Verwijzingen naar het buitenland (was: afrit Engeland N15)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 21 apr 2005, 12:29

Chrizz schreef: Effe goed kijken en volgens mij zie ik daar TR staan!
Klopt, deze foto is wat duidelijker:

Afbeelding
(Alleen staat er nog CS, in plaats van CZ en SK)

Het blijft de perfecte oplossing: Je noemt de belangrijkste steden in je eigen land en ook het lange-afstandsverkeer wordt eenvoudig de weg gewezen.

Het zou wel wat zijn voor de E-wegen in Nederland waar nog geen Duitse/Belgische bestemmingen opstaan. De A12 vermeldt alvast "D", de A13 en A16 "B". En ook voor de Belgen kan het geen kwaad om "F" te vermelden om lastige punten, dan rijdt tenminste niet half Nederland verkeerd bij Cheratte :)

Om terug te komen op de originele foto: Het is natuurlijk onzin om als afrit hier alleen "GB" te vermelden. Engeland moet best kunnen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » do 21 apr 2005, 12:33

Hoewel het wel voordelen heeft, heb ik nog steeds wat twijfels bij de 'landenstickers'. Het levert namelijk nogal een druk beeld op, met veel verwijzingen in kleine lettertjes.
Palance schreef:En ook voor de Belgen kan het geen kwaad om "F" te vermelden om lastige punten, dan rijdt tenminste niet half Nederland verkeerd bij Cheratte :)
Ware het niet dat je voor F zowel rechtdoor (Lyon) als rechtsaf (Lille) kan, waardoor je er alsnog geen fluit mee opschiet. :P
Of rijden zoveel Nederlanders daar per ongeluk naar Verviers?

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » do 21 apr 2005, 13:42

Mark schreef:Het is wachten tot de aansluiting met de Marck 'd Archy weg (zal het wel fout geschreven hebben :P ) en het Stenen Baakplein (N218). Weet iemand de stand van zaken, ben er al een tijdje niet meer geweest?
Het Steenen Baakplein is inmiddels ongelijkvloers geworden:
Oostvoorne, N218

England, United Kingdom, Harwich, of zelfs London. Allemaal best, zolang het maar geschreven is in de taal van het land waar de plaats ligt. :)
Donateur Vereniging Wegenforum

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 21 apr 2005, 13:46

Wicher schreef:Ware het niet dat je voor F zowel rechtdoor (Lyon) als rechtsaf (Lille) kan, waardoor je er alsnog geen fluit mee opschiet. :P
Of rijden zoveel Nederlanders daar per ongeluk naar Verviers?
Moet dan toch denken aan dat ene bord bij Neufchateau met bestemmingen Dijon en Lyon. Heb dat altijd een vrij nutteloze plek gevonden om dat bord neer te zetten (zie niet in dat mensen uitgerekend daar verkeerd zouden rijden), maar tegelijkertijd past dat bord wel aardig in je vakantiegevoel. Samen met de wegwijzers "Autoroute du Soleil" op de E 25, meteen bij Visé. :wall:

Maar goed, als die Belgen / Walen dan toch bezig zijn, zet dan vlak voor Luik ook maar zo'n bord "Dijon / Lyon" neer...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 21 apr 2005, 14:24

Samen met de wegwijzers "Autoroute du Soleil" op de E 25, meteen bij Visé.
Wallonië kent ook namen toe aan autosnelwegen. De E 25 is idd de 'Autoroute du Soleil", en de E 40 bij Luik is de "Autoroute du Roi Boudouin", in de oostkantons ook aangeduid met "Köning Baudewain autobahn"; De E 42 is de "Autoroute des Ardennes", en Rien weet er vast nog wel meer :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Charles
stadsweg

Bericht door Charles » do 21 apr 2005, 16:09

Vinny schreef:en de E 40 bij Luik is de "Autoroute du Roi Boudouin"
Autoroute du Roi Baudouin.
Groet, Charles

Rien
verkeersader

Bericht door Rien » do 21 apr 2005, 16:13

René of Erwin, wordt dit topic niet beter verplaatst naar het subforum 'Bewegwijzering' of 'Snelwegen in Europa'?

Persoonlijk hou ik niet zo van landenvermeldingen op de wegwijzers. Landenvermeldingen voluit geschreven ('Duitsland' in Venlo, 'Engeland' bij Europoort) en ovaaltjes zijn veel te generaliserend, alsof er slechts één weg naar het betreffende buitenland loopt. Vaak is dit niet het geval. Ik zie liever een of meer buitenlandse control cities op de borden. Toevoeging van het land lijkt me daarbij niet nodig. (Dus niet achter elke 'Breda' een (NL) o.i.d. op de borden in Antwerpen.)
Momenteel staan er bij het naderen van de Luiker 'ring' enkele verouderde borden die verkeer met een buitenlandse of een binnenlandse bestemming de weg wijzen.
  • Paris, Lille suivre Namur
    Berlin, Bonn suivre Aachen
    Hautes Fagnes: Eupen, Malmedy, Stavelot, Spa suivre Verviers
Nee, ovaaltjes vind ik in onze Lage Landen overbodig. Het zou bij Luik alvast een moeilijke situatie opleveren: Paris-Lille via de E42, Reims via de E25-E411-N89 (E46) en Metz-Nancy-Dijon-Lyon via de E25.

Ik kan evenwel het nut van ovaaltjes in de Alpenlanden begrijpen. Griekenland of Albanië aangeven van in Oostenrijk is er misschien íetsje over :P maar de buurlanden kunnen wat mij betreft best in ovaaltjes. Wanneer het buitenland echter vanaf een bepaalde plek via verschillende routes bereikbaar is, voel ik er meer voor de ovaaltjes te vervangen door het aangeven van buitenlandse bestemmingen.

Ik heb even een concreet voorbeeld gezocht. Ik weet niet hoe de situatie ter plekke is, want ik ben er nog nooit geweest. Nabij Linz kan je via de A1 naar München en via de A25 naar Passau en Regensburg. Hier dus niet
enkel
  • A1: (D) Salzburg
    A25: (D) Wels
maar minstens één buitenlandse bestemming erbij. (Misschien een slecht voorbeeld, omdat ik wel vermoed dat er op dit knooppunt buitenlandse bestemmingen vermeld staan. Mocht het niet zo zijn, dan daalt Oostenrijk diep in mijn achting! :P)
Vinny schreef:Wallonië kent ook namen toe aan autosnelwegen. De E 25 is idd de 'Autoroute du Soleil", en de E 40 bij Luik is de "Autoroute du Roi Boudouin", in de oostkantons ook aangeduid met "Köning Baudewain autobahn"; De E 42 is de "Autoroute des Ardennes", en Rien weet er vast nog wel meer :)
Op het oude forum heb ik eens een lijstje gemaakt van de snelwegnamen in Wallonië, en er mijn eigen bedenkingen bijgezet.
- Autoroute du Soleil: E25 Maastricht - Liège - Luxembourg; ook E411 Brussel - Luxembourg?
- Autoroute de Wallonie: E42 Lille - Mons - Liège.
- Autoroute des Ardennes: E42 Verviers - Sankt-Vith?
- Boudewijnsnelweg / Autoroute du Baudouin / Konig Baudouin Autobahn: E313 Antwerpen - Liège en E40 Liège - Aachen.
- la Carolienne: A54 Nivelles - Charleroi.
- la Hesbigonne: E40 Brussel - Liège.

In feite worden die namen helemaal niet gebruikt in het dagelijks taalgebruik. Men gebruikt gewoon het E- of A-nummer om de weg te benoemen. Maar als de Walen dan toch per se Frankrijk willen imiteren, zou ik de E42-A27 omdopen tot Autoroute des Hautes Fagnes, de E25-A25 tot Autoroute de la Vallée de la Meuse, de E25-A26 tot Autoroute des Ardennes en de E411-A4 tot Autoroute du Soleil.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 22 apr 2005, 9:19

Rien schreef:- Autoroute du Soleil: E25 Maastricht - Liège - Luxembourg; ook E411 Brussel - Luxembourg?
- Autoroute de Wallonie: E42 Lille - Mons - Liège.
- Autoroute des Ardennes: E42 Verviers - Sankt-Vith?
- Boudewijnsnelweg / Autoroute du Baudouin / Konig Baudouin Autobahn: E313 Antwerpen - Liège en E40 Liège - Aachen.
- la Carolienne: A54 Nivelles - Charleroi.
- la Hesbigonne: E40 Brussel - Liège.
Meen dat de Autoroute du Soleil inderdaad van Maastricht naar Luxemburg loopt. Die pakt dus alleen het stukje E 411 tussen Neufchateau en Arlon mee. De E 411 tussen Neufchateau en Brussel staat volgens mij dan weer bekend als Autoroute des Ardennes. Naam (if any) van de snelweg tussen Verviers en St. Vith ken ik niet.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 22 apr 2005, 9:36

Naam (if any) van de snelweg tussen Verviers en St. Vith ken ik niet.
Ik weet toch vrijwel zeker dat ik daar grote borden met "Autoroute des Ardennes" heb zien staan.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 22 apr 2005, 10:48

Vinny schreef:
Naam (if any) van de snelweg tussen Verviers en St. Vith ken ik niet.
Ik weet toch vrijwel zeker dat ik daar grote borden met "Autoroute des Ardennes" heb zien staan.
Dan hebben ze twee Autoroutes des Ardennes, de prutsers.
(toegeven dat ik het mogelijk mis heb, is natuurlijk niet aan de orde) :D

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 22 apr 2005, 11:40

Rien schreef:Ik zie liever een of meer buitenlandse control cities op de borden. Toevoeging van het land lijkt me daarbij niet nodig. (Dus niet achter elke 'Breda' een (NL) o.i.d. op de borden in Antwerpen.)
Toch staat er op veel plekken langs de grens in België borden met "Nederland". Ook op plekken waar je het niet zou verwachten.

Het leukste voorbeeld is natuurlijk het bord "Alle richtingen" de ene kant op, en "Nederland" de andere kant op.

Vroeger stond er in NL op de weg naar Visé alleen "België" op de borden. Ik weet niet of dat nog zo is.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 22 apr 2005, 13:18

harry schreef:Vroeger stond er in NL op de weg naar Visé alleen "België" op de borden.
Dat was dan altijd nog beter dan op de A4 bij Eisenach. In de DDR-tijd stond daar een soepbord met de tekst "nur Transit BRD". Voor Oost-Duitsers was het dan wel duidelijk dat verder rijden niet de bedoeling was. Laat staan dat het volk zou moeten weten naar welke steden de weg verder zou gaan...
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Rien
verkeersader

Bericht door Rien » vr 22 apr 2005, 14:00

harry schreef:Toch staat er op veel plekken langs de grens in België borden met "Nederland". Ook op plekken waar je het niet zou verwachten.
Ik weet het. :) Op de ring van Maaseik onder andere. Vreselijk, die borden.
harry schreef:Vroeger stond er in NL op de weg naar Visé alleen "België" op de borden. Ik weet niet of dat nog zo is.
Onlangs heb ik op een fietstocht het korte stukje N592 tussen Eijsden en Withuis (grens B) meegepikt. Een grappige situatie was dat daar.
Aan het einde van afrit 58 (op het kruispunt met de N592 dus) stonden redesign-lichtbakken, die in de richting van België enkel Mheer en Mesch aangaven! En ook Luik in rood-op-wit voor de fietsers. (Vreemd genoeg zijn die borden enkel zichtbaar voor verkeer dat van de A2 komt en dat dus niets heeft aan fietsbewegwijzering.)
Net voor je Withuis binnenrijdt, ca. 100m vóór de grens, volgt het kruispunt met de weg naar Mheer en Mesch. Pas hier verschijnt een Belgische bestemming, namelijk... 's-Gravenvoeren. Visé (of Wezet zo je wil) is dus niet te vinden op Nederlandse bewegwijzering.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 22 apr 2005, 14:59

