Overname Franse bewegwijzering?
Moderator: Moderatoren
-
zody
- expressweg
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
-
IQ[]
- expressweg
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Het is een oud bord, en aangetast door graffity 
Het is mij nooit opgevallen, maar goed: de drukke snelwegen in de grootstedelijke agglomeraties worden meestal vermeden door mijn ouders. Bij Lille (die oude borden weet je wel) zijn nog nooit bron van misverstand geweest. Enige probleem waar wij tegen aan liepen was dat de wegwijzers in Frankrijk je nogal eens via een route sturen die je niet wil nemen en dat de wegwijzers soms te laag zijn geplaastst zodat je niet de bestemmingen kan lezen.ok de borden boven de snelweg vind ik veel te druk.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
zody
- expressweg
Vinny schreef
Mooie foto's trouwens.
Ik prefereer trouwens het gehele franse bewegwijzeringssysteem, ook de N-wegen (groene borden) en de Autoroutes (donkerblauwe borden).
De kleinste wegen zijn perfect en consequent aangegeven op de betonnen michelin-paaltjes, altijd met het wegnummer er op (C- en D-wegen)
Juist Vinny, die mening deel ik compleet.Het Franse systeem is veel beter dan het Duitse. Vooral de D en C nummering is geweldig! En natuurlijk de betonnen michelin-wegwijzers.
Mooie foto's trouwens.
Ik prefereer trouwens het gehele franse bewegwijzeringssysteem, ook de N-wegen (groene borden) en de Autoroutes (donkerblauwe borden).
De kleinste wegen zijn perfect en consequent aangegeven op de betonnen michelin-paaltjes, altijd met het wegnummer er op (C- en D-wegen)
Laatst gewijzigd door zody op vr 26 mei 2006, 13:22, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Via
- 2x5 autosnelweg
-
zody
- expressweg
-
Chris
- Moderator
Het Franse systeem is slecht. Zeker op het OWN ontbreekt het aan continuiteit, en de Fransen hebben er een handje van om allerlei overbodige bestemmingen op snelwegen neer te kalken, waarbij het zoeken wordt naar de belangrijke doorgaande bestemmingen. Het lettertype is niet per definitie slecht, maar wel erg lelijk. volgens mij is half Frankrijk blind, gezien de enorme lettergrootte. Nee geef mij maar het Duitse of Zwitserse systeem.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
-
Mikhail
- expressweg
-
orakel
- woonerf
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Ik ben verre van gecharmeerd van het Duitsse systeem, met uitzondering van het consequente gebruik van kleurverschil snelweg <-> OWN. Daar kunnen vele lande nog wat van leren.
Het Franse systeem vind ik ook niet alles. Dan is het Nederlandse lang zo slecht nog niet.
Het Franse systeem vind ik ook niet alles. Dan is het Nederlandse lang zo slecht nog niet.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
overdrive
- verkeersader
Bij een fictieve keuze voor één Europees verkeersbordensysteem zou ik voor het Zwitserse kiezen, met een kleine aanpassing: de wegnummerschildjes en pijlen mogen een slagje groter, zoals in Nederland. Het kleurverschil (groen voor snelwegen, blauw voor OWN) vind ik ook veel mooier dan in Duitsland (schreeuwerig lelijk, dat zwart op geel voor het OWN). In Frankrijk komen de borden mij te rommelig en druk over.
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
In Frankrijk is dit consequenter dan in Duitsland met haar Gelbe Autobahnen, Autobahliche Bundesstrassen, en hun blauwe borden op het onderliggend wegennet in de buurt van autosnelwegafslagen. Daar wordt ik kriegel van.met uitzondering van het consequente gebruik van kleurverschil snelweg <-> OWN. Daar kunnen vele lande nog wat van leren.
-
Ds79m
- 2x3 autosnelweg
Ik heb nog nooit een systeem gezien dat duidelijker is dan het Franse systeem. Voor zowel verkeer op de korte als op de lange afstand is het eenvoudig de wegwijzers snel op te nemen, vanwege de verschillende kleuren. Daarnaast is er een duidelijk lettertype. En men geeft gewoon belangrijke plaatsen aan, in plaats van een star systeem als in Nederland met einddoelen en de volgende plaats aan die weg.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
Chris
- Moderator
-
Ds79m
- 2x3 autosnelweg
Daar staat tegenover dat de Fransen dit soort borden over het algemeen vele malen herhalen, en er grote hoofdletters op staan. Daardoor krijg je toch wel genoeg gelegenheid om jouw doel op te zoeken. En je kunt ook andersom redeneren: Een Fransman zal het in Nederland chaotisch vinden op de Ring Rotterdam er allerlei witte zaken worden aangegeven, maar grote plaatsen als Schiedam en Spijkenisse schitteren door afwezigheid.
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Juist het ontbreken van onderkast in de gewone doelen maakt dat de doelen dramatisch slecht leesbaar zijn. (Daarbij vergeleken is zelfs Uu nog "heilig"). En de foto's van Chris spreken boekdelen, het Franse systeem is nabij stedelijke agglomeraties het meest ondoorzichtige dat er bestaat in de hele wereld.
Weg d'rmee !
Weg d'rmee !
-
Ds79m
- 2x3 autosnelweg
De borden zijn prima te lezen. Als je naar een bepaalde richting moet, kun je ervan opaan dat die richting bij het naderen van de aglommeratie wordt aangegeven, en hetzelfde geldt voor de belangrijkste grote plaatsen rond de stad.
In Nederland ontbreekt juist allerlei belangrijke informatie voor het ter plekke onbekende verkeer, zoals op dit soort borden:

Dat vind ik ook helemaal niet zo goed.
In Frankrijk heb je in vele gevallen een kleurverschil. Wanneer je op voorhand weet dat je de snelweg niet afhoeft, hoef je niet eens naar witte of groene bestemmingen op de snelweg te kijken. Daarbij vind ik de losse borden voor verschillende richtingen ook erg handig, dat zou de situatie op die foto bij Knooppunt Ridderkerk ook enorm verduidelijken, aangezien er 3 richtingen zijn, en je makkelijk rechtdoor rijdt als je de richting Barendrecht/Spijkenisse/Rozenburg/Hellevoetsluis zoekt.
In Nederland ontbreekt juist allerlei belangrijke informatie voor het ter plekke onbekende verkeer, zoals op dit soort borden:

Dat vind ik ook helemaal niet zo goed.
In Frankrijk heb je in vele gevallen een kleurverschil. Wanneer je op voorhand weet dat je de snelweg niet afhoeft, hoef je niet eens naar witte of groene bestemmingen op de snelweg te kijken. Daarbij vind ik de losse borden voor verschillende richtingen ook erg handig, dat zou de situatie op die foto bij Knooppunt Ridderkerk ook enorm verduidelijken, aangezien er 3 richtingen zijn, en je makkelijk rechtdoor rijdt als je de richting Barendrecht/Spijkenisse/Rozenburg/Hellevoetsluis zoekt.
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
-
Ds79m
- 2x3 autosnelweg
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
????Maar toch is dat nog heilig vergeleken bij de borden in F.
Daar verzuipen de echte doelen tussen de vele lokale.
Het is toch harstikke duidelijk: Cursieve doelen zijn lokaal en wijken worden vooraf gegaan door een - (gedachtenstreepje). Dat systeem heb ik ook wel eens met opsommingspunten gezien:
Villeneuve d'Asq
* Centre
* Hopital
* Sud
Erg duidelijk dus.
Het lettertype is daarnaast ook nog een geweldig leesbaar, en vooral een heel stuk leesbaarder dan het Duitse Engschrift (dat echt om te huilen zo onleesbaar is)
Bovendien staat alles op regelborden zoals je ziet en met normale niet afleidende platte pijlen, zodat het grote aantal bestemmingen absoluut niet storend is, wat het bijvoorbeeld op Duitse portaalborden wel is.
-
Ds79m
- 2x3 autosnelweg
Door die grote letters en het veelvuldige gebruik van portaalborden, is alles juist duidelijk te lezen, ook van een ruime afstand. Of het mooi is of niet, lijkt me niet van belang, 'mooi' is in een museum te vinden. Wat me aanspreekt, is dat je zelden tot nooit verrast wordt door het ontbreken van 'jouw' bestemmingen bij kruisingen, waar je in Nederland nogal eens tegen verrassingen aan kan lopen, zeker wanneer een plaats niet direct aan dezelfde snelweg ligt.
Kijk en vergelijk 2 willekeurige borden:

Voor beide zijn voor- en nadelen te bedenken.
Kijk en vergelijk 2 willekeurige borden:

Voor beide zijn voor- en nadelen te bedenken.
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
-
Ds79m
- 2x3 autosnelweg
Of dat ook geldt voor verschillende groottes is natuurlijk een tweede. Een beetje re-design-wegwijzer is soms pas van korte afstand te lezen, terwijl ik in Frankrijk nog nooit last heb gehad van onleesbare wegwijzers, omdat ze te klein zijn.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg