Afbeelding

[Zuiderzeelijn] [Lelylijn] Wel of niet ?

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » wo 01 feb 2006, 12:07

Financieele Dagblad (1-2-2006) schreef: Botsing CPB en Ecorys over Zuiderzeelijn

Het Centraal Planbureau (CPB) heeft hard uitgehaald naar economisch onderzoeksbureau Ecorys. Het onderzoeksinstituut heeft eind vorig jaar in opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat een rapport geschreven over de economische problemen van Noord-Nederland en wat de rol van de Zuiderzeelijn kan zijn bij het oplossen van die problemen.

De eindconclusies van het Ecorys-rapport vallen over het algemeen uit in het voordeel van een snelle spoorverbinding tussen Amsterdam en Groningen. Ecorys wijst onder andere op het belang van een goede bereikbaarheid voor de (internationale) concurrentiepositie van Noord-Nederland. Als de lijn er niet komt, kan dat de noordelijke provincies, op nog grotere achterstand zetten.

Volgens het CPB deugt de analyse echter van geen kanten. Zo stelt het planbureau bijvoorbeeld dat het bij Ecorys ontbreekt aan een idee over wat eigenlijk als het fundamentele (welvaarts) probleem van regio's wordt gezien. 'Daardoor ontbreekt ook een idee wat een effectieve, efficiënte en legitieme regionale politiek van de overheid zou kunnen zijn', aldus het CPB.

De analyse van Ecorys is zeker niet alleen gericht op de maatschappelijke kosten- en baten van de Zuiderzeelijn of een andere snelle verbinding met het noorden. De analyse is meer gericht op het opsporen van concrete knelpunten van de regionale economie. Maar ook op dit punt faalt Ecorys, vindt het CPB. 'Dat zou nuttig zijn als die knelpunten goed worden gesignaleerd. Dit lijkt op de drie onderdelen waarnaar wij snel hebben gekeken, niet het geval.' Zwakke punten vindt het CPB onder andere dat in de notitie van Ecorys niet duidelijk wordt gemaakt dat slechte railverbindingen de cruciale belemmerende factor is, waardoor bepaalde ontwikkelingsprocessen in de regio niet van de grond komen. Verder vindt het CPB de veronderstelde positieve indirecte effecten die uitgaan van een Zuiderzeelijn speculatief. Bovendien worden bepaalde aspecten, zoals het (voor de welvaart gunstige) lagere prijspeil in Noord-Nederland, buiten beschouwing gelaten.

Ecorys zei gisteren geen commentaar te kunnen geven op de kritiek van het CPB vanwege een afspraak met het ministerie van VenW. Bij het ministerie vinden ze dat de kritiek deels waardevolle punten bevat. Van de andere kant loopt het CPB volgens een woordvoerder op bepaalde punten op de zaken vooruit.

'De analyse van Ecorys maakt onderdeel uit van een viertal rapporten die gezamenlijk de problemen in kaart moeten brengen van Noord-Nederland en de Zuiderzeelijn', stelt de woordvoerder. "Wij vinden dat Ecorys wat dat betreft goed werk heeft verricht.' Volgens de woordvoerder was het niet de bedoeling van de vier rapporten om al met conclusies te komen. "Het nut van de treinverbinding moet nog worden onderzocht.' Dit onderzoek, dat onder andere een kosten-batenanalyse zal bevatten, wordt. Volgens de woordvoerder tussen nu en april uitgevoerd.

Op basis van de 'Structuurvisie' die hier uitrolt, zal het kabinet vervolgens een standpunt innemen.

'Daarna is er nog ruimte voor inspraak. Het is de bedoeling dat het kabinet voor de zomer een definitief besluit neemt.' De politieke discussie over een snelle railverbinding tussen de Randstad en Groningen duurt al heel lang. Het CPB heeft al in 2001 een maatschappelijke kostenbatenanalyse uitgevoerd. Daaruit bleek dat de Zuiderzeelijn op de lange termijn onvoldoende rendement oplevert. Ook toen was er al een dispuut met Ecorys. Het Nederlands Economisch Instituut (NEI), zoals Ecorys toen heette, was volgens het CPB te positief over de economische voordelen van de Zuiderzeelijn. NEI kwam in zijn kosten-batenanalyse toen overigens net als het CPB tot de conclusie dat de kosten van het infrastructuurproject de baten overtreffen, ook op de lange termijn.

Binnen de politiek ontstaat steeds grotere weerzin tegen de Zuiderzeelijn. Medio vorig jaar namen de kamerfracties van VVD en PvdA afstand van de Zuiderzeelijn. Zij vrezen dat zich net als bij de Betuwelijn grote budgetoverschrijdingen zullen voordoen. Hun voorkeur gaat uit naar een nieuwe spoorverbinding tussen Zwolle en Lelystad, de Hanzelijn.

Het kabinet had tot een paar weken geleden nog € 2,73 miljard gereserveerd voor de bouw van de Zuiderzeelijn. Ook deze miljarden staan nu op losse schroeven. Het kabinet heeft aangekondigd om alternatieven te onderzoeken om een economische impuls te geven aan het noorden van het land.

Alain
expressweg

[ZUIDERZEELIJN - DEEL 3] "Definitief" geen ZZL

Bericht door Alain » wo 22 mar 2006, 18:29

Definitief streep door Zuiderzeelijn

De Zuiderzeelijn gaat definitief niet door. De structuurvisie die verkeersminister Karla Peijs heeft laten opstellen is vernietigend voor het snelle spoor tussen Groningen en Amsterdam. De onderzochte varianten leveren het Noorden en de regio rond Almere onvoldoende profijt op.

Het kabinet komt nu met projecten waar de gebieden meer aan hebben, zo bevestigen bronnen in Den Haag. Peijs komt op zijn vroegst over twee weken met de nog vertrouwelijke structuurvisie naar buiten.

De analyse is gemaakt op verzoek van de Tweede Kamer. Deze meende in juni vorig jaar dat nut en noodzaak van de snelle spoorverbinding nimmer zijn aangetoond. Op dat moment bestond er al weinig steun voor de uitvoering als magneetzweefbaan, hogesnelheidslijn (hsl) of snelle intercity.

Alleen in de omweg via de Hanzelijn zagen de meeste fracties nog een mogelijkheid, maar uit de cijfers van Peijs blijkt dat alle varianten meer kosten dan ze ooit zullen opleveren. Dit geldt ook voor de hogesnelheidstrein, een goedkopere en iets minder snelle uitvoering dan de hsl die de minister op het laatst nog bij de studie betrok. Ook het plan van Wubbo Ockels voor een snelle buslijn is niet langer een reële optie.

Bron: Leeuwarder Courant, woensdag 22 maart 2006.
Nu eens kijken hoe Den Haag 'definitief' definieert...;)

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 22 mar 2006, 18:31

Definitief = 100% zeker afgeblazen, tenzij...
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 22 mar 2006, 18:31

Goed besluit.
Ik zie er meer in dat er een IC Groningen/Leeuwarden naar Amsterdam/Schiphol via Almere gaat rijden.

Kan men dat geld voor het OV eindelijk eens in het wegennet steken, in plaats van altijd andersom.

Riva
autoweg

Bericht door Riva » wo 22 mar 2006, 18:57

Qua financiën waarschijnlijk een goede beslissing. Qua infrastructuur jammer. Het had me wel mooi geleken zo'n verbinding.
Rainier

VTB
autoweg

Bericht door VTB » wo 22 mar 2006, 19:21

Vormt de Hanzelijn een integraal onderdeel van de ZZL, of wordt deze spoorverbinding tussen Lelystad en Zwolle wél aangelegd?
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Taurus
stadsweg

Bericht door Taurus » wo 22 mar 2006, 19:21

Denk dat voorlopig het doortrekken van de Flevolijn van Lelystad naar Zwolle als Hanzelijn voldoende is. Had eigenlijk al jaren eerder moeten gebeuren.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 22 mar 2006, 19:21

Volkstribuun schreef:Vormt de Hanzelijn een integraal onderdeel van de ZZL, of wordt deze spoorverbinding tussen Lelystad en Zwolle wél aangelegd?
Die wordt sowieso aangelegd, dacht ik.

VTB
autoweg

Bericht door VTB » wo 22 mar 2006, 19:24

Ik heb trouwens de Hanzelijn wel eens geprojecteerd op een kaartje zien staan als doortrekking van het spoor in noordelijke (noordoostelijke) richting vanuit Lelystad en een aansluiting van deze verlengde spoorweg op het spoor Amersfoort - Meppel bij Hattem. Waarom wordt de Hanzelijn niet gewoon aangesloten op het spoor bij station Kampen? Dan valt de huidige spooraftakking naar Kampen toe ook beter te verantwoorden.
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » wo 22 mar 2006, 19:29

Gelukkig zien ze het ook eens in zeg, al die geldverslindende projecten. Hopelijk wordt er van het geld wat overblijft wat gestoken in een echte A33 en een verbetering van de N34, met het wegwerken van gevaarlijke punten.

overdrive
verkeersader

Bericht door overdrive » wo 22 mar 2006, 21:23

Chris schreef:
Volkstribuun schreef:Vormt de Hanzelijn een integraal onderdeel van de ZZL, of wordt deze spoorverbinding tussen Lelystad en Zwolle wél aangelegd?
Die wordt sowieso aangelegd, dacht ik.
Ja, dacht ik ook. Maar wat betekent dít dan?:
Alleen in de omweg via de Hanzelijn zagen de meeste fracties nog een mogelijkheid, maar uit de cijfers van Peijs blijkt dat alle varianten meer kosten dan ze ooit zullen opleveren.
Misschien dat er met 'een mogelijkheid' bedoelt wordt dat de geprojecteerde Hanzelijn aangepast zou kunnen worden voor snelle (HSL?)treinen?
Volkstribuun schreef:Waarom wordt de Hanzelijn niet gewoon aangesloten op het spoor bij station Kampen? Dan valt de huidige spooraftakking naar Kampen toe ook beter te verantwoorden.
Dat station ligt in IJsselmuiden, vlak bij de IJssel. Doortrekken zou betekenen dat die spoorlijn zo'n beetje dwars door Kampen zou gaan lopen en dat is natuurlijk onmogelijk.
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

Alain
expressweg

Bericht door Alain » wo 22 mar 2006, 21:28

De Hanzelijn zal gebouwd worden, dat staat zo goed als vast (maar zeg nooit nooit). Ik denk dat hier het Hanzelijn+-concept wordt bedoeld, waarbij naast de bouw van de nieuwe verbinding tussen Lelystad en Zwolle (die er dus wel komt, en geschikt wordt voor 200 kmh), ook het aansluitende spoor naar Groningen ge-upgrade zou moeten worden (volgens mij is daar hier ook al een topic over).

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 22 mar 2006, 21:34

Doortrekken zou betekenen dat die spoorlijn zo'n beetje dwars door Kampen zou gaan lopen en dat is natuurlijk onmogelijk.
Het beroemde streekplan van Overijssel uit 1993 dat ik een tijd lang op mijn bureau had liggen gaf een spoorlijn ten noorden van Kampen en dan met een grote boog aantakkend op de huidige spoorlijn naar Zwolle :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

kees
expressweg

Bericht door kees » wo 22 mar 2006, 23:35

Okee, dan maar even googlen en zie daar: http://www.prorail.nl/NR/rdonlyres/CD3E ... zelijn.pdf

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 22 mar 2006, 23:54

Ik meen dat het tracé nog niet definitief is vastgelegd, maar men is uiterst karig met officiele mededelingen. Zo is er bij mijn weten nog altijd een gevecht van Hattem voor de ondertunneling van de spoorlijn bij de IJssel. (Uitzicht op het historisch stadscentrum enzo. Snap ik niet, want ik ben er een paar weken geleden geweest, en een mooie nieuwe brug past prima in het landschap...)

overdrive
verkeersader

Bericht door overdrive » do 23 mar 2006, 10:24

Vinny schreef:
Doortrekken zou betekenen dat die spoorlijn zo'n beetje dwars door Kampen zou gaan lopen en dat is natuurlijk onmogelijk.
Het beroemde streekplan van Overijssel uit 1993 dat ik een tijd lang op mijn bureau had liggen gaf een spoorlijn ten noorden van Kampen en dan met een grote boog aantakkend op de huidige spoorlijn naar Zwolle :)
Je bedoelt een verlenging vanaf het punt waar de spoorlijn nu eindigt, dus in IJsselmuiden? Heb je misschien een kopie van dat kaartje? Ik ben nieuwsgierig hoe die spoorlijn dan aangelegd had moeten worden.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 23 mar 2006, 10:57

Daar is al toe besloten en daarvan begint de bouw dit jaar met onder andere de Drontermeertunnel.

Overigens is de afsnijding van de spoorlijn Zwolle-Groningen tussen Staphorst en Pesse voorlopig van de baan. Het levert te weinig tijdswinst op.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 23 mar 2006, 11:02

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 23 mar 2006, 11:10

http://www.prorail.nl/NR/rdonlyres/CD3E ... zelijn.pdf (PDF, 1,14 MB)

De lijn komt dwars door Dronten te lopen, maar daar is ook al ruimte voor vrijgehouden. De lijn wordt voor 200 km/h, uitgezonderd de bochten bij Lelystad en Kampen (160 km/h). Er komen doorgaande en stoptreinen, niet alle treinen zullen in Dronten en in Kampen Zuid stoppen. De Drontermeertunnel wordt 790 meter lang en de IJsselbrug ongeveer een kilometer. Zwolle-Amsterdam zal bijna een kwartier sneller gaan.

overdrive
verkeersader

Bericht door overdrive » do 23 mar 2006, 12:05

Vinny schreef:Geen kopie, maar wel een schetsje:
http://img87.imageshack.us/img87/8498/hanzelijn5is.gif
Thanx! Dus toch geen doorgetrokken bestaande spoorlijn vanaf station Kampen/IJsselmuiden.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » do 23 mar 2006, 12:36

Coen Tunnel schreef:http://www.prorail.nl/NR/rdonlyres/CD3E ... zelijn.pdf (PDF, 1,14 MB)
Dat ziet er goed uit. Het voor 200km/h gereed maken lijkt me wel een vrij nutteloze investering met die twee (en die bocht bij knooppunt Hattemerbroek, is dat niet nog een nummer drie?) vrij scherpe bochten er nog in. :?

Wat wordt er trouwens met het huidige kamperlijntje gedaan? Blijft die gewoon bestaan of wordt die opgeheven?

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » do 23 mar 2006, 12:53

Jeroen schreef:
Coen Tunnel schreef:http://www.prorail.nl/NR/rdonlyres/CD3E ... zelijn.pdf (PDF, 1,14 MB)
Dat ziet er goed uit. Het voor 200km/h gereed maken lijkt me wel een vrij nutteloze investering met die twee (en die bocht bij knooppunt Hattemerbroek, is dat niet nog een nummer drie?) vrij scherpe bochten er nog in. :?
Waarschijnlijk was de rest van het stuk sowieso al zo'n beetje geschikt voor 200 km/h, aangezien er nauwelijks bochten zijn.
Wat wordt er trouwens met het huidige kamperlijntje gedaan? Blijft die gewoon bestaan of wordt die opgeheven?
Naar ik meen denkt men erover om er Lightrail te laten rijden, of het op te breken en er een busbaan van te maken. Dit beide mede ten bate van de Zwolse Vinexwijk die ernaast ligt (Stadslanden?).

Riva
autoweg

Bericht door Riva » do 23 mar 2006, 12:58

@Wicher: Stadshagen.
Rainier

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » do 23 mar 2006, 13:24

Vinny schreef:Ik meen dat het tracé nog niet definitief is vastgelegd, maar men is uiterst karig met officiele mededelingen. Zo is er bij mijn weten nog altijd een gevecht van Hattem voor de ondertunneling van de spoorlijn bij de IJssel. (Uitzicht op het historisch stadscentrum enzo. Snap ik niet, want ik ben er een paar weken geleden geweest, en een mooie nieuwe brug past prima in het landschap...)
Het trace in 2003 - 2004 vastgesteld en het tracebesluit is eind 2004 onherroepelijk geworden. Inmiddels is de tunnel onder het Drontermeer aanbesteed en de bouw van deze tunnel begint dit najaar. In 2007 zullen in Flevoland de werkzaamheden opgestart gaan worden. Begin 2008 moeten ook de werkzaamheden in Overijssel en bij Hattem (brug) van start gaan. Eind 2012 wordt de lijn officieel opgeleverd. (spanning 1500 volt, op 25 KV voorbereid, ERMTS level 2, Vmax 160 km, op Vmax 200 km voorbereid, ontwerp vergelijkbaar met spoorverdubbeling Amsterdam - Utrecht)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 23 mar 2006, 19:07

Wicher schreef:
Jeroen schreef:
Waarschijnlijk was de rest van het stuk sowieso al zo'n beetje geschikt voor 200 km/h, aangezien er nauwelijks bochten zijn.
Naar ik meen denkt men erover om er Lightrail te laten rijden, of het op te breken en er een busbaan van te maken. Dit beide mede ten bate van de Zwolse Vinexwijk die ernaast ligt (Stadslanden?).
De Flevolijn is op 160 km/u voorbereid. In Zwolle komen er stations bij Stadshagen en industrieterrein Voorst. Het Kamperlijntje zal overgedragen worden aan de provincie en aanbesteed worden zodra de Hanzelijn geopend is.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » do 23 mar 2006, 21:56

Coen Tunnel schreef:Het Kamperlijntje zal overgedragen worden aan de provincie en aanbesteed worden zodra de Hanzelijn geopend is.
Waanzin. Kampen krijgt met de Hanzelijn een echte spoorlijn. Naar Stadshagen sturen ze maar een moderne bus. Je moet niet willen zo'n oud lijntje als dubbeling naar Kampen of als excentrisch gelegen ontsluiting van een stadsdeel tegen veel geld in leven houden - het maatschappelijk nut weegt in de verste verte niet op tegen de maatschappelijke lasten.
Als de Hanzelijn er is, is er maar één goede toekomst voor het oude Kamperlijnte.
De Schienenwolf :!:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 23 mar 2006, 22:07

Ik ben zelf voor een museumspoorlijn in kombinatie met een test-vak waar modern materieel uitgetest kan worden. Dat kan bijv. op de lijn Hoorn - Medemblik absoluut niet, omdat de bochten te scherp zijn zo heb ik me door mijn West-Friese studiegenoten laten vertellen.

Maar de provincie heeft inmiddels besloten om de lijn wel uit te besteden. De frequentie moet zelfs nog worden opgevoerd!

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 23 mar 2006, 22:09

René schreef: De Schienenwolf :!:
die vreet die 13 kilometertjes die Zwolle en Kampen scheiden zo op 8-)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 23 mar 2006, 22:13

Oei.. ik las kindertjes :oops:

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » do 23 mar 2006, 22:17

Vinny schreef:Ik ben zelf voor een museumspoorlijn in kombinatie met een test-vak waar modern materieel uitgetest kan worden. Dat kan bijv. op de lijn Hoorn - Medemblik absoluut niet, omdat de bochten te scherp zijn zo heb ik me door mijn West-Friese studiegenoten laten vertellen.
De lijnen van de VSM en de STAR zijn anders aardig recht. En ook bij de ZLSM kun je volgens mij aardig testen. Wat mij betreft is dit dus geen argument om het Kamperlijntje open te laten.