[A030] Barneveld - Almere - Purmerend

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76496
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

[A030] Barneveld - Almere - Purmerend

Bericht door Chris » di 23 mei 2006, 7:25

Rijkswaterstaat bekijkt mogelijkheden nieuwe snelweg

AMSTERDAM - Rijkswaterstaat onderzoekt de mogelijkheden voor een nieuwe verbinding vanaf de A30 bij Barneveld, dwars door Flevoland en het Markermeer naar Purmerend. Deze snelweg moet een gedeeltelijke derde ringweg rond Amsterdam vormen. Dat zegt Ben Viveen van Rijkswaterstaat dinsdag in Trouw.

Volgens Viveen is de derde ringweg nodig om de verkeersproblemen na 2030 het hoofd te bieden. De voorspellingen over het verkeer gaan tot 2020 maar verwacht wordt dat het daarna drukker zal worden. "Wat er na 2020 gebeurt laat zich lastig voorspellen. Dat hangt van zoveel factoren af: de vergrijzing, telewerken, de verdere groei van Schiphol. Het kan meevallen. Maar of het nu wat meer of minder is, vast staat wel dat het nog drukker wordt op de weg."

De gemeente Amsterdam presenteerde maandag een eigen variant A6-A9 om de toekomstige verkeersdrukte tussen de hoofdstad en Almere aan te kunnen. Amsterdam is voor een verbreding van de Gaasperdammerweg, snelle invoer van betaald rijden en een nieuwe openbaar vervoerverbinding over het IJmeer.

Amsterdam is net als veel andere gemeenten in de regio tegen de aanleg van een nieuwe snelweg tussen de A6 en A9 langs of onder het natuurgebied van het Naardermeer.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20584
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » di 23 mei 2006, 8:00

Hebben wij daar niet een opzetje van gemaakt hier op het forum?

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » di 23 mei 2006, 8:25

In Nederland durft men tenminste nog voorstellen te doen over nieuwe snelwegen. In België ben je bijna politiek dood dan. De commentaren die je in dat geval krijgt van Groen, SP.a en andere politieke strekkingen en organisaties zijn angstaanjagend.... :(

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76496
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 23 mei 2006, 8:27

In Nederland:

Zijn er dagelijks lange files

Zijn er wensen naar meer snelwegen, en vooral verbredingen

Zijn er enkele voorstellen

Gebeurt er uiteindelijk niks

:roll:

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » di 23 mei 2006, 8:31

Ten opzichte van België zijn er wel voorstellen, dat hebben wij amper. Ok we krijgen een Oosterweelverbinding, maar dat zal geen Hoofdweg worden maar een Primaire weg categorie 1. Geen snelweg van Nationaal en Europees belang dus. We krijgen ook de A605 bij Luik, maar zou dat niet de bewuste wafelijzerpolitiek zijn? Antwerpen(VL) een ring => Luik(WL) ook een ring... :? (sorry voor mijn sarcastische opmerking)

martijn79
polderweggetje
Berichten: 29
Lid geworden op: di 11 apr 2006, 22:50
Locatie: Bangalore en Breda

Bericht door martijn79 » di 23 mei 2006, 9:14

vynkce schreef:We krijgen ook de A605 bij Luik, maar zou dat niet de bewuste wafelijzerpolitiek zijn? Antwerpen(VL) een ring => Luik(WL) ook een ring... :? (sorry voor mijn sarcastische opmerking)
Iets in de trend van: Vlaanderen krijgt een kanaal met lift, Walonië moet ook een kanaal met lift krijgen? Dat het laatste Waalse kanaal niet gebruikt wordt, is slechts een kleine bijkomstigheid ;)

Wat me opvalt is dat de A30 in deze plannen het tracé van de RW 75 uit een kaart van 1966 heeft. Die weg loopt via Nijkerk, een stukje huidig A27, dwars over het Markermeer naar Purmerend door. De huidige A30 begint qua hmp nummering rond de 14 km, dus er zullen ook wel plannen zijn om de A30 naar de A15 door te trekken.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 23 mei 2006, 9:38

Wegenkaarten uit 1966 mag je vergeten als je het over rijkswegtrace's hebt.
Het eerste structuurschema verkeer uit 1966 was een lange-termijn planologisch document, dat maar heel weinig binding had met de realiteit. Het rijkswegenplan 1968 laat duidelijk andere tracé's zien.

Met een doortrekking van rijksweg 30 van Barneveld over Almere en door de Markerwaard richting Alkmaar is in het kader van de ontwikkeling van de IJsselmeerpolders altijd rekening gehouden. Ook is bij het tracé van de N244 door de Beemster en bij Purmerend destijds rekening gehouden met uitbouw in het kader van deze rijksweg naar de Markerwaard. Met het buiten beeld raken van de Markerwaard werd ook aan deze plannen verder geen uitvoering gegeven.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » di 23 mei 2006, 9:58

Opvallend nieuws, en goed nieuws dat men er in elk geval over nadenkt.

Ook opvallend dat men van een derde ring spreekt. Met de tweede ring wordt blijkbaar de A6-A9-A5 bedoeld... Dat is echter slechts een halve ring. Is het dan niet logischer de A30 als de noordelijke helft van deze tweede ring te beschouwen? (Of ligt-ie zozeer gescheiden dat men maar voor benaming 'derde ring' heeft gekozen.)

Ik ben namelijk bang dat een benaming 'derde ring' gevaarlijk is want koren op de molen van anti-bewegingen. Het is namelijk niet moeilijk een derde ring als onnodig af te schilderen, puur al door de benaming. ('Drie ringen? Grootheidswaan ten top!')

Zijn er trouwens tracekaartjes beschikbaar? Die indruk wordt in dit topic wel gewekt namelijk...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 23 mei 2006, 10:11

Wicher schreef:Ook opvallend dat men van een derde ring spreekt.
Inderdaad. De A6 Holendrecht-Muiderberg, A8 Beverijk-Westzaan maken gezamenlijk een soort 2e ring, alleen zonder alternatief voor de A10-noord. Feitelijk zou een A30 gewoon de 2e ring zijn voor wat betreft de A10-noord.

Overigens is een A30 geen oplossing voor de fileproblemen van/naar Amsterdam. Wel kan het een structuurverbetering zijn, waar noordelijk Noord-Holland en zuidelijk Flevoland van kunnen profiteren, want hun onderlinge bereikbaarheid zal verbeteren, evenals de bereikbaarheid van Noord-Holland-noord vanuit het achterland.

Maar ja, waar praten we over. In 2030 is het nog maar een paar jaar tot mijn pensioen...

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15232
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 23 mei 2006, 10:59

Zou toch wel de kroon op je carrière zijn, René. ;)

Maar dit had ik nooit verwacht! Zo'n oud plan dat opeens weer uit de kast komt vallen. Als het dan wordt aangelegd met een grote brug over het Markermeer zou dat wel eens heel mooi kunnen worden! :D

Alain
expressweg
Berichten: 3484
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » di 23 mei 2006, 11:05

Ach ja René. Een bekend Frans koning zei eens al: Après moi, la déluge...
Ik zou zo'n verbinding wel een goed idee vinden, ook omdat ze zou kunnen bijdragen aan het verschuiven van het economische zwaartepunt in de noordelijke Randstad. In gewone mensentaal: niet meer alles op Amsterdam gericht, maar meer spreiding over Amsterdam en Almere. Hebben we (hopelijk) niet meer zo'n eenzijdige spitsrichtingen, en zou Purmerend (en het ten westen daarvan gelegen gebied) kunnen profiteren van deze nieuwe A30.

