Tachi schreef: ↑di 14 nov 2023, 22:40
Wel bijzonder dat optie 4 niet serieuzer bekeken wordt. Want wie zegt dat de spoorlijn over het IJsselmeer moet. Zo diep is het IJsselmeer niet, hooguit 8 à 10 meter gok ik.
Een afgezonken tunnel is hier technisch inderdaad niet zo spannend.
Hoe ga je het doen met de veiligheid en nooduitgangen? Meerdere eilanden in het IJsselmeer opspuiten?
Financieel blijft het niet de goedkoopste. Dan is het de vraag of in bredere zin de voordelen opwegen tegen de nadelen. Kennelijk ziet men meer in de andere alternatieven.
Overigens wel goed om in de verslagen te lezen dat de afweging zorgvuldig moet en dat het in de sessies af en toe lijkt alsof voorkeuren ook worden ingegeven door de wens om door te pakken.
Chris schreef: ↑di 14 nov 2023, 22:49
De echte ontwerpuitdaging zit hem denk ik vooral in het Friese deel waar de bodemcondities slecht zijn en natuurwaarden hoger.
Je zult hier vrijwel automatisch uitkomen op een spoorbaan op palen of een verdiepte ligging. Dat maakt het inderdaad een duur project.
Het vermijden van gevoelige doorsnijdingen van natuur maakt dat je automatisch uitkomt op bundeling met de A6 en A7. Een tracé tussen Emmeloord en Wolvega lijkt aantrekkelijk, ook vanwege het bedienen van Heerenveen en Leeuwarden, maar vergt nog meer qua boogstralen en inpassingsmaatregelen.
Het rapport lezend lijkt (deels) 200 km/u mij het hoogst haalbare. Het bedienen van (in elk geval) Drachten lijkt een voorwaarde om überhaupt de doelen van het project (naast een kortere reistijd tussen Groningen/Leeuwarden en Amsterdam) in zicht te houden.
In het rapport proef je dat sommige betrokkenen een voorkeur hebben op een tracé via de oostelijker gelegen zandgronden. Echter stuit je ook hier op natuurgebied en kun je minder grote kernen met groeipotentieel bedienen.
Vinny schreef: ↑di 14 nov 2023, 23:00
De vraag is natuurlijk of er in Friesland genoeg draagvlak is voor de spoorlijn zelf en vooral de medefinanciering van de infrastructuur en de bijbehorende stations. Sommige mensen zijn fel tegen, en sommige mensen zijn erg voor.
Een goede inpassing zal voor het draagvlak zeer belangrijk zijn. Je zag dit ook bij het project Centrale As, waar de wegen om die reden met veel aandacht voor het landschap en de leefbaarheid zijn ingepast.
Een nieuwe spoorlijn door het Tjeukermeer kunnen ze wel 'uitdagend' vinden; ik voor mij denk: er loopt nu ook al een snelweg doorheen. Zullen bepaalde bootjesmensen ook absoluut niet leuk vinden, maar je hebt er verder niet echt last van.
Ik vond die woordkeuze ook wat opvallend. Tegelijk, op de kaart lijkt het misschien niet spannend, de uitdaging zal met name zitten in doorvaarthoogte. Het viaduct over de vaarweg naar Follega is 12 meter hoog. Een spoorlijn heeft meer afstand nodig om dit hoogteverschil te overbruggen dan de bestaande snelweg.
Misschien is een (verdiept?) tracé langs Echtenerbrug om die reden wel kansrijker dan door het Tjeukemeer. Als je westelijk van Schoterzijl blijft dan kom je niet door het kwetsbaarste deel van deze regio qua landschap en natuur. Alleen blijft dan de vraag hoe je bij Heerenveen qua ruimte doorgaat naar Groningen en aantakt op het spoor naar Leeuwarden. En hoewel de landbouw in dit gebied een behoorlijke rol speelt, heb je te maken met een laaggelegen en natte streek met natuurgebieden direct links en rechts.
Het blijft een lastige puzzel met grote onzekerheid of de lijn er komt. Het rapport lezende wordt in elk geval de nodige zorgvuldigheid betracht om te kijken hoe dit kan lukken. Of het resultaat de investering waard is, is uiteindelijk aan de politiek.
Vinny schreef: ↑di 14 nov 2023, 23:21
Ik snap zelf ook niet zo goed hoe ze een capaciteitsgebrek zien tussen Almere en Diemen. Er zijn momenteel genoeg treinen die eindigen vanuit de Randstad in Almere of Lelystad. Die kunnen prima doorgetrokken worden naar het noorden en oosten.
Hoeveel ruimte is er nog in die treinen voor extra reizigers van/naar het noorden?
Volgens mij wordt het spoor rond Weesp los van de Lelylijn al als bottleneck gezien én is er ook los van de Lelylijn de wens om de verbinding naar Almere te verbeteren. Dat biedt ook koppelkansen.