Infrastructuur in Zwolle

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 30 mar 2007, 16:56

Stadshagen wordt écht groot, er wonen nu al 12.000 - 15.000 mensen;

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 30 mar 2007, 22:39

Zwolle heeft vandaag de 115.000e inwoner mogen verwelkomen 8-)

Juliana Plein
woonerf

Bericht door Juliana Plein » wo 04 apr 2007, 18:06

Chris schreef:Stadshagen wordt écht groot, er wonen nu al 12.000 - 15.000 mensen
Ze bouwen ook in een rap tempo. Voor mijn opleiding heb ik zes weken lang wekelijks de bouwplaats bij Werkeren bezocht (bij de Havezatheallee).

De eerste keer dat ik er kwam, dus nu zes weken geleden, werd er nog geheid en inmiddels zijn ze bezig met het dak erop te zetten. Aan het einde van het jaar worden deze huizen ook al opgelevert.
... Per me diventa più difficile tra mille strade riconoscere la mia se c'e ...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 04 apr 2007, 18:11

Ik kom er elke dag langs op weg naar mijn werk.

Soms kom ik 's ochtends er langs, en ligt er alleen fundering, 's middags is er al een hele straat neergezet aan huizen.

Volgens mij allemaal prefab.

zody
expressweg

Bericht door zody » wo 04 apr 2007, 18:13

Prefab en skeletbouw.
Espace de zody 8-)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 14 apr 2007, 22:20

Afbeelding

Eindelijk erkenning!

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 14 apr 2007, 23:15

Het is inderdaad schandalig, al is er natuurlijk altijd nog de transitroute door de parkeergarage (wel beperkt geopend). :mrgreen:

Maar zonder gekheid, de bereikbaarheid is echt slecht. Verkeer van de ene kant van de wijk naar de andere kant moet soms tot wel 6 kilometer omrijden.
RTV Oost schreef:De raadsfractie Swollwacht wil dat de gemeente Zwolle met een oplossing komt voor de verkeersproblemen in de wijk Stadshagen. Bewoners klagen steen en been over de slechte verbindingen in de wijk.

Volgens Swollwacht is het onmogelijk om met de auto van de ene naar de andere kant van de wijk te rijden. Dat zou onder meer komen door het winkelcentrum dat de wijkdelen als een soort Berlijnse muur van elkaar scheidt. Automobilisten moeten daardoor grote omwegen maken. Dat wordt als een probleem ervaren door ouders die dagelijks hun kinderen naar school moeten brengen.
Die schoolkinderen zouden alleen niet met de auto naar school gebracht moeten worden, maakt het er rond scholen alleen maar gevaarlijker op.
:denk:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 14 apr 2007, 23:17

Coen Tunnel schreef:Het is inderdaad schandalig, al is er natuurlijk altijd nog de transitroute door de parkeergarage (wel beperkt geopend). :mrgreen:
Hehe eergister zat er een man in de garage auto's te tellen die in één keer doorreden. Ik heb een tijdje staan kijken, en het zijn echt veel auto's die dat doen. Maarja, meer dan een logisch gevolg kan ik dat ook niet noemen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 14 apr 2007, 23:21

Ze tellen maar. Het is niet verboden om daar doorheen te rijden. En betaald parkeren zullen ze daar ook niet zomaar kunnen invoeren.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 15 apr 2007, 3:46

Waarom is het zo 'vreemd' dat auto's niet van de ene kant naar de andere aktn kunnen? Is dat niet goed voor de stimulans van het langzaam verkeer? Of moet de auto altijd maar 100% prioriteit krijgen?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

VincZ
dorpsstraat

Bericht door VincZ » zo 15 apr 2007, 4:39

Chris schreef:
Coen Tunnel schreef:Het is inderdaad schandalig, al is er natuurlijk altijd nog de transitroute door de parkeergarage (wel beperkt geopend). :mrgreen:
Hehe eergister zat er een man in de garage auto's te tellen die in één keer doorreden. Ik heb een tijdje staan kijken, en het zijn echt veel auto's die dat doen. Maarja, meer dan een logisch gevolg kan ik dat ook niet noemen.
Ik als taxichauffeur heb me er nog nooit schuldig aan gemaakt, maar volgens mij ben ik de enige... :)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 15 apr 2007, 10:33

mavas schreef:Waarom is het zo 'vreemd' dat auto's niet van de ene kant naar de andere aktn kunnen? Is dat niet goed voor de stimulans van het langzaam verkeer? Of moet de auto altijd maar 100% prioriteit krijgen?
Het gaat niet om het winkelcentrum alleen, maar om 2 grote wijken van ieder zo'n 7.000 inwoners.

Kijk, ik krijg niet de volledige afstand vergoed, omdat er op veel kaarten wél een verbinding staat, maar dat zijn voetgangerswegen (Wade).

Scheelt met op jaarbasis toch zo'n € 226,80 aan onkostenvergoedigen!

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 15 apr 2007, 10:37

Routeplanners pakken ook de route door het winkelcentrum, omdat die denken dat dat een weg is.

Viamichelin

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 15 apr 2007, 13:49

Chris schreef:Het gaat niet om het winkelcentrum alleen, maar om 2 grote wijken van ieder zo'n 7.000 inwoners.
In het artikeltje hierboven zeggen ze dat het alleen om Stadshagen gaat. Heb ik iets verkeers gelzen, of bestaat de wijk Stadshagen uit 2 grote wijken van 7.000 inwoners?
Kijk, ik krijg niet de volledige afstand vergoed, omdat er op veel kaarten wél een verbinding staat, maar dat zijn voetgangerswegen (Wade).
Krijg je op basis van een routeplanner je onkosten vergoed? Ik dacht dat dat altijd ging door middel van het trekken van een rechte lijn van postcode naar postcode.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 15 apr 2007, 13:53

mavas schreef:
Chris schreef:Het gaat niet om het winkelcentrum alleen, maar om 2 grote wijken van ieder zo'n 7.000 inwoners.
In het artikeltje hierboven zeggen ze dat het alleen om Stadshagen gaat. Heb ik iets verkeers gelzen, of bestaat de wijk Stadshagen uit 2 grote wijken van 7.000 inwoners?
Stadshagen is gewoon Stadshagen, maar je kan niet vanuit Zuid of Noord naar elkaar rijden, of vanaf Noord via Zuid naar de rest van Zwolle.
Krijg je op basis van een routeplanner je onkosten vergoed? Ik dacht dat dat altijd ging door middel van het trekken van een rechte lijn van postcode naar postcode.
Tegenwoordig wordt de snelste route tussen de 2 postcodes genomen, zo heb ik gelezen in een handboek van mijn bedrijf. En die neemt dus via het winkelcentrum, wat niet kan officieel.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 15 apr 2007, 13:56

In het midden dus de 3 straten Overtoom, Uiterwaard en Wade welke in routeplanners als gewone wegen worden gerekend, maar dat zijn voetgangersstraten. Andere verbindingen zijn niet mogelijk op de kaart, vanwege bussluizen.

Afbeelding

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 15 apr 2007, 14:06

Waarom worden er nu weer wegen in het grijs aangeduid? :?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 18 apr 2007, 21:49

Het wegdek van de ring lijkt trouwens met de dag slechter te worden. Met name tussen de rotonde Zwolle-Zuid en de Spoolderbergweg is het echt een lappendeken. En bij Hanzeland zitten er grote gaten in het asfalt.
En dan heb ik het nog niet over het berglandschap voor elk verkeerslicht.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 24 apr 2007, 22:28

Afbeelding

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 24 apr 2007, 22:52

mavas schreef:Waarom is het zo 'vreemd' dat auto's niet van de ene kant naar de andere aktn kunnen? Is dat niet goed voor de stimulans van het langzaam verkeer? Of moet de auto altijd maar 100% prioriteit krijgen?
Dat beleidsmatig gezwam over bevoordeling van langzaam verkeer leidt in de praktijk niet tot veel meer verplaatsingen per fiets.
Wel tot een hoop extra autokilometers, en door het stedelijke karakter met veel acceleratiebewegingen ook bepaald niet de schoonste kilometers...
Dat zouden de dames en heren ruimtelijke ordenaars zich eens beter moeten bedenken, bij het ontwerpen van een wijk. :idea:
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 03 mei 2007, 14:57

VVD wil debat over verkeersproblemen in Stadshagen

De VVD Zwolle wil met spoed een debat over de manier waarop de verkeersproblemen in Stadshagen kunnen worden opgelost. Wat de VVD Zwolle betreft staan daarbij de wensen van de inwoners van Stadshagen centraal. Daarom heeft de VVD Zwolle samen met de wijkbewoners de belangrijkste knelpunten geïnventariseerd en oplossingen gezocht. Op basis van deze inventarisatie zijn de meest dringende knelpunten in beeld gebracht en zijn, vanuit de logica van de gebruiker oplossingen aangedragen. De VVD Zwolle wil via een debat deze oplossingen centraal stellen om snel een einde maken aan de vaak chaotische en onveilige verkeersituatie in de nieuwe woonwijk.

VVD: "Stadshagen is een schoolvoorbeeld van een nieuwbouwwijk waarbij de aanleg en ontwikkeling van de infrastructuur een sluitpost was bij een nieuw te ontwikkelen wijk. Het gevolg is dat wegen niet berekend zijn op het daadwerkelijke verkeersaanbod. Daarnaast is er sprake is van een verkeersinfrastructuur die voornamelijk gebaseerd is op beleidsmatige afwegingen die niet stroken met de wens van de inwoners van Stadshagen. Bij de planning en ontwikkeling van deze nieuwe wijk is te veel uitgegaan van beleidkeuzes gericht op het terugdringen van autoverkeer. Inmiddels is duidelijk dat de logica van de tekentafel al lang niet meer de logica van de gebruikers is." Dagelijks ondervinden veel inwoners van de nieuwe wijk hinder van de onlogische verbindingen in de wijk.

Vele bewoners uit Stadshagen klagen terecht over de onlogische- en onveilige verkeersstituaties in hun wijk. En deze problemen worden alleen maar groter naarmate de wijk verder wordt volgebouwd. Bovendien verwachten de mensen in Stadshagen, dat de aanleg van Stadshagen II leidt tot extra verkeersdruk. Op wijkplatforms en bij andere gelegenheden worden deze klachten door de gemeente echter onvoldoende opgepakt.

Debat over aanpassen verkeerssituatie op basis van ervaring bewoners

De VVD Zwolle wil daarom in debat met Raad en College over de manier waarop de bestaande infrastructuur in Stadshagen aangepast kan worden om de verkeersveiligheid te vergroten en de vele onlogische verkeersituaties op te lossen. Hierbij staan wat de VVD Zwolle betreft de logica van de gebruiker en de aangedragen knelpunten van de inwoners van Stadshagen voorop. De VVD Zwolle zet in op een aanpassing van de verkeerssituatie in Stadshagen op basis van de door de wijkbewoners zelf aangedragen oplossingen. Daarom heeft de VVD Zwolle gezamenlijk met de bewoners de belangrijkste knelpunten geïnventariseerd. Als dagelijkse gebruikers weten de mensen in Stadshagen als geen ander welke verkeerssituaties dusdanig onveilig of onlogisch zijn dat ze daadwerkelijk aangepakt moeten worden. Juist deze ervaringen moeten de basis vormen voor een aanpassing van de verkeersinfrastructuur in Stadshagen. Alleen op deze manier kan de wijk Stadshagen voor nu en in de toekomst een wijk worden die op alle mogelijke manieren veilig, bereikbaar, toegankelijk en ontsluitbaar is.

Drie hoofdknelpunten

De VVD Zwolle heeft met de inwoners van de nieuwbouwwijk een knelpuntenanalyse gemaakt van de verkeersinfrastructuur in Stadshagen. Mensen hebben via de internetsite van de VVD opmerkingen geplaatst over de infrastructuur en ook zijn vele oplossingen aangedragen. Tijdens een werkbezoek is met de bewoners over de verkeerssituatie gesproken en zijn knelpunten bezocht. Samengevat zijn er drie hoofdproblemen.

De verbindingen binnen de wijk voor autoverkeer zijn onlogisch.

Wegafsluitingen en de positionering van bussluizen worden vaak niet begrepen. Mensen moeten gedwongen omrijden. Dit leidt tot extra autokilometers en veroorzaakt extra files en luchtvervuiling. De afsluiting bij het winkelcentrum tussen de Werkerlaan en de Belvederelaan is een van de grootste ergernissen in de wijk. Het is niet duidelijk waarom dit gebeurt en wordt door veel mensen als volstrekt onlogisch gezien. Het wijkwinkelcentrum is de plaats waar mensen hun wekelijkse boodschappen doen, waar de meeste functies geconcentreerd zijn maar die vanuit verschillende delen van de wijk slecht bereikbaar is. De onderliggende parkeergarage is 'passeer'garage. Hierdoor ontstaan onveilige situaties.

De wijk is slecht ontsloten.

De Mastenbroekerbrug, Hasselterweg en de Noodweg zijn de enige hoofdwegen van en naar de wijk. Hier ontstaan lange files in de spits. Een wijk met een omvang van Stadshagen moet meerdere ontsluitingsmogelijkheden hebben. Wat mensen vooral stoort is het gegeven dat de ontsluitingen er wel zijn, maar niet gebruikt mogen worden door auto's Deze situatie is vooral vreemd, omdat mensen opmerken dat een wijk als Stadshagen juist veel mensen huisvest die elders in de stad of regio werken en daarbij afhankelijk zijn van autogebruik,

Voor fietsers en langzaam verkeer is sprake van gevaarlijke situaties

De hoofdfietsverbindingen kruisen op verschillende plaatsen de hoofdinfrastructuur van auto's. Vanwege de drukte ontstaan hier onveilige situaties. Het sterkst wordt dit gevoeld bij het Twistvlietpad en de Belvederelaan. Maar ook bij scholen is sprake van onveilige situaties. Een gebrek aan parkeerplaatsen leidt tot chaotisch geparkeerde auto's en onveilige situaties van kinderen en ouders die hun kinderen met de fiets wegbrengen. De onveilige situatie bij de school De Vlieger is meermaals genoemd. Er is te weinig parkeerruimte voor auto's en fietsers om kinderen van en naar school te halen.

Oplossingen

De bewoners hebben bij de verschillende knelpunten zeer logische oplossingen voor ogen die voortkomen uit mensen die dagelijks gebruiker zijn en juist daardoor zeer wel in staat om pasklare en praktische oplossingen te bedenken. De VVD Zwolle wil dat het college deze oplossingen betrekt bij de aanpassingen van de verkeersituatie.

Onlogische verbindingen

* Bussluizen verwijderen
* Verbinden van de Belvederelaan via het Overtoom met de Werkerlaan.
* De N331 Zwolle - Hasselt verbeteren cq. verbreden om daarmee sluipverkeer te voorkomen.
* Aanleggen van meer parkeerhavens; bijv. haaks op de straat ipv. langs de straat.

Slechte ontsluiting

* Openstellen van een 4e ontsluiting (bijv. Twistvlietbrug toegankelijk voor al het verkeer maken).
* Verbreden van de Mastenbroekerbrug.

Onveilige verkeersituaties voor fietsers en voetganger

* Meer parkeerhavens bij Scholen.
* De zogenaamde carré rotondes zijn genoemd, zodat automobilisten bij afslaan beter de fietsers kunnen zien.

Conclusie

De inwoners van Stadshagen hebben in grote getale gehoor gegeven om me te denken over de verkeersituatie in de wijk. Dit geeft voor de VVD Zwolle aan dat mensen naast het tonen van betrokkenheid ook daadwerkelijk overlast ondervinden van de verkeersproblemen in hun wijk. Zowel in de schriftelijke reacties, als tijdens de gesprekken in de wijk zelf is men onverdeeld van mening dat er een drastische aanpassing in de verkeersituatie van Stadshagen nodig is om de wijk leefbaar te houden. Een analyse van de drie hoofdproblemen leidt tot de conclusie dat het uitgangspunt om autogebruik terug te dringen, wat uiteindelijk de basis vormde voor de aanleg van de verkeersinfrastructuur in Stadshagen zijn doel heeft gemist en nu leidt tot onveilige situaties en een slecht toegankelijke wijk. Stadshagen is nu bijna 10 jaar oud en de verkeersproblemen groeien nog dagelijks. Daarbij geldt dat de gebruikers van de infrastructuur zeer goed in staat zijn de problemen te benoemen en de oplossingen aan te dragen. Een aanpassing van de verkeerssituatie is op zijn plaats omdat de beleidmatige doelen om het autogebruik in de woonwijk terug te dringen niet stroken met de werkelijke situatie. De wijk wordt voller en voller en het blijkt dat tussen de ontwikkeling op de tekentafel en de daadwerkelijke situatie veel verschil zit. Het beleid zou zich daarom nu moeten aanpassen aan de door de bewoners gewenste situatie, in plaats van het creëren van een papieren werkelijkheid, die alleen maar leidt tot een steeds groter wordende overlast.

René de Heer

Piet van Dijk
Beetje lang, maar de VVD slaat hier de spijker op zijn kop.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 03 mei 2007, 18:55

Op weblogzwolle.nl is de discussie opgelaait.

Ik heb de volgende voorstellen gedaan, om het verkeer beter de laten doorstromen, maar tegelijkertijd te spreiden, zodat niet één verbinding ineens erg druk wordt.

Afbeelding
3 nieuwe verbindingen; 1. Mastenbroekerallee tot aan de Noodweg. Deze Noodweg moet dan wel behouden blijven, om zoveel mogelijk verkeer uit de Frankhuizerallee te houden. Frankhuizerallee kan dat eventueel een 30 regime krijgen om verkeer via de Noodweg en Mastenbroekerallee te laten rijden. 2. Een verlengde Werkerlaan naar de Belvederelaan. 3. Eventueel een verbindingsweg naar de Belvederelaan.

Afbeelding
Schoonhorst ligt dan nog (te) afgelegen. Een verbindingsweg naar Frankhuis en verder naar het zuiden is er niet. Het zou handig zijn om hier een korte verbindingsweg aan te leggen zonder doorgaande functie. Dwars door het Twistvlietpark zou zonde zijn, daarom een uitgeklede variant aan de oostkant ervan. (nummer 1).

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 04 mei 2007, 18:38

De Stentor 4-5-07 schreef:Files en zoekers rond 'Muur van Stadshagen'

ZWOLLE - "Vanaf mijn balkon boven is de radeloosheid van zoekende automobilisten helder in beeld.

Per dag praat ik dan over honderden automobilisten. Overdag maar ook 's nachts zie je ze zoeken en zoeken."

Eddy Langevoort is bewoner van een van de honderden appartementen boven het winkelcentrum Stadshagen. Hij woont er sinds november 2004, mét plezier. Wel constateert hij dat de situatie er voor de automobilist 'niet leuker' op is geworden. "Met name voor automobilisten die in de nieuwe stadswijk onbekend zijn, is het een drama. Je ziet ze eindeloