Eindhovens Dagblad (13-06-2007) schreef: Scharrelstructuur in ‘supervillage’
door Corrie de Leeuw
Ze zijn er nog steeds, weet Trudo-directeur Thom Aussems. Mensen die denken dat Eindhoven dat suffe provinciestadje is. Maar dat zal niet lang meer duren. Tenminste niet als het aan Aussems en consorten ligt. De komende vijftien jaar moet de Driehoek van Strijp S Eindhoven een ‘ hoogstedelijk klimaat’ gaan bezorgen.
Een gebied met een mix van functies, waar de klok rond levendigheid is en waar bezoekers naar hartenlust kunnen rondscharrelen en om ieder hoekje weer aangenaam verrast kunnen worden. „Eindhoven, supervillage, dat vind ik wel een mooie naamâ€, zegt Aussems.
Maar om dat te bereiken moet nog wel het een en ander gebeuren. Om te beginnen met de Hoge Rug. De gebouwen zijn nu veel te massaal en dus niet verrassend. „We gaan dus doorsteken maken en hier en daar halen we happen uit de gebouwenâ€, schetst Aussems. Op de daken van de gebouwen ziet hij botanische tuinen, onderling verbonden door loopbruggen. De loodsen die nu achter de Hoge Rug liggen mogen ook blijven staan. Waarom slopen als je het kan gebruiken, luidt het devies. De loodsen hebben oersterke stalen constructies. De ruimten zelf kunnen worden opgedeeld en plek bieden aan bijvoorbeeld een theater, restaurants, winkeltjes en galerietjes.
De
Driehoek moet het creatieve hart van de regio worden. De regio heeft drie sterke pijlers: technologie, onderwijs en wetenschap en de creatieve sector. Die laatste moet zichtbaar gemaakt worden in de Driehoek. Steeds meer goed opgeleide mensen hebben werk waarin ze creatief bezig zijn. Die werknemers kiezen voor een interessante plek om te wonen in een stedelijke agglomeratie.
Waar vroeger de arbeiders naar de plekken trokken waar de fabrieken zich vestigden, komen de bedrijven nu naar de plekken waar de werknemers willen wonen.
De
Driehoek moet niet alleen interessant worden om te wonen en te werken, maar moet ook een aanleiding zijn voor bezoek vanuit Eindhoven zelf, maar ook vanuit de verre omgeving. Net zoals dat vroeger bij Thom Aussems thuis het geval was: „Ik kom uit Kaatsheuvel, maar èèn keer per maand gingen we naar Eindhoven. Mijn moeder om te winkelen in de Bijenkorf en mijn vader en ik om naar het Evoluon te gaan. Maar eerst reden we altijd een rondje over de Rondweg; over de eerste groene golf van Nederland.â€
Wie
er willen wonen en werken? „Mensen die enthousiast zijn om te wonen in industrieel erfgoed, in gebouwen waarin meerdere functies zitten en waarin ze keuzevrijheid hebben bij het indelen van hun woonruimte. Mensen zoals ik die in zo’n pand als het Klokgebouw willen werken omdat dat nou eenmaal goed voelt, omdat het een inspirerende ruimte is, omdat je daarin creatiever bent, ook al is er dan geen airco.â€
„Ryanair vliegt vanaf Eindhoven, maar ook naar Eindhoven toe. We moeten bereiken dat bezoekers ook vanuit bijvoorbeeld Milaan naar Eindhoven komen.â€
Dat er geen bestaande culturele instellingen -zoals de Effenaar- verhuizen naar de Driehoek, noemt Aussems een gemiste kans. „Maar misschien is het ook wel een zaligmakende gedachte en lekker spannend dat we hier helemaal fris kunnen starten. Want laten we wel wezen: die instellingen in Eindhoven zijn inmiddels ook allemaal instituten geworden.â€