Berichtdoor Schelpenpaadje » wo 15 nov 2023, 13:07
Het is maar de vraag of de lijn in zowel Lemmer als Joure dient te stoppen. Het zou mooi zijn maar het rapport rept daar niet expliciet over.
Lemmer lijkt makkelijker bij verschillende tracés in te passen dan Joure.
Joure is wel een fijne om erbij te hebben vanwege de centrumfunctie (o.a. versterkt door plannen om hier de ziekenhuizen in Sneek en Heerenveen te concentreren).
De voordelen van een Echtenerbrug-tracé om bij Heerenveen aan te haken en af te takken van de spoorlijn naar Leeuwarden zie ik zeker. Vanwege landschap en natuurwaarde en de beperkte ruimte om bij Heerenveen fatsoenlijke bogen te maken lijkt bundeling met de A6+A7 mij kansrijker.
Bij de aanleg van bedrijventerrein Drachten-Azeven is een strook voor een eventuele spoorlijn vrijgehouden. Bij de diverse uitbreidingen van Heerenveen wreekt zich de lange en herhaaldelijke onzekerheid over een spoorlijn Emmeloord-Groningen en het feit dat hier vele tracés mogelijk zijn.
De zuidelijke optie lijkt me minder uitdagend. De noordelijke optie kom je ook enorm in de knel bij Heerenveen Noord, helemaal als je ook een verbinding naar Leeuwarden wil creëren.
Maar in beide gevallen zie ik flinke uitdagingen tussen grofweg Emmeloord en Drachten. Vermoed ook een reden waarom breder gekeken wordt. Inpassing en goed bedienen regio zijn uitdagende zaken.
Noordelijk van Emmeloord slechts 60km nieuw spoor nodig
Vooral een snelle route naar Groningen en Assen
Mogelijkheid voor cross-platform overstappen richting Leeuwarden en Meppel
Directe boog voor treinen van/naar Leeuwarden is inpasbaar (Tuk wordt dan wel ingesloten door spoor)
Loopt door kwetsbaar gebied maar omzeilt de meest kwetsbare natuurgebieden
Nadelen:
Behalve Emmeloord geen nieuwe stations (=geen betere bereikbaarheid en nieuwe ontwikkelkansen voor plaatsen als Drachten)
Reistijdwinst voor Leeuwarden is beperkt
Ligt relatief dichtbij bestaande spoor Meppel-Beilen
Ondanks zuidoostelijk tracé door ligging in veen- en beekdalen geen voordeel van zandgrond
Doorsnijdt ten noordoosten van Steenwijk door militair oefengebied
Elk alternatief voor bundeling met A6/A7 zal minstens zo goed mogelijk scoren op zaken als economische impact en kansen voor woningbouwopgave. Dat wordt echt lastig bij een zuidelijke variant. Voor plaatsen als Steenwijk en Assen kan zo'n variant ook wel een impuls betekenen maar deze hebben al een spoorverbinding en er is weinig ruimte om nog heel veel te groeien.
Berichtdoor Schelpenpaadje » ma 20 nov 2023, 14:41
Langs Scheerwolde omzeil je juist de meest natte/waardevolle deel van die gebieden. Met een goede inpassing (verdiept of in een tunnel) is zo'n tracé niet ondenkbaar.
De situatie bij Scheerwolde verschilt niet wezenlijk van een tracé langs Echtenerbrug, waar je onvermijdelijk de natuurgebieden Rottige Meenthe & Brandemeer en Easterskar schampt.
Ik zag dit filmpje op Joetoep
Link
Voor de meeste inwoners van Drenthe is de Lelylijn niet echt een optie.
Zoals in het fimpje te horen willen de meesten aanpassingen aan de bestaande infra.
Al met al is het stuk Zwolle-Meppel een flessenhals.
Het noorden had anders voor lange tijd de snelste verbinding van Nederland. Zwolle - Groningen, 104 km in 56 minuten, 111 km/h.
Vergelijk dat met Amsterdam - Rotterdam voor de HSL, 82 km in een uur.
En als Utrecht plat ligt dan ligt het hele land plat.
Egbert schreef: ↑di 21 nov 2023, 22:02
En als Utrecht plat ligt dan ligt het hele land plat.
Utrecht heeft dan nog een volledige cirkel van spoorlijnen die te gebruiken zijn als Utrecht zelf er uit ligt. Als Zwolle er uitligt is er geen enkele omreismogelijkheid met de trein mogelijk. En aangezien er door personeelstekorten tegenwoordig nauwelijks vervangende bussen beschikbaar zijn, heb je direct een groot vervoersprobleem.