Ik twijfel, maar hangt van de vorm af.
Een goede 2e spoorverbinding, om zo te flessenhals tussen Meppel en Zwolle te mitigeren, en zo het netwerk een stuk robuuster te maken, en de OV bereikbaarheid van het noorden te vergroten juich ik toe.
Overigens geldt dat ook voor de N50 -> A50 vanwege primair de zelfde reden voor de A28 Hattemerbroek - Lankhorst.
Waar ik huiverig voor ben, is dat met name voor Heerenveen-Groningen, het een flink nadelig effect gaat hebben op het reeds bestaande snelbus netwerk wat gebruik maakt van de A7, maar wat via de afritten ook veel onderliggende plaatsen ontsluit, of wat deels via de snelweg gaat, en daarna tot in de wijken rijdt. Redelijk van deur tot deur met een snelle OV verbinding, en daarmee een concurrent voor de auto.
HOV netwerk wat bv in Drachten en Leek/Tolbert tot in de wijken rijdt:
https://gd-prod.cdn.prismic.io/gd-prod/ ... -+edit.pdf
En dan nog zo uit mijn hoofd nog regionale lijnen als 85 (Leek-Zevenhuizen), 133 (Grootegast / Surhuisterveen via A7)
Met een spoorlijn, zeker 1 die gericht is op snelheid van Groningen naar de Randstad, en wat minder oog heeft voor de tussenliggende gebieden is het de vraag wat het gaat betekenen voor de reiziger. Er rijdt nu een trein, dus het kostbare busnetwerk gaan we ombouwen en de vervoersstromen omleggen naar de nieuwe stations (want ook bezetting railverbinding) waardoor rechtstreekse verbindingen verdwijnen of er fors meer voor- en of natransport bij komt. Of je moet echt ruimte gaan maken voor goede P+R voorzieningen, want in het landelijker gebied is dat eigenlijk de enige optie.
Dat zijn ook de elementen waarop ik, en velen met mij in de tussenliggende dorpen, input heb gegeven in enquêtes, en wat schijnbaar meegenomen lijkt te worden in het vervolgtraject.
Maar voor dat geld, kun je ook heel veel regionale initiatieven verbeteren, op doorstroming / bereikbaarheid en veiligheid, voor zowel automobilist, langzaam verkeer alsmede OV wat van dezelfde infrastructuur gebruik maakt. Maar die maatregelen, zal de robuustheid van het railnetwerk niet in positieve zin beïnvloeden.
Maar dat zou je wellicht ook tegen minder kosten met het verder aanpakken van Zwolle - Meppel kunnen doen (ongelijkvloers, meer sporen, minder wissels, hogere rijsnelheden).