Overname Franse bewegwijzering?

Moderator: Moderatoren

Rien
verkeersader

Bericht door Rien »

Om een bewegwijzeringssysteem genuanceerd te evalueren, maak je best onderscheid tussen drie verschillende vraagstellingen.

Inhoudelijke aspecten: Welke doelen worden aangeven (lokaal dan wel bovenlokaal)? Bestaat hierin een systematiek? Wordt het continuïteitsprincipe toegepast? ...
Vormelijke aspecten: Dragen lettertype, spatiëring, grootte en vorm van pijlen, kleurgebruik en plaatsing van deze verschillende objecten ertoe bij dat de boodschap duidelijk naar de weggebruiker wordt overgebracht?
Criteria m.b.t. plaatsing: Worden borden zichtbaar en consequent geplaatst? Staan er portalen waar nodig? ...

Nog even kort mijn evaluatie van resp. de Franse en Nederlandse bewegwijzering vanuit deze standpunten.

:arrow: Frankrijk
* Inhoudelijk: Plaatsen worden altijd ruim van tevoren aangekondigd, ook al liggen zij nog honderden km's verderop. Frankrijk hanteert geen strakke regels zoals hoofd- en eindbestemming, maar zet gewoon doelen op de borden waarheen een groot deel van het verkeer ter plekke op weg is. In (groot)stedelijke gebieden staan anderzijds wel wat teveel bestemmingen op de borden; het schrappen in lokale dan wel bovenlokale bestemmingen moet gebeuren naargelang de functie van de weg. Over de toepassing van het continuïteitsprincipe in Frankrijk klaag ik allerminst: op N- en D-wegen kan je verwachten dat groene bestemmingen niet aan elk kruispunt herhaald worden, en op snelwegen is het gebrek aan continuïteit vaak te wijten aan het feit dat niet alle borden tegelijk vervangen worden. Wegnummers worden aangegeven waar ze nodig zijn (op afritborden mogen ze er wel bij, zoals Vinny al zei).
* Vormelijk: Ikzelf ondervind weinig tot geen problemen met de leesbaarheid van het lettertype; het gebruik van kapitaalschrift stoort me niet. De pijlen zijn groot genoeg (te groot?), en de verschillende vormen worden consequent toegepast. Het kleurgebruik draagt bij tot het herkennen van bepaalde doelen op afstand, en van het type weg waarop je zal terechtkomen (snelweg dan wel niet-snelweg). Dit kleurschema heeft wel als beperking dat het onderscheid tussen lokale doelen (cursief) en bovenlokale bestemmingen (kapitaalschrift) te weinig duidelijk blijft. Wel positief is het gebruik van 'groene bestemmingen', dat voordelen biedt naar de plaatsing van de borden toe. (Bij het naderen van sommige rotondes, kom je bijvoorbeeld eerst een volledig groen bord met situatieschets tegen, en nadien een wit.)
* Plaatsing: Er wordt overvloedig gebruik gemaakt van portaalborden, wat zeker een positief element is. Verder staan de borden niet steeds op dezelfde afstand, maar de consequente vermelding van de afstand in m kan dit ruim compenseren.

Mensen die hier al iets langer rondhangen, weten dat ik een grote fan ben van de Franse bewegwijzering. De globale evaluatie mag dus niet verrassen: Frankrijk is geslaagd met onderscheiding.

:arrow: Nederland
* Inhoudelijk: Het strakke schema van hoofddoel en einddoel, zonder afwijkingen, zie ik als een minpunt. In de Nederlandse bewegwijzering wordt naar mijn mening nog te zeer binnen de eigen landsgrenzen gedacht. Het aangeven van hoge wegnummers is een goede evolutie.
* Vormelijk: Duidelijk lettertype; de pijlen spreken voor zich. Ik heb nog te weinig op de Nederlandse wegen getoerd om het verschil in leesbaarheid tussen Ee en Uu te kunnen inschatten. Het gebruik van blauw, zowel op snelweg als op niet-snelweg, lijkt me omwille van het gebrekkig OWN geen probleem. Wel opteer ik voor stapelborden wanneer de configuratie van het kruispunt voor zich spreekt en dus geen situatieschetsen nodig zijn. Betreffende de ‘witte’ bestemmingen: hierin kan bruin voor toeristische doelen voor verheldering zorgen, en er mag ook wel eens geschrapt worden in de overdreven hoeveelheid symbolen.
* Plaatsing: De borden staan zichtbaar en consequent opgesteld; resultaat van de strakke richtlijnen. Dit kan ik alleen maar toejuichen, evenals het veelvuldig gebruik van portalen. Dat het afstandenbord in NL vóór de afrit staat, is wegens de relatief dichte opeenvolging van afritten zeer begrijpelijk.

