[ZUIDERZEELIJN] Wel of niet ?

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Taran 5
woonerf

Re: [ZUIDERZEELIJN] Wel of niet ?

Bericht door Taran 5 » zo 01 mei 2022, 14:09

Het is inderdaad een idee om de A28 te verbreden alleen wordt het doorgaans drukker op een dergelijk traject dus echt een oplossing is het niet en zal ook niet gaan gebeuren net als de Zuiderzeelijn.
Het enige wat je er wel mee oplost is dat het noorden dan niet meer afhankelijk is van een verbinding die over Zwolle gaat(Emmen uitgezonderd dat is nog via Almelo te bereiken per spoor)
Intussen is het 2 jaar nadat er een artikel was dat zei dat de nieuwe spoorlijn goedkoper was dan aanpassingen aan het huidige maar die vlieger gaat niet meer op met al die stijgende prijzen.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » ma 02 mei 2022, 14:32

Ik weet niet of het verbreden van de A28 een beter alternatief is voor de Lelylijn.

Wat ik wel weet is dat de reistijd tussen :KP: Hattemerbroek en :KP: Heerenveen sinds de verlaging van de vmax naar 100 km/u ongeveer even snel is via N50-A7 als via A28-A32. Dit pleit voor het verbreden van de N50 vóór de A28. En op de passage van Zwolle zelf na zit de 2x3 A28 Zwolle-Meppel minder vol dan de 2x2 A7 Joure-Heerenveen.

Volgens mij zou je de verbinding met het noorden zowel per spoor als over de weg moeten verbeteren. Zowel voor de leefbaarheid en economie in het noorden als om een grotere bijdrage te kunnen leveren aan de woningbouwopgave, zelfs als de gewenste grootte van die bijdrage nog voer voor discussie is.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 02 mei 2022, 21:10

Je kunt de spoorverbinding ook verbeteren zonder peperdure (semi-)hogesnelheidslijn aan te leggen, maar knelpunten op het bestaande spoor op te lossen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Taran 5
woonerf

Bericht door Taran 5 » ma 02 mei 2022, 23:09

Vinny schreef: ma 02 mei 2022, 21:10 Je kunt de spoorverbinding ook verbeteren zonder peperdure (semi-)hogesnelheidslijn aan te leggen, maar knelpunten op het bestaande spoor op te lossen.
Ik maak gelukkig het beleid niet toch zou het idee zijn en een stuk goedkoper dan een gehele lijn aan te leggen om iets te verzinnen om die knoop bij Zwolle te omzeilen want bijna het hele noorden ligt plat bij werkzaamheden in Zwolle maar ik weet ook wel dat het leuk bedacht is in mijn hoofd waar het zal blijven.

Gek genoeg was er wel dat artikel dat schreed dat een nieuwe lijn goedkoper is wat ik op zich wel kan begrijpen allemaal kleine projecten zijn bij elkaar natuurlijk duurder dan een groot project.

Dit zeggende geen enkele ondernemer zal een dergelijke klus op zich willen nemen neem als voorbeeld de soap omtrent de Maaslijn die volgens de originele planning al geheel onder de draad zou zijn maar geen enkel bedrijf wil een offerte maken vanwege de onrust op de markt en de steeds duurder wordende materialen.

Toch valt me op dat onze zuiderburen wel grote spoor projecten op kunnen zetten neem de her elektrificatie tussen Namur en Luxemburg die omgebouwd wordt naar 25KV.