Misschien heb ik het mis, maar ik zou zeggen dat het nomadenbestaan eerder geconcentreerd was in de vruchtbaardere delen van Kazachstan, dus eerder zuidelijk en oostelijk. In de woestijn waar deze foto’s vandaan komen zal je wel iets van een bestaan kunnen opbouwen -ook als nomade- maar dat kan nooit voor grotere groepen interessant zijn.duikgek89 schreef: ↑vr 11 nov 2022, 22:13Veel is steppe, gewoon leeg. Heel apart om daar doorheen te rijden en dan ben ik nog niet eens echt in hele afgelegen gebieden geweest.
Van oorsprong zijn Kazakken een nomadenvolk, een beetje zoals de Mongolen, maar de Sovjetunie heeft de mensen in huizen gestopt. Voor zover ik weet is er niet veel nomadisch bestaan over, uitgezonderd wat toerisme, entertainment en zomerverblijven.
Ik kan me voorstellen dat in dit landschap nog wel extensieve veeteelt plaatsvindt, net zoals in vergelijkbaar landschap in Australië en Argentinië. Niet nomadisch; dat gaat tegenwoordig prima vanuit een centrale plek. Het laat niet zoveel zichtbare sporen in het landschap na. Dus dat levert dan dit soort foto’s op.