Overname Franse bewegwijzering?

Moderator: Moderatoren

zody
expressweg

Bericht door zody »

Is het misschien een idee om het franse bewegwijzeringsysteem ook hier in te voeren?
Tenslotte hoeft het wiel maar 1 X uitgevonden worden.
Bovendien leveren we dan weer een bijdrage aan de europese eenwording.
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

Alsjeblieft niet. Neem dan maar het Duitse.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Het Franse systeem is veel beter dan het Duitse. Vooral de D en C nummering is geweldig! En natuurlijk de betonnen michelin-wegwijzers.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Indirecte verwijzingen. Zoals het hoort :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] »

Afbeelding
Hier zou ik als toerist niet uit komen als ik dit in een flits moet lezen. Ook de borden boven de snelweg vind ik veel te druk.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Het is een oud bord, en aangetast door graffity :cry:
ok de borden boven de snelweg vind ik veel te druk.
Het is mij nooit opgevallen, maar goed: de drukke snelwegen in de grootstedelijke agglomeraties worden meestal vermeden door mijn ouders. Bij Lille (die oude borden weet je wel) zijn nog nooit bron van misverstand geweest. Enige probleem waar wij tegen aan liepen was dat de wegwijzers in Frankrijk je nogal eens via een route sturen die je niet wil nemen en dat de wegwijzers soms te laag zijn geplaastst zodat je niet de bestemmingen kan lezen.
zody
expressweg

Bericht door zody »

Vinny schreef
Het Franse systeem is veel beter dan het Duitse. Vooral de D en C nummering is geweldig! En natuurlijk de betonnen michelin-wegwijzers.
Juist Vinny, die mening deel ik compleet.
Mooie foto's trouwens.
Ik prefereer trouwens het gehele franse bewegwijzeringssysteem, ook de N-wegen (groene borden) en de Autoroutes (donkerblauwe borden).
De kleinste wegen zijn perfect en consequent aangegeven op de betonnen michelin-paaltjes, altijd met het wegnummer er op (C- en D-wegen)
Laatst gewijzigd door zody op vr 26 mei 2006, 13:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

Ik heb dit onderwerp maar even afgesplitst omdat ik het wel interessant genoeg om verder op door te gaan. ;)

Ik vind het Franse systeem overigens prima! :toppie:
zody
expressweg

Bericht door zody »

Juist Van Haaren :D
Met jou kan ik praten :EU: :dyn_hyp:
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Het Franse systeem is slecht. Zeker op het OWN ontbreekt het aan continuiteit, en de Fransen hebben er een handje van om allerlei overbodige bestemmingen op snelwegen neer te kalken, waarbij het zoeken wordt naar de belangrijke doorgaande bestemmingen. Het lettertype is niet per definitie slecht, maar wel erg lelijk. volgens mij is half Frankrijk blind, gezien de enorme lettergrootte. Nee geef mij maar het Duitse of Zwitserse systeem.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Nee, in Duitsland is de continuïteit goed geregeld. :roll:

Het niet aangeven van K en L wegen heeft mij ook wel eens de nodige problemen bezorgd (op de fiets Sittard <--> Jülich)
Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail »

Ik ben groot voorstander van de Nederlandse signalastie ... maar als ik dan moet kiezen wordt het wel het Duitse en niet het Franse systeem ;)
orakel
woonerf

Bericht door orakel »

Vinny schreef: Afbeelding

Indirecte verwijzingen. Zoals het hoort :)
Ben meer benieuwd naar wat er op het been ligt (en van wie het been is) :)
Geen mening is ook een mening
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Ik ben verre van gecharmeerd van het Duitsse systeem, met uitzondering van het consequente gebruik van kleurverschil snelweg <-> OWN. Daar kunnen vele lande nog wat van leren.

Het Franse systeem vind ik ook niet alles. Dan is het Nederlandse lang zo slecht nog niet.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
overdrive
verkeersader

Bericht door overdrive »

Bij een fictieve keuze voor één Europees verkeersbordensysteem zou ik voor het Zwitserse kiezen, met een kleine aanpassing: de wegnummerschildjes en pijlen mogen een slagje groter, zoals in Nederland. Het kleurverschil (groen voor snelwegen, blauw voor OWN) vind ik ook veel mooier dan in Duitsland (schreeuwerig lelijk, dat zwart op geel voor het OWN). In Frankrijk komen de borden mij te rommelig en druk over.
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

overdrive schreef:(schreeuwerig lelijk, dat zwart op geel voor het OWN)
maar wel bewezen goed qua contrastwerking, evenals wit-op-blauw
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

met uitzondering van het consequente gebruik van kleurverschil snelweg <-> OWN. Daar kunnen vele lande nog wat van leren.
In Frankrijk is dit consequenter dan in Duitsland met haar Gelbe Autobahnen, Autobahliche Bundesstrassen, en hun blauwe borden op het onderliggend wegennet in de buurt van autosnelwegafslagen. Daar wordt ik kriegel van.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

Ik heb nog nooit een systeem gezien dat duidelijker is dan het Franse systeem. Voor zowel verkeer op de korte als op de lange afstand is het eenvoudig de wegwijzers snel op te nemen, vanwege de verschillende kleuren. Daarnaast is er een duidelijk lettertype. En men geeft gewoon belangrijke plaatsen aan, in plaats van een star systeem als in Nederland met einddoelen en de volgende plaats aan die weg.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ds79m schreef:En men geeft gewoon belangrijke plaatsen aan
Dat ben ik niet met je eens;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met name rond de grote steden loopt het spaak met veel te veel lokale bestemmingen, waardoor juist dan de belangrijke doorgaande doelen niet goed opvallen.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

Daar staat tegenover dat de Fransen dit soort borden over het algemeen vele malen herhalen, en er grote hoofdletters op staan. Daardoor krijg je toch wel genoeg gelegenheid om jouw doel op te zoeken. En je kunt ook andersom redeneren: Een Fransman zal het in Nederland chaotisch vinden op de Ring Rotterdam er allerlei witte zaken worden aangegeven, maar grote plaatsen als Schiedam en Spijkenisse schitteren door afwezigheid.
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

Juist het ontbreken van onderkast in de gewone doelen maakt dat de doelen dramatisch slecht leesbaar zijn. (Daarbij vergeleken is zelfs Uu nog "heilig"). En de foto's van Chris spreken boekdelen, het Franse systeem is nabij stedelijke agglomeraties het meest ondoorzichtige dat er bestaat in de hele wereld.
Weg d'rmee !
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

De borden zijn prima te lezen. Als je naar een bepaalde richting moet, kun je ervan opaan dat die richting bij het naderen van de aglommeratie wordt aangegeven, en hetzelfde geldt voor de belangrijkste grote plaatsen rond de stad.

In Nederland ontbreekt juist allerlei belangrijke informatie voor het ter plekke onbekende verkeer, zoals op dit soort borden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dat vind ik ook helemaal niet zo goed.

In Frankrijk heb je in vele gevallen een kleurverschil. Wanneer je op voorhand weet dat je de snelweg niet afhoeft, hoef je niet eens naar witte of groene bestemmingen op de snelweg te kijken. Daarbij vind ik de losse borden voor verschillende richtingen ook erg handig, dat zou de situatie op die foto bij Knooppunt Ridderkerk ook enorm verduidelijken, aangezien er 3 richtingen zijn, en je makkelijk rechtdoor rijdt als je de richting Barendrecht/Spijkenisse/Rozenburg/Hellevoetsluis zoekt.
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

Ontbreken ? Op die NL-borden staat nog altijd véél te véél.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

Dat bedoel ik ook, op die NL borden staat allerlei onzin, maar belangrijke bestemmingen ontbreken.
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

Maar toch is dat nog heilig vergeleken bij de borden in F.
Daar verzuipen de echte doelen tussen de vele lokale.
Dan dat gebruik van al die hoofdletters, en ook nog eens in kleinkapitaal en/of cursief.
Je moet toch wel een kronkel hebben om zo'n systeem te verzinnen...
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Maar toch is dat nog heilig vergeleken bij de borden in F.
Daar verzuipen de echte doelen tussen de vele lokale.
????
Het is toch harstikke duidelijk: Cursieve doelen zijn lokaal en wijken worden vooraf gegaan door een - (gedachtenstreepje). Dat systeem heb ik ook wel eens met opsommingspunten gezien:
Villeneuve d'Asq
* Centre
* Hopital
* Sud

Erg duidelijk dus.

Het lettertype is daarnaast ook nog een geweldig leesbaar, en vooral een heel stuk leesbaarder dan het Duitse Engschrift (dat echt om te huilen zo onleesbaar is)

Bovendien staat alles op regelborden zoals je ziet en met normale niet afleidende platte pijlen, zodat het grote aantal bestemmingen absoluut niet storend is, wat het bijvoorbeeld op Duitse portaalborden wel is.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

Door die grote letters en het veelvuldige gebruik van portaalborden, is alles juist duidelijk te lezen, ook van een ruime afstand. Of het mooi is of niet, lijkt me niet van belang, 'mooi' is in een museum te vinden. Wat me aanspreekt, is dat je zelden tot nooit verrast wordt door het ontbreken van 'jouw' bestemmingen bij kruisingen, waar je in Nederland nogal eens tegen verrassingen aan kan lopen, zeker wanneer een plaats niet direct aan dezelfde snelweg ligt.

Kijk en vergelijk 2 willekeurige borden:

Afbeelding

Afbeelding

Voor beide zijn voor- en nadelen te bedenken.
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

Het is allang wetenschappelijk bewezen dat het gebruik van enkel letters in kapitaal juist slechter leesbaar is.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik vind de Franse spatiëring wel weer lekker breed. Geen gezeur om blauwvakbesparing zoals met het Nederlandse redesign.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

Of dat ook geldt voor verschillende groottes is natuurlijk een tweede. Een beetje re-design-wegwijzer is soms pas van korte afstand te lezen, terwijl ik in Frankrijk nog nooit last heb gehad van onleesbare wegwijzers, omdat ze te klein zijn.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Wat ik ook waardeer in Frankrijk dat verschillende kleuren zijn gegroepeerd, zodat een bord geen kleurenkermis wordt. Wat wel jammer is dat ze zelden tot nooit kruisende wegnummers vermelden op afritborden...