekst komen beide namen voor. Maastunnel, IJtunnel en Roertunnel heten op de Engelstalige Wikipedia precies zoals in het Nederlands. Of moeten we er ook Meuse Tunnel en IJ Tunnel van maken? :roll: Vertalen maakt het vaak onduidelijker, zeker als je niet de daadwerkelijke naam er bij vermeldt. Iemand die googlet op Meuse Tunnel vindt op de eerste pagina van Google niks over de Maastunnel. Zoek je op "Coen Tunnel" (met een spatie dus) op Google, dan vindt je op de eerste pagina ook al een link naar het wegenforum met berichten van mij. Allemaal leuk en aardig, maar daar zal zo iemand niet naar op zoek zijn.

Iets anders is het bij objecten die geen echte naam hebben maar geografisch worden aangeduid (als Brug bij ...), zoals de Brug bij Keizersveer, de Brug bij Ewijk en de Brug over Zijkanaal C. Die kun je inderdaad aanduiden als Keizersveer Bridge, Ewijk Bridge en Zijkanaal C Bridge.

Maar met dingen als Coentunnel, Maastunnel, Afsluitdijk en Oosterscheldekering: die dingen heten nou eenmaal zo, die hebben een naam en het is onwenselijk om die te vertalen.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 04 aug 2010, 15:45

harry schreef:
Wouter N14 schreef:Knight Church Junction, ... :dyn_hyp:
Knotpoint, would I earlier say... :)
That is real an improvement. I find sound Knotpoint Knight Church very lot better also and aliens will present good understand were we are talking over.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 04 aug 2010, 16:04

Coen Tunnel schreef:
Chris schreef:^^ Ik zou toch voor de Engelse manier kiezen, je schrijft immers voor een Engelstalige lezer.
Even de knuppel in het hoenderhok gooien: waarom schrijf jij dan op de wegenwiki "Wien" en "Milano"? Dat is toch aan Nederlandstalige lezers gericht, en voor die plaatsen bestaat nota bene een heel gebruikelijk exoniem. Je preekt nu iets wat je zelf niet in de praktijk brengt.
Een endoniem bestaande uit enkel een stadsnaam is heel wat anders dan een Nederlands niet-geografisch woord, of een Nederlandse woordconstructie in het Engels te gebruiken. Ik heb het ook enkel over het feit dat het correcter Engels is als er Coen Tunnel staat in plaats van Coentunnel, of Brienenoord Bridge in plaats van Brienenoordbrug, ik heb nergens gezegd dat dingen als de afsluitdijk letterlijk vertaald moeten worden (die keuze is ook aan René). Overigens draaft de Engelse Wikipedia ook wat door soms, er is zelfs een artikel dat Lijsttrekker heet terwijl daar ongetwijfeld een gebruikelijke Engelse term voor zal zijn. Nu is tunnel toevallig nog een woord dat je zowel in het Engels als Nederlands zo kan gebruiken, maar wat bij het woord "brug"? Zal een Engelse lezer het snappen als je praat over een zin van "20 houses had to be demolished for the construction of the Merwedebrug"?

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 04 aug 2010, 16:10

Compromis: Van Brienenoordbrug Bridge :dontknow:

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » wo 04 aug 2010, 16:28

Chris schreef:Overigens is het denk ik ook handig om te kiezen voor óf Amerikaans Engels of Brits Engels en daar consistent mee te zijn. Freeway vs Motorway, maar niet door elkaar. In Europese context is het woord "motorway" gebruikelijker dan "freeway". Je moet dus ook kiezen tussen "center" en "centre" en "kilometer" vs "kilometre".
Motorway is precies hetzelfde als autosnelweg; Amerikaans Engels kent geen goed synoniem dat de lading dekt. Maar verder vind ik dat Engelstaligen er maar genoegen mee moeten nemen dat het vertaald is - of het Brits of Amerikaans is moeten ze zelf maar "vertalen". Net zoals ik in een Vlaamse tekst woorden eerst naar de in Nederland gebruikelijke variant moet "vertalen".

Daarnaast moet het m.i. ook zo gemakkelijk mogelijk leesbaar blijven voor anderstaligen voor wie Engels een tweede taal is. Ook een reden om niet te gaan lopen millimeteren op het "soort Engels" dat wordt geschreven.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 04 aug 2010, 16:51

Chris schreef:
Coen Tunnel schreef:
Een endoniem bestaande uit enkel een stadsnaam is heel wat anders dan een Nederlands niet-geografisch woord, of een Nederlandse woordconstructie in het Engels te gebruiken.
Ik vind je argumentatie dan niet bijster sterk. "Je schrijft immers voor een Engelstalige lezer", hoever wil je dan gaan? Dan is het gebruik van Flushing en The Hague eigenlijk ook logisch.
Ik heb het ook enkel over het feit dat het correcter Engels is als er Coen Tunnel staat in plaats van Coentunnel, of Brienenoord Bridge in plaats van Brienenoordbrug, ik heb nergens gezegd dat dingen als de afsluitdijk letterlijk vertaald moeten worden (die keuze is ook aan René).
Wat is in dit geval het verschil tussen de Coentunnel, de Van Brienenoordbrug en de Afsluitdijk? Waarom de een wel vertalen en de ander niet? Omdat de Coentunnel en de Van Brienenoordbrug vernoemd zijn?

Zoals ik eerder al zei: omgekeerd in het Nederlands doen we dat ook niet. We schrijven vaak gewoon de Engelstalige benamingen, zonder deze in het Nederlands over te zetten. Het is een keuze die je maakt, maar iemand die geïnteresseerd is in de geschiedenis van de Nederlandse autosnelwegen zal vaak wel iets van het Nederlands weten of iets verder willen uitzoeken - dan heeft de Nederlandse schrijfwijze in mijn ogen toch duidelijk de voorkeur. Ja, het zijn niet-geografische namen, maar het zijn ook objecten en die heten nou eenmaal zo. We hebben het ook nooit over de Toren van Londen of het Wereldhandelscentrum in New York gehad. Laat staan dat er een Nederlander is die de naam van de Golden Gate Bridge vertaalt naar Golden Gatebrug of Gouden Poortbrug.
Overigens draaft de Engelse Wikipedia ook wat door soms, er is zelfs een artikel dat Lijsttrekker heet terwijl daar ongetwijfeld een gebruikelijke Engelse term voor zal zijn.
Google Translate zegt Leader. Lijsttrekker is wel een typisch Nederlandse benaming, ik kan me voorstellen dat daar niet een correcte vertaling die de daadwerkelijke betekenis dekt voor is in andere talen.
Nu is tunnel toevallig nog een woord dat je zowel in het Engels als Nederlands zo kan gebruiken, maar wat bij het woord "brug"? Zal een Engelse lezer het snappen als je praat over een zin van "20 houses had to be demolished for the construction of the Merwedebrug"?
Jawel. De gemiddelde lezer van autosnelwegen.nl, Nederlandstalig of niet, is niet achterlijk.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 04 aug 2010, 17:04

Rene schreef: Daarnaast moet het m.i. ook zo gemakkelijk mogelijk leesbaar blijven voor anderstaligen voor wie Engels een tweede taal is. Ook een reden om niet te gaan lopen millimeteren op het "soort Engels" dat wordt geschreven.
Helemaal met je eens. Literair Engels is niet aanbevelenswaardig.
Zo heb ik een folder over veiligheidmiddelen voor aannemers (in NL) de Engelse tekst met "Safety boggles" vervangen voor " safety glasses". Weinig niet-Britten weten immers dat boggles (ook) voor bril staat. Formeel heten ze het eerste in de UK....

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 04 aug 2010, 17:06

^^ Eye protection is daar toch de standaardterm voor?

/OT

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 04 aug 2010, 17:10

^^ Ook ik ben het ermee eens. Idealiter schrijf je een tekst die begrijpelijk is voor niet-Engelstaligen, die tegelijkertijd bij de wel-Engelstaligen geen rare indruk achterlaat. Om die reden wellicht ook goed om aan het einde van de vertaal-exercitie nog eens te zoeken naar een vrijwilliger met een eerder basale kennis van het Engels en hem/haar te vragen of ze begrijpen wat er staat.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 04 aug 2010, 17:18

Ik zou er voor kiezen om de Nederlandstalige namen in principe te laten staan, en indien het Engelse exoniem (check wikipedia) bestaat, dit tussen haakjes toe te voegen:

The "Afsluitdijk" (Enclosure dam) opened in 1932...

When the new "Schiphol" (Amsterdam Airport) was built in...

The most important missing link in the roadnetwork, the A 4 between Den Haag (The Hague) and Rotterdam still exists...

In sommige gevallen is het inderdaad handig om een beschrijving te geven voor begrippen die in Nederland voor zichzelf spreken, maar in het Buitenland minder (of niet) bekend zijn, zoals de stormvloedkering. Hier lijkt het mij zinvol om meer woorden te besteden aan de werking van dat ding, terwijl Nederlanders waarschijnlijk denken: dat spreekt toch wel voor zichzelf...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 04 aug 2010, 17:32

^^ Inderdaad, ik heb er zelf een hekel aan als men te ver gaat met het vertalen van eigennamen (en zelf vind ik dat nooit nodig, dus dat moment nadert al snel :) ) en ik zou het in dit soort teksten dan ook niet toejuichen. Wel is het nuttig om een vertaling te geven van een begrip dat ook echt iets betekent, zoals de Afsluitdijk. Dan blijkt in elk geval dat het geen dijk is bij de stad Afsluit, maar dat de naam de lading dekt. Je kunt altijd nog 'literally' naast de vertaling zetten.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 04 aug 2010, 17:42

Wouter N14 schreef:^^ Eye protection is daar toch de standaardterm voor?
Nee. Eye protection is ruimer. Daar vallen alle brillen en overzetbrillen onder met een ander doel dan zichtverbetering. Dat kan ook een plastic skibril zijn of een plastic overzetbril tegen spattende chemicalien (zoals laboranten die vaak dragen). Safety glasses (echte bril of glas/kunststof overzetbril) kunnen niet versplinteren noch gepenetreerd worden door rondvliegend fijn metaal of steen (zoals bij een draaibank). De glazen moeten ook zo groot zijn dat splinters er niet makkelijk langs kunnen.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » wo 04 aug 2010, 19:20

Ik heb de hoofdstukken 1-3 inmiddels geupdate, gebruik makend van jullie commentaar.

Hoofdstuk 1

Hoofdstuk 2

Hoofdstuk 3