[A256][N256] Goes - Zeelandbrug - Zierikzee

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Steptimer
verkeersader

Re: [A256][N256] Goes - Zeelandbrug - Zierikzee

Bericht door Steptimer » vr 09 dec 2022, 23:46

Borssele wordt vrijwel zeker de plaats waar twee nieuwe grote kerncentrales komen. ''Vanwege het grote draagvlak, de ruimte, de opslagplaats, de bestaande kerncentrale en de ervaringen in Zeeland''.
De provincie Zeeland kan nu mooi onderhandelen met het Rijk over de Zeelandbrug. :mrgreen:

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 09 dec 2022, 23:57

Lijkt me ergens wel een gepaste trade-off. Maar laat dan tenminste het Hoefijzerbekeid sneuvelen als onderdeel van die deal. Niet dat rijkswegen in Zeeland dan meteen moeten worden uitgebouwd, maar haal in ieder geval die blokkade eraf.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » za 10 dec 2022, 0:05

Provincie en Rijk hebben 2 jaar geleden een akkoord gesloten over compensatie voor de afgeblazen marinierskazerne bij Vlissingen. Waarde van alternatieve investeringen: 650 miljoen euro.

En pas nu klopt Zeeland bij het rijk aan omdat ze 7 miljoen tekort komen voor deugdelijk onderhoud. En willen ze liefst ook dat het rijk de portemonnee trekt voor vervanging van een brug die er alleen kwam omdat de provincie dat wilde.

Sowieso kun je door het gedoe met de marinierskazerne al heel wat vraagtekens plaatsen bij de manier waarop ze op het Zeeuwse provinciehuis afspraken maken met Den Haag...

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 10 dec 2022, 0:34

Steptimer schreef: vr 09 dec 2022, 23:46 Borssele wordt vrijwel zeker de plaats waar twee nieuwe grote kerncentrales komen. ''Vanwege het grote draagvlak, de ruimte, de opslagplaats, de bestaande kerncentrale en de ervaringen in Zeeland''.
De provincie Zeeland kan nu mooi onderhandelen met het Rijk over de Zeelandbrug. :mrgreen:
.. het onderzoek naar een locatie op de Maasvlakte (II) gaat ook door.
(.)Borssele heeft dus de voorkeur van het kabinet, maar het onderzoek naar de bouw van kerncentrales op de Maasvlakte bij Rotterdam gaat ook door. De Maasvlakte geldt als een alternatieve locatie. Eerder was ook sprake van de Eemshaven in Groningen als mogelijk gebied voor een nieuwe kerncentrale, maar die optie is nu definitief afgevallen.(..)
https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/151 ... k-nog-kans

Eind 2024 volgt, naar verwachting, pas het definitieve besluit. En dan in 2035 gereed?? :dyn_hyp:

Provincie Groningen piest weer naast het net. :sadley:

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 10 dec 2022, 15:35

Schelpenpaadje schreef: za 10 dec 2022, 0:05 een brug die er alleen kwam omdat de provincie dat wilde.
Als ik het hoofdwegennet had mogen uittekenen, had een noord-zuid in deze buurt -zo tussen Dammenroute en A4- er denk ik wel ingezeten. Als Rijksweg dus, niet als provinciale. Het is toch ergens niet voor niets dat dit tot opening van de A4 in West-Brabant de bewegwijzerde route Rotterdam-Walcheren was (zij het dat die einddoelen op enig moment van de borden moesten op bepaalde strategische plekken, omdat de provincie de route te populair vond worden). En ook niet voor niets komen op dit forum met enige regelmaat gedachten langskomen dat de Zeelandbrug maar Rijksweg moet worden, al dan niet ingeruild tegen de N59 Zierikzee-Serooskerke.

De reden dat het een provinciale weg werd, is volgens mij voor een aanzienlijk deel omdat de provincie meer haast had met het realiseren van de verbinding dan het Rijk. Dus dan maar als tolweg, vervanging van het door de provincie gerunde (of zwaar gesubsidieerde) oude veer etc. Er zijn wel meer grote werken provinciaal gebouwd met het idee dat het Rijk later wel over zou nemen. Dat is bepaald niet altijd goed afgelopen, zie de Prins Willem Alexanderbrug…

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 12 dec 2022, 15:08

Durashift schreef: za 10 dec 2022, 0:34
Steptimer schreef: vr 09 dec 2022, 23:46 Borssele wordt vrijwel zeker de plaats waar twee nieuwe grote kerncentrales komen. ''Vanwege het grote draagvlak, de ruimte, de opslagplaats, de bestaande kerncentrale en de ervaringen in Zeeland''.
.. het onderzoek naar een locatie op de Maasvlakte (II) gaat ook door.
(.)Borssele heeft dus de voorkeur van het kabinet, maar het onderzoek naar de bouw van kerncentrales op de Maasvlakte bij Rotterdam gaat ook door. De Maasvlakte geldt als een alternatieve locatie. Eerder was ook sprake van de Eemshaven in Groningen als mogelijk gebied voor een nieuwe kerncentrale, maar die optie is nu definitief afgevallen.(..)
https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/151 ... k-nog-kans

Eind 2024 volgt, naar verwachting, pas het definitieve besluit. En dan in 2035 gereed?? :dyn_hyp:

Provincie Groningen piest weer naast het net. :sadley:
In Groningen zitten ze helemaal niet er op te wachten dat Den Haag besluit om nog meer problemen daar te dumpen. Aangezien het Rijk al veel te lang te beroerd is om de compensatie voor aardbevingsschades goed te regelen, hoeven ze nu ook niet te proberen om kerncentrales in de Eemshaven neer te zetten. Ondanks dat het op zich een goede locatie is.

Maasvlakte gaat hem niet worden. Voor de vorm wordt daar naar gekeken. Maar het draagvlak zal in Borssele groter zijn, en het risico kleiner. Kercentrales zijn enorm veilig, maar er is altijd een miniem risico op een incident. En een incident bij een kerncentrale op de Maasvlakte 2 kan potentieel enorme problemen geven. Bij een kernramp zul je waarschijnlijk binnen een dag een gebied met een straal van 20 km om de centrale moeten evacueren. Dat zijn niet alleen de hele Europoort en Maasvlakte, maar ook alles tot aan Hellevoetsluis, Maassluis, Rijswijk en, afhankelijk van de precieze locatie, een aanzienlijk deel van Den Haag. Neem je een zone van 30 km, wat ook veel gehanteerd wordt, dan valt heel Den Haag binnen de zone, alsmede de westelijke wijken van Rotterdam en ook steden als Delft en Spijkenisse. Ook het grootste deel van Goeree-Overflakkee valt er onder, als de centrale zuidelijker op Maasvlakte 2 staat loopt de zone door tot aan ongeveer Renesse.

Met de wind die vaak vanuit het westen waait betekent dat bij een eventueel kernongeval de kans groot is dat een radioactieve wolk dwars over de hele regio Rotterdam-Rijnmond trekt.

Kortom, ook al is de kans op een kernongeval miniem, je zet een kerncentrale niet midden in één van Europa's belangrijkste mainports, en op minder dan 30 km van je regeringscentrum en de koninklijke residentie.

Ik heb eerder wel eens locaties aan het IJsselmeer of Amstelmeer gesuggereerd, maar het IJsselmeer bevat onze belangrijkste zoetwatervoorraard, en het Amstelmeer ligt te dicht bij de belangrijkste marinehaven van Nederland. En in de Eemshaven is er teveel weerstand. En langs de rivieren kan in de zomer problematisch worden bij lage waterstanden; je moet ook naar de komende decennia kijken.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » ma 12 dec 2022, 15:53

:offtopic:

Steptimer
verkeersader

Bericht door Steptimer » wo 21 dec 2022, 15:50

Opnieuw aandacht in de PZC voor de Zeelandbrug.
Er gaan kennelijk gemiddeld 2000 vrachtauto's en 12000 personenauto’s per dag over de Zeelandbrug.
Linkse partijen en de SGP willen dat vrachtverkeer gaat omrijden via Neeltje Jans of Bergen op Zoom.
Citaat: een verdere verlaging van het maximumgewicht voor vrachtwagens is een van de opties die daarbij op tafel liggen antwoordt het provinciebestuur op vragen op PvdA, GroenLinks en SGP .
https://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/om-zee ... ~a15c03d0/

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » wo 21 dec 2022, 16:13

:nuts:

Iets met stikstof en onnodig omrijden?
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 23 dec 2022, 13:18

^^ Of algehele staat van de brug. Die stamt tenslotte uit 1965 en is dus al 57 jaar oud. Iets met einde levensduur en zo.
Donateur Vereniging Wegenforum

Steptimer
verkeersader

Bericht door Steptimer » vr 23 dec 2022, 13:39

Het zal me niets verbazen dat voor de toekomstige nieuwe brug tol gevraagd zal worden net zoals vroeger voor de Zeelandbrug.
Tegen die tijd is de Westerscheldetunnel in ieder geval tolvrij.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » vr 23 dec 2022, 15:11

^^ Ik denk dat daar vanuit Schouwen-Duiveland veel protest tegen gaat komen. In de tijd dat de Zeelandbrug tolvrij is geweest zijn veel voorzieningen van Zierikzee naar Goes verhuisd. Schouwen-Duiveland is dus afhankelijker van Goes geworden, waardoor de tol onvermijdbaar is en het voelt als een extra belasting alleen voor de inwoners daar.

hneel
autoweg

Bericht door hneel » vr 23 dec 2022, 17:28

Het heeft bij de vorige tol ook veel te lang geduurd voor die werd afgeschaft.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Steptimer
verkeersader

Bericht door Steptimer » vr 23 dec 2022, 18:00

Vanwege de zeer hoge kosten waarschijnlijk onvermijdelijk.
De provincie Zeeland is niet bepaald een rijke provincie.

BHJ
verkeersader

Bericht door BHJ » vr 23 dec 2022, 18:10

Ik denk dat je alleen maar meer onbegrip zou kweken in de regio. Het idee als de Tunnel in de Randstad had gelegen, was het nooit een toltunnel geweest speelt al erg. Bij het wederom tol heffen op een momenteel tolvrije verbinding, terwijl voor (vergelijkbare) grote projecten elders geen tol geheven is, zal zeer slecht ontvangen worden denk ik.

Edit: De hoeveelheid extra tolmijdend verkeer over de N57 zal ook wel aanzienlijk zijn, afhankelijk van de tolhoogte, waardoor die weg ook eerder aan herstel toe is, en de files zullen toenemen
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 23 dec 2022, 19:49

BHJ schreef: vr 23 dec 2022, 18:10 Ik denk dat je alleen maar meer onbegrip zou kweken in de regio. Het idee als de Tunnel in de Randstad had gelegen, was het nooit een toltunnel geweest speelt al erg.
Zijn die azijnpissers bekend met de A24?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » vr 23 dec 2022, 20:56

Palance schreef: vr 23 dec 2022, 19:49
BHJ schreef: vr 23 dec 2022, 18:10 Ik denk dat je alleen maar meer onbegrip zou kweken in de regio. Het idee als de Tunnel in de Randstad had gelegen, was het nooit een toltunnel geweest speelt al erg.
Zijn die azijnpissers bekend met de A24?
Ik snap je irritatie in deze, maar dat tracé leg toch een aardig end van de route ;)

Zoals ik eerder schreef: Er moet een visie gecreëerd worden met bijhorend plan wat, zonder gezeik, uitgevoerd moet gaan worden

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 23 dec 2022, 21:08

Jeff schreef: vr 23 dec 2022, 20:56 Ik snap je irritatie in deze, maar dat tracé leg toch een aardig end van de route ;)
Het ging mij eerder om dat Calimero-gedrag wat in zulke gevallen soms de kop opsteekt. Met een argument dat dus geen houdt snijdt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

BHJ
verkeersader

Bericht door BHJ » vr 23 dec 2022, 21:45

Palance schreef: vr 23 dec 2022, 19:49 Zijn die azijnpissers bekend met de A24?
De vergelijking met de A24 snijdt wat mij betreft geen hout. Daar lag niet al 30 jaar een (tolvrije) oeververbinding, waarbij de essentiële voorzieningen naar de overkant zijn verhuisd (ik ben niet bekend in de Rijnmond, dus ik kan daar niet veel over zeggen). Ik zeg alleen dat er al veel woede/wantrouwen is in de regio vanwege de Westerscheldetunnel en dat dat alleen maar erger gaat worden als een nieuwe Zeelandbrug niet tolvrij is.

Een betere vergelijking in het Rijnmondgebied zou zijn dat de Beneluxtunnel vervangen moet worden, en dat bij deze vervanging de tol terug zou komen.
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 23 dec 2022, 22:20

Even andersom benaderen: als de tolheffingen op de A24, verlengde A15, Westerscheldetunnel en Kiltunnel voortijdig "opgeheven" kunnen worden bij de invoering van rekeningrijden betalen naar gebruik, kan de invoering van die kilometerheffing dan niet worden gebruikt om andere oeververbindingen te (her)financieren waar nu geen tol (meer) wordt geheven?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 23 dec 2022, 23:27

Ik geloof zelf niet dat er op korte termijn een kilometerheffing komt. De (rechtse) partijen in de Tweede Kamer zullen meteen tegen gaan stemmen als ze door hebben hoe dat finaniceel uitpakt voor de gemiddelde burger.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Steptimer
verkeersader

Bericht door Steptimer » za 24 dec 2022, 14:23

^
Daar ben ik niet zo zeker van.
Het kabinet rolt vooral het linkse programma van D66 uit. :lol: