De projectdirecteur hoorde ik vandaag bij BNR Mobility. Zijn voorstel is om een uitzondering voor die 75% funding te maken, want die MIRT eis is van ná de Betuweroute en HSL Zuid aanleg. Hij vindt de omvang van de Zuiderzeelijn van vergelijkbare grote.
Hij suggereert ook dat je het geld voor deze lijn nu niet direct nodig hebt. Je kan ervoor sparen, want een eventuele aanleg zal natuurlijk nog wel 10 tot 15 jaar duren.
Wat de lijn nu werkelijk moet opleveren is ook niet duidelijk, de zgn. meerwaarde. Een "toevoeging in de aantrekkelijkheid van het noorden". Daar komt het op neer.
De bestuurlijke overleggen MIRT (BO MIRT) zijn deze periode weer.
Gisteravond was kennelijk het overleg met de noordelijke provincies.
Hieruit is gekomen dat er nog geen MIRT-verkenning naar de Lelylijn en Nedersaksenlijn gestart gaat worden, omdat er geen zicht is op financiering voor minstens 75% van de meest voor de hand liggende oplossing.
Ik vraag mij af of dit voor nu het einde van de Lelylijn betekent, er is duidelijk geen beweging bij het Rijk om nog even 7 miljard euro erbij te doen, en de regio gaat dat bedrag bij lange na niet bij elkaar krijgen.
Er is overleg geweest met de regio en een debat met de kamer.
De uitkomst is dat zowel de Lelylijn als de Nedersaksenlijn er vooralsnog niet gaan komen.
Voor de Lelylijn is een tekort van € 8 miljard om alleen al de formele MIRT-procedure te starten, voor de hele aanleg is een tekort van naar schatting € 12 miljard en er is geen zicht op dat het geld er op afzienbare termijn wel gaat komen. Men gaat daarom een 'masterplan' uitwerken in plaats van een MIRT-verkenning.
Daarnaast is het inzicht dat de Nedersaksenlijn op kortere termijn maakbaar is dan de Lelylijn, omdat hier tracékeuze veel minder uiteenloopt, de kosten in totaal een stuk lager dan de Lelylijn en de uitvoeringsperiode een stuk korter. Het idee van het kabinet was om dan maar een deel van de reservering van de Lelylijn door te sluizen naar de Nedersaksenlijn, zodat tenminste één van de twee projecten kan starten. Maar de kamer heeft daar tegen gestemd. Het resultaat is dus dat beide spoorlijnen niet aangelegd gaan worden met de huidige stand van zaken.
De zak geld die gereserveerd was voor de Lelylijn is kennelijk leeggetrokken voor andere bestemmingen. Dit zou in de voorjaarsnota zijn afgesproken en de bron is de BBB, ik heb er nog geen officieel persbericht of kamerbrief van gezien.
Er was € 3,4 miljard gereserveerd en dit was 10 miljard te weinig om tot 75% van de financiering voor de 'meest voor de hand liggende oplossing' te komen, die vereist is voor het starten van de MIRT verkenning. Het meeste geld gaat naar de Nedersaksenlijn (€ 1,9 miljard), verder worden de N36 en N50 genoemd.
Mijn beeld was altijd dat de Lelylijn er niet gaat komen. Het financiële gat is veel te groot en de politieke wil te gering om het echt aan te gaan leggen. De Nedersaksenlijn is wellicht niet veel rendabeler als je het gaat uitrekenen per reiziger, maar daar was de financiering haalbaarder. Er is in Nederland geen echte politieke interesse om individuele projecten van meer dan 5 miljard euro uit te voeren en de Lelylijn zou nog veel hoger uitkomen.
Natuurlijk is het mooi dat enkele kleinere projecten nu geld krijgen.
De regio is not amused met deze sigaar uit eigen doos. De BBB claimt van alles te hebben binnengehaald, maar zorgt ervoor dat de door het noorden zo gewenste Lelylijn nu nog verder weg is.
Eerder gaf BBB al miljarden weg die bestemd waren om zowel boeren als de natuur perspectief te bieden, zodat er nu geen geld is om het stikstofprobleem op te lossen en boeren te helpen.
Benieuwd hoeveel zetels dit soort 'overwinningen' de BBB bij de volgende verkiezingen gaat kosten.
Iedereen die objectief kijkt weet dat het op dit moment totaal niet realistisch is dat de Lelylijn ergens in de komende 20 jaar aangelegd gaat worden. Wat dat betreft is het slim geweest om in te zetten op een aantal belangrijke projecten die wél op relatief korte termijn gerealiseerd kunnen worden en waarvan een heel groot deel van de inwoners van 'de regio' de voordelen gaan genieten. Kortom: ik denk juist dat dit de BBB juist weer meer stemmen/zetels zou kunnen geven.
Als je het voor elkaar krijgt om 2 miljard te besteden aan een vrij nutteloos boemellijntje door dunbevolkt land aan de grens, iets wat in geen enkel redelijk geleid land ooit een optie zou moeten zijn, kan het niet anders zijn dan dat er politieke genieën aan de knoppen zitten bij de BBB, aangezien ze dat ogenschijnlijk onmogelijke hebben weten binnen te slepen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Zelf vind ik niet dat de BBB 'genieen' heeft in de gelederen, maar de politici uit die hoek vind ik allemaal beter verteerbaar dan een Yezilgös of Wopke Hoekstra; die namens de mainstream politieke partijen vooral grossieren in holle retoriek verpakt in een managementsausje.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Managementsausje of populistisch sausje, holle retoriek blijft holle retoriek geleid door rechtse lobby. Gelukkig bestaan er meer partijen dan BBB, CDA en VVD
Er is dankzij vele partijen meermaals geld gereserveerd voor een spoorlijn maar elke keer wordt de ruit leeggegeten door het geld te gebruiken voor andere (minstens zo noodzakelijke) projecten...
Maar goed, het zal mij benieuwen hoe het met de Nedersaksenlijn zal vergaan. Er is natuurlijk best een reële kans dat verdere haalbaarheidsstudies de daadwerkelijke aanleg onder volgende kabinetten nog flink onder druk gaan zetten.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Schelpenpaadje schreef: vr 18 apr 2025, 13:41 Er is dankzij vele partijen meermaals geld gereserveerd voor een spoorlijn maar elke keer wordt de ruit leeggegeten door het geld te gebruiken voor andere (minstens zo noodzakelijke) projecten...
Als je deze draad goed volgt weet je dat die Lelylijn héél veel meer gaat kosten dan wat er aan geld voor gereserveerd is, terwijl dan ook nog eens de kosten-baten-analyse heel negatief uitpakt. Er is gewoonweg geen enigszins realistische business case van te maken en de aanleg hiervan was en is héél ver weg, ook al doen lobbygroepen net alsof de aanleg heel dichtbij is.
Chris schreef: di 24 dec 2024, 16:53
Voor de Lelylijn is een tekort van € 8 miljard om alleen al de formele MIRT-procedure te starten, voor de hele aanleg is een tekort van naar schatting € 12 miljard en er is geen zicht op dat het geld er op afzienbare termijn wel gaat komen. Men gaat daarom een 'masterplan' uitwerken in plaats van een MIRT-verkenning.
Wel interessant om te zien hoe de BBB zich mooi in het systeem incorporeert en zich aan dingen als de MIRT-normen houdt. Ze hadden die ook evengoed naast zich neer kunnen leggen of die laten aanpassen.
Schelpenpaadje schreef: vr 18 apr 2025, 13:41 Er is dankzij vele partijen meermaals geld gereserveerd voor een spoorlijn maar elke keer wordt de ruit leeggegeten door het geld te gebruiken voor andere (minstens zo noodzakelijke) projecten...
Als je deze draad goed volgt weet je dat die Lelylijn héél veel meer gaat kosten dan wat er aan geld voor gereserveerd is, terwijl dan ook nog eens de kosten-baten-analyse heel negatief uitpakt. Er is gewoonweg geen enigszins realistische business case van te maken en de aanleg hiervan was en is héél ver weg, ook al doen lobbygroepen net alsof de aanleg heel dichtbij is.
Deze draad begint door de titel al met het betwisten van het nut van deze lijn. Een investering in de Lelylijn is meer dan investeren in alleen een spoorlijn. Gelukkig mogen we over het nut en rendement van mening verschillen.
Zoals die verschillen van mening ook binnen onze volksvertegenwoordiging en regering bestaan, waarbij opvattingen bij sommige partijen kennelijk waaien naar de wind van vandaag.
Ds79m schreef: vr 18 apr 2025, 16:11
Maar goed, het zal mij benieuwen hoe het met de Nedersaksenlijn zal vergaan. Er is natuurlijk best een reële kans dat verdere haalbaarheidsstudies de daadwerkelijke aanleg onder volgende kabinetten nog flink onder druk gaan zetten.
Ik moet het ook nog zien. Met de kennis van nu is het jammer dat die spoorlijn ooit gesloten en opgebroken is. Dat had nu een hoop gescheeld.
Als ook de Nedersaksenlijn onhaalbaar blijkt kan het gereserveerde geld altijd nog worden besteed aan wegonderhoud elders [/sarcasme]
Ik ben zelf geen uitgesproken voor- of tegenstander van de Lelylijn, maar ik vind wel dat goed gekeken moet worden waar het geld aan uitgegeven wordt. Een spoorbrug onder het Ketelmeer lijkt me tamelijk onzinnig bijvoorbeeld; er is best wel wat voor te zeggen om de spoorbrug en de wegbrug naar 20 meter boven normaal waterpeil te verhogen; met alleen een brugopening als er historisch varend erfgoed naar Kampen of Zwartsluis onderweg is. Ook elders zijn behoorlijk wat overdreven extra kunstwerken ingetekend. Verder goed kijken naar de bestaande weg- en spoorverbindingen en die mee laten groeien met het project, plus een opgave aan woningbouw rondom de geplande stations en snelwegafritten.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
toch gaat ie er komen. Want ik hoorde René Paas gistermorgen bij de NOS radio 1 vertellen dat Nederland de realisatie ervan in 2050 heeft belooft aan de EU in Brussel.
Ik zal mijn post, die ik gisteren bij de buren van OV in ons land plaatste, hieronder even plakken. Dan hebben jullie de linkjes naar de audio ook.
Durashift op OVNL schreef: Het is eigenlijk vrij simpel en logisch dat er nu voor de Nedersaksen lijn wordt gekozen. Die levert namelijk, uiteindelijk, per geïnvesteerde euro het meeste op aan de zgn. brede welvaart voor (die hoek van) Nederland.
Dit zegt hoogleraar ruimtelijke economie Erik Verhoef.
Enfin, uiteindelijk hoeven jullie je niet druk te maken om het (voor nu) verlies van de Lelylijn. Want volgens CvdK René Paas heeft onze regering gewoon aan de EU (commissie) beloofd dat die Lelylijn er ligt in 2050. :trein:
Vanaf minuut 2.12 start zijn gesprek en hoor je het hele verhaal want hij zegt, terecht, ook dat de Nedersaksenlijn nodig is én de flessenhals tussen Meppel en Zwolle moet ook aangepakt worden. Het is een drie-eenheid wat hem betreft. Deltaplan noemde hij het ook.
Ik weet niet of die realisatie belofte van de Lelylijn aan de EU in Brussel zo definitief is gedaan. Lijkt mij dat dit eerder ligt in het verkrijgen van financieringsgelden en als er niet gerealiseerd wordt dat dit dan aan de EU terugbetaald moet worden.
Durashift schreef: vr 18 apr 2025, 21:30 toch gaat ie er komen. Want ik hoorde René Paas gistermorgen bij de NOS radio 1 vertellen dat Nederland de realisatie ervan in 2050 heeft belooft aan de EU in Brussel.
2050 is het zichtjaar voor de voltooiing van de TEN-T corridors van het 'comprehensive network'. De Lelylijn is daar ook in opgenomen. Volgens mij betekent het verder niet zo veel.
Zwolle - Emmen of Zutphen - Hengelo en nog meer decentrale spoorwegen zijn ook aangewezen als het comprehensive network. Volgens de regulering zou het zelfs verplicht zijn om dergelijke corridors voor 2040 op te waarderen naar 160 km/h, waar totaal geen plannen voor zijn.
Noordelijke provincies: "Wij zijn bereid 220.000 extra huizen te bouwen in ruil voor de Nedersaksenlijn, oplossen van de flessenhals in het spoor bij Meppel en aanleg van de Lelylijn"
Vorige kabinet: "Wat fijn, wij reserveren vast wat miljarden voor de Lelylijn"
Huidige kabinet: "Ook wij vinden dat de Lelylijn aangelegd moet worden"
Tweede Kamer: "Unanieme steun voor een motie dat geld gereserveerd voor de Lelylijn moet worden gebruikt voor de Lelylijn"
Regeringspartijen: "We plunderen de spaarpot voor de Lelylijn voor de aanleg van de Nedersaksenlijn en het oplossen van problemen waar we anders samen niet uitkomen"
Staatssecretaris Chris Jansen: "Samen met de provincie Drenthe steken we 30 miljoen in een trein naar Bad Bentheim dus we blijven het noorden aan die belofte van 220 duizend huizen houden"
Vinny schreef: vr 18 apr 2025, 20:14Ik ben zelf geen uitgesproken voor- of tegenstander van de Lelylijn, maar ik vind wel dat goed gekeken moet worden waar het geld aan uitgegeven wordt. Een spoorbrug onder het Ketelmeer lijkt me tamelijk onzinnig bijvoorbeeld; er is best wel wat voor te zeggen om de spoorbrug en de wegbrug naar 20 meter boven normaal waterpeil te verhogen; met alleen een brugopening als er historisch varend erfgoed naar Kampen of Zwartsluis onderweg is. Ook elders zijn behoorlijk wat overdreven extra kunstwerken ingetekend. Verder goed kijken naar de bestaande weg- en spoorverbindingen en die mee laten groeien met het project, plus een opgave aan woningbouw rondom de geplande stations en snelwegafritten.
Beetje verlate reactie. De rapportages, waardoor de pvv-staatssecretaris (vroeger accountmanager voor mobiele telefoons) een 'nee' uitsprak, zijn beide zo vormgegeven, dat een 'nee' onvermijdelijk was. Voor elke hindernis de meest dure oplossing kiezen, dan nog allerhande kleine (dure) aanpassingen in bestaand spoor toevoegen en zo kom je uit op overdreven bedragen.
Tijd dat BAM zelf aan de slag gaat. Voor tunnels heb je een boormachine (voorkant rots, achterkant een beklede tunnel). Voor veengrond heb je een machine nodig, die aan de voorkant een fundering aanlegt en aan de achterkant een spoor in ruwbouw achterlaat. Wanneer een aannemer als BAM zoiets zou ontwikkelen, zouden beide lijnen sneller en goedkoper te realiseren zijn.
Ik kwam de kosten van de Brennerbasistunnel tegen: 10 miljard voor 55 km. Is het boren in rots makkelijker dan een spoorlijn op of in veen?
Op Wikipedia vond ik de lengte nieuw spoor voor de Lelylijn: 84 tot 123 km. Kosten 10-20 miljard
Voor die 20 miljard zouden ze hem in Zwitserland dus helemaal in een tunnel leggen!