Alain
expressweg
Berichten: 3484
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » di 23 mei 2006, 11:24

René schreef:Het rijkswegenplan 1968 laat duidelijk andere tracé's zien.
Toch wel een opvallend kaartje:

Geen A79 (maar wel een A78);
De A2 ten zuiden van Eindhoven genummerd als A75;
De A2 een iets oostelijker tracé tussen Ehv en DB;
A55 ipv A59 (die hier nog geen snelweg is);
A16 doorgetrokken tot voorbij Alkmaar (naar het schijnt heeft mijn voormalig buurman nog in een onderzoekscommissie gezeten die een negatief advies over deze 'stamweg' naar buiten heeft gebracht. Het hoe en waarom is mij echter ontgaan);
Een A11 in twee delen (en als Noordring Utrecht ipv A23);
Géén A30;
Géén verbinding tussen Zaandam en P'end (maar dat was toch in provinciaal beheer? Dus dat zou het wel verklaren);
A80 niet tot Hilversum;
Bij R'dam: een 'gat' in de A15 én een 'binnenring' A21;
A9 ten zuiden van A'dam genummerd als A6;
A43 ipv A7 in het noorden des lands;
A9 als rechtstreekse route tussen L'warden en Groningen;
A28 doorgetrokken als A34 via Emmen naar Groningen;
A41 naar Delfzijl.

Goed, de rest kan ik ook nog wel opnoemen, maar deze vind ik even het meest in het oog springend. Vooral in het Noorden en Oosten is er nog flink wat in te halen - in Brabant is vrijwel alles volgens plan verbouwd, muv wegen als de A58, de ringen rond Tilburg, de oostkant van Ehv en de A69. En natuurlijk de A19/A4...;)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » di 23 mei 2006, 12:15

De A79 is ook nooit als Rijksweg gepland geweest maar door de provincie aangelegd (net dus als Zaandam-Purmerend)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 23 mei 2006, 13:23

Alargule schreef:Goed, de rest kan ik ook nog wel opnoemen, maar deze vind ik even het meest in het oog springend.
Meer over het RWP1968 in Geschiedenis, hoofdstuk 7 (in aanbouw !)

A35-racer
dorpsstraat
Berichten: 231
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 13:07

Bericht door A35-racer » di 23 mei 2006, 18:48

:cry:

Een derde ring rond Amsterdam. Riiiiiight (Dr. Evil - red.). Leuk prestigeproject als héél Nederland wordt gedekt door een fatsoenlijk snelwegennet. Maar tot die tijd (die nooit zal komen vrees ik) liever niet...

Alleen het lef al om de A30 als deel van een derde ring rond Amsterdam te beschouwen. Wat is de A35 dan, de op- en afrit naar Amsterdam? Christ... wat doen ze bij die ambtenaren in de koffie?

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » di 23 mei 2006, 18:59

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » di 23 mei 2006, 19:09

Ik las dit artikel ook. In de spits en metro ook uiteraad. Ik denk dat het wel nodig zal zijn om dit aanteleggen in de toekomst. Ik vond het nieuws opvallen en toen ik de spits kreeg las ik het artikel hierover. Ik denk dat het wel moeilijk zal worden om een complete derde ring om amsterdam te krijgen. ;)
Hebben wij daar niet een opzetje van gemaakt hier op het forum?
Misschein hebben ze wel onze plannen gepikt. ;)
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

A35-racer
dorpsstraat
Berichten: 231
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 13:07

Bericht door A35-racer » di 23 mei 2006, 19:17

snelwegracer schreef:Ik denk dat het wel moeilijk zal worden om een complete derde ring om amsterdam te krijgen. ;)
Moeilijk? Valt mee. Gewoon een paar huizen in de voorstad van Amsterdam, Londen, platwalsen en die 3e ring er dwars doorheen aanleggen. Hebben die mensen in Londen (u weet wel, die voorstad van Amsterdam) ook wat aan die 3e ring...

:roll:

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15232
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 23 mei 2006, 19:55

vynkce schreef:In Nederland durft men tenminste nog voorstellen te doen over nieuwe snelwegen. In België ben je bijna politiek dood dan. De commentaren die je in dat geval krijgt van Groen, SP.a en andere politieke strekkingen en organisaties zijn angstaanjagend.... :(
Misschien een stomme vraag: maar hoe staat het Vlaams Belang dan tegenover snelwegbouw? Geven die niet wat tegengas dan?

John
zandpaadje
Berichten: 8
Lid geworden op: do 11 mei 2006, 16:52

Bericht door John » di 23 mei 2006, 20:32

tja deze weg heeft naar mijn mening alleen enige zin als het bij almere aansluiting op de eventueel ook te realiseren IJmeerverbinding. Zoals het nu geprojecteerd is, is het meer een verbinding almere-purmerend. Beide forenzensteden van Amsterdam met een geringe onderlinge relatie. De IJmeerverbinding lijkt me momenteel in ieder geval meer prioriteit hebben dat deze A30 dwars door het Markermeer.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8659
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » di 23 mei 2006, 20:51

Op zich is die verbinding zo gek nog niet. Maar voorlopig zie ik er geen heil in om de A30 helemaal door te trekken tot de A7 bij Purmerend. Waar ik wel voorstander van ben is die weg in ieder geval door te trekken naar de A28 bij Nijkerk en vandaar naar de A27.

Gebruikersavatar
E6
dorpsstraat
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 17 mei 2006, 0:46
Locatie: Het Groene Groene Hart

Bericht door E6 » di 23 mei 2006, 20:51

Rene schreef:Overigens is een A30 geen oplossing voor de fileproblemen van/naar Amsterdam.
Dat lijkt me ook logisch, maar teletekst houdt wel van kort door de bocht berichten:
Teletekst (23-5-2006) schreef: Plan voor snelweg door Markermeer

Rijkswaterstaat onderzoekt of het mogelijk is een snelweg aan te leggen van Barneveld via Flevoland en het Markermeer naar Purmerend. Deze weg zou na 2030 de fileproblemen tussen Almere en Amsterdam moeten oplossen, zegt een medewerker van Rijkswaterstaat in een interview met Trouw. Almere blijft de komende jaren zo sterk groeien, dat het verkeer op de al vaak verstopte A6 en A1 tegen 2020 nog eens met 50 procent is toegenomen. Er liggen nu al vergaande plannen voor een verbinding van de A6 met de A9. Die snelweg loopt langs het Naardermeer. Het kabinet beslist daarover in juni.
In het bericht in Trouw (link) wordt alleen gesproken over verkeersproblemen na 2030. Maar blijkbaar weten ze bij de NOS meer daarvan.

Ik ben wel zeer benieuwd naar de verdere details (wellicht Trouw-lezers op het forum die een scan hebben van het volledige artikel ?).

kees
expressweg
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Bericht door kees » wo 24 mei 2006, 0:00

Jammer dat hier niet het kaartje te zien is dat op de voorpagina van de Trouw prijkt. Het lijkt er verdraaid veel op dat ze alsnog een A80 suggereren als deel van een derde ring van Amsterdam.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 24 mei 2006, 0:22

Lijkt me vreemd. De A 80 vormt de N 201 en die wordt nu verbreed en omgelegd, maar expliciet geen derde ring om Amsterdam!
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

kees
expressweg
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Bericht door kees » wo 24 mei 2006, 10:52

Vinny, je moet wel onderscheid maken tussen aanpassingen op de korte termijn en planontwikkeling op de lange termijn (na 2030).

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 24 mei 2006, 11:16

Trouw (24-5-2006) schreef: Van alle kanten kritiek op snelweg door Markermeer

Rijkswaterstaat studeert op een derde buitenring rond Amsterdam, maar niemand zit daar op te wachten.
Rijkswaterstaat denkt ver vooruit.

Terwijl verbetering van de as Schiphol-Amsterdam-Almere nog onderwerp van felle discussie is, kijkt de 'rijkswegenplanner' al of een nieuwe weg dwars door Flevopolder en Markermeer naar Purmerend de verkeersproblemen na 2030 kan oplossen. GroenLinks-kamerlid Wijnand Duijvendak heeft naar aanleiding van het nieuws in Trouw al kamervragen gesteld. Hij wil van minister Peijs weten waarom er gestudeerd wordt op nieuwe wegen en niet op openbaar vervoer, wegbeprijzing en andere woningbouwscenario's.

Staatsbosbeheer stuitte tien jaar geleden ook al op een tracé door de Flevopolder, bij het ontwerpen van een ecologische verbindingszone tussen Veluwe en Oostvaardersplassen. De woordvoerster gelooft echter niet dat het plan ooit werkelijkheid wordt. .Hebben we net een broedende zeearend, ga je het hebben over een snelweg door dit gebied. Dat gaat wel heel ver. Bovendien had Rijkswaterstaat de Oostvaardersplassen tien jaar geleden zelf nog in handen. Het zou toch raar zijn als die de eigen erfenis gaat verkwanselen." De Vereniging tot Behoud van het IJsselmeer moest zich tot in de jaren tachtig nog verzetten tegen inpoldering van het Markermeer. In de studie naar een verbinding russen Almere en Purmerend ziet voorzitter Marten Bierman echter geen gevaar. „Ik blijf toch geloven in het nuchtere verstand van de plannenmakers. Tegen 2030 is de grote uitvaart van de na-oorlogse generatie begonnen. Er zitten veel minder mensen in de auto, woon-werkverkeer neemt af. Ik kan me niet voorstellen dat ze bij Rijkswaterstaat niet ook naar de bevolkingsontwikkeling kijken."

Het Markermeer is bovendien erkend natuurgebied, zegt Douwe Tiemersma van Stichting Natuur en Milieu. Het behoort tot de zogenoemde natte as die van Zeeland tot de Wadden loopt. Vogels vinden er voedsel en broedplaatsen. „Zo'n gebied moet je niet verstoren, maar verbeteren. De waterkwaliteit is bijvoorbeeld slecht." Volgens Tiemersma is de kop van Noord-Holland vooral gericht op de randstad. „Wie van Alkmaar en Purmerend naar Flevoland wil en andersom, kan prima via Lelystad en Enkhuizen." Zelfs groeistad Almere ziet niets in een directe verbinding met de Zaanstreek. „Wij hebben gekozen voor uitbreiding naar het westen en zoeken aansluiting met Amsterdam via een IJmeerverbinding. Als we op de lange termijn uitbreiden naar het oosten kan een aansluiting op de A30 bij Barneveld interessant zijn. Maar Purmerend is niet opportuun."

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 24 mei 2006, 11:18

Nog even voor alle duidelijkheid: er wordt thans NIET gestudeerd op zo'n verbinding.
Er is alleen in het kader van de studie Schiphol-Amsterdam-Almere aan de projectleider gevraagd wat en hoe naar de planhorizon van 2020/2030. Dat is pure koffiedik, en daarbij is als voorbeeld voor een lange termijnontwikkeling een verbinding tussen Purmerend en Almere genoemd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 24 mei 2006, 11:26

Vinny, je moet wel onderscheid maken tussen aanpassingen op de korte termijn en planontwikkeling op de lange termijn (na 2030).
Ik heb toch wel de nadrukkelijke verzekering dat de N 201 nooit meer een autosnelweg wordt. Dat zou ook enorm duur worden, aangezien de weg met gelijkvloerse kruisingen wordt aangelegd, die daarna niet zomaar meer te verbouwen zijn, zonder bijvoorbeeld landingsbanen van Schiphol langdurig te sluiten. Kortom, die A 80 kun je gewoon op je buik schrijven. Ook na 2030! :cry:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

kees
expressweg
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Bericht door kees » wo 24 mei 2006, 12:37

@ Vinny, ik zal er verder niet meer op in gaan, want daarvoor heb ik gewoon te weinig kennis.

Volgende knuppel in het hoenderhok dan maar.
In het katern 'Verdieping' ging het voorpagina-artikel verder.
Daarin deed Ben Viveen van RWS de uitspraak dat 50 % van het huidige forenzenverkeer van Almere naar Amsterdam per OV reist. Dat staat haaks op het mantra van René dat als alle OV-reizigers in de auto zouden stappen dit geen substantiele toename van de verkeersproblematiek leidt en dat daarom investeringen in het OV onzin zijn.

Wat vinden jullie van het percentage van 50 %? Is dat reëel of kletskoek?

Alain
expressweg
Berichten: 3484
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » wo 24 mei 2006, 12:42

Tsja...ik heb geen inzicht in de cijfers...

Plaats reactie