[Zuiderzeelijn] [Lelylijn] Wel of niet ?

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Re: [Zuiderzeelijn] [Lelylijn] Wel of niet ?

Bericht door Schelpenpaadje »

^^ Het is maar de vraag of de lijn in zowel Lemmer als Joure dient te stoppen. Het zou mooi zijn maar het rapport rept daar niet expliciet over.

Lemmer lijkt makkelijker bij verschillende tracés in te passen dan Joure.

Joure is wel een fijne om erbij te hebben vanwege de centrumfunctie (o.a. versterkt door plannen om hier de ziekenhuizen in Sneek en Heerenveen te concentreren).

De voordelen van een Echtenerbrug-tracé om bij Heerenveen aan te haken en af te takken van de spoorlijn naar Leeuwarden zie ik zeker. Vanwege landschap en natuurwaarde en de beperkte ruimte om bij Heerenveen fatsoenlijke bogen te maken lijkt bundeling met de A6+A7 mij kansrijker.

Bij de aanleg van bedrijventerrein Drachten-Azeven is een strook voor een eventuele spoorlijn vrijgehouden. Bij de diverse uitbreidingen van Heerenveen wreekt zich de lange en herhaaldelijke onzekerheid over een spoorlijn Emmeloord-Groningen en het feit dat hier vele tracés mogelijk zijn.
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

De lobbyclub van lelylijn.nl heeft een kaart met twee tracévarianten via Heerenveen. Een noordelijke variant en een zuidelijke: https://www.google.com/maps/d/viewer?mi ... 85881&z=10
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee »

De zuidelijke optie lijkt me minder uitdagend. De noordelijke optie kom je ook enorm in de knel bij Heerenveen Noord, helemaal als je ook een verbinding naar Leeuwarden wil creëren.
Maar in beide gevallen zie ik flinke uitdagingen tussen grofweg Emmeloord en Drachten. Vermoed ook een reden waarom breder gekeken wordt. Inpassing en goed bedienen regio zijn uitdagende zaken.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Praktisch lijkt er ook wel wat te zeggen voor een tracé:

Emmeloord - Scheerwolde - Steenwijk - Dieverbrug - Hijken - Hooghalen:
  • Noordelijk van Emmeloord slechts 60km nieuw spoor nodig
  • Vooral een snelle route naar Groningen en Assen
  • Mogelijkheid voor cross-platform overstappen richting Leeuwarden en Meppel
  • Directe boog voor treinen van/naar Leeuwarden is inpasbaar (Tuk wordt dan wel ingesloten door spoor)
  • Loopt door kwetsbaar gebied maar omzeilt de meest kwetsbare natuurgebieden
Nadelen:
  • Behalve Emmeloord geen nieuwe stations (=geen betere bereikbaarheid en nieuwe ontwikkelkansen voor plaatsen als Drachten)
  • Reistijdwinst voor Leeuwarden is beperkt
  • Ligt relatief dichtbij bestaande spoor Meppel-Beilen
  • Ondanks zuidoostelijk tracé door ligging in veen- en beekdalen geen voordeel van zandgrond
  • Doorsnijdt ten noordoosten van Steenwijk door militair oefengebied
Elk alternatief voor bundeling met A6/A7 zal minstens zo goed mogelijk scoren op zaken als economische impact en kansen voor woningbouwopgave. Dat wordt echt lastig bij een zuidelijke variant. Voor plaatsen als Steenwijk en Assen kan zo'n variant ook wel een impuls betekenen maar deze hebben al een spoorverbinding en er is weinig ruimte om nog heel veel te groeien.
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

Ter hoogte van Scheerwolde passer je daarnaast de Wieden-Weerribben. Dat zal het niet gaan worden.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

^^ Langs Scheerwolde omzeil je juist de meest natte/waardevolle deel van die gebieden. Met een goede inpassing (verdiept of in een tunnel) is zo'n tracé niet ondenkbaar.

De situatie bij Scheerwolde verschilt niet wezenlijk van een tracé langs Echtenerbrug, waar je onvermijdelijk de natuurgebieden Rottige Meenthe & Brandemeer en Easterskar schampt.
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

Ik zag dit filmpje op Joetoep
Link
Voor de meeste inwoners van Drenthe is de Lelylijn niet echt een optie.
Zoals in het fimpje te horen willen de meesten aanpassingen aan de bestaande infra.
Al met al is het stuk Zwolle-Meppel een flessenhals.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Het noorden had anders voor lange tijd de snelste verbinding van Nederland. Zwolle - Groningen, 104 km in 56 minuten, 111 km/h.
Vergelijk dat met Amsterdam - Rotterdam voor de HSL, 82 km in een uur.

En als Utrecht plat ligt dan ligt het hele land plat.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

Egbert schreef: di 21 nov 2023, 22:02 En als Utrecht plat ligt dan ligt het hele land plat.
Utrecht heeft dan nog een volledige cirkel van spoorlijnen die te gebruiken zijn als Utrecht zelf er uit ligt. Als Zwolle er uitligt is er geen enkele omreismogelijkheid met de trein mogelijk. En aangezien er door personeelstekorten tegenwoordig nauwelijks vervangende bussen beschikbaar zijn, heb je direct een groot vervoersprobleem.
Stefanuzz
verkeersader

Bericht door Stefanuzz »

Lelylijn Symposium - theater 't Voorhuys Emmeloord - 06 maart 2024

De aanmelding voor het bijwonen van het Lelylijn Symposium, dat op woensdagavond 6 maart in theater ’t Voorhuys in Emmeloord wordt georganiseerd, start vanaf donderdag 15 februari.

Er is door de Initiatiefgroep Lelylijn, de politiek, het bedrijfsleven en andere belanghebbenden veel tijd en energie gestoken in het op de kaart krijgen van de Lelylijn. Het jaar 2024 wordt een cruciaal jaar voor de beoogde spoorverbinding. Dit omdat er eind dit jaar een besluit genomen gaat worden of de Lelylijn er al dan niet gaat komen. Des te meer reden om nu een symposium te organiseren, waar we belangstellenden informeren over wat er de afgelopen jaren is gebeurd, waar we nu staan, waarom het sein om de Lelylijn aan te leggen zo gauw mogelijk op groen moet en – niet onbelangrijk – wat er nog moet gebeuren om dat te bewerkstelligen.

Het symposium kent een gevarieerd programma met interessante sprekers, te weten René Paas, commissaris van de Koning in Groningen, Jouke van Dijk, hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen en voorzitter van de SER Noord-Nederland, Agnes Mulder, directeur VNO-NCW Noord en Avine Fokkens, burgemeester van Heerenveen. De avond staat onder leiding van Rob Hadders, presentator van het televisieprogramma EenVandaag.
Aanmelden voor het Lelylijn Symposium is gratis en kan via https://reserveren.tickettekoop.nl/lelylijn. Wanneer u de Initiatiefgroep financieel wilt ondersteunen dan is een donatie mogelijk. De avond begint om 20.00 uur. Vanaf 19.30 uur is de zaal open. Koffie en thee zijn gratis, alle andere drankjes zijn voor eigen rekening. Het officiële gedeelte van het programma duurt tot ongeveer 22.15 uur, na afloop kan er uiteraard worden nageborreld.
Bron: https://www.facebook.com/lelylijn/posts ... 9wLpYfBzJl
📸 Freelance Bouwfotograaf.nl / Beeldbank.SVFW.nl
💻 Vrije tijd projecten: HMpaal.nl - MXbord.nl - IMbot.nl
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

In een serie van lopende onderzoeken heeft de projectorganisatie een rapport gepubliceerd waarin een aantal toekomstbeelden/denkrichtingen wordt uitgewerkt. Het betreft een viertal scenario's waarin de Lelylijn een andere functie heeft (met bijpassend aantal stations en tracékenmerken).

4 mogelijke scenario’s voor de Lelylijn (aankondiging met downloads)

Samenvatting Rapport Denkrichtingen NOVEX Lelylijn 2050 (PDF)

In het rapport is uitgegaan van een Lelylijn die zoveel mogelijk wordt gebundeld met de A6, A7 en A32. Er is nog geen sprake van een voorkeurstracé (dat is een apart proces, waarin ook naar tracés over de Afsluitdijk en door Drenthe wordt gekeken). Dit rapport is vooral bedoeld als 'praatstuk' om te kijken naar het ambitieniveau en het gewenste effect van een nieuwe spoorlijn op thema's als leefbaarheid, natuur, economie en woningbouw.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Het lijkt erop alsof bestuurders nog steeds in de aanleg van de spoorlijn geloven.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Dat is natuurlijk hoe dit soort processen werken: in alles suggereren en doen voorkomen alsof het besluit tot aanleg al is genomen en dat het nu alleen nog gaat om een nadere concretisering. Doel hiervan is de volksvertegenwoordigers die uiteindelijk het besluit daadwerkelijk moeten nemen zo te bewerken dat die feitelijk nauwelijks nog 'nee' kunnen stemmen.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Het is nu pas in de fase van 'ontwerpateliers' en schetsontwerpen.

Als het ontwerp concreter uitgewerkt gaat worden dan komt de koude douche dat het project miljarden en miljarden meer gaat kosten dan ze nu denken. En dat veel hogere bedrag zal ook zeker niet de eindstand zijn mocht het daadwerkelijk aangelegd worden, want dat is nooit zo bij dit soort megaprojecten.

Het wordt pas interessant als er ook concretere kostenramingen gaan komen voor bodemcondities, de kunstwerken, inpassing en gebiedsontwikkeling en dergelijke. Die zijn nu nog niet te maken omdat er geen tracé is gekozen. En dat soort dingen vallen altijd tegen.
Rogier
2x2 autosnelweg

Bericht door Rogier »

Probleem is wel dat ondertussen er miljoenen uitgegeven aan allerlei onderzoeken die defacto niet nodig zijn.
Je kunt namelijk al op een bierviltje uitrekenen dat dit project veel te duur is. Vooral omdat het maatschappelijk nut zeer laag is.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

^^ Het is zeker duur. Tegelijk gaat het bijvoorbeeld om ruwweg 100.000 woningen die dit land hard nodig heeft. En het verbeteren van de economie in het Noorden is ook iets waar Nederland nog tot in lengte van dagen kan profiteren.

Ik denk dat het wel goed is dat men de studies breder trekt dan alleen het oplossen van een vervoersprobleem. Vooral als de effecten en ambities gecombineerd kunnen worden met andere uitdagingen, zoals de toekomst van de natuur en landbouw in deze regio.

Of het allemaal betaalbaar wordt geacht zal moeten blijken.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

^^ 100.000 woningen is op de schaal van de noordelijke regio's best wel veel, maar over heel Nederland praat je voor de komende 20 jaar over 1,5 miljoen woningen. Nou wordt er ook elders in het land wel nieuwe infrastructuur aangelegd (naar ik hoop), maar die 100.000 woningen in het noorden lijkt me gegeven de landelijke opgave een niet echt een sterk argument om een waarschijnlijk buitenproportionele hap uit het landelijke infrabudget te willen nemen. Maar goed, je geeft ook andere argumenten die gebruikt worden om dit project er doorheen te kunnen krijgen.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Die 100.000 woningen zijn niet alleen nodig op landelijk niveau. Er zijn ook heel veel mensen die al in het noorden wonen die momenteel geen huis kunnen vinden. Als die 100.000 woningen elders gebouwd worden moeten zij maar verhuizen? Dan heb ik het nog niet over de vele randstedelingen die naar het noorden trekken voor een 'goedkope' woning te betrekken en daarmee de huizenprijs opdrijven en woningen innemen waar de huidige bewoners om zitten te springen.

Ik ben bang dat we niet de luxe hebben om te kiezen waar we willen bouwen. Elke wijk, woontoren en straatje erbij is hard nodig. Net als elders in het land is goede bereikbaarheid essentieel voor zaken als leefbaarheid, economie en banenmarkt (even los van de vraag of de Lelylijn hiervoor noodzakelijk is). Verder kunnen er ook nationale belangen zijn los van regionale impact op bijvoorbeeld de woningmarkt. Zoals een eventuele snellere verbinding richting Duitsland en Denemarken.

De politiek zal uiteindelijk een afweging moeten maken. Je kunt zeggen dat het ze heel moeilijk wordt gemaakt om nee te zeggen. Aan de andere kant hadden vele partijen de Lelylijn in hun verkiezingsprogramma en moet het ook duidelijk zijn waarop men ja zou zeggen voordat deze keuze wordt voorgelegd.
Rogier
2x2 autosnelweg

Bericht door Rogier »

^^

Ik ben tegen de Lelylijn, omdat de maatschappelijke voordelen zeer beperkt zijn. Ik verwacht dat men hooguit een halfsuurdienst (2 keer een IC en 2 keer een stoptrein) op deze lijn gaat uitvoeren. De economische effecten van zo'n spoorlijn worden zeer overdreven, omdat het gebruik in veel gevallen zeer beperkt is t.o.t. bijvoorbeeld de aanleg van een autosnelweg. Hiervan profiteert een veel groter deel van de samenleving van.

Als men het noorden wil helpen, kan men beter het geld gebruiken om op wijkniveau (als een soort proef) massaal woningen te verduuzamen. Het verduurzamen van met name koopwoningen met bewoners met een lager inkomen is bijna niet te doen voor deze groep. Hier biedt overheidssturing en overheidsondersteuning echt een meerwaarde.
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza »

^^
Wat ik niet begrijp: of je het nou Lelylijn noemt of Zuiderzeelijn, volgens mij is het gewoon hetzelfde toch? En was het in de laatste naamvorm niet ooit 'definitief' afgeschoten en is het noorden daar toen niet ruimschoots voor gecompenseerd? :roll:
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Het is een zoethouder / bezigheid voor het noorden. Alsof het belangrijkste vraagstuk van het noorden is hoe zo snel mogelijk in Amsterdam of Den Haag te komen.

Ik zit vaak in de intercity van Den Haag naar Leeuwarden of Groningen en in Zwolle stapt altijd een fors deel van de reizigers uit. Zo gigantisch is die reizigersstroom van de Randstad naar het noorden ook weer niet. Het is een afstand die te groot is voor frequent reizen, Groningen - Amsterdam zal via een Lelylijn nog steeds een reis blijven die flink langer is dan wat de gemiddelde treinforens doet.

De baten wegen niet op tegen de kosten, dat is ook waarom ze dat nu al breder trekken op een vaag begrip als 'brede welvaart', wat leuk klinkt, maar vaak gebruikt wordt om iets te rechtvaardigen wat onrendabel is of impopulair is.
Rogier
2x2 autosnelweg

Bericht door Rogier »

Seat Ibiza schreef: do 14 mar 2024, 8:34 ^^
Wat ik niet begrijp: of je het nou Lelylijn noemt of Zuiderzeelijn, volgens mij is het gewoon hetzelfde toch? En was het in de laatste naamvorm niet ooit 'definitief' afgeschoten en is het noorden daar toen niet ruimschoots voor gecompenseerd? :roll:
Lelylijn en Zuiderzeelijn zijn gewoon hetzelfde. Naar mijn mening stopt men zo snel mogelijk met dit project, want er wordt nu al miljoenen gespendeerd aan onderzoeken, die uiteindelijk toch niets opleveren. Pure verspilling van belastinggeld en het noorden is hiermee ook niet geholpen.
DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee »

Ik twijfel, maar hangt van de vorm af.

Een goede 2e spoorverbinding, om zo te flessenhals tussen Meppel en Zwolle te mitigeren, en zo het netwerk een stuk robuuster te maken, en de OV bereikbaarheid van het noorden te vergroten juich ik toe.
Overigens geldt dat ook voor de N50 -> A50 vanwege primair de zelfde reden voor de A28 Hattemerbroek - Lankhorst.

Waar ik huiverig voor ben, is dat met name voor Heerenveen-Groningen, het een flink nadelig effect gaat hebben op het reeds bestaande snelbus netwerk wat gebruik maakt van de A7, maar wat via de afritten ook veel onderliggende plaatsen ontsluit, of wat deels via de snelweg gaat, en daarna tot in de wijken rijdt. Redelijk van deur tot deur met een snelle OV verbinding, en daarmee een concurrent voor de auto.
HOV netwerk wat bv in Drachten en Leek/Tolbert tot in de wijken rijdt: https://gd-prod.cdn.prismic.io/gd-prod/ ... -+edit.pdf
En dan nog zo uit mijn hoofd nog regionale lijnen als 85 (Leek-Zevenhuizen), 133 (Grootegast / Surhuisterveen via A7)

Met een spoorlijn, zeker 1 die gericht is op snelheid van Groningen naar de Randstad, en wat minder oog heeft voor de tussenliggende gebieden is het de vraag wat het gaat betekenen voor de reiziger. Er rijdt nu een trein, dus het kostbare busnetwerk gaan we ombouwen en de vervoersstromen omleggen naar de nieuwe stations (want ook bezetting railverbinding) waardoor rechtstreekse verbindingen verdwijnen of er fors meer voor- en of natransport bij komt. Of je moet echt ruimte gaan maken voor goede P+R voorzieningen, want in het landelijker gebied is dat eigenlijk de enige optie.

Dat zijn ook de elementen waarop ik, en velen met mij in de tussenliggende dorpen, input heb gegeven in enquêtes, en wat schijnbaar meegenomen lijkt te worden in het vervolgtraject.

Maar voor dat geld, kun je ook heel veel regionale initiatieven verbeteren, op doorstroming / bereikbaarheid en veiligheid, voor zowel automobilist, langzaam verkeer alsmede OV wat van dezelfde infrastructuur gebruik maakt. Maar die maatregelen, zal de robuustheid van het railnetwerk niet in positieve zin beïnvloeden.
Maar dat zou je wellicht ook tegen minder kosten met het verder aanpakken van Zwolle - Meppel kunnen doen (ongelijkvloers, meer sporen, minder wissels, hogere rijsnelheden).
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

^^ Ik ben het roerend met je eens dat een Lelylijn alleen zin heeft als deze nadrukkelijk de regio ontsluit. De Zuiderzeelijn was destijds erg ingestoken op 'snelle verbinding met de Randstad', met een zo kort mogelijke reistijd tussen Groningen en Amsterdam.

Ik denk dat Q-link prima kan blijven bestaan, maar Q-liners tot in de wijken zullen niet langer mogelijk zijn, nee. Maar als je ziet wat de Lelylijn gaat vervangen aan Q-liners, dan beperkt zich dat eigenlijk tot de lijnen 315, 324 en 314. 304 is een twijfelgeval, die zou je misschien kunnen vervangen door een reguliere streeklijn, gericht op de stations van de Lelylijn.

Een Lelylijn kan wat mij betreft alleen succesvol zijn als op de route alle plaatsen met enige omvang een station krijgen. Het tracé zelf zou je dan wel voor hoge snelheden geschikt kunnen maken, zodat er ook een snelle intercity kan rijden.

Mijn idee van 1,5 jaar geleden:
Kaaiman schreef: vr 25 nov 2022, 10:37 Het aantal stations hangt natuurlijk mede af hoezeer de Lelylijn een volwaardige HSL moet worden, of gewoon een 'snelle verbinding'.

Zelf zou ik opteren voor een spoorlijn met HSL-standaarden en iets meer stations zodat de regio er ook nog wat aan heeft.

Dan zou je bruto kunnen denken aan de volgende stations:
Lelystad Centrum (IC)
Urk (SPR)*
Emmeloord (IC)
Lemmer (SPR)*
Joure (SPR)*
Heerenveen (IC, overstap of rechtstreekse IC-dienst door naar Leeuwarden)
Tijnje - Gorredijk (SPR)
Drachten (IC)
Marum (SPR)
Leek (SPR/IC)**
Hoogkerk (SPR)
Groningen Centraal (IC)

* Afhankelijk van tracé. Heerenveen - Hoogkerk sowieso langs A7.
** SPR-station met evt. bediening door sommige IC's in de spits
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Rogier
2x2 autosnelweg

Bericht door Rogier »

Het argument van dat er een tweede verbinding moet komen i.v.m. netwerkrobuustheid vind ik niet erg sterk. Zuid-Limburg in Zeeland hebben ook maar 1 verbinding met de rest van Nederland en hier hoor je die discussie veel minder. Het aantal verstoringen tussen Meppel en Zwolle moet verminderd worden en daar moet men de energie en het geld insteken. Wel eerst goed kijken welke oorzaken deze verstoringen hebben. Misschien dat enkele gelijkvloerse overwegen, ongelijkvloers moeten worden en \ of dat de technische installaties te veel storingen geven. In dat laatste moet het onderhoud \ robuustheid verbeterd worden.
Dat is een stuk goedkoper levert een betere prijs \ kwaliteit verhouding op.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Een indicatie van het aantal doorgaande reizigers vanaf het noorden en Flevoland tot minstens voorbij Amsterdam-Zuid:

De Intercity’s uit Groningen/Leeuwarden die in het verleden via Amsterdam Zuid naar Leiden en Den Haag reden, eindigen komend jaar op Schiphol (serie 700/800). Reizigers richting Leiden en Den Haag zullen daar moeten overstappen en krijgen te maken met tien minuten extra reistijd: dit betreft circa 2.400 reizen per dag.

https://stateninformatie.flevoland.nl/D ... S-2025.PDF
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Een hogesnelheidslijn of een magneetzweefbaan is afgeschoten, een convetionele spoorlijn staat nog steeds op de planning. Dat is inmiddels de Lelylijn geworden, waar dus nu discussie over is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza »

^^
Dat lijkt me toch niet te kloppen. Heb nog eens wat gezocht: https://www.trouw.nl/voorpagina/zuiderz ... ~bafc8918/
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Kaaiman schreef: do 14 mar 2024, 14:09 ^^ Ik ben het roerend met je eens dat een Lelylijn alleen zin heeft als deze nadrukkelijk de regio ontsluit. De Zuiderzeelijn was destijds erg ingestoken op 'snelle verbinding met de Randstad', met een zo kort mogelijke reistijd tussen Groningen en Amsterdam.
Die plannen waren er in een tijd dat de Hanzelijn er niet was. Die is er nu wel. Een Lelylijn kan er, een beetje afhankelijk van de route, misschien nog 30 km vanaf schaven. Dan kun je op de Lelylijn allicht sneller rijden, die kun je geschikt maken voor 200 km/u (sneller is zinloos), maar de Hanzelijn is daar ook op voorbereid. Je kunt wel wat tijdswinst behalen, maar als je dan ook nog in Drachten, Heerenveen en Emmeloord stopt verlies je ook weer tijd. Met 200 km/u zal een stop al gauw vijf minuten meer tijd kosten dan doorrijden. De huidige trein tussen Groningen en Lelystad stopt enkel in Assen en Zwolle.
Een Lelylijn kan wat mij betreft alleen succesvol zijn als op de route alle plaatsen met enige omvang een station krijgen. Het tracé zelf zou je dan wel voor hoge snelheden geschikt kunnen maken, zodat er ook een snelle intercity kan rijden.

Mijn idee van 1,5 jaar geleden:
Kaaiman schreef: vr 25 nov 2022, 10:37 Het aantal stations hangt natuurlijk mede af hoezeer de Lelylijn een volwaardige HSL moet worden, of gewoon een 'snelle verbinding'.

Zelf zou ik opteren voor een spoorlijn met HSL-standaarden en iets meer stations zodat de regio er ook nog wat aan heeft.

Dan zou je bruto kunnen denken aan de volgende stations:
Lelystad Centrum (IC)
Urk (SPR)*
Emmeloord (IC)
Lemmer (SPR)*
Joure (SPR)*
Heerenveen (IC, overstap of rechtstreekse IC-dienst door naar Leeuwarden)
Tijnje - Gorredijk (SPR)
Drachten (IC)
Marum (SPR)
Leek (SPR/IC)**
Hoogkerk (SPR)
Groningen Centraal (IC)

* Afhankelijk van tracé. Heerenveen - Hoogkerk sowieso langs A7.
** SPR-station met evt. bediening door sommige IC's in de spits
Op zich geen gek plan als ontsluiting van dit gebied het hoofddoel is. Al heb ik wel mijn bedenkingen bij de hoeveelheid stations. Dat is misschien wat overkill. De vrees van DjIdee dat dit de huidige, eerlijk gezegd goede, busverbindingen zal schaden lijkt me terecht. De vraag is of de reiziger in plaatsen als Marum en Leek er wat mee opschiet als rechtstreekse busverbindingen verdwijnen en men in plaats daarvan moet overstappen op een tochtig perron ergens langs de A7. Ook wil je dat de sprinters snellere treinen niet in de weg zitten. Met zoveel stations als hierboven voorgesteld zul je toch zeker enkele daarvan viersporig moeten uitvoeren. Emmeloord, Heerenveen en Drachten begrijp ik, Lemmer heeft wat potentieel om wat grotere regio te ontsluiten maar vind ik al een twijfelgeval.

Het tracé tussen Heerenveen en Emmeloord is dan ook nog iets. Bundeling met de A7 en A6 ligt voor de hand. Maar aan de andere kant, de A6 door het Tjeukemeer is eigenlijk al een historisch vergissing en om er nu ook nog treinen met 200 km/u doorheen te laten razen lijkt mij wat te ver gaan. Een Tjeukemeertunnel is dan wellicht de meest logische oplossing. Een extra doorsnijding in de Tjongervallei tussen het Tjeukemeer en Wolvega lijkt me namelijk ook onwenselijk. Je kunt nog westelijk om het meer via Sint Nicolaasga, maar daar zal men er ook niet op zitten te wachten.

Een andere vraag die zich opwerpt is wat een Lelylijn gaat betekenen voor de huidige verbindingen via Zwolle en de Hanzelijn. Hebben plaatsen als Assen en Steenwijk straks nog steeds tweemaal per uur intercityverbindingen met de Randstad (en vooral: eenmaal per uur met Schiphol), of worden die hiervan de dupe? De Lelylijn wordt vaak gepresenteerd als iets voor het noorden, maar Drenthe schiet er natuurlijk nauwelijks wat mee op. En hoe gaat het met de verbindingen tussen Leeuwarden en Heerenveen en verder naar Zwolle zijn, als er ook treinen zullen zijn die vanaf Leeuwarden bij Heerenveen afbuigen naar de Lelylijn?
Rogier schreef: do 14 mar 2024, 14:55 Het argument van dat er een tweede verbinding moet komen i.v.m. netwerkrobuustheid vind ik niet erg sterk. Zuid-Limburg in Zeeland hebben ook maar 1 verbinding met de rest van Nederland en hier hoor je die discussie veel minder. Het aantal verstoringen tussen Meppel en Zwolle moet verminderd worden en daar moet men de energie en het geld insteken. Wel eerst goed kijken welke oorzaken deze verstoringen hebben. Misschien dat enkele gelijkvloerse overwegen, ongelijkvloers moeten worden en \ of dat de technische installaties te veel storingen geven. In dat laatste moet het onderhoud \ robuustheid verbeterd worden.
Dat is een stuk goedkoper levert een betere prijs \ kwaliteit verhouding op.
Je ziet sowieso dat overwegvrije spoorwegen vaak minder problemen hebben. Een grondige aanpak van de spoorlijn tussen Zwolle en Meppel helpt ook een heleboel reizigers. Er zitten 14 overwegen tussen Zwolle en Meppel, het zou hoe dan ook goed zijn als deze op termijn allemaal verdwijnen.
Dit eigenlijk. Het is ergerlijk dat deze discussie keer op keer terugkomt. Eerst het onzalige plan voor een magneetzweeftrein, toen een coventionele spoorlijn, en toen dat geschrapt werd is het noorden zeer royaal gecompenseerd. Er is zoveel geld naar het noorden gedaan waar leuke projecten mee bekostigd zijn, zoals al die aquaducten in Friese provinciale wegen, en een semi-snelweg als de Centrale As. Groningen heeft enorm veel geld gestoken in het Forum. Het lijkt wel of men van gekkigheid niet wist wat men met dat geld aan moest: https://www.trouw.nl/nieuws/groningen-i ... ~bc54fde2/

Maar goed, die royale compensatie is er geweest en ten goede gekomen aan Friesland en Groningen, dus het zou raar zijn als het Rijk nog geen twintig jaar later wel ineens voor de zoveelste keer de Lelylijn (of wat voor naam ze er ook maar aan geven) op de agenda gaat zetten. Als men er al zo lang mee bezig is geweest, en nooit een sluitende business case heeft kunnen krijgen, en de bevolking van het noorden ook niet spectaculair groeit terwijl aanleg van infrastructuur wel steeds duurder wordt: hoe denkt men dan dat het nu wel rendabel te krijgen is?
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op do 14 mar 2024, 22:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Coen Tunnel schreef: do 14 mar 2024, 22:21Je ziet sowieso dat overwegvrije spoorwegen vaak minder problemen hebben.
Op de Flevolijn en Hanzelijn zijn bijna nooit verstoringen die op die lijn ontstaan. Geen aanrijdingen, want er zijn geen overwegen. Geen bovenleiding kapot getrokken door te hoge voertuigen, geen springers, etc.

Ja twee jaar geleden was die grote verstoring toen een hoogspanningsleiding op het spoor kwam, maar dat is zo uitzonderlijk dat je daar niks op kan berekenen.

Als Zwolle - Meppel ook naar die standaard opgewaardeerd kan worden zal dat denk ik al veel schelen, al dan niet met andere aanpassingen om dat traject betrouwbaarder te maken. Want dat is wel een bona fide probleem.

Wat je ziet bij de Lelylijn is dat er wel baten zijn, maar dat de kosten hoog en vooralsnog speculatief zijn. In de praktijk blijken ramingen in deze fase van uitwerking altijd veel te laag zijn. Ik denk dat het project daar uiteindelijk op gaat stuklopen. De Hanzelijn was ruimtelijk veel eenvoudiger.