Niet eens, hij is opgegroeit in Krimpen aan den IJssel... Die man kan zich beter druk maken om de bereikbaarheid van Rotterdam imo.Chris schreef:Komt die van Baalen uit Groningen ofzo?
[Zuiderzeelijn] [Lelylijn] Wel of niet ?
Moderator: Moderatoren
-
- stadsweg
Re: [ZUIDERZEELIJN] Wel of niet ?
-
- stadsweg
Ik ben wel benieuwd wat die dingen dan precies zijnKoesj schreef:Jouke van Dijk zegt al een paar jaar terechte dingen over de Zuiderzeelijn, leuke docent ook om college van te krijgen

-
- stadsweg
Hofstra?Chris schreef:Komt die van Baalen uit Groningen ofzo?
Hoe heette die andere gast van de VVD ook alweer, die nu weg is? Die had meestal wel goede ideeën.
-
- 4x5 autosnelweg
-
- 2x4 autosnelweg
Hofstra ook. Of was dat nog net een noord-Drent ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- verkeersader
Pieter Hofstra woonde aan de Hoofdweg te Paterswolde in een bungalow vlakbij de ijsbaan. Hij was eigenaar van het adviesbureau Hofstra Verkeersadviseurs, dat eerst aan de Emmasingel (waar nu het Cascade complex is) en later aan het Emmaplein nr 6 te Groningen was gevestigd. Dat bureau heeft hij kort na het 25 jarig bestaan (leuk feestje trouwens in o.a. Groninger Museum) verkocht aan DHV. http://www2.dhv.nl/Display.aspx?ID=676Peter schreef:Hofstra ook. Of was dat nog net een noord-Drent ?
Laatst gewijzigd door mennomulder op wo 28 jan 2009, 15:36, 5 keer totaal gewijzigd.
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
www.facebook.com/menno.mulder.524
Grouten oet Grunnen (Stad)
Is soms van eeuwige duur !
www.facebook.com/menno.mulder.524
Grouten oet Grunnen (Stad)
-
- verkeersader
Planologie I, een heel algemeen vak waar ik dan toevallig wel een 9 op kon scoren.rene154 schreef:Ik ben wel benieuwd wat die dingen dan precies zijnKoesj schreef:Jouke van Dijk zegt al een paar jaar terechte dingen over de Zuiderzeelijn, leuke docent ook om college van te krijgen.
Ik kan het me trouwens goed voorstellen dat je bijvoorbeeld als economisch geograaf vraagtekens gaat zetten wanneer een politicus met dit soort initiatieven komt.
-
- verkeersader
Wilders???Chris schreef:Komt die van Baalen uit Groningen ofzo?
Hoe heette die andere gast van de VVD ook alweer, die nu weg is? Die had meestal wel goede ideeën.

-
- Moderator
-
- 2x3 autosnelweg
Voor wat het artikel betreft: Van Baalen is lijsttrekker bij de Europese verkiezingen. Waarschijnlijk is dit een goede manier om snel wat stemmen te winnen, zonder dat er een serieus plan achter zit.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
- 4x5 autosnelweg
Bestel wat ICE-diesels en laat tussen Rotterdam en Hamburg twee maal per dag een 'Haven Express' rijden 

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 4x5 autosnelweg
GEzien het vervoerpotentieel denk ik dat één draagvleugelboot over de Noordzee volstaat. 

-
- 4x5 autosnelweg
Ik denk dat er nog al wat latente vraag zit op deze verbinding. Er wordt toch wel heen en weer gevlogen door havenbaronnen. Je kunt het ook integreren in een EN/EC verbinding Parijs - Kopenhagen, dan komt de Scandinavie express in gewijzigde vorm ook weer terug. Ik bedoel als Amsterdam - Wenen rendabel is... 

-
- Voorzitter
Met een ICE-TD kan dat mooi via Groningen.Vinny schreef:Bestel wat ICE-diesels en laat tussen Rotterdam en Hamburg twee maal per dag een 'Haven Express' rijden

EC's zijn echter een aflopende zaak. Iets wat je meer en meer nog slechts in Oost-Europa ziet, in West-Europa zijn ze bijna uitgestorven. Dan zou het al een ICE moeten zijn als de Fehmarnbeltbrug gereed is.Vinny schreef:Ik denk dat er nog al wat latente vraag zit op deze verbinding. Er wordt toch wel heen en weer gevlogen door havenbaronnen. Je kunt het ook integreren in een EN/EC verbinding Parijs - Kopenhagen, dan komt de Scandinavie express in gewijzigde vorm ook weer terug. Ik bedoel als Amsterdam - Wenen rendabel is...
Een EN Parijs-Kopenhagen? Dream on... de CNL Parijs-Hamburg is onlangs geschrapt, helaas (die trein reed via Münster en was vanuit Noordoost-Nederland een prima manier om Parijs te bereiken).
-
- 4x5 autosnelweg
In Duitsland worden op termijn alle ICE/IC/EC verbindingen samengevoegd tot één nieuwe treinformule: werknaam - ICX. Het gaat mij overigens ook niet om de naam, hoor. Het gaat mij gewoon om een internationale langeafstandsbediening, die vanwege de gebruikmaking van bestaande infrastructuur niet tot hogesnelheidstrein kan worden betiteldEC's zijn echter een aflopende zaak. Iets wat je meer en meer nog slechts in Oost-Europa ziet, in West-Europa zijn ze bijna uitgestorven. Dan zou het al een ICE moeten zijn als de Fehmarnbeltbrug gereed is

Voor zover ik weet reed dat ding door België en moest de DB een hoge infraheffing betalen aan Infrabel. Maar het kan zijn dat ik in de war ben met een andere verbinding.Dream on... de CNL Parijs-Hamburg is onlangs geschrapt
-
- Voorzitter
Klopt, dat was één van de redenen. (Moskou-)Berlijn-Parijs reed gecombineerd met die trein en is nu omgeleid via Saarbrücken en Metz. De verbinding vanaf Hamburg is vervangen door een speciale Zubringer-ICE van Hamburg naar Hannover, waar overgestapt kan worden op de CNL.Vinny schreef:Voor zover ik weet reed dat ding door België en moest de DB een hoge infraheffing betalen aan Infrabel. Maar het kan zijn dat ik in de war ben met een andere verbinding.
Van Parijs naar Kopenhagen kun je toch voor een deel gebruik maken van hogesnelheidslijnen. Dezelfde waar de Thalys van Parijs naar Keulen over heen rijdt.Vinny schreef:Het gaat mij overigens ook niet om de naam, hoor. Het gaat mij gewoon om een internationale langeafstandsbediening, die vanwege de gebruikmaking van bestaande infrastructuur niet tot hogesnelheidstrein kan worden betiteld

-
- Moderator
[url=http://www.nu.nl/economie/1965035/christenuniesgp-wil-eu-geld-voor-superbus.html]www.nu.nl[/url] (16-5-2009) schreef: ChristenUnie/SGP wil EU-geld voor superbus
ALMERE - De ChristenUnie en SGP willen EU-geld voor de bouw van een superbus. Die bus moet passagiers vervoeren met 300 kilometer per uur tussen de Randstad, Noord-Nederland en Noord-Duitsland. ''Nu het kabinet de Zuiderzee-spoorlijn definitief heeft afgeblazen kan een superbus die verbinding prachtig verzorgen'', zei Peter van Dalen, lijsttrekker van ChristenUnie/SGP voor de komende verkiezing van het Europees Parlement. Van Dalen bracht vrijdag een werkbezoek aan Flevoland. De bus is een plan van ex-astronaut Wubbo Ockels en universiteiten. De bus is erg milieuvriendelijk omdat hij rijdt op elektriciteit.
Ideaal
''De bus is ideaal voor grensoverschrijdend personenvervoer en kan dus prima in aanmerking komen voor Europese financiering. De Eurofractie van CU en SGP gaat zich daar voor inzetten'', aldus Van Dalen. De gemeente Noordoostpolder meldde in december te gaan onderzoeken of een superbus-verbinding van Lelystad via Emmeloord naar Heerenveen haalbaar is. De gemeente wil weten of er genoeg potentiële reizigers zijn om de kosten te dekken voor de bus van Ockels.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- verkeersader
Tuurlijk, voor het ruimtebeslag en de kosten van een hogesnelheidslijn is geen geld of animo. Dat zou er wel zijn voor een asfaltweg waar je met 300 km/h overheen kunt? Laat me niet lachen.
-
- 2x2 autosnelweg

Bekijk het positief: als die brede asfaltstrook er straks eenmaal ligt en de bus wordt een flop. dan hoeven we alleen nog maar een paar strepen te schilderen en hebben we er een prachtige snelweg bij!

-
- verkeersader

Ik vind het overigens een weinig zinvol initiatief, ik dacht dat die superbus eindelijk een stille dood was gestorven.
-
- autoweg
Pfff, waardeer (Amsterdam-) Weesp-Lelystad op naar 200km/u (niet zo heel moeilijk volgens mij), hanzelijn is deels al 200kmpu, waardeer daarna Zwolle-Heerenveen op naar 200kmpu (scheelt bij meppel en hoogeveen weer een boog) en zorg ervoor dat de plannen voor Heerenveen-Drachten-Groningen uitgevoerd worden, en dat deze op 200kmpu aangelegd wordt... Veel nuttiger..
-
- Voorzitter
Die omweg via Heerenveen vind ik niet nuttig. Ook al heb je bij Meppel en Hoogeveen een boog, de Nederlandse treinen bereiken hun gemiddeld hoogste snelheid tussen twee stations tussen Zwolle en Assen. Hoogeveen-Assen is 35 km kaarsrecht. Moet ook niet zo lastig op te waarderen zijn naar 200 km/u. Daarnaast zijn er in Assen plannen geweest voor een spoortunnel onder de stad door, nu loopt de spoorlijn nog dwars door de stad en is het toch een behoorlijke barrière. Dat kan dan gelijk mooi meegenomen worden. Hoeft die nutteloze spoorlijn Heerenveen-Groningen niet, want zonder de ontbrekende schakel Heerenveen-Lelystad heeft die weinig zin.
Dan kun je de volgende hogesnelheidsdienst laten rijden: Breda - Rotterdam Centraal - Schiphol - Amsterdam Zuid - Almere Centrum - Lelystad Centrum - Zwolle - Assen - Groningen.
Dan kun je de volgende hogesnelheidsdienst laten rijden: Breda - Rotterdam Centraal - Schiphol - Amsterdam Zuid - Almere Centrum - Lelystad Centrum - Zwolle - Assen - Groningen.
-
- 4x5 autosnelweg
De sporen liggen te dicht op elkaar, dus dan moet er nogal het nodige 'gesloopt' worden...Moet ook niet zo lastig op te waarderen zijn naar 200 km/u.

-
- woonerf
WE hebben ooit een werk voorbereid voor het vernieuwen van 50.000 Nefit dwarsliggers tussen Hoogenveen en Assen. Er liggen daar nogal wat overwegen en overpaden. Er zijn dus nogal wat tunneltjes te bouwen.
-
- Voorzitter

Er zijn er de afgelopen jaren al een heleboel gesloten en opgeruimd tussen Hoogeveen en Assen.
-
- Secretaris
Daar is 'ie weer:
Het artikel in de Leeuwarder Courant waarnaar verwezen wordt staat hier, maar is pas beschikbaar vanaf 10 januari 2012.[url=http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/69939/nieuwe-poging-tot-aanleg-zuiderzeelijn]RTV Drenthe[/url], 12 december 2011 schreef:Nieuwe poging tot aanleg Zuiderzeelijn
ASSEN - De provincies Friesland en Groningen doen een nieuwe poging om de Zuiderzeelijn aangelegd te krijgen van Groningen naar Amsterdam. Dat meldt de Leeuwarder Courant.
Er dreigen forse exploitatietekorten voor een spoorlijn van Groningen naar Heerenveen en daarom wordt toch weer naar het oorspronkelijke plan gekeken, dat vier jaar geleden door het rijk is afgeschoten. Drenthe steunde destijds de aanleg, maar het nieuwe initiatief gaat buiten Drenthe om. Gedeputeerde Henk Brink vindt het wel goed dat alles nog eens opnieuw wordt bekeken.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
-
- 4x5 autosnelweg
Redenatie: omdat iets zwaar verlieslatend is, gaan we het uitbreiden met iets nog veel verlieslatenders...
Zet nou toch eindelijk eens een definitieve streep onder die lijn. Ook voor wat betreft Heerenveen - Groningen.

Zet nou toch eindelijk eens een definitieve streep onder die lijn. Ook voor wat betreft Heerenveen - Groningen.
-
- 4x5 autosnelweg
Hmm, de enige belangwekkende citaten die ik in de LC van gisteren heb gezien zijn:
Kortom: Lemsterland hoopt erop dat de uitkomst van het huidige nog lopende onderzoek naar de Zuiderzeelijn negatief uitpakt, zodat er geld vrijkomt voor de N359.Leeuwarder Courant schreef:Lemsterland hoopt op spooreuro's voor N359
Lemsterland kan de spoormiljoenen goed gebruiken voor een grootschalige verbetering (aquaduct, rotondes) van de doorgaande weg.
"Er wordt nog onderzocht of de Zuiderzeelijn nog haalbaar is. Als dat niet zo is, is de trein tussen Heerenveen en Groningen een gepasseerd station en is er een nieuwe situatie", zegt wethouder Johannes van der Pal.
-
- autoweg
Robuust maken van het wegennet in de provincies van dat geld. A7 parallelrijbanen bij de knp Heerenveen en Drachten, N381 en N356 projecten (naar 2+2) doorzetten, omleggen N355 buiten de dorpen om, traverse Lemmer is zeker ook een goed pan en in Groningen weet ik ook nog wel wat nuttige projecten. (deels ook OV overigens (HOV/snelle OV as transferium Hoogkerk - Zernike bv))
Maar dat ze dat plan weer opstarten zeg... We zien toch hoe de HSL Zuid niet rond kan komen, een lijn met veel meer vervoerspotencieel (Amsterdam/Schiphol naar Rotterdam/Breda/Antwerpen en Brussel)... En dan gaat de Zuiderzeelijn wel een goede businesscase zijn? Steek dan een deel van het geld in het upgraden (meer capaciteit/flexibelheid door aanpak Meppel-Zwolle en evt passeersporen) van de bestaande lijnen vanuit het noorden naar Zwolle, die zijn eventueel ook nog wel te versnellen. Via de nieuwe Hanzelijn en de Flevolijn (die nu in het kader van OVSAAL aangepakt wordt) ben je relatief vlot in de Randstad. Een nieuwe Zuiderzeelijn gaat geen nieuwe reizigers trekken, of weinig in elk geval. De reizigers die je daar wel gaat krijgen zijn de lange afstandsreizigers die nu via Zwolle/Amersfoort naar Amsterdam/Utrecht/Den Haag/Rotterdam gaan. De Noord-Oost dus, 1 van de verbindingen die relatief rendabel is.
Maar dat ze dat plan weer opstarten zeg... We zien toch hoe de HSL Zuid niet rond kan komen, een lijn met veel meer vervoerspotencieel (Amsterdam/Schiphol naar Rotterdam/Breda/Antwerpen en Brussel)... En dan gaat de Zuiderzeelijn wel een goede businesscase zijn? Steek dan een deel van het geld in het upgraden (meer capaciteit/flexibelheid door aanpak Meppel-Zwolle en evt passeersporen) van de bestaande lijnen vanuit het noorden naar Zwolle, die zijn eventueel ook nog wel te versnellen. Via de nieuwe Hanzelijn en de Flevolijn (die nu in het kader van OVSAAL aangepakt wordt) ben je relatief vlot in de Randstad. Een nieuwe Zuiderzeelijn gaat geen nieuwe reizigers trekken, of weinig in elk geval. De reizigers die je daar wel gaat krijgen zijn de lange afstandsreizigers die nu via Zwolle/Amersfoort naar Amsterdam/Utrecht/Den Haag/Rotterdam gaan. De Noord-Oost dus, 1 van de verbindingen die relatief rendabel is.
-
- autoweg
De Hanzelijn zal amper zorgen voor tijdswinst. Overigens vind ik een Zuiderzeelijn ook onzin.DjIdee schreef:Via de nieuwe Hanzelijn en de Flevolijn (die nu in het kader van OVSAAL aangepakt wordt) ben je relatief vlot in de Randstad.