U-routes

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: U-routes

Bericht door Vinny » vr 12 okt 2007, 19:23

Zoals dat U-routes voor de ene rijrichting even moeten zijn, en die van de andere rijrichting oneven.
Dat is natuurlijk een volkomen belachelijk uitgangspunt. Sowieso hoeven van mij die U routes niet. Waarom niet gewoon gele borden met het A nummer er op en desgewenst het nummer van de volgende afrit? Dan bewijst de afritnummering eens zijn nut; terwijl iedereen het meteen snapt zonder van de ins en outs van de U nummering op de hoogte te zijn...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

peejay
autoweg

Bericht door peejay » di 05 feb 2008, 12:20

(Herposting na de databaseproblemen)

In de omgeving van Roermond heb ik onlangs enkele U-routes bespeurd:
U16 Klein stukje gezien: van het Ei van St. Joost (A2 afrit 44) naar A73 toerit 22, dan langs de N295 richting Echt.
TOEVOEGING
Edit: de U16 komt bij Roosteren (toerit 46) weer op de A2
U17 Gezien: van N280 bij de aansluiting met de N271 ruwweg naar het westen: volgt de N280 tot de aansluiting met de N273, dan de N273 tot aan de A2 toerit 41 (Grathem). U17 zal wel beginnen bij afrit 19 van de A73.

Het bord is soms uitgevoerd als ruitertje, soms bevestigd aan een lichtmast, en staat soms op een eigen paal.
Laatst gewijzigd door peejay op zo 24 feb 2008, 18:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Rij met je hart

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 23 feb 2008, 19:21

Helaas geen scherpe foto, maar deze is gemaakt in Wageningen (ook op de N224 ten westen van Ede heb ik U-routes gezien)

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 25 feb 2008, 10:48

Palance schreef:(ook op de N224 ten westen van Ede heb ik U-routes gezien)
O, maar dat was al eens eerder ergens gemeld.
Bijvoorbeeld deze in Amerongen:
Afbeelding

Op mijn site staan alle U-nummers waar ik op dit moment vanaf weet:
http://wegnummers.autosnelwegen.nl/wegen/xufl.html (Flevoland)
http://wegnummers.autosnelwegen.nl/wegen/xuge.html (Gelderland)
http://wegnummers.autosnelwegen.nl/wegen/xuli.html (Limburg)
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 25 feb 2008, 11:04

Weer zo'n pijl die op zo'n vreemde manier op het bord staat. Wat is het toch met die U-routes?

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 25 feb 2008, 22:37

Boogie-woogie pijlen zijn de laatste tijd erg in de mode. ;)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 25 feb 2008, 22:40

Dat is beleid van de bordenboeren om de negatieve stemming die op sommige wegenfora heerst met betrekking tot de nieuwe bewegwijzering, met een dansbare lay-out wat op te vrolijken...

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 25 mar 2008, 11:40

Gisteren ook U-routes in Groningen gesignaleerd. Bij het stuk A7 dat verbouwd wordt.

Deze foto's zijn gemaakt bij afrit Hoogkerk. Waarom U69 en U70 is onduidelijk: de nummers slaan in ieder geval niet op afritnummers van de A7.

Afbeelding
(Bijna niet te lezen, maar er staat echt U69.)

Afbeelding

Dit patroon is in ieder geval duidelijk: na de proef in Flevoland worden de U-bordjes het eerst geplaatst waar ze nodig zijn: bij snelwegen in verbouwing (A2 Limburg, A12 Veenendaal, A7 Groningen).
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

Feder
verkeersader

Bericht door Feder » wo 26 mar 2008, 13:51

Dezelfde U69 en U70-borden zag ik gisteren ook bij de rotonde die ligt onder de N370, Westelijke Ringweg Groningen - afrit Hoendiep. Voor het verkeer vanaf de Ringweg richting het westen/Hoogkerk is de U69 de uitwijkroute. Vanaf het westen verwijst de U70 bij deze rotonde naar de westelijke Ringweg, in zuidelijke richting. Toen ik die borden zag, dacht ik nog; meteen maar even in het forum kijken.

Het Duitse systeem zou in Nederland toch ook prima kunnen werken? Een jaar of 10 geleden heb ik eens een e-mail (of een reactie in een ideeënbus op een website? Ik weet het niet meer) aan Rijkswaterstaat geschreven, waarin ik voorstelde om in gebieden met weinig autosnelwegen (althans; waar weinig geschikte alternatieve routes zijn) een systeem op te zetten van omleidingsroutes. Dat is handig bij afsluitingen door werkzaamheden of ongevallen. Omdat een O van Omleiding verward kan worden met een nul, leek het mij geen gek idee om de U te gebruiken, waarbij de U kan staan voor Uitwijkroute. Handig is dat daarbij kan worden aangesloten bij het Duitse systeem van Umleitungsstrecken. Of het allemaal mijn 'schuld' is weet ik niet, maar ik vind het wel leuk dat er nu een dergelijk systeem lijkt te komen.

Toen het Duitse systeem van Umleitungen werd opgezet was het netwerk van Autobahnen minder dicht dan nu. Bovendien liggen de afritten in Duitsland vaak vrij ver van elkaar, waardoor je minder snel toevallig bij een volgende oprit uitkomt. Nog steeds worden nieuwe Autobahnen voorzien van Umleitungsstrecken. Het systeem is vrij simpel; van zuid naar noord en van west naar oost zijn de U-nummers oneven, terwijl de nummers naar het zuiden en westen even zijn. Elk U-nummer leidt het verkeer van een afrit naar de volgende oprit van de autosnelweg. Bij knooppunten kan het voorkomen dat de U-route van de ene Autobahn een stukje voert over een andere Autobahn. In de Duitse verkeersinfo worden de Umleitungen nog geregeld genoemd, maar alleen bij afsluitingen en zeer vertragende files. Da's logisch, want vaak loont het de moeite niet om voor een korte file, of een lang traject met langzaam verkeer, de autosnelweg te verlaten. (zie ook http://de.wikipedia.org/wiki/Umleitung )

Zou je het systeem in Nederland op de A28 toepassen dan krijg je bijvoorbeeld:

Code: Selecteer alles

U1 van  X Julianaplein tot Groningen/zuid             U88 van Groningen/zuid naar X Julianaplein
U3 van Groningen/zuid naar Haren                      U86 van Haren naar Groningen/zuid
U5 van Haren naar Eelde                               U84 van Eelde naar Haren
U7 van Eelde naar Vries (en Zuidlaren op N34)         U82 van Vries (en Zuidlaren op N34) naar Eelde
U9 van Vries naar Assen/noord                         U80 van Assen/noord naar Vries
Stel dat er tussen Vries en Assen/noord een ongeluk gebeurd, waardoor de A28 vollgesperrt is en de file groeit tot Haren. De Duitse verkehrsfunk zou dan iets melden als "fahren Sie ab Haren über die U5, U7 und U9 bis Assen/nord".

Wordt een autosnelweg afgesloten, dan kan heel eenvoudig worden verwezen naar een U-route. Er hoeven geen incidentele gele bordjes te worden geplaatst. Wel lijkt mij dat een U-systeem minder geschikt is voor stedelijke gebieden, omdat het OWN daar al vrij goed is voorzien van bewegwijziging. Ook in gebieden waar een alternatieve autosnelweg vrij dichtbij is, is het systeem in mijn ogen minder nuttig. (Wat mij betreft zouden daarom met name de autosnelwegen in aanmerking komen die liggen rechts van de lijn Beverwijk-Zaandam-Almere-Hoevelaken-Deil-Eindhoven-Reusel, +A58 Roosendaal-Vlissingen, + dammen in Zeeland).

Bijkomend voordeel is dat mensen zonder navigatiesysteem gemakkelijker hun bestemming kunnen vinden. Dan krijg je bijvoorbeeld iets als "Volg vanaf afrit 37 de U82 tot je de Albert Heijn ziet. Daar de eerste weg rechts en dan ben je er". Maar goed, dat mag natuurlijk niet de hoofdreden zijn voor een U-systeem.

De U-borden die ik op de foto's hierboven zag, vind ik soms wel aan de grote kant. Ze vallen te veel op, en mogen van mij wel wat kleiner. Ook zouden de U-borden zo veel mogelijk geintegreerd mogen worden in de normale wegwijzers.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 26 mar 2008, 14:27

Feder schreef:Stel dat er tussen Vries en Assen/noord een ongeluk gebeurt, waardoor de A28 vollgesperrt is en de file groeit tot Haren. De Duitse verkehrsfunk zou dan iets melden als "fahren Sie ab Haren über die U5, U7 und U9 bis Assen/nord".
Vorige week was er een ongeluk gebeurd op de A28 bij Beilen. Op de radio werd iets gezegd in de trant van: "U gaat de A28 af, dan moet u even op zoek naar de A7 en dan kunt u vanaf Drachten weer naar Groningen." :)

U-routes zijn een handig middel, hoewel ik ze niet echt zie zitten op niet-snelwegen (zoals de dammen in Zeeland).

Ook moet er nog eens grondig nagedacht worden over de nummers. Afritten hebben al nummers en als U-routes weer andere nummers hebben wordt het wel erg veel nummers: "U verlaat de A1 bij afrit 2 richting industrieterrein 3000-4000. Vervolgens volgt u route U5, om via de N6 op de A7 (afrit 8) uit te komen. In totaal 9 kilometer, 10 minuten extra reistijd."
--Harry.

peejay
autoweg

Bericht door peejay » wo 28 mei 2008, 11:17

U-routes, nu ook in Zeeland.
[url=http://www.bndestem.nl/regio/bergenopzoom/3185621/Vaste-routes-A58-bij-ongeval.ece]BN/De Stem[/url] (28-5-2008) schreef: Vaste routes A58 bij ongeval
door Berry van der Heijden

HOOGERHEIDE - De A58 tussen Hoogerheide en Oost-Souburg wordt deze week voorzien van borden die bij rampen of ongevallen vaste uitwijkroutes aangeven.

Rijkswaterstaat Zeeland heeft voor alle elf afslagen van de snelweg in Zeeland een vaste route, die met een blauw U-bord wordt aangegeven.

Een ongeval op de A58 leidt regelmatig tot gedeeltelijke of gehele afsluiting van de weg. "Mensen gaan dan vaak dwalen door dorpen en steden en bezorgen daar flinke overlast", zegt Marije Besuijen van Rijkswaterstaat Zeeland. Het kost veel tijd om bij een calamiteit een omleiding te bewegwijzeren. Door het instellen van de vaste routes wordt dat probleem voor eens en altijd opgelost en krijgt de automobilist een goede alternatieve route. Wanneer sprake is van een wegafsluiting van de A58 worden weggebruikers via tekstborden erop gewezen bijvoorbeeld U-11 te volgen. De uitwijkroute is geen alternatief bij gewone files. "De rijtijd via deze omleidingen is nagenoeg altijd een stuk langer dan via de A58, zelfs bij stremmingen. Te meer omdat alleen bij wegblokkades aanvullende maatregelen genomen worden, zoals verlengen van de 'groentijd' van verkeerslichten op deze route", legt Besuijen uit.

Landelijk zijn al uitwijkroutes in gebruik in Flevoland en Limburg. In de loop van dit jaar moeten er meer dan 150 gerealiseerd zijn. Ook de A58 in Brabant krijgt de borden. "Daar wordt nog druk overlegd, want alle grondeigenaren zoals provincie, gemeentes en waterschappen moeten het eens zijn over de beste alternatieve route", weet Besuijen.
De N259 komt dus vol te staan met U-routebordjes, veel alternatieven zijn er niet...
Rij met je hart

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 28 mei 2008, 14:02

De U289 dus :lol:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » wo 28 mei 2008, 15:30

Ik vind het wel een goed idee eigenlijk. Dat er in Brabant ook bordjes komen verbaast me dan weer wel, vooral Tilburg-Eindhoven kent al een grote sluiproute, die nu misschien nog wel meer in de picture komt.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » do 29 mei 2008, 11:02

Ben benieuwd wat het systeem zal zijn in de nummering: ogenschijnlijk willekeurig zoals in Flevoland, of volgens afritnummers zoals in de omgeving Ede.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 06 jun 2008, 17:50

Ze zijn al eens genoemd: de U41 en U42 in Groningen. Duitse nummers, als ik het goed heb. Ik wist al dat ze OP de grens stonden aangegeven (afrit Nieuweschans), maar de foto van de U42 is een afrit verder landinwaarts.

Afbeelding
Afbeelding
--Harry.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 06 jun 2008, 17:59

Wordt je bij die laatste niet een weggetje te vroeg naar rechts gestuurd?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

PW100
verkeersader

Bericht door PW100 » vr 06 jun 2008, 23:40

Brabants Dagblad schreef: Uitwijkroutes bij ongevallen op A58

Hoogerheide -
De A58 tussen Hoogerheide en Oost-Souburg wordt deze week voorzien van borden die bij rampen of ongevallen vaste uitwijkroutes aangeven. Rijkswaterstaat Zeeland heeft voor alle elf afslagen van de snelweg in Zeeland een vaste route, die met een blauw U-bord wordt aangegeven.

Een ongeval op de A58 leidt regelmatig tot gedeeltelijke of gehele afsluitng van de weg. "Mensen gaan dan vaak dwalen door dorpen en steden en bezorgen daar flinke overlast", zegt Marije Besuijen van Rijkswaterstaat Zeeland.

Het kost veel tijd om bij een calamiteit een omleiding te bewegwijzeren. Door het instellen van de vaste route wordt dat probleem voor eens en altijd opgelost en krijgt de automobilist een goede alternatieve route. Wanneer sprake is van een wegafsluiting van de A58 worden weggebruikers via tekstborden erop gewezen bijvoorbeeld U-11 te volgen.

Landelijk zijn al uitwijkroutes in gebruik in Flevoland en Limburg. In de loop van dit jaar moeten er meer dan 150 gerealiseerd zijn. Ook de A58 in Brabant krijgt de borden. "Daar wordt nog druk overlegd, want alle grondeigenaren zoals provincies, gemeentes en waterschappen moeten het eens zijn over de beste alternatieve route", weet Besuijen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 09 jun 2008, 11:19

harry schreef:Ze zijn al eens genoemd: de U41 en U42 in Groningen. Duitse nummers, als ik het goed heb. Ik wist al dat ze OP de grens stonden aangegeven (afrit Nieuweschans), maar de foto van de U42 is een afrit verder landinwaarts.

Afbeelding
Afbeelding
Er staan in en rond Nieuweschans wel meer van die bordjes. Duitse nummers inderdaad:
Afbeelding
Afbeelding
Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 09 jun 2008, 15:13

Zoek de verschillen tussen de Duitse U-bordjes en de Nederlandse. Wat een verademing qua lay-out, die Duitse bordjes. Kunnen ze in Nederland dan ook niets fatsoenlijk kopiëren uit Duitsland?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 09 jun 2008, 15:38

Ik zie op het lettertype na geen verschil? :dontknow:

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 09 jun 2008, 15:44

De pijlvormen, en de plaatsing van nummers en pijlen op het bordje. De Duitse borden stralen rust uit, de Nederlandse borden geven het idee van een bij elkaar geplakt zooitje.

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » ma 09 jun 2008, 18:25

Nu ik het zo naast elkaar zie, moet ik toegeven dat die Duitse borden inderdaad rustiger overkomen. De U in Ee is te breed, de binnenbies maakt 'n bord onrustig, en inderdaad... de dikke pijlkop is minder strak.

En dat terwijl het een zeker niet (on)duidelijker is dan 't ander.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 09 jun 2008, 18:38

Wat dacht je van de plaatsing en vorm van onderstaande pijl?

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 09 jun 2008, 18:39

Moet je hier dan de 2e of 3e afslag nemen?

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » ma 09 jun 2008, 19:55

Huh? Krijg je hier nou geïnstrueerd om de rotonde de verkeerde kant op te nemen? :)

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 09 jun 2008, 20:18

Chris schreef:Moet je hier dan de 2e of 3e afslag nemen?
De 3e afslag is terug. Er zitten maar 3 takken aan de rotonde :)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 02 jul 2008, 9:07

VID schreef:Vaste uitwijkroutes bij calamiteiten langs A7

Rijkswaterstaat realiseert langs de A7 tussen Wieringerwerf en Wognum vaste uitwijkroutes, die ingezet worden bij calamiteiten. Dit zijn de eerste vaste uitwijkroutes in Noord-Holland. De weggebruiker kan de route nemen als de snelweg wordt afgesloten. De bewegwijzering van de uitwijkroute is al aangebracht waardoor de weggebruiker snel de alternatieve route kan gebruiken. Dit draagt bij aan een betere bereikbaarheid en verhoogt de betrouwbaarheid van de reistijd.

Om weggebruikers te informeren, deelt een promotieteam deze week flyers over vaste uitwijkroutes uit. Dit gebeurt bij het BP benzinestation langs de A8. Het promotieteam flyert tussen 07:00 en 11:00 uur en tussen 16:00 en 20:00 uur. De vaste uitwijkroute langs de A7 is tijdelijk met gele borden aangegeven. Rijkswaterstaat vervangt deze borden tussen half augustus en eind september door blauwe U-borden. Naast de route langs de A7 volgen in het najaar meer uitwijkroutes langs rijkswegen in Noord-Holland. Deze routes zijn samen met provincie Noord-Holland en gemeente Amsterdam tot stand gekomen.

Incidenten op de snelweg leiden vaak tot files en gaan ten koste van de bereikbaarheid. Ook voor wegwerkzaamheden kan de snelweg soms afgesloten worden. Het op dat moment organiseren van een omleidingsroute met de bijbehorende bewegwijzering kost veel tijd. Het instellen van de vaste uitwijkroutes biedt uitkomst voor weggebruikers om een goede alternatieve route te krijgen. Bij een afsluiting van de snelweg worden weggebruikers via een tekstkar of door een klapbord in de berm geïnstrueerd om de blauwe U-borden te volgen.

De uitwijkroutes hebben wel een langere reistijd dan via de snelweg. Zelfs bij de dagelijkse files is de snelweg vrijwel altijd sneller. Wanneer de snelweg echter geblokkeerd is, is de uitwijkroute een goed alternatief. Alleen in die situatie komen er aanvullende maatregelen op het onderliggende wegennet, bijvoorbeeld door verkeerslichten in de rijrichting van de uitwijkroute iets langer op groen te laten staan.

Inmiddels is al een aantal vaste uitwijkroutes in gebruik zoals in Flevoland en Limburg. In 2008 worden er in heel Nederland naar verwachting 150 tot 200 routes gerealiseerd.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 02 jul 2008, 13:29

Chris schreef:langs de A7 tussen Wieringerwerf en Wognum
Jammer dat ik dit niet wist: afgelopen zondag ben ik daar nog erg in de buurt geweest. (Maar ik kom er vast nog wel een keer.)
--Harry.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 13 jul 2008, 17:38

Langs de A37:

Afbeelding

Autosnelwegen.net

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » ma 14 jul 2008, 12:08

^^ Daar zal het erg hard nodig zijn. Voor je het weet heb je enorme files en gridlocks op het OWN. :rofl2:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter