Registertweak ViaMichelin voor WinXP

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Mark
Forumbeheerder

Registertweak ViaMichelin voor WinXP

Bericht door Mark » do 25 mei 2006, 21:30

Ik kwam bij het doorbladeren van oude computertijdschriften een register 'tweak' (lees, verandering, upgrade), tegen, waarbij je als je met de rechtermuisknop op een willekeurige map klikt dat je de optie krijgt om direct naar een bepaalde website te gaan. Dit leek mij handig, en leuk om met jullie te delen!

:!: Het register is het hart van de computer. 1 domme fout kan het systeem platleggen :!: Verstandig is om backups te maken, zoals met de software van Superwin.

Eerst starten we de Register Editor op door Start -> Uitvoeren en dan regedit te typen, vervolgd door enter.
We komen in een venster dat er ongeveer zo uitziet:

Afbeelding

We bladeren via (het werkt net zoals in de verkenner) naar HKEY_CLASSES_ROOT\Directory\shell . Daar klikken we op Bewerken, Nieuw en dan op Sleutel.

Afbeelding

Geef deze sleutel de naam van wat jij wilt. Naar ViaMichelin.nl of zoiets. Doe dan weer Bewerken, Nieuw, Sleutel en noem hem Command. Klik dan in het rechtervenster met de rechtermuisknop op Standaard en doe dan Wijzigen.

Afbeelding

Typ dan in de onderste regel de programmanaam van je browser (Internet Explorer -> Iexplorer, Firefox -> firefox) en daarna een spatie en daarna een link, zoals http://www.viamichelin.nl maar je kan ook bijvoorbeeld als je de plaatsnaam intikt bij Viamichelin en de kaart laat weergeven direct daar naar toe linken, zoals direct naar Spijkenisse. Kopieer simpelweg de link in de URL balk van je browser en plak hem in de Register Editor. Klaar is Kees!

En als je nou met de rechtermuisknop op een map doet, zie je de optie Naar ViaMichelin. Nou heb je niet altijd een map ter beschikking, maar je kan ook rechtermuisknop doen op de Startknop.

Hopelijk beetje goed uitgelegd ;)
Laatst gewijzigd door Mark op do 25 mei 2006, 22:17, 2 keer totaal gewijzigd.

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » do 25 mei 2006, 21:36

Waar is de screenie van het eindresultaat? Het is mij namelijk niet helemaal duidelijk wat t resultaat is.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » do 25 mei 2006, 21:43

Afbeelding

Als je daarop klik kom je dus in ViaMichelin met een kaartje van wat jij hebt opgegeven.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 25 mei 2006, 21:56

ik snap het nut er niet helemaal van. Ook deze zin vind ik wat onduidelijk: "als je met de rechtermuisknop op een map doet" . Wat doet? Welke map?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » do 25 mei 2006, 22:18

Dat heb ik wel vreemd verwoord zeg :wall: Ik heb het inmiddels aangepast.

Het nut is, is dat je met 2 simpele muisklikken direct op een website zit, in dit geval de kaartjes van ViaMichelin.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 25 mei 2006, 22:40

nou, met 1 klik op de firefox icon, en het intypen van "via" pijltje enter ben ik er ook... bijna net zo snel