Snelweg met vluchtstrook als stoep

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Wally
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 21:56

Snelweg met vluchtstrook als stoep

Bericht door Wally » zo 28 mei 2006, 12:53

Cobouw schreef:Snelweg met vluchtstrook als stoep


Het is de wereld op zijn kop, althans voor Nederlandse begrippen. De snelweg als ‘ slowweg’ met de vluchtstrook als stoep, de bermen als parken en de spitsstroken als fietspaden.

Het is moeilijk voorstelbaar, maar makkelijk uitvoerbaar, zeggen de ontwerpers van de ‘Langzame Stad’. Een snelheidsverlaging van 120 naar 50 kilometer per uur volstaat.
“Als het spel niet meer loopt, moet je de spelregels veranderen”, zei de Eindhovense architect Bert van Breugel deze week tijdens een studiemiddag van het Ruimtelijk Planbureau over infrastructuur en ruimte. De architect kwam met een opvallend optimistisch geluid: zie mobiliteit en congestie niet als probleem, maar als bron van “allerlei leuke dingen”. Van Breugel: “Congestie is er en die krijgen we niet meer weg. We moeten anders gaan denken.”
Uitgangspunt van de architecten en stedenbouwkundigen die hebben meegewerkt aan de Langzame Stad is dat Nederland alleen met slimme oplossingen in de stedelijke gebieden nog de benodigde ruimte voor groei zal kunnen vinden. In de studie wijzen ze er fijntjes op dat Nederland inmiddels 210 auto’s per vierkante kilometer telt, bijna vier keer meer dan het Europese gemiddelde van 55 auto’s. De congestie is op een groot aantal plekken duidelijk merkbaar en de Randstad vertoont metropolitane trekken.
Uitgangspunt van het onderzoek was een eenvoudige vraag: wat gebeurt er vanuit ruimtelijk oogpunt als de snelheid op de binnenstedelijke snelwegen drastisch wordt verlaagd? De onderzoekers pasten een verlaging van 70 kilometer toe op drie plaatsen, de A10 in Amsterdam-West, de A13 in Delft en de A16 in Dordrecht. Ze constateerden dat dit enorme kansen voor een nieuwe vorm van stedelijkheid oplevert. “De snelwegen worden nieuwe stadsboulevards, ontoegankelijk asfalt wordt getransformeerd tot openbare ruimte voor de stedeling.”
Door de snelheidsverlaging kan de weg en de directe omgeving van karakter veranderen. Mensen kunnen oversteken en op de plek van de geluidswallen is plaats voor huizen. De aanwezigheid van de weg is daarbij volgens de onderzoekers geen probleem; met de snelheidsverlaging neemt de geluidsoverlast en de vieze lucht af.
Ook al beseffen de onderzoekers dat er nog heel wat meer uitwerking nodig is, zij zien de langzame stad als een reële oplossing voor de nijpende ruimteproblemen. Ze rekenden uit dat bij de A10 West een ruimtewinst van 26 hectare is te behalen en in Delft en Dordrecht nog veel meer.
Dordrecht zou met een A16 als stadsboulevard een stad aan een uitgestrekt watergebied worden en Delft zou weer een echte verbinding met de Delftse Hout krijgen.
Maar natuurlijk is er ook een keerzijde, erkende Van Breugel ruiterlijk. “Je zult moeten accepteren dat je er langer over doet om van A. naar B. te komen.” Maar ook daar valt mee te leven, denkt hij. “De reistijd is een stuk langer, maar je weet van tevoren wel zeker dat je er binnen een bepaalde tijd ook echt bent. Nu is het elke keer maar weer de vraag hoe lang je er over doet.”

Alain
expressweg
Berichten: 3484
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » zo 28 mei 2006, 13:00

:geeuw: "Een kat in 't nauw maakt de vreemdste sprongen." En het Nederlandse ruimtelijke en infrastructurele beleid is duidelijk een kat in het nauw...:roll:

Gebruikersavatar
overdrive
verkeersader
Berichten: 781
Lid geworden op: wo 13 apr 2005, 8:33
Locatie: Almelo

Bericht door overdrive » zo 28 mei 2006, 13:02

:blabla:

(De Langzame Stad... met stompzinnig gelul kun je in dit land klaarblijkelijk goed je geld verdienen)
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Bericht door nielske1990 » zo 28 mei 2006, 13:05

Weg ermee! Want een idioot plan, snelwegen met een snelheid van 50 km/h. Het liefst eet ik vanavond 'plansoep' (oftewel in de soeppan ermee) :wall: :mes: :shoot: :blabla: :bom:

Dit slaat gewoon nergens op. En ze suggereren zelfs dat het vooral om 'nieuwe' ruimte gaat. Dan is het helemaal onzinnig! :rooie: :neenee: :hamers: :kwaad:
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Alain
expressweg
Berichten: 3484
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » zo 28 mei 2006, 13:08

De hoeveelheid te winnen ruimte is nihil. En dat terwijl er in Flevoland, het oosten en het noorden des lands ruimte zat is. Niet dat we daar nu een Tweede of Derde Randstad moeten creëren, maar een wat evenwichtiger spreiding zou al veel meer effect hebben - volgens mij dan. Ben immers ook geen stadsplanoloog (maar dit retorische ge-ouwehoer doorzie zelfs ik wel).

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » zo 28 mei 2006, 13:09

overdrive schreef::blabla:

(De Langzame Stad... met stompzinnig gelul kun je in dit land klaarblijkelijk goed je geld verdienen)
Inderdaad. en als bepaalde politieke partijen een meerderheid kunnen vormen, dan moet je ook nog eens voor realisatie van dergelijke onzin gaan vrezen... :nuts:

Bart
autoweg
Berichten: 1875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:27
Locatie: Den Haag

Bericht door Bart » zo 28 mei 2006, 13:10

nou, de A13 mag van mij best een stadsboulevard worden en de A10 west ook. Ik heb er echter wel een voorwaarde bij: de aanleg van de A4 Midden-Delfland en de A5 Westrandrandweg, beiden veel zwaarder uitgevoerd dan 2x2 rijstroken. Dan is dit plan an sich wel een alternatief: dichtbij bebouwing ligt niet meer de doorgaande nationale transportas, maar een doorgaande stadsroute.

Maar ja, de praktijk zal er op neer komen dat de stadsboulevards wel kans maken, maar de nieuwe snelwegen niet...
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

Alain
expressweg
Berichten: 3484
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » zo 28 mei 2006, 13:14

...en dat is nou juist ook het hele idee van het plan. Kennelijk is deze man de tijd vergeten dat belangrijke routes nog dwars door bebouwde kommen liepen, wat een verkeerschaos van jewelste veroorzaakte. "Laten we daar maar weer fijn naar teruggaan".

Goed, ik heb mijn portie ongenuanceerde tegenreacties wel weer gegeven. Nu mag de rest weer ;)

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » zo 28 mei 2006, 13:37

Afbeelding

:D

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » zo 28 mei 2006, 15:02

Hehe Mark :lol:

Het is wel ideaal voor recreatie: Sta je vast in de file (een hele grote kans natuurlijk) dan spring je meteen het water in. Heel prettig bij zomers weer. Ik zie er wel wat in :mrgreen:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 28 mei 2006, 15:37

Wat een plannen toch weer zeg. Duidelijk komkommertijd met zulke onzin. :lol:

ACT-F
verkeersader
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Bericht door ACT-F » zo 28 mei 2006, 15:45

Ik neem aan dat dit een anti-drugscampagne is die de gevolgen van LSD laat zien?

Wat is de bron van het artikel? http://www.jellinek.nl ?
Meer bitumen!

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Snelweg met vluchtstrook als stoep

Bericht door Seat Ibiza » zo 28 mei 2006, 16:08

In de studie wijzen ze er fijntjes op dat Nederland inmiddels 210 auto’s per vierkante kilometer telt, bijna vier keer meer dan het Europese gemiddelde van 55 auto’s.
Denken zij er dan ook even aan dat we waarschijnlijk ook 4x zo dicht bevolkt zijn als het Europees gemiddelde?

Ja, met stom ge*** kun je veel publiciteit halen in dit land. :evil:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » zo 28 mei 2006, 18:02

En dan dat gezeik over "nijpende ruimteproblemen".
Nogmaals: er is lege ruimte in dit land IN OVERVLOED.
87% is onbebouwd, en snelwegen nemen nog geen 0,2 % van het land in beslag.
Dat beetje van 0,2% van het land neemt wel tweederde van alle personenverplaatsingskilometers voor zijn rekening.
De weg heeft dan ook recht op ruimte, ook in de stedelijke omgeving.

Wat de heren en dames stedebouwers (vaak verkeerskundig niet onderlegd, dat blijkt maar weer eens) vergeten dat is dat bij dergelijke lage snelheden op de ringweg het tijdsvoordeel t.o.v. dwars door de stad rijden teniet wordt gedaan. Dat betekent meer verkeer door de stad, en dus ook méér emissies...

Wat een zegen voor dit land zou zijn, is minder regelgeving op het gebied van ruimtelijke ordening. En uiteraard ook minder stedebouwkundigen die onzin uitkramen over verkeerswegen.

Dat uitgerekend een serieus blad als Cobouw zoiets plaatst, vind ik trouwens ook diep triest... :roll:

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » zo 28 mei 2006, 18:32

René schreef:Wat een zegen voor dit land zou zijn, is minder regelgeving op het gebied van ruimtelijke ordening.
Voor wat betreft aanleg van probleemoplossende infrastructuur ben ik het met je eens, vooral wanneer we het zoeken in het verkorten van procedures (met name inspraak op elk gedeelte van de procedure).

Voor wat betreft het loslaten van de regie van het Rijk over de RO ben ik het niet met je eens. Sinds de nota Ruimte wordt veel meer aan gemeente overgelaten, die vaak toch niet verder kijken dan hun eigen gemeentegrens. Het gevolg daarvan is dat elk lullig dorp zijn eigen bedrijventerreintje krijgt, nodig of niet; hetzelfde geldt voor woonwijken. De gemeente moet namelijk groeien (belastingopbrengst) en houdt geen rekening met regionale verdeling van de woningbouwopgave. Hierdoor verrommelt het land; m.n. langs snelwegen waar we over niet al te lange tijd door kilometerslange bedrijvencorridors zullen rijden.

Ik zeg niet dat de VINEX op alle punten goed heeft uitgepakt, maar de gedachte van de compacte stad spreekt me wel aan. Het compleet loslaten van de regie door het Rijk is volgens mij geen juiste beslissing.
Rainier

Bart
autoweg
Berichten: 1875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:27
Locatie: Den Haag

Bericht door Bart » zo 28 mei 2006, 20:09

ik ben het met Rogier eens. Ruimtelijke ordening is het indelen van de kaart van Nederland. Dat kan beter door een grote partij gebeuren, die op een grote kaart kijkt, dan in plaats van ruim 400 kleine partijen die op 400 kleine kaarten kijken...
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

Alain
expressweg
Berichten: 3484
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » zo 28 mei 2006, 20:10

"Oh, hebben jullie die snelweg dáár aangelegd..." :mrgreen:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 28 mei 2006, 21:53

Hmm en dan te bedenken dat ik het verschijnsel bushaltes op autosnelwegen al belachelijk vind.

Maar ik heb wel eens een uitgewerkt stedenbouwkundige uitwerking gezien van de "Road one-three", je-weet-wel, de Interstate A 13 :P
Ziet er vrij komisch uit. In plaats van een vluchtstrook een zwembad, en in plaats van een middenberm een duikplank. Om eerlijk te zijn: ik vind het niets.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » zo 28 mei 2006, 23:37

Nieuw in Nederland: De 50km/h-zone, inclusief trajectcontrole en zebrapaden met verkeerslichten.

Hoe lang zullen de files dan naar deze wegen zijn :roll: :roll:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » ma 29 mei 2006, 4:47

Wel, op zich heeft het plan op alle fronten gelijk. Als je de A16 bij Dordrecht op deze manier omvormt biedt dat inderdaad kansen er een mooie stadsboulevard van te maken, wordt het makkelijker de weg over te steken, en neemt de geluidsoverlast af.

Men heeft enkel 1 puntje over het hoofd gezien: als je stukken snelweg simpelweg degradeerd tot erfontsluiting (waar het op neer komt), waar moet dan in hemelsnaam het doorgaande verkeer naartoe????

Daarvoor moet een nieuwe, parallele snelweg worden aangelegd, en dat wordt hier gemakshalve vergeten. Doe je dat niet, dan klinkt het allemaal wel mooi, maar komt het in feite neer op het vermaledijde doorgaand verkeer dwars door woonwijken/stadscentra. Iedereen is het erover eens dat het goed is dat we daar eindelijk vanaf zijn, maar de plannenmakers willen klaarblijkelijk terug naar die situatie...

Plaats reactie