Afbeelding

[Zuiderzeelijn] [Lelylijn] Wel of niet ?

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 09 jun 2005, 20:58

Pff wel eens ingereden? Ik zat er afgelopen dinsdag in. Vreselijk wat n lawaai en trillingen! Wel heel breed door de gekke vorm. Nee, doe mij maar n koploper, maar zo'n nieuwere dubbeldeks (weet zo niet hoe die heet) is ook wel oké. De rest is ouwe zooi, mn de stoptreinen.

Bart
autoweg

Bericht door Bart » do 09 jun 2005, 21:06

De koploper en de nieuwe dubbeldekker kunnen beiden DIK boven de 140 km/u qua vermogen... (zo rond de 180 km/u halen ze ook wel) De reden dat dat nu niet mag heeft dus te maken met het spoor en de overwegen etc.

Dus: materieel is niet zozeer het probleem. Niet voor niets liep Bert Meerstadt te lobbyen voor de Hanzelijn + in de Volkskrant (ik meende 17 mei). Hij kan dan over een extra lijn zijn passagiers bedienen met regulier materieel...
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » do 09 jun 2005, 21:12

Chrizz schreef:Rogier, ik ben onder de indruk van jou kennis. Hoe weet je dat allemaal? Ben je een "insider"?
Nee, ik ben geen insider. In het trace-besluit (dit deze is of was te downloaden via de website van Prorail) stonden deze snelheden aangegeven.

Overigens hebben de huidige Intercity treinen van de NS (ICM - koploper en V-IRM - Regiorunner) een ontwerpsnelheid van 160 km/uur. De NS zal dus nieuwe treinen moeten aanschaffen, om met 200 km/uur over de Hanzelijn te kunnen gaan rijden. In de V-IRM is wel ruimte gereserveerd om eventueel een 25.000 volt transformator te installeren. De snelheid blijft wel 160 km/uur.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 09 jun 2005, 23:06

Ik dacht dat de verbinding Lelystad - Weesp al aangelegd was voor een hogere snelheid dan 140km/h, in ieder geval 160km/h. De hele lijn is ook zo aangelegd dat het gemakkelijk 4sporig zou kunnen worden. Kijk maar eens naar Lelystad Centrum, dat is nu nog een half station met maar 1 eiland perron.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » vr 10 jun 2005, 3:19

Ik meen wel dat de bocht van de Hanzelijn bij Kampen NIET geschikt is voor 200 km/h.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » vr 10 jun 2005, 8:59

Wicher schreef:Ik meen wel dat de bocht van de Hanzelijn bij Kampen NIET geschikt is voor 200 km/h.
Maar wel voor Wadlopers - vooruitziende blik... :twisted:

Sjef

Bericht door Sjef » vr 10 jun 2005, 9:20

René schreef:Maar wel voor Wadlopers - vooruitziende blik... :twisted:
:shock: Als een ambtenaar zoiets al roept, waar moet het dan heen met Nederland... ;)

Bart
autoweg

Bericht door Bart » vr 10 jun 2005, 9:26

nou, ik ken de Wadloper nog heel goed van mijn tijd in Grijpskerk, toen ik dagelijks met een Wadloper naar school in Groningen ging...

Echter, ik heb nog nooit een Wadloper met straalmotor, nitroboosts of turbo gezien... 8-) :shock:

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » vr 10 jun 2005, 9:33

Bart schreef:Echter, ik heb nog nooit een Wadloper met straalmotor, nitroboosts of turbo gezien... 8-) :shock:
Dan stop je toch gewoon wat kerosine in de dieseltanks :knetter:

Ed
verkeersader

Bericht door Ed » vr 10 jun 2005, 10:26

Ik ben wel voor een directe bverbinding van Leleystad naar Groningen. Ik zou niet weten waarom je tussen Kampen en Lelystad 200 km/u zou moeten rijden. Voor je die snelheid hebt kun je al weer afremmen...
Brandstofprijzen Luxemburg (per 21-09-2012): Diesel 1,277 Euro95 1,419

Alain
expressweg

Bericht door Alain » vr 10 jun 2005, 10:39

Ik meende laatst op NOS-TT te hebben gelezen dat investeringen in economisch 'kansarme' gebieden (en daar wordt het Noorden van het land toch toe gerekend) vooral een positief effect hebben op die gebieden die economisch vooroplopen (de Randstad dus).
Niet alleen zou de Zuiderzeelijn in mijn ogen sowieso veel te veel kosten als deze als MZB (waar halen ze het vandaan) of HSL zou worden uitgevoerd, maar ook zou de investering dus een averechts effect hebben...enige economen op dit forum die die stelling kunnen onderschrijven/weerleggen?
Waar ik wèl een warm voorstander van ben, is het opvoeren van de snelheid op intercitytrajecten door heel NL (tot 180-200 kmh), en de aanleg van de Hanzelijn zal de reistijd tussen Groningen en de Randstad aanzienlijk verkorten. Met modern materieel en aanpassingen als het weghalen van gelijkvloerse kruisingen op IC-tracés en passeersporen bij stations waar niet gestopt wordt, moet dat toch al mogelijk zijn.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 10 jun 2005, 11:03

Ach, in Nederland is het al onmogelijk om een fatsoenlijke koffie/fris automaat in de trein te plaatsen :shock:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 10 jun 2005, 11:05

Wat is er trouwens zo bijzonder aan Wadlopers, dat ze de huidige Koplopers moeten vervangen, Rene?
Ik ken alleen de treindienst Groningen-Delfzijl en als dat een Wadloper is lijkt me dat geen vooruitgang. Veel slechter voor het milieu en dat is nog maar het minste nadeel. Ook het comfort en de uitstraling zijn veel minder. Maar ja, hij gaat ook naar Delfzijl he. De openbare gevangenis van het Noorden :evil:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 10 jun 2005, 13:32

Afbeelding
Wadloper

Afbeelding
Buffel

Afbeelding
Regiorunner

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » vr 10 jun 2005, 13:42

Wadlopers zijn Doodlopers, want Arriva heeft nieuwe treintjes besteld. Ergens op de arriva site zijn nog wel persberichten te vinden. Zou tijd worden ook dat die wadlopers eruit gingen. ICM (Koplopers) is men aan het kijken voor een revisie, oa de keukentjes gaan eruit, banken/stoelen vervangen en airco geinstalleerd. IRM (RegioRunner) is best redelijk, alleen na een half uur zit het al stukken minder. Niet geschikt als lange afstandstreinen, maar ook niet voor stoptreindiensten (trekken niet zo hard op)

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » vr 10 jun 2005, 14:04

Alargule schreef:Waar ik wèl een warm voorstander van ben, is het opvoeren van de snelheid op intercitytrajecten door heel NL (tot 180-200 kmh), en de aanleg van de Hanzelijn zal de reistijd tussen Groningen en de Randstad aanzienlijk verkorten. Met modern materieel en aanpassingen als het weghalen van gelijkvloerse kruisingen op IC-tracés en passeersporen bij stations waar niet gestopt wordt, moet dat toch al mogelijk zijn.
Dit gaat klauwen met geld kosten. Het huidige beveiligssysteem laat geen hogere snelheden toen. Daarnaast moet de spanning van de bovenleiding aangepast worden. ATB-EG kan niet onder wisselspanning werken. Daarnaast moeten alle spoorlijnen aangepast worden. In feite praat dan over nieuwbouw van het spoornetwerk. Dat is veel te kostbaar.

Men kan beter het geld in de wegen stoppen. Het rendement is hoger en de kosten lager.

MvG
Rogier de Groot

Bart
autoweg

Bericht door Bart » vr 10 jun 2005, 14:24

@ Rogier:

Vanuit het standpunt van de forummers hier wel... Echter, het rendement is net datgene wat je definieert en dat hangt weer af van datgene wat je waardevol acht. Niet verbazend dat dat waardevolle hier vooral wegen betreft. Maar, er zijn meer doelstellingen met OV...

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » vr 10 jun 2005, 15:10

Bart schreef:@ Rogier:

Vanuit het standpunt van de forummers hier wel... Echter, het rendement is net datgene wat je definieert en dat hangt weer af van datgene wat je waardevol acht. Niet verbazend dat dat waardevolle hier vooral wegen betreft. Maar, er zijn meer doelstellingen met OV...

Aantal verplaatsingen per geïnvesteerde euro: auto wint met afstand van OV
Exploitatiesaldo: auto positief, OV zwaar negatief
Beperking van de groei van de emissie per geïnvesteerde euro: auto wint
emissie CO2 per personenkm: OV 30% minder
emissie NOx en PM10: trein wint, auto is per personenkilometer beter dan bus.

Ed
verkeersader

Bericht door Ed » vr 10 jun 2005, 15:10

Rogier schreef:Daarnaast moet de spanning van de bovenleiding aangepast worden.
Dat gaat in de toekomst toch wel gebeuren. De bovenleidingspanning op de HSL en de Betuweroute worden nu al uitgevoerd in 25 kV. Automatisch wordt de beveiliging daar op aangepast. Bij de regiorunners is al ruimte gereserveerd voor de nodige apperatuur, de rest van de treinen zal de ombouw niet meer meemaken denk ik.
Alle geld investeren in de auto vind ik een beetje sneu voor alle kanslozen zonder rijbewijs...
Brandstofprijzen Luxemburg (per 21-09-2012): Diesel 1,277 Euro95 1,419

Alain
expressweg

Bericht door Alain » vr 10 jun 2005, 15:51

Dit gaat klauwen met geld kosten. Het huidige beveiligssysteem laat geen hogere snelheden toen.
Volgens mij wilden ze dat dan ook aanpassen, vnl. met de bedoeling kortere baanvakken (= meer treinen per km) te creëren. En ja, dat het 'klauwen met geld' gaat kosten...you tell me. We praten hier dan ook over een investering over enkele decennia; 't is echt niet iets dat al in 2015 of zo moet zijn afgerond.
Maar ja, wellicht ligt de toekomst toch in een hybride vorm van trein en auto, waar iedereen in zijn eigen 'pod' met hoge snelheid over geleidebanen zoeft. :roll:

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » vr 10 jun 2005, 16:37

Ed schreef:Alle geld investeren in de auto vind ik een beetje sneu voor alle kanslozen zonder rijbewijs...
Ik vind wat we in de afgelopen 10 jaar hebben gedaan anders heel sneu voor de groep automobilisten, die in aantal wel 20x groter is. Toen hebben we namelijk heel veel geld gestoken in OV en naar verhouding een rotschijntje in het wegennet. Dus even een tijdje niet investeren in het OV en alles in het wegennet zou de zaak weer een beetje in het gelijke trekken. De OV-reiziger is in dit land gemeten naar vervoersaandeel, investeringsniveau en waardering van deze investering maar een oververwend nest. :roll:

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 10 jun 2005, 19:29

Ed schreef:
Rogier schreef:Daarnaast moet de spanning van de bovenleiding aangepast worden.
Dat gaat in de toekomst toch wel gebeuren. De bovenleidingspanning op de HSL en de Betuweroute worden nu al uitgevoerd in 25 kV. Automatisch wordt de beveiliging daar op aangepast. Bij de regiorunners is al ruimte gereserveerd voor de nodige apperatuur, de rest van de treinen zal de ombouw niet meer meemaken denk ik.
Langs de Betuweroute en de HSL staan ook geen seinen :o Daar zitten in de locs/treinstellen computers ingebouwd die de veilige afstand tot het volgende voertuig berekenen. Bovendien heb je bij 300 km/h weinig aan seinen. ;)

Alain
expressweg

Bericht door Alain » vr 10 jun 2005, 21:58

René schreef:
Ed schreef:Alle geld investeren in de auto vind ik een beetje sneu voor alle kanslozen zonder rijbewijs...
Ik vind wat we in de afgelopen 10 jaar hebben gedaan anders heel sneu voor de groep automobilisten, die in aantal wel 20x groter is. Toen hebben we namelijk heel veel geld gestoken in OV en naar verhouding een rotschijntje in het wegennet. Dus even een tijdje niet investeren in het OV en alles in het wegennet zou de zaak weer een beetje in het gelijke trekken. De OV-reiziger is in dit land gemeten naar vervoersaandeel, investeringsniveau en waardering van deze investering maar een oververwend nest. :roll:
Tsja, zo langzamerhand begint je eeuwigdurende tirade tegen het OV - én de reiziger - vervelende trekjes aan te nemen, René...:roll:
Zegt de term zwart-wit jou toevallig iets? 8-)

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » vr 10 jun 2005, 22:29

Alargule schreef:Tsja, zo langzamerhand begint je eeuwigdurende tirade tegen het OV - én de reiziger - vervelende trekjes aan te nemen, René...:roll:
Zegt de term zwart-wit jou toevallig iets? 8-)
Ja. En ik stoor me ook mateloos aan het gemak waarmee anderen beweringen doen over OV, en aan de belachelijke positie die het OV heeft in de toekenning van financiële middelen, op basis van non-argumentatie. Als je het over zwart-wit argumentatie hebt, dan lust ik er ook nog wel een paar (bv: OV is milieuvriendelijk, auto niet :roll: ).
Het feit dat de politieke beweging helemaal verwrocht is van de OV-lobby, en dat het not-done is om in dit land negatief te praten over OV (behalve als het erom te doen is om nòg meer geld voor het OV vrij te maken), dàt is ook erg vervelend. Want het staat een goede discussie hopeloos in de weg.

Maar ik zal je tegemoet komen. Ik doe voorlopig niet meer mee aan discussies over OV in het Wegrestaurant. Dit is voorlopig het laatste wat ik erover schrijf.

Alain
expressweg

Bericht door Alain » vr 10 jun 2005, 22:48

Ja. En ik stoor me ook mateloos aan het gemak waarmee anderen beweringen doen over OV, en aan de belachelijke positie die het OV heeft in de toekenning van financiële middelen, op basis van non-argumentatie. Als je het over zwart-wit argumentatie hebt, dan lust ik er ook nog wel een paar (bv: OV is milieuvriendelijk, auto niet Rolling Eyes ).
Het feit dat de politieke beweging helemaal verwrocht is van de OV-lobby, en dat het not-done is om in dit land negatief te praten over OV (behalve als het erom te doen is om nòg meer geld voor het OV vrij te maken), dàt is ook erg vervelend. Want het staat een goede discussie hopeloos in de weg.
Maar dáár zul je het mij óók niet mee eens zien zijn. Het enige wat ik in dergelijke discussies storend vind, is dat de andere kant van de medaille word ingenomen als counter-argument.
En je hoeft me echt niet tegemoet te komen - ik kan heus wel ergens tegen ;) (Belet me echter niet zo nu en dan mijn mening te spuien).

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » vr 10 jun 2005, 23:14

Alargule schreef:ik kan heus wel ergens tegen
't Was ook niet persoonlijk bedoeld. Het geeft wel gechargeerd mijn mening weer over diegenen die zéér regelmatig de media opzoeken met hun monotone boodschap "meer geld voor OV"; organisaties als ROVER dus.

(En denk niet dat ik per definitie tegen OV ben - ik ben bepaald niet tegen de sociale functie van OV, enkel tegen de automobiliteit-substitutiërende taak. Ook de techniek vind ik interessant - ik ben zelfs lid van de NVBS).

Alain
expressweg

Bericht door Alain » vr 10 jun 2005, 23:39

ik ben zelfs lid van de NVBS
Kijk nou. Een mede-lid! 8-)

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » za 11 jun 2005, 15:46

Alargule schreef:
ik ben zelfs lid van de NVBS
Kijk nou. Een mede-lid! 8-)
Hihi, hier nog een 8-)

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » za 11 jun 2005, 16:19

Alargule schreef:
Dit gaat klauwen met geld kosten. Het huidige beveiligssysteem laat geen hogere snelheden toen.
Volgens mij wilden ze dat dan ook aanpassen, vnl. met de bedoeling kortere baanvakken (= meer treinen per km) te creëren. En ja, dat het 'klauwen met geld' gaat kosten...you tell me. We praten hier dan ook over een investering over enkele decennia; 't is echt niet iets dat al in 2015 of zo moet zijn afgerond.
Maar ja, wellicht ligt de toekomst toch in een hybride vorm van trein en auto, waar iedereen in zijn eigen 'pod' met hoge snelheid over geleidebanen zoeft. :roll:
Ik denk dat er geen hybride vorm van trein en auto gaat komen. De techniek is op dit moment al te ingewikkeld. Daarnaast maak hiermee de samenleving veel te kwetsbaar. Als het systeem uitvalt, dan valt de complete infrastructuur mee. Daarnaast verwacht ik dat het systeem alleen in de steden en in het westen bruikbaar is. Op het platteland en in de minder rijke gebieden is het systeem niet te implementeren.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » za 11 jun 2005, 16:25

Alargule schreef:Maar ja, wellicht ligt de toekomst toch in een hybride vorm van trein en auto, waar iedereen in zijn eigen 'pod' met hoge snelheid over geleidebanen zoeft. :roll:
Ik denk dat dit er wel degelijk aan zit te komen, namelijk in de vorm van AVG, automatische voertuiggeleiding. (Hoewel dit meer auto is dan hybride.)

Hiermee kunnen auto's geheel automatisch en geleid over de rijstroken rijden, met een vaste tussenafstand. De veiligheid gaat sterk omhoog tov huidige snelwegen, de capaciteit ook (veel kleinere tussenafstanden nodig), en de snelheid kan omhoog en/of de vervuiling omlaag (minder luchtweerstand door kleinere tussenafstanden).
Dit zou je kunnen typeren als iedereen zoeft in zijn eigen 'pod' met hoge snelheid over geleidebanen.

Voor OV zijn dan nauwelijks nog aparte banen (zoals sporen) nodig, dat kan zich zeer eenvoudig tussen het andere verkeer voegen. Enkel voor treinen met een zeer hoge snelheid is misschien nog een aparte spoorbaan nodig.