Wat historische plaatjes van de binnenring van Eindhoven

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Alain
expressweg

Wat historische plaatjes van de binnenring van Eindhoven

Bericht door Alain » zo 21 mei 2006, 13:39

De foto's zijn niet van mij, maar komen allemaal van de website http://www.ringwegeindhoven.nl. Toch wel een paar interessante foto's:

'Old School' wegwijzers (1975):

Afbeelding

Brug over de Dommel (1938):

Afbeelding

Je zou er nu maar wonen (1969):

Afbeelding

Asfalt, hoezo? Ook het Strijps bultje is van na deze foto (1957):

Afbeelding

Aanleg van de Marconilaan (op de achtergrond). De foto is genomen vanaf gebouw Philips SA II (1944):

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Alain op zo 21 mei 2006, 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » zo 21 mei 2006, 13:45

Leuke nostalgische plaatjes! :)

Trouwens, als je de link is veranderd in ringwegeindhoven.nl werkt ie waarschijnlijk wel. ;)

Alain
expressweg

Bericht door Alain » zo 21 mei 2006, 13:58

Hm :oops: Tsja, de ring zal vast wel eens gebruikt zijn als vervoersader voor Duits rundvee...;)

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » zo 21 mei 2006, 14:50

Leuke plaatjes. :)

Wesso
2x2 autosnelweg

Re: Wat historische plaatjes van de Ring Eindhoven

Bericht door Wesso » zo 21 mei 2006, 16:41

Alargule schreef:
Je zou er nu maar wonen (1969):

Afbeelding
Afbeelding
(iets verderop)
Valt nog best mee... ;)

zody
expressweg

Bericht door zody » wo 13 jun 2007, 17:46

"The times they are a changing" >>>Het Strijps Bultje in de nabije toekomst ;)
Eindhovens Dagblad (13-06-2007) schreef: Megaplan met allure Driehoek Strijp S
Door Corrie de Leeuw

EINDHOVEN – Vlakbij het Strijps Bultje aan de Rondweg in Eindhoven komt een nieuw ‘landmark’ van internationale allure. Het wordt een woontoren van rond de honderd meter, ontworpen door een architect van wereldfaam. Bij de woontoren, over de Rondweg heen gebouwd, komt een parkeergarage met plek voor duizend auto’s. En op het dak van de garage, op een absolute toplocatie: een nieuw skatepark.
Afbeelding
Ook voor het Veemgebouw zijn ambitieuze plannen ontwikkeld. Foto Norbert van Onna

Het is een nog maar een visie, benadrukt Trudo-directeur Thom Aussems. Maar de eigenaar van het gebied wil toch ook al wel aangeven dat het complex er – als alles goed gaat – begin 2011 moet kunnen staan. Onderhandelingen met ondernemers die het idee samen met Trudo verder willen uitwerken, vinden al plaats. De woontoren, de garage en het skatepark zijn onderdelen van de visie op de ontwikkeling van de Driehoek: het middelste deel van Strijp S. En, wat Aussems betreft, ‘ het levendige hart van Strijp S, Brainport en de regio’. Vandaag wordt de visie, die mede ontwikkeld is door architect Jo Coenen, gepresenteerd. In dezelfde hoek bij het Strijps Bultje staat ook het bakstenen Veemgebouw. Voor dit pand gaan de gedachten in de richting van een invulling à la Stilwerk in Hamburg. Dit is een winkelcentrum met alleen designwinkels in een voormalig gebouw van de vismarkt. Voor een dergelijke toekomst wordt momenteel een haalbaarheidsstudie verricht.
Dit deel van het gebied Strijp S komt het eerst ter beschikking van eigenaar Trudo en mede- ontwikkelaar Volker Wessels. Twee jaar geleden kocht Trudo het hele gebied in het hart van Strijp S van Philips. Het is het deel waar de monumentale panden staan: de gebouwen van de Hoge Rug, het Ketelhuis en de Machinekamer. Al die gebouwen blijven staan en worden herontwikkeld. Ook de loodsen achter de Hoge Rug – of in ieder geval de constructies ervan – blijven staan. Hierin komt ruimte voor een theater, congreszalen, horeca en winkeltjes. In de gebouwen van de Hoge Rug komen lofts. De leidingenstelsels die op tweehoog door het gebied lopen, worden begaanbaar. Op andere niveaus komen nieuwe loopbruggen. In totaal moeten in de Driehoek circa elfhonderd woningen komen. Maar alle voorzieningen samen en de bijzondere architectuur moeten straks volgens Trudo-directeur Aussems goed zijn voor twee miljoen bezoekers per jaar.
Eindhovens Dagblad (13-06-2007) schreef: Scharrelstructuur in ‘supervillage’
door Corrie de Leeuw

Ze zijn er nog steeds, weet Trudo-directeur Thom Aussems. Mensen die denken dat Eindhoven dat suffe provinciestadje is. Maar dat zal niet lang meer duren. Tenminste niet als het aan Aussems en consorten ligt. De komende vijftien jaar moet de Driehoek van Strijp S Eindhoven een ‘ hoogstedelijk klimaat’ gaan bezorgen.

Een gebied met een mix van functies, waar de klok rond levendigheid is en waar bezoekers naar hartenlust kunnen rondscharrelen en om ieder hoekje weer aangenaam verrast kunnen worden. „Eindhoven, supervillage, dat vind ik wel een mooie naam”, zegt Aussems.
Maar om dat te bereiken moet nog wel het een en ander gebeuren. Om te beginnen met de Hoge Rug. De gebouwen zijn nu veel te massaal en dus niet verrassend. „We gaan dus doorsteken maken en hier en daar halen we happen uit de gebouwen”, schetst Aussems. Op de daken van de gebouwen ziet hij botanische tuinen, onderling verbonden door loopbruggen. De loodsen die nu achter de Hoge Rug liggen mogen ook blijven staan. Waarom slopen als je het kan gebruiken, luidt het devies. De loodsen hebben oersterke stalen constructies. De ruimten zelf kunnen worden opgedeeld en plek bieden aan bijvoorbeeld een theater, restaurants, winkeltjes en galerietjes.
De
Driehoek moet het creatieve hart van de regio worden. De regio heeft drie sterke pijlers: technologie, onderwijs en wetenschap en de creatieve sector. Die laatste moet zichtbaar gemaakt worden in de Driehoek. Steeds meer goed opgeleide mensen hebben werk waarin ze creatief bezig zijn. Die werknemers kiezen voor een interessante plek om te wonen in een stedelijke agglomeratie.
Waar vroeger de arbeiders naar de plekken trokken waar de fabrieken zich vestigden, komen de bedrijven nu naar de plekken waar de werknemers willen wonen.
De
Driehoek moet niet alleen interessant worden om te wonen en te werken, maar moet ook een aanleiding zijn voor bezoek vanuit Eindhoven zelf, maar ook vanuit de verre omgeving. Net zoals dat vroeger bij Thom Aussems thuis het geval was: „Ik kom uit Kaatsheuvel, maar èèn keer per maand gingen we naar Eindhoven. Mijn moeder om te winkelen in de Bijenkorf en mijn vader en ik om naar het Evoluon te gaan. Maar eerst reden we altijd een rondje over de Rondweg; over de eerste groene golf van Nederland.”
Wie
er willen wonen en werken? „Mensen die enthousiast zijn om te wonen in industrieel erfgoed, in gebouwen waarin meerdere functies zitten en waarin ze keuzevrijheid hebben bij het indelen van hun woonruimte. Mensen zoals ik die in zo’n pand als het Klokgebouw willen werken omdat dat nou eenmaal goed voelt, omdat het een inspirerende ruimte is, omdat je daarin creatiever bent, ook al is er dan geen airco.”
„Ryanair vliegt vanaf Eindhoven, maar ook naar Eindhoven toe. We moeten bereiken dat bezoekers ook vanuit bijvoorbeeld Milaan naar Eindhoven komen.”
Dat er geen bestaande culturele instellingen -zoals de Effenaar- verhuizen naar de Driehoek, noemt Aussems een gemiste kans. „Maar misschien is het ook wel een zaligmakende gedachte en lekker spannend dat we hier helemaal fris kunnen starten. Want laten we wel wezen: die instellingen in Eindhoven zijn inmiddels ook allemaal instituten geworden.”
Espace de zody 8-)

Tijgernoot
dorpsstraat

Bericht door Tijgernoot » do 14 jun 2007, 17:11

Om eerlijk te zijn denk ik bij Eindhoven nu niet echt aan een toeristische plaats, maar aan een industriestad :? Wat is nu zo bijzonder aan Eindhoven wat ik niet ken...?

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » do 14 jun 2007, 18:58

Misschien het Stratumseind?

Maar door dit artikel snap ik dat van die toren eindelijk. Ik dacht al aan een toren over de A2, maar ze bedoelen dus de binnenring.