[KZ] Kazachstan / Kazakhstan

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg

Re: [KZ] Kazachstan / Kazakhstan

Bericht door Pino » za 12 nov 2022, 8:55

duikgek89 schreef: vr 11 nov 2022, 22:13
Chris schreef: vr 11 nov 2022, 14:30Wel fascinerend die desolaatheid van Kazachstan. Een groot deel van het land lijkt niet gecultiveerd te zijn, ook niet voor de landbouw. Nomaden heb je daar niet echt dacht ik.
Veel is steppe, gewoon leeg. Heel apart om daar doorheen te rijden en dan ben ik nog niet eens echt in hele afgelegen gebieden geweest.

Van oorsprong zijn Kazakken een nomadenvolk, een beetje zoals de Mongolen, maar de Sovjetunie heeft de mensen in huizen gestopt. Voor zover ik weet is er niet veel nomadisch bestaan over, uitgezonderd wat toerisme, entertainment en zomerverblijven.
Misschien heb ik het mis, maar ik zou zeggen dat het nomadenbestaan eerder geconcentreerd was in de vruchtbaardere delen van Kazachstan, dus eerder zuidelijk en oostelijk. In de woestijn waar deze foto’s vandaan komen zal je wel iets van een bestaan kunnen opbouwen -ook als nomade- maar dat kan nooit voor grotere groepen interessant zijn.

Ik kan me voorstellen dat in dit landschap nog wel extensieve veeteelt plaatsvindt, net zoals in vergelijkbaar landschap in Australië en Argentinië. Niet nomadisch; dat gaat tegenwoordig prima vanuit een centrale plek. Het laat niet zoveel zichtbare sporen in het landschap na. Dus dat levert dan dit soort foto’s op.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » za 12 nov 2022, 10:11

^^ Daar kun je gelijk in hebben, ik las de zin van Chris in eerste instantie verkeerd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 09 feb 2023, 19:38

Recent geplaatste bewegwijzering laat het Kazachs in het Latijnse schrift zien en niet meer in het Cyrillisch:

Afbeelding

Afbeelding

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 10 feb 2023, 17:18

In Kazachstan spreekt men een Turkse taal.
Aangezien het Turks in het Latijnse schrift wordt geschreven is het logisch dat een verwante taal zoals het Kazachs dat ook doet.

En ja: afstand nemen van de huidige acties van Rusland zal best een reden zijn om het cyrillisch schrift te verwijderen.
Tegelijk is het niet nodig om plaatsen zowel in het Kazachs als in het Engels tweemaal in Latijns schrift te vermelden.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 10 feb 2023, 17:45

De shift van Cyrillisch naar het Latijns is overigens in 2017 al besloten.

Kazachs in het Latijns en getranslitereerd Cyrillisch lijken zoveel op elkaar dat dubbele weergave inderdaad niet echt nodig is.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 11 feb 2023, 11:37

Je ziet wel plaatsnamen dubbel staan op de bewegwijzering. En de A 17 is dat nu één nummer voor een weg die gedeeltelijk autosnelweg is?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 11 feb 2023, 11:42

https://www.wegenwiki.nl/Kazachstan#Wegnummering

De A17 behoort tot de A-wegen, dat zijn min of meer de hoofdwegen van Kazachstan. Van de Sovjetnummering bestaan alleen nog een paar M-wegen, de overige Sovjetnummers zijn omgenummerd, waarbij de A-wegen de primaire wegen zijn naast de M-wegen. Sommige A-wegen zijn meer dan 1.000 kilometer lang.

Er is geen wegnummerprefix specifiek voor autosnelwegen.

A staat denk ik voor 'avtodoroga', een 'autoweg' in de klassieke USSR zin, niet een autoweg zoals in West-Europa.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 11 feb 2023, 12:56

Chris schreef: vr 10 feb 2023, 17:45 De shift van Cyrillisch naar het Latijns is overigens in 2017 al besloten.
Maar het schrift in kwestie is sindsdien wel al een paar keer veranderd. Maar liefst 4 keer zelfs sinds 2017, dat is bijna elk jaar een andere versie van het alfabet. Ook dit jaar zijn er weer letters veranderd: onder meer de letter Ŋ is veranderd in een Ñ. Een stad als Көкшетау werd traditioneel getransleerd als 'Kokshetau', en volgens het nieuwe Kazachse alfabet van 2017 geschreven als 'Ko'ks'etay' (inclusief apostroffen), in 2018 als Kókshetaý, in het Turksachtige voorstel van 2019 als Kökşetaw, volgens de laatste versie van 2021 (die weliswaar in 2023 ook lichtjes gewijzigd werd) Kökşetau.

Zie: https://en.wikipedia.org/wiki/Kazakh_al ... velopments

Overigens ben ik geen fan van die alfabetswijzigingen. Wat zij als Latijns alfabet beschouwen wijkt af van onze letters. Voor plaatsnamen wordt het dan vaak moeilijker dan als ze gewoon een translatie van het plaatselijke alfabet gebruiken. Je zal dan zien dat binnenkort ook in het Nederlands die nieuwe schrijfwijzes gebruikt zullen worden. In het Azerbeidzjaans geldt dat ook, bv de naam van de president 'İlham Əliyev' wordt dan vaak toch getransleerd naar 'Ilham Aliyev' omdat de Azerbeidzjaanse naam eigenlijk geen echt Latijns geschrift is.

Karaganda bv zou in de recentste versie van het Kazachse alfabet als Qarağandı geschreven worden. Dus die wegwijzer is eigenlijk al verouderd, de Latijnse translatie is in die zin veel stabieler en duidelijker leesbaar.
Willem schreef: vr 10 feb 2023, 17:18 In Kazachstan spreekt men een Turkse taal.
Aangezien het Turks in het Latijnse schrift wordt geschreven is het logisch dat een verwante taal zoals het Kazachs dat ook doet.
Met die logica zou het ook logisch zijn dat het Pools een cyrillisch geschrift zou gebruiken als Slavische taal. Alfabet staat los van andere dingen en is een puur politieke keuze. Ik vind de versie van 2018 de meest leesbare en intuïtieve versie, jammer dat ze dat verlaten hebben.

goreme
stadsweg

Bericht door goreme » ma 13 feb 2023, 18:54

Willem schreef: vr 10 feb 2023, 17:18 In Kazachstan spreekt men een Turkse taal.

En ja: afstand nemen van de huidige acties van Rusland zal best een reden zijn om het cyrillisch schrift te verwijderen.
Tegelijk is het niet nodig om plaatsen zowel in het Kazachs als in het Engels tweemaal in Latijns schrift te vermelden.
Ik zag vorig jaar een bericht voorbijkomen over de overgang van Cyrillisch naar Latijn in de Turkic landen.

Leden van de TURKSOY (Kazachstan, Kirgizie, Oezbekistan, Turkmenistan, Azerbeidjan en Turkije met als gast Hongarije) hadden besloten om allen over te gaan op latijn. Volgens mij was Uzbekistan als eerste overgestapt. Kazachen en Kirgiziers komen daarna (taal van deze 2 landen is meer verwant aan elkaar)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 07 apr 2023, 13:32

In Astana is één van de grootste moskeeën ter wereld gebouwd. De koepel is de grootste ter wereld en is 83 meter hoog en 62 meter in diameter. Er zijn vier minaretten van 130 meter hoog, eentje is een uitzichtsplatform dat open is voor het publiek. Het interieur heeft een handgemaakt tapijt van 15.525 m².

Het ligt best wel aan de buitenkant van Astana, ten zuiden van de huidige komgrens. Er ligt een mega plein voor. Vlakbij zijn twee kruisende wegen. De rondweg om de moskee is zo groot dat er drie bushaltes nodig zijn om alles op loopafstand te bedienen.

Afbeelding

Afbeelding

goreme
stadsweg

Bericht door goreme » di 11 apr 2023, 1:26

^^ dan denk je hoe komen mensen bij de moskee :hahaHAHA:

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 11 apr 2023, 17:38

Het ziet er niet slecht uit. Het is natuurlijk een beetje 'kijk ons de grootste hebben'. Al was dat vroeger bij onze kathedralen ook zo. En het zijn wel dit soort gebouwen waar later toeristen op afkomen en de tand de tijds (gewoonlijk) doorstaan.

Je kan wel nu al zien dat dat plein stedenbouwkundig gezien een mislukking is, veel te veel ruimte en geen pleinwanden waardoor het altijd een leeg tochtgat zal aanvoelen. Omgevingsaanleg rond dit soort megagebouwen blijkt toch altijd een moeilijk punt te zijn. Wellicht omdat men het als iets bijkomstig beschouwd. Terwijl het bijna even belangrijk is als het gebouw zelf.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » di 11 apr 2023, 18:33

^^ Wellicht is dit wat overdreven.

Tegelijk is Astana nog niet zo lang de hoofdstad. Dat men daar, van oorsprong een kleine plaats, een beeldbepalend element wil toevoegen is begrijpelijk.
In Europa speelt dit niet zo. Of nu stad x of stad y hoofdstad , beide steden hebben ongetwijfeld een historisch centrum. Met dingen die de desbetreffende stad identificeren.

Als een plaats dat niet heeft en toch (verwacht of onverwacht; het is gebeurd) tot hoofdstad wordt "gepromoveerd" is het begrijpelijk dat men in die stad ook beeldbepalende elementen wil hebben.

Het staat vrij om er iets van te vinden. Maar ik begrijp het ook.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 15 jul 2023, 13:45

Ik kwam deze foto tegen van een tolstation in Kazachstan:

Afbeelding

Er stond niet bij waar het is. Ik dacht misschien ergens bij Karagandy, dus kijken op Google Earth. Tolstation niet gevonden, maar er blijkt een groot stuk van die regio nieuwe beelden van mei en zelfs juli 2023 te hebben. En daarop is te zien dat de M-36 integraal wordt verdubbeld van Almaty tot Karagandy (Karagandy - Astana is al 2x2).

Er is niet veel te vinden over dit project. Op satellietbeelden is te zien dat grotendeels de M-36 zelf wordt verdubbeld, maar wel met tracéverleggingen en bypasses bij de weinige plaatsen op deze uitgestrekte route over kale steppe.

Het te verdubbelen traject is bijna 1.000 kilometer lang. Ik heb wat nieuwsberichten gevonden dat het in 2021 gereed moest zijn, maar dat het vertraagd is en men spreekt er nu van dat het deeltraject Balkhash - Karaganda in de eerste helft van 2024 gereed moet zijn.

Afbeelding

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 15 jul 2023, 19:02

Ik dacht dat Kazachstan over wilde gaan naar het Latijnse schrift, maar dat bord is nog gewoon in het Cyrillisch.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 15 jul 2023, 20:45

^^ De transitietijd zou dit jaar starten, was in 2021 het idee (en of dat nog actueel is?). Betekent dat een vrij recent bord nog steeds in Cyrillisch zou kunnen zijn.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 16 jul 2023, 13:48

Dit bord is overduidelijk in de old-school periode ontworpen en is nu pas geproduceerd :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 24 aug 2023, 11:07

140 km/h in Kazachstan.

Afbeelding

Afbeelding

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » do 24 aug 2023, 11:31

^^ Met trajectcontrole of moet dat bord iets anders betekenen ?

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » do 24 aug 2023, 14:40

Volgens Google Vertalen betekent de eerste (Russische) tekst 'U bevindt zich op een tolweg, let op de snelheid'. De tweede tekst is in het Kazach, hier maakt Google 'directe reis' van, geen idee wat daarmee bedoeld wordt.

doorn
verkeersader

Bericht door doorn » do 24 aug 2023, 15:29

^^ Ik heb het even aan ChatGPT gevraagd, die is vaak een stuk beter in dergelijke teksten vertalen dan Google Translate, en het betekent in de context van verkeer zoiets als: Veilige reis.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » do 24 aug 2023, 15:33

Ik bedoel het bord op foto 2, die vlak voor het portaal staat (met een fototoestel afbeelding)

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 24 aug 2023, 15:43

^^ Direct en veilig zitten hier gevoeld wel een beetje in elkaars buurt. Dat er niets op je weg komt waarvoor je van het pad afraakt. Is die tweede DRIP trouwens Russisch of Kazaks? Dacht dat men toch bezig was het Russisch steeds verder naar buiten te duwen, maar die eerste DRIP is dan al een uitzondering ...

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » do 24 aug 2023, 22:41

^^ De eerste foto is Russisch, de tekst op de tweede foto is in het Kazach. Russisch is overigens wel nog de meest gesproken taal in het noorden en sowieso spreekt iedereen in het land de taal wel nog als tweede taal (al zal dat uiteraard verminderen).

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 12 sep 2023, 19:38

De gerenoveerde A-16 ten zuiden van Petropavl in het noorden van Kazachstan.

Typisch zijn die bomenrijen als windbrekers, dat werd in de Sovjettijd veel gedaan langs wegen en spoorwegen over de steppe.

Afbeelding

Afbeelding

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » do 14 sep 2023, 1:26

Ik dacht even dat die spoorweg schots en scheef ligt. Maar het lijkt eerder een aardepad te zijn ipv een spoorweg.