Moderator: Moderatoren
Wauw! Dit zocht ik inderdaad.marcel schreef:Helpt dit misschien?
ANWB 1976
Sorry voor het schoppen van dit topic maar ik vind dit reuze interessant. Aangezien ik nog relatief jong ben (31) en nu nog net niet op het knooppunt woon en ook vlakbij het knooppunt opgegroeid ben vind ik dit reuze interessant.Kaaiman schreef: ↑vr 04 aug 2017, 13:29 Ik zoek kaart- of luchtfotomateriaal van knooppunt Hoogeveen, specifiek uit de periode 1975-1980. Heeft iemand materiaal uit deze periode? Ik probeer namelijk uit te zoeken hoe destijds vanaf 1976 de A28 vanuit Meppel tijdelijk op het toenmalige halfklaverblad was aangesloten en welke faseringen men heeft toegepast.
Mogelijke kansrijke bronnen zijn Het Beste Boek voor de Weg uit die periode of de ANWB-toeristenkaarten/wegenkaarten. Scans of close-upfoto's zijn zeer welkom!
Kom niet aan met de luchtfoto's van 1972 of 1983 of verwijzingen naar Topotijdreis, want die heb ik reeds zeer aandachtig bestudeerd (van de luchtfoto's zelfs de originele afdrukken).![]()
Voor zover mij bekend ook niet, maar het de configuratie van het Oostenrijkse knooppunt wordt wel op de kaart gezet, daarom lijkt het net alsof het nog een Duits knooppunt is, vandaar mijn vraag.Lekkere Kwal schreef: ↑di 12 jun 2018, 11:26dat lijkt de artistieke vrijheid van de tekenaar geweest te zijn. Zover mij bekend is er in die hoek niks speciaals geweest qua landsgrenzen.
De DDR-grens is volgens mij wel zichtbaar, maar met een hele dunne grijze lijn, op de hoge resolutiekaart is het een stippellijn. Daar zie je zelfs nog een Kontrollposten staan bij Plauen/Hof, evenals de grens bij Marienborn/Helmstedt.
Zie het op de detailkaart nu ook. Zie ook het "Unleitung des Interzonen-Verkehrs" in de buurt van Hof. Dat zijn geen teksten die duiden op enige erkenning van de DDR. Aan de westkant geen grenzen tussen de drie westelijke zones, want die waren in 1948-49 samengebracht in de BRD. Wel zie je de grens van het Saarland dat toen nog geen onderdeel van de BRD was.
Die bij Elten ook.
Ik zie het. Ook de Vennbahn in België is ingetekend en leuk detail: de grens in de Eems ligt in het midden. Niet zoals de duitsers het nu zouden willen bij de laagwaterlijn aan de Nederlandse kant. Chemnitz heet nog Chemnitz.
Daarom geeft het wat hints naar de exacte datum. Het moet de vroege jaren 50 zijn. Als je ook leest dat het westduitse net bereden is, dat hoeft dan geen jaren te duren, maar om van informatie die je hebt naar een kaart te komen duurt ook even. Dus het is aannemelijk dat na 1949 (oprichting van de BRD) is begonnen met de kaart, ook al wordt er nergens over de Bundesrepublik gesproken.
Volgens mij tijdelijke oplossingen in de buurt van opgeblazen bruggen e.d.