Kortom: over de Nederlandse bewegwijzering kan ik niet klagen… Geslaagd.

(PS: Ik vind dat beide systemen op maat gesneden zijn van het land waarin ze van toepassing zijn; de invoering in Nederland van het Franse systeem zonder meer is onmogelijk.)
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

Het lettertype in Frankrijk is zeker duidelijk leesbaar, net zo als de pijlen heel goed te zien zijn. Als je zoals wij afgelopen zomer over het OWN rijdt, zijn de groene doelen ook een heel goede uitkomst, de rest van het bord kun je gewoon negeren. Ook de opvallende blauwe verwijzingen naar snelwegen op het OWN spreken mij aan. :)

Minpunten aan Frankrijk zijn, zoals Vinny al noemde, het vrijwel niet vantevoren aangeven van wegnummers van kruisende wegen (ook op OWN niet) en soms ook de wat vreemde plaatsing van de borden.

Maar al met al vind ik het systeem echt prima! :toppie:
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

ViaHaaren schreef: Ook de opvallende blauwe verwijzingen naar snelwegen op het OWN spreken mij aan. :)
Dat vind ik nou echt het minpunt van Nederland. Als je niet binnen 4km van een snelweg zit, wordt die nergens aangegeven. Als ik in de binnenlanden van Drente of Overijssel rij, wil ik wel weten waarheen de dichtstbijzijnde snelweg is. In Duitsland en Frankrijk pakt men dit veel beter aan.
xavierob
dorpsstraat

Bericht door xavierob »

René schreef:Het is allang wetenschappelijk bewezen dat het gebruik van enkel letters in kapitaal juist slechter leesbaar is.
daar ben ik het niet zo mee eens... ik vind dat de letters in kapitaal meer opvallen en leesbaarder zijn ZOLANG de naam van de bestemming niet te lang is. Als ik die twee foto's bekijk kan ik onmiddelijk zien op de eerste foto welke steden worden aangegeven terwijl ik meer tijd neem om te lezen dat er "Dordrecht" staat op de tweede. De bestemmingen op het afritbord (onder Randweg Dordrecht) zijn het meest onleesbaar voor mij. Misschien ligt het aan de grootte van de foto...
Laatst gewijzigd door xavierob op za 27 mei 2006, 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.
geweldig!2 x 15/20 en 11/20 voor mijn examens :d
N11-west
stadsweg

Bericht door N11-west »

Echt opmerkelijk dat iedereen zo lyrisch is over de Franse bewegwijzering. Puur als gebruiker, vind ik het systeem zonder voorkennis het minst doorgrondelijk.
Laatst nog op 1 reis in D-CH-F-L-B en NL geweest, dus heb het onlangs goed kunnen vergelijken.
Nadelen van het Franse systeem:
-Slechte leesbaarheid door veel verschillende lettergroottes, cursief schrift en weinig regelafstand. Je moet je telkens aanpassen aan andere letters. De vele verschillende panelen doen rommelig aan.
- Als je ergens niet bekend bent, onthou je vooraf wegnummer, hoofdbestemming en nummer/ naam van de afrit. Vermelding van hoofdbestemming en volgende afrit is dus genoeg.
De borden met 10 bestemmingen, die vaak langs de autoroute staan leiden alleen maar af. Je gaat ze namelijk toch lezen, maar met 130 kom je niet verder dan de vierde plaatsnaam.
-Een kleuronderscheid in OWN en snelweg is handig, maar 3 kleuren, zoals in Frankrijk, is teveel en te druk.
Het onderscheid tussen groen en wit bij afslagen is systematisch leuk, maar het zegt niets. De weginrichting is er niet uit af te leiden. Wegnummers ontbreken bij afritten meestal. Ook op de RN kun je niet klakkeloos alleen de groene borden volgen; dan rij je je bestemming zeker een keer voorbij.
-Wat betreft de "gelbe Autobahn": Frankrijk kent veel wegen (bijv. N346 en N201) die een onderbreking zijn van een autosnelweg, technisch gesproken asw zijn of er erg op lijken, maar waarbij door het sterk afwijkende wegnummer en de bewegwijzering niet meer te herkennen is of je nou nog de route via de autoroute volgt of per ongeluk op de RN terecht bent gekomen.
-Teveel overbodige borden met toeristische wetenswaardigheden en lange overbodige lappen tekst langs de autoroute.

Zwitserland heeft goede bewegwijzering. “Snelle” wegen groen, de rest blauw. Geen overbodige bestemmingen. Alleen autowegen zouden een nummerschildje in een andere kleur dan autosnelwegen moeten hebben
Het Duitse systeem is ook prima. Goed leesbare borden, zonder teveel info. Duidelijke vorkborden, goede verwijzingen naar de Autobahn. Helaas niet helemaal consequent m.b.t. de schnellstrasse/ gelbe Autobahn.
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

N11-west schreef:Echt opmerkelijk dat iedereen zo lyrisch is over de Franse bewegwijzering.
Niet iedereen hoor ;)
Ik onderschrijf zo'n beetje alles wat je op hebt geschreven...
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

N11-west schreef:Echt opmerkelijk dat iedereen zo lyrisch is over de Franse bewegwijzering. Puur als gebruiker, vind ik het systeem zonder voorkennis het minst doorgrondelijk.
Laatst nog op 1 reis in D-CH-F-L-B en NL geweest, dus heb het onlangs goed kunnen vergelijken.
Het argument dat smaken verschillen speelt in dit soort gevallen ook een belangrijke rol. Niet iedereen vindt hetzelfde schilderij mooi, en zo gaat dat ook met wegwijzers ;)
Nadelen van het Franse systeem:
-Slechte leesbaarheid door veel verschillende lettergroottes, cursief schrift en weinig regelafstand. Je moet je telkens aanpassen aan andere letters. De vele verschillende panelen doen rommelig aan.
In Frankrijk worden er naar mijn weten maar 2 soorten letters gebruikt, namelijk hoofdletters en cursief. Hierbij zijn de cursieve bestemmingen altijd 'witte' bestemmingen in Nederland, die je als doorgaande reiziger standaard kunt negeren. Dat aanpassen zal wel mee moeten vallen. Verder zijn de letters in het algemeen groter dan waar dan ook, dus de leesbaarheid zou geen probleem moeten zijn, dat is het bij mij iig nog nooit geweest.
- Als je ergens niet bekend bent, onthou je vooraf wegnummer, hoofdbestemming en nummer/ naam van de afrit. Vermelding van hoofdbestemming en volgende afrit is dus genoeg.
De borden met 10 bestemmingen, die vaak langs de autoroute staan leiden alleen maar af. Je gaat ze namelijk toch lezen, maar met 130 kom je niet verder dan de vierde plaatsnaam.
Als je als buitenlander op die manier de weg opgaat in Nederland, dan heb je het niet bepaald makkelijk met ons systeem. Stel een willekeurig ritje voor van de Efteling naar Spijkenisse. Eerst de N261 naar Waalwijk, dat gaat allemaal lekker, en dan de A59 richting Oosterhout/Breda/Dordrecht. Die staan er niet tussen, Raamsdonksveer/Gorinchem moet je volgen dan. Op de A59 verschijnen de verwachte bestemmingen ook niet en vanaf Hooipolder moet je gehucht Zierikzee aanhouden tot Zonzeel. Daar neem je dan de A16 naar Rotterdam, totdat je bij Ridderkerk de A15 moet nemen naar Barendrecht/Spijkenisse/Hellevoetsluis/Hoek van Holland. Helaas verschijnt dat ook niet, en komt alleen Europoort voorbij bij Ridderkerk-Zuid met het risico dat je daar voorbij rijdt en de afslag mist.

Een paar extra, voor de hand liggende bestemmingen en indirecte bestemmingen kunnen dus veel duidelijkheid toevoegen.
-Een kleuronderscheid in OWN en snelweg is handig, maar 3 kleuren, zoals in Frankrijk, is teveel en te druk.
Het onderscheid tussen groen en wit bij afslagen is systematisch leuk, maar het zegt niets. De weginrichting is er niet uit af te leiden. Wegnummers ontbreken bij afritten meestal. Ook op de RN kun je niet klakkeloos alleen de groene borden volgen; dan rij je je bestemming zeker een keer voorbij.
Het systeem is bijzonder gebruiksvriendelijk, zodra je op de route nationale zit, en je moet naar een groene bestemming, hoef je alleen maar de groene borden in de gaten te houden, hoeveel bestemmingen er ook worden getoond. Wil je naar een snelweg, dan let je op blauwe borden, en moet je in de regio zijn, dan zijn er de witte borden. Zie hier voor een voorbeeld hoe dat in de praktijk verschilt:

Nederland:

Afbeelding
(Met dank aan onze grote vriend Harry voor de foto)

Frankrijk:

Afbeelding
(Waar ondergetekende deze matige foto maakte)

In Nederland lijkt alles in een redelijk willekeurige volgorde te staan, en moet je alle plaatsen wel lezen. In Frankrijk kun je je concentreren op een beperkt deel van de informatie.
-Wat betreft de "gelbe Autobahn": Frankrijk kent veel wegen (bijv. N346 en N201) die een onderbreking zijn van een autosnelweg, technisch gesproken asw zijn of er erg op lijken, maar waarbij door het sterk afwijkende wegnummer en de bewegwijzering niet meer te herkennen is of je nou nog de route via de autoroute volgt of per ongeluk op de RN terecht bent gekomen.
Technisch gezien zit je ook niet op een snelweg, maar op een autoweg. In Frankrijk valt dat meer op dan in Nederland, maar ook hier is de bewegwijzering op de N281 of N3 duidelijk anders dan op de A2 of A17. Zolang je gewoon jouw bestemming volgt, meestal voorzien van een snelwegteken, aangezien die later weer begint, is er geen reden om te twijfelen.
-Teveel overbodige borden met toeristische wetenswaardigheden en lange overbodige lappen tekst langs de autoroute.
Bruine borden kun je standaard negeren. In Nederland staan er ook allerlei borden met namen van campings en hotels enzo, maar die kunnen wat mij betreft gewoon blijven bestaan.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Opmerkelijk genoeg vinden de Zwitsers zelf dat de Italiaanse bewegwijzering beter "Konzeptiert" (ik kan even geen Nederlands woord verzinnen) is. Dat begrijp ik dan weer niet, want de Italianen doen het toch alles behalve goed, maar dat was ooit wel de mening op het autobahnen.ch forum.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
N11-west
stadsweg

Bericht door N11-west »

Dat is wel een uitgebreide reactie DS79m! :D

Het blijft natuurlijk vooral een kwestie van smaak, waarbij ik de voorkeur geef aan een zo eenvoudig mogelijk systeem.

Een paar opmerkingen: ik schreef niet dat er in Frankrijk behalve cursief en hoofdletters, verschillende lettertypes zijn, maar verschillende lettergroottes. Kijk maar eens op alle foto's van dit topic. Bovendien, grote letters betekent niet noodzakelijkerwijs beter leesbaar. Als ze te groot zijn, en vooral als er te weinig lege ruimte omheen is, moet je beter focussen om ze te onderscheiden. Dat is naar mijn persoonlijke smaak een nadeel.

Wat betreft de autowegen die aansluiten op een autosnelweg bedoel ik vooral dat in Nederland vaak het systeem A2-N2-A2, N31-A31, A9-N9, A50-N50 voor één route wordt toegepast. In Frankrijk kom je dikwijls dingen tegen als A46-N346-A46, of A43-N201-A43, terwijl de weg zélf juist niet of nauwelijks verandert. Het zou mooier zijn als A46 gewoon N46 en vervolgens weer A46 zou worden. Ik vermoed echter dat daartegen in Frankrijk administratieve bezwaren bestaan.

De "overbodige" borden in Nederland hebben meestal nog wel een functie, zoals een verwijzing naar een camping. In Frankrijk heb je veel borden waarbij met een grote pijl wordt aangeduid dat 3 heuveltoppen verderop één of ander kasteeltje is. Of borden waarop de wegbeheerder je welkom heet op het wegvak en een goede reis wenst. Je kunt dat negeren, maar het zal de meeste mensen toch even onnodig afleiden.

Wat betreft de voorbeelden uit Nederland die je geeft: je hebt daarin volkomen gelijk. Op zich vind ik de bewegwijzering hier prima, en mooi uitgevoerd, maar de bestemmingen zijn soms minder goed gekozen (lange afstandsbestemmingen ontbreken vrijwel), en doordat alles blauw is, is er weinig onderscheid. In principe kan een blauwe ANWB- wegwijzer zowel naar een 30/60km zone met drempels verwijzen, als naar een autoweg.
Overigens heb ik daarom in mijn eerdere stukje ook nergens de vergelijking met Nederland getrokken... :)
N11-west
stadsweg

Bericht door N11-west »

Hmm, vreemd dat de Zwitsers dat denken... We komen hier dan misschien niet uit de vraag of het Franse systeem al dan niet navolging verdient, ik denk dat we het er wél over eens kunnen worden dat het Italiaanse "systeem" in de praktijk niet zo'n succes is. :D
xavierob
dorpsstraat

Bericht door xavierob »

ja echt onbegepelijk... :? ik vind juist de Italiaanse bewegwijzering de slechtste die ik ooit heb gezien. Ik kan geen pluspunt vinden. Onoverzichtelijk, onleesbaar, inconsequent en noem maar op.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

In Frankrijk kom je dikwijls dingen tegen als A46-N346-A46, of A43-N201-A43, terwijl de weg zélf juist niet of nauwelijks verandert. Het zou mooier zijn als A46 gewoon N46 en vervolgens weer A46 zou worden. Ik vermoed echter dat daartegen in Frankrijk administratieve bezwaren bestaan.
Het is gewoon heel simpel. In Frankrijk, België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk bestonden al wegnummers voordat er snelwegen waren, en daarom is het onmogelijk om het Nederlandse systeem in te voeren, zonder grootschalige hernummeringen. In Frankrijk begint het integrale stelsel een beetje op gang te komen: N 28 --> A 28 en N 20 --> A 20. In België en Luxemburg herneemt de autosnelweg het nummer van de oude Route National, zonder dat de N weg haar nummer verliest. Veel van deze oude N nummers zijn echter in 1985 omgenummerd, zodat het heden ten dage minder zichtbaar is.
Polen is het enige land dat ik ken dat bij principe de oude Rijkswegen omnummert als er een parralelle autosnelweg wordt geopend; het wegnummer krijgt de vorm 9x.
In Nederland wordt de oude weg meestal nummerloos (Waterlinieweg, bijv.).
overdrive
verkeersader

Bericht door overdrive »

xavierob schreef:ja echt onbegepelijk... :? ik vind juist de Italiaanse bewegwijzering de slechtste die ik ooit heb gezien. Ik kan geen pluspunt vinden. Onoverzichtelijk, onleesbaar, inconsequent en noem maar op.
Recentelijk nog in Italië geweest? Ik vorig jaar nog, en ook in Frankrijk. Geef mij dan maar de Italiaanse bewegwijzering. Minder doelen op de borden, en juist wel met de nodige consequentie. In Italië heb ik geen enkele moeite om de weg te vinden; in Frankrijk ben ik nogal eens aan het zoeken tussen de wirwar aan informatie op vaak te laat geplaatste borden. In Italië worden ook alleen maar hoofdletters gebruikt maar het gebruikte lettertype vind ik zelf duidelijker dan in Frankrijk.

Nee, ik vind Frankrijk juist één van de mindere bewegwijzeringen in Europa hebben. Verder schreef ik al eerder in dit topic dat ik het Zwitserse systeem het duidelijkst vind.
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.
snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer »

Ik vind het Franse systeem beter dan het Duitse omdat de Fransen hun genummerde wegen beter aangeven. Er staat in Frankrijk ook meer belangrijke bestemmingen op de bebording. Geef mij het Franse systeem maar in Nederland. :EU:
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Xavierrob schreef:ja echt onbegepelijk... Confused ik vind juist de Italiaanse bewegwijzering de slechtste die ik ooit heb gezien. Ik kan geen pluspunt vinden. Onoverzichtelijk, onleesbaar, inconsequent en noem maar op.
Rising Sun:
Es würde sich vielleicht lohnen, einen eigenen Thread zu führen über die Signalisation der Autobahnen in der Schweiz. Die vielen Widersprüche geben zu ausgedehnten Diskussionen Anlass ...

Da geb ich dir voll recht. Konzeptionell ist uns die italienische Beschriftung weit voraus. Man mag über das Design streiten (mir gefällt's), die Umsetzung ist aber konsequent.

Was soll eine Tunnelbeschriftung in VERSAL-Schrift, wo diese sonst auf CH-Schildern nirgends gibt?
Warum darf das Technorama sich auf der Ausfahrt Oberwinterthur beschriften und zudem noch mit Originalschriftzug, wo doch Werbung auf der Autobahn verboten ist?
Warum bei Wil "Toggenburg" so angeschrieben, als wäre es eine Stadt?
Warum ist Lugano Nord eine Verzweigung und St.Gallen-Kreuzbleiche oder Muri nicht? Wo ist da der Unterschied?
Warum gibt es eine A1.1, aber keine A1.2, dafür aber eine A1a?
Warum ist "Bahnhof" gleich weiss beschriftet wie "Wiedlisbach" oder "Schaffhauserstrasse" oder "Gockhausen"? Kein Unterschied zwischen öffentlicher Einrichtung, Stadtteil, Strasse und Ortschaft?

Es gäbe noch viel mehr Beispiele. ich habe leider nicht die Zeit, sie jetzt alle aufzunotieren.
Kortom, kennelijk vind men in Zwitserland de Italiaanse beschildering beter...
;)
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Is dat 1 iemand op dat forum, of is dat een algemene mening?
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

In de rest van de forumdraad wordt ingegaan op inconsequente nummering, op inconsequente vignettenplicht en op te veel autonomie van de Kantons. Maar het voert wat te ver om daar hier nou diep op in te gaan. Lees anders dit:
http://www.autobahnen.ch/forum/viewtopi ... 52&start=0

(Merk op: Ik heb hier geen mening over. Ik ben nog nooit in Zwitserland geweest)
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

In Italië moet ik altijd even aan wennen aan de wijze waarop doelen wel en niet terugkomen. Als een reguliere afslag van de snelweg pakt, dan staan daarvoor maar één of hoogstens twee doelen aangegeven. Dan staat er op 300 meter nog een bord met allemaal extra doelen voor die afslag. Die doelen ze je in de bewegwijzering echter niet noodzakelijkerwijs terug. Voor die doelen moet je het min of meer zelf uitzoeken. Zelfde geldt voor bewegwijzering op het OWN. Je hebt altijd één of twee vaste doelen die op alle borden terugkomen, maar je ziet ook regelborden met extra doelen. Die zijn leuk ter bevestiging, maar je moet niet proberen een doel op die borden aan te houden, want op de volgende borden zie je ze dus gegarandeerd niet terug.

De truc bij het rijden door Italië is dus te weten, op welke doelen je kunt letten en welke doelen leuk zijn ter bevestiging (maar niet meer dan dat). Voordeel is dat het aantal doelen op de borden dus beperkt kan blijven, maar dat je tegelijkertijd toch nog wat extra informatie kunt geven. Als Italië op één punt "konzeptionell weit voraus" is, zou het op dat punt zijn. De omzetting van dat concept qua lay-out, bordplaatsing, etc. vind ik weer wel waardeloos.
Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits »

Het mooie aan Frankrijk is hoe zij met kleur omgaan. Maar dat is dan wat mij betreft ook het enige. Ik vind de bewegwijzering in Frankrijk met name op de snelwegen echt afgrijselijk. Alles in hoofdletters leest niet prettig. Chris had al foto's laten zien van hoe het niet moet met vele bestemmingen.

Wat het consequent bewegwijzeren betreft staat Duitsland echt eenzaam aan kop. Daar kan Nederland niet aan tippen. In België is het ook niet consequent en in Luxemburg kon ik ook geen uniformiteit ontdekken. Erg fraai in Duitsland vind ik verder dat op het OWN de Autobahnen wel meer dan 20 kilometer van tevoren op de bewegwijzering worden aangekondigd. Toen ik van de Moezel naar de A1 reed merkte ik weer hoe fijn dat rijden is. Alleen maar het blauwe autosnelwegsymbool volgen en je komt er vanzelf.

Wat kleurgebruik betreft kan Zwitserland mij wel charmeren. Alleen vind ik daar de vermelding van de wegnummers weer niet optimaal.
De autogordel: een band voor het leven.
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

Frits schreef:Toen ik van de Moezel naar de A1 reed merkte ik weer hoe fijn dat rijden is. Alleen maar het blauwe autosnelwegsymbool volgen en je komt er vanzelf.
Dat is dus ook zo in Frankrijk. ;)

En wat betreft consequentheid ben ik het totaal niet met je eens. Wat heb je nou aan enige bestemming rechtdoor ''kreuz xxxxxx''? Of nog erger: ''grenzübergang''. Vind ik niet bepaald consequent. :roll:
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Vroeger was het nog erger. Toen stond er: "Nur Auslander" :P
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Frits schreef:Het mooie aan Frankrijk is hoe zij met kleur omgaan. Maar dat is dan wat mij betreft ook het enige. Ik vind de bewegwijzering in Frankrijk met name op de snelwegen echt afgrijselijk. Alles in hoofdletters leest niet prettig. Chris had al foto's laten zien van hoe het niet moet met vele bestemmingen.
Die borden rondom de steden met vele doelen zijn inderdaad rampzalig, maar daarbuiten valt het met het grote aantal doelen toch best mee. Bekijk eens wat foto's van een plattelands-snelweg en het is echt prima uit te houden in Frankrijk, al vind ik persoonlijk drie of vier rechtdoorgaande doelen wat veel en houd ik ook niet van hoofdletters.

Ten opzichte van Duitsland vind ik het in Frankrijk buitengewoon prettig dat op iedere afrit een portaalbord staat met zowel de doelen van de afrit als de doelen voor rechtdoor. Kom dan in Duitsland maar eens kijken met alleen de naam van de volgende afrit op 500 meter.
hjschuurman
polderweggetje

Bericht door hjschuurman »

Ik rijd al jaren door Frankrijk en heb nog nooit problemen gehad met de bewegwijzering, integendeel. Stel je het volgende voor, als het gaat om autosnelwegen.
Je rijdt zo'n 20 km ten noorden van Parijs op de A1 en je wilt richting Bordeaux, de A10 op naar het zuiden. Bij Garonor bij de aansluiting op de A3 staat een bord met erg veel bestemmingen, en daartussen staat BORDEAUX-NANTES. Je weet nu, dat je de rest van je reis om Parijs alleen maar hoeft te zoeken naar borden waar BORDEAUX-NANTES opstaat.
Zo geldt dat ook voor het OWN; als ik ergens in de Dordogne zit, staat er een overvloed van bestemmingen op de borden. Het mooie daarvan is, dat jouw bestemming of iets dat daar in de buurt of op de weg daarnaartoe ligt, er zeker weten opstaat. Zie je die bestemming staan, hoef je alleen maar die te volgen. Wegnummers heb je eigenlijk niets aan in Frankrijk op het OWN, en dat geeft ook niets, je rijdt op Control Cities.
Iets anders dat echt ideaal is, zijn de portaalborden op de autosnelwegen waarop staat, hoeveel meter je nog van de werkelijke splitsing afzit; vooral in het eerder genoemde voorbeeld van Parijs kan je daardoor heel goed anticiperen!!! Dat is echt een perfect systeem waar je intuitief op gaat rijden.
En bovendien, het heeft ook echt charme!
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

e weet nu, dat je de rest van je reis om Parijs alleen maar hoeft te zoeken naar borden waar BORDEAUX-NANTES opstaat.
Dat klopt. Maar je moet wel zoeken in die borden, waar steeds te veel, en wisselende bestemmingen in staan.
xavierob
dorpsstraat

Bericht door xavierob »

@hjschuurman: ik ben het helemaal met jou eens! En over het teveel van bestemmingen gesproken, heb ik liever teveel bestemmingen dan te weinig. Eens dat je de bestemming/control city(ies) hebt gevonden hoef je maar die bestemming in de gaten te houden.
hjschuurman
polderweggetje

Bericht door hjschuurman »

xavierob schreef:@hjschuurman: ik ben het helemaal met jou eens! En over het teveel van bestemmingen gesproken, heb ik liever teveel bestemmingen dan te weinig. Eens dat je de bestemming/control city(ies) hebt gevonden hoef je maar die bestemming in de gaten te houden.
Begrijp me goed, ik ben niet in principe voor veel bestemmingen, ik bedoel te zeggen: het Franse systeem is ideaal omdat je alleen maar op bestemmingen en niet op wegnummers rijdt!
Kies je daarentegen voor een systeem dat met wegnummers en eventueel zelfs windrichtingen werkt, dan ben ik juist een groot voorstander voor geen tot een bestemming per richting.
Maar de Fransen zijn consequent, je weet waar je aan toe bent, en je kunt prima met hun systeem uit de voeten! Subliem.
Dat vind ik overigens ook gelden voor het U.S. Interstate-systeem: je weet dat je altijd van de wegnummers op aan kunt, en die bestemmingen zijn dan van minder groot belang.
xavierob
dorpsstraat

Bericht door xavierob »

Maar de Fransen zijn consequent, je weet waar je aan toe bent, en je kunt prima met hun systeem uit de voeten! Subliem
dat bedoel ik...En ik ben ook niet voorstander van te veel bestemmingen maar als ik moet kiezen dan te veel liever dan te weinig. Verder hou ik er helemaal niet van systeem windrichtingen(ja ik weet het is gewoon een kwestie van aanpassing maar toch..). Gelukkig wordt dat nooit gedaan hier in Europa :)
xavierob
dorpsstraat

Bericht door xavierob »

Trouwens telkens als ik naar Frankrijk (met vakantie bv) ben gegaan, waren we nooit onze weg kwijt (zolang je op de snelweg bent). Op GOW- en lokale wegen is het soms een beetje zoeken(toch normaal op plaatsen waar je onbekend bent?!) maar uiteindelijk vind je altijd je weg.
Mwise2012
woonerf

Re: Overname Franse bewegwijzering?

Bericht door Mwise2012 »

Ik heb liever het Duitse of Zwitserse systeem in Nederland dan de Franse; Ik vind het lettertype lelijk en de witte kleur voor OWN vind ik ook niet mooi, maar dat is mijn mening :)
Autisme of AS(S) is geen stoornis!!
Vinny
4x5 autosnelweg

Re: Overname Franse bewegwijzering?

Bericht door Vinny »

Elk systeem heeft zijn voor- en nadelen. NBA is bijvoorbeeld een poging van Rijkswaterstaat om de goede elementen uit het Duitse systeem over te nemen. Het is in ieder geval een stuk beter dan redesign. Dat was een ANWB project om de bewegwijzering te moderniseren. Ofwel volledig te verprutsen. Daar ben ik wel erg blij mee dat dat van tafel is gegooid :yes: