Biedt overigens wel kansen om met een spoorlijn door KP Heerenveen meteen een meer toekomstbestendige knooppuntconfiguratie te realiseren.

Moderator: Moderatoren
Ik heb gelezen dat met name de lijn naar Leeuwarden grootschalig heraangelegd moet worden vanwege de zwakke ondergrond. Ik meen dat grote delen als betonnen baan moeten worden aangelegd. Dat is natuurlijk erg kostbaar. Ook voor delen van de lijn naar Groningen zou dat gelden.
Station Urk hoef je toch maar zes dagen per week te bedienen.
Op een conventionele spoorlijn rijden over het algemeen sprinters en intercity's. De tussenstations kunnen prima alleen met een sprinter bediend worden.
Beste reizigers. Het volgende station is Urk-Nagele-Schokland.Schelpenpaadje schreef: ↑wo 01 jul 2020, 20:34Een omweg voor Urk lijkt me ivm reistijd ongewenst. Een sprinterstop bij de N352 lijkt me prima. Deze kan ook worden gebruikt om andere toeristische bestemmingen in de buurt te bedienen.
Ik vind dat toch wonderlijke conclusies. Er kan geen euro naar bv. de N35 maar het volgende OV-miljardenproject kunnen ze wel met droge ogen presenteren als kansrijk? Recenter dan 2016 kan ik helaas niks vinden, maar de Hanzelijn lijkt nog niet het succes dat ons voor ogen was gehouden...Schelpenpaadje schreef: ↑wo 01 jul 2020, 15:19 Volgens het rapport is de verbinding kansrijk. Een rendabele exploitatie is mogelijk.
de VolkskrantDaarentegen verbaast het CPB zich over de geplande investeringen in de Hanzelijn (tussen Lelystad en Zwolle) en de Zuiderzeelijn (tussen Groningen en Schiphol).
Business InsiderHet economisch effect van de Hanzelijn tussen Lelystad en Zwolle valt nog tegen. Nieuwe bedrijvigheid rond de spoorverbinding is nog niet op gang gekomen.
Omroep FlevolandVolgens dat onderzoek van Hogeschool Windesheim groeit het aantal reizigers op de Hanzelijn, maar zijn de economische voordelen zeer beperkt.
Schelpenpaadje schreef: ↑wo 01 jul 2020, 15:19 Wel merkt het rapport op dat het noorden moet gaan nadenken wat het project zou betekenen voor de verdere verstedelijking in deze regio; investeren in de bereikbaarheid betekent ook een opgave om die investering zo veel mogelijk te laten renderen. Oftewel uitbreiding van plaatsen als Groningen, Heerenveen, Drachten en Emmeloord. De resterende reistijd is nog dusdanig dat economische vooruitgang vooral in het noorden zelf tot uitvoering gebracht moet worden.
Maar moeten we dat allemaal wel willen, moet in de regio's zo sterk ingezet worden op verstedelijking? Het kan wellicht de leegloop/braindrain afremmen omdat de mensen er kunnen blijven wonen. Maar er komt geen werk bij, integendeel, werkgelegenheid kan zelfs verder afnemen omdat de Randstad beter bereikbaar is. Bovendien moet de nieuwbouw ook voor de juiste doelgroep zijn, zodat het niet het volgende "overloopgebied" van de Randstad wordt. Zoals vandaag in het nieuws was dat de huizenprijzen in de Gelderse Vallei hard stijgen door mensen die naar net buiten de Randstad verhuizen, juist om de oververhitte huizenmarkt te ontlopen.
Urk-Nagele-Ens-Schokland-Creil-Oosterzee, ofwel station Unesco
Het rapport ontkent dit verschijnsel niet. O.a.:Wouter N14 schreef: ↑wo 01 jul 2020, 21:51Ik vind dat toch wonderlijke conclusies. Er kan geen euro naar bv. de N35 maar het volgende OV-miljardenproject kunnen ze wel met droge ogen presenteren als kansrijk? Recenter dan 2016 kan ik helaas niks vinden, maar de Hanzelijn lijkt nog niet het succes dat ons voor ogen was gehouden...Schelpenpaadje schreef: ↑wo 01 jul 2020, 15:19 Volgens het rapport is de verbinding kansrijk. Een rendabele exploitatie is mogelijk.
*knip*
Schelpenpaadje schreef: ↑wo 01 jul 2020, 15:19 Wel merkt het rapport op dat het noorden moet gaan nadenken wat het project zou betekenen voor de verdere verstedelijking in deze regio; investeren in de bereikbaarheid betekent ook een opgave om die investering zo veel mogelijk te laten renderen. Oftewel uitbreiding van plaatsen als Groningen, Heerenveen, Drachten en Emmeloord. De resterende reistijd is nog dusdanig dat economische vooruitgang vooral in het noorden zelf tot uitvoering gebracht moet worden.Maar moeten we dat allemaal wel willen, moet in de regio's zo sterk ingezet worden op verstedelijking? Het kan wellicht de leegloop/braindrain afremmen omdat de mensen er kunnen blijven wonen. Maar er komt geen werk bij, integendeel, werkgelegenheid kan zelfs verder afnemen omdat de Randstad beter bereikbaar is. Bovendien moet de nieuwbouw ook voor de juiste doelgroep zijn, zodat het niet het volgende "overloopgebied" van de Randstad wordt. Zoals vandaag in het nieuws was dat de huizenprijzen in de Gelderse Vallei hard stijgen door mensen die naar net buiten de Randstad verhuizen, juist om de oververhitte huizenmarkt te ontlopen.
Een mogelijk verschil met de Hanzelijn lijkt me:Spoorprojecten scoren gemiddeld genomen lager dan andere infrastructuurtypen. In de praktijk wordt in de besluitvorming lang niet altijd de MKBA uitkomst gevolgd: in ruwweg de helft van de onderzochte spoorprojecten met een negatieve MKBA uitkomst wordt besloten door te gaan met het project.
Zwolle ligt een stuk dichterbij de Randstad. Voor Zwollenaren is het interessanter om dagelijks op en neer naar Amsterdam, Utrecht enz. te treinen dan voor mensen uit Groningen en Leeuwarden.De ruimtelijk-economische hypothesen gaan over arbeidsmarkt, woningmarkt en vestigingsingsklimaat. Ook met versnelling naar 90 minuten – exclusief voor- en natransport – komt het Noorden niet in het Daily Urban System van de MRA te liggen.
Dit, inderdaad.Wouter N14 schreef: ↑wo 01 jul 2020, 21:51Maar moeten we dat allemaal wel willen, moet in de regio's zo sterk ingezet worden op verstedelijking? Het kan wellicht de leegloop/braindrain afremmen omdat de mensen er kunnen blijven wonen. Maar er komt geen werk bij, integendeel, werkgelegenheid kan zelfs verder afnemen omdat de Randstad beter bereikbaar is. Bovendien moet de nieuwbouw ook voor de juiste doelgroep zijn, zodat het niet het volgende "overloopgebied" van de Randstad wordt. Zoals vandaag in het nieuws was dat de huizenprijzen in de Gelderse Vallei hard stijgen door mensen die naar net buiten de Randstad verhuizen, juist om de oververhitte huizenmarkt te ontlopen.
Je kunt je ook afvragen wat zo'n Lelylijn voor effect heeft op de huidige verbindingen tussen Groningen, Zwolle en Lelystad, en tussen Heerenveen en Zwolle. Ik kan me zo voorstellen dat de provincie Drenthe de kat een beetje uit de boom kijkt, want voor Drenthe biedt de Lelylijn weinig voordelen. Nu is het wellicht een minderheid van de reizigers die vanuit het noorden verder dan Zwolle reist, maar lange-afstandsverkeer van Groningen naar Schiphol en Den Haag, en wellicht wel verder naar Rotterdam over de HSL, zal er mogelijk voor zorgen dat op de bestaande lijnen minder treinen gaan rijden. Zullen er straks bijvoorbeeld nog Intercity's zijn die tussen Groningen en Zwolle alleen in Assen stoppen?Kaaiman schreef: ↑do 02 jul 2020, 7:25De Westerscheldetunnel heeft ons geleerd dat voorzieningen zelfs drastisch kunnen verminderen in perifere gebieden. Dat is met een spoorlijn mogelijk ook het geval.
Overigens ben ik niet op voorhand tegen die spoorlijn, hoor. Het zou op zich een welkome en logische uitbreiding van het spoorwegennet zijn. Maar ik vraag me wel ten zeerste af of de argumenten voor de aanleg ervan wel valide zijn. Sommige argumenten die rondzingen lijken er met de haren bij gesleept.
Hooguit voor Roden (wat al tamelijk een buitenbeentje is in Drenthe)... Voor de rest moet je voor Leek allemaal 'binnendoor' en dat is snel erg tijdrovendSchelpenpaadje schreef: ↑do 02 jul 2020, 11:25Hoewel de lijn niet door Drenthe komt de lopen heeft het project ook voor deze provincie meerdere voordelen op. Om maar wat te noemen: het aantal intercitystops in Drenthe wordt niet meer bepaald door het beperken van de reistijd tussen. Groningen en de Randstad. Ook voor Drenten komt de rest van het land dichterbij. Daarnaast profiteert de noordelijke helft van de provincie van een station bij Leek.
Als dit leidt tot meer Intercity-stops in Drenthe, dan gaat de reiziger van/naar Assen er op achteruit.Schelpenpaadje schreef: ↑do 02 jul 2020, 11:25Hoewel de lijn niet door Drenthe komt de lopen heeft het project ook voor deze provincie meerdere voordelen op. Om maar wat te noemen: het aantal intercitystops in Drenthe wordt niet meer bepaald door het beperken van de reistijd tussen. Groningen en de Randstad. Ook voor Drenten komt de rest van het land dichterbij.
Nou, de noordelijke helft... Wellicht een paar plaatsen in het uiterste noorden van Drenthe.Daarnaast profiteert de noordelijke helft van de provincie van een station bij Leek.
Ik heb eerder eens een Maps-kaart gezien met een voorgestelde route van een Lelylijn. Hierbij wordt Heerenveen ten zuiden gepasseerd en ontstaat de mogelijkheid om de vinexwijk Skoatterwald te ontsluiten. Een mooie kans als die moet groeien, en daarbij ontstaat de mogelijkheid om Leeuwarden gemakkelijk rechtstreeks te ontsluiten.Schelpenpaadje schreef: ↑wo 01 jul 2020, 20:34 Over Heerenveen:
Een station Heerenveen-Noord direct ten noorden van de A7 ligt nog steeds op loopafstand van het centrum. Stukken dichterbij dan de geplande stations bij Drachten en Leek. Al zijn ze in Drachten al een beetje gewend want de meeste buslijnen (waaronder de Q-liners) komen sinds de komst van het busstation bij Ureterpvallaat al niet meer in het centrum, maar dit terzijde.
Als Heerenveen plaats inderdaad flink gaat bijbouwen zak die uitbreiding deels tussen het spoor en de A32 plaatsvinden. Op steenworp afstand van het nieuwe station een interessante locatie. Ik ben wel benieuwd hoe dit station precies vorm moet gaan krijgen, want qua ruimte en bereikbaarheid over de weg liggen er nog wel wat uitdagingen.
Er waren in Heerenveen al stemmen om het huidige station een stukje naar het zuiden te plaatsen, in de buurt van de Koornbeursweg of nog iets zuidelijker. Dat plan is geopperd om een busstation te kunnen creëren dat van beide kanten van het spoo bedient kan worden. Als dit nieuwe station Heerenveen-Zuid dan puur een sprinterstop wordt heb je aan beide kanten van het centrum een station.
Verbetering van het knooppunt Heerenveen meenemen zou mooi zijn, maar maakt het ook ingewikkelder. Het spoor vraagt hoe dan ook om extra kunstwerken op een extra niveau. Dit is niet het makkelijkste punt om Heerenveen te passeren maar ik ben blij dat ze niet voor een zuidelijke variant lijken te kiezen waarbij de spoorlijn dwars door de natuurgebieden rondom Wolvega en zou gaan.
Omroep Friesland (18-8-2020) schreef:Als het aan de provincie Fryslân ligt, gaat reizen tussen Hamburg en Amsterdam in de toekomst niet meer met het vliegtuig, maar met de trein over het tracé van de nog aan te leggen Lelylijn. Dat staat in de reactie van de provincie Fryslân op de nieuwe luchtvaartnota van het Rijk.
Wat recente plaatjes van mijn hand: https://www.flickr.com/photos/krusefahr ... 5550007312Coen Tunnel schreef: ↑do 02 jul 2020, 22:16Een doorsnijding van Landgoed Oranjewoud zou doodzonde zijn. Dat is echt een heel mooi stukje Friesland en een belangrijk cultuurhistorisch gebied.