René schreef:
harry schreef:Vroeger stond er in NL op de weg naar Visé alleen "België" op de borden.
Dat was dan altijd nog beter dan op de A4 bij Eisenach. In de DDR-tijd stond daar een soepbord met de tekst "nur Transit BRD". Voor Oost-Duitsers was het dan wel duidelijk dat verder rijden niet de bedoeling was. Laat staan dat het volk zou moeten weten naar welke steden de weg verder zou gaan...
Deze foto's vond ik pas: Niet echt duidelijk, maar je ziet toch nog wel het een en ander staan:

Afbeelding

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 22 apr 2005, 15:09

Zo'n soort bord was het inderdaad, ja (maar dan net even anders)
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » vr 22 apr 2005, 17:54

Rien schreef:Visé (of Wezet zo je wil) is dus niet te vinden op Nederlandse bewegwijzering.
Zou ook raar zijn om het aan te geven op die N592; via de A2/E25 is toch de meest logische route... En om Visé op al op de A2 te gaan vermelden lijkt me niet direct een noodzaak.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 25 apr 2005, 11:21

En om Visé op al op de A2 te gaan vermelden lijkt me niet direct een noodzaak.
Nou ik vind van wel. Op de A 2 lijkt me dat een logischer naam om aan te geven dan Brussel. Gewoon na Eijsden op de borden gooien.

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » ma 25 apr 2005, 19:34

Bij de N220 naar Hoek van holland zag ik Harwitch met een veerpontje staan en niet Engeland. Ze kunnen beter een plaatsnaam erop zetten en daarnaast NL, D, GB, B, F enz enz. zoals ze dat ook in Oostenrijk doen.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 25 apr 2005, 19:40

snelwegracer schreef:Harwitch
Teveel Harry Potter gelezen ? :D

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » di 26 apr 2005, 19:38

Vinny schreef:
En om Visé op al op de A2 te gaan vermelden lijkt me niet direct een noodzaak.
Nou ik vind van wel. Op de A 2 lijkt me dat een logischer naam om aan te geven dan Brussel. Gewoon na Eijsden op de borden gooien.
Brussel mag van mij ook van de borden af, maar Visé blijf ik een slechte vervanging vinden. Andere opties zoals Luxembourg, Namur, Verviers lijken me dan beter.

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » di 26 apr 2005, 22:30

René schreef

Teveel Harry Potter gelezen ?

Nee ik heb een typfout gemaakt dom van me ik ben er pas in Engeland geweest met de Stena Line HSS. De lijn Hoek van Holland-Harwich. Een leuk bootje om mee te gaan varen. :D

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 01 mei 2005, 19:50

Afbeelding
Ook in duitsland doen ze aan de landenstickers. Dit is bij Dreieck Hochfranken A72/A93

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 01 mei 2005, 19:54

Is dat de voor- of achterkant, Chrizz ? :?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 01 mei 2005, 19:56

:mrgreen: ja beetje slecht zichtbaar, kheb m ook maar van t autobahn forum geplukt. Al zijn foto's zijn in slecht licht danwel tegen het licht in.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » zo 01 mei 2005, 20:01

Afbeelding

Speciaal voor Renés slechte ogen. 8-) ;)

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » zo 01 mei 2005, 20:02

Ik heb het licht even aangedaan ;)

Afbeelding

Edit: Matthijs was één minuut sneller :shock:

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » zo 01 mei 2005, 20:04

Whaha, dat is ook toevallig. :P

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 01 mei 2005, 20:07

Terwijl jullie dat deden had ik het dus ook gedaan. Voor niks dus :evil:
Welk bestand is nu het kleinste ? Het mijne meet 25.679 ;)

Afbeelding

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 01 mei 2005, 20:08

Overigens begrijp ik niet dat mensen zelf hun plaatjes niet even bewerken voordat ze het op net net dumpen... :? :roll:

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » zo 01 mei 2005, 20:09

René schreef:Overigens begrijp ik niet dat mensen zelf hun plaatjes niet even bewerken voordat ze het op net net dumpen... :? :roll:
Nee, dat doen anderen wel... :lol: :lol: :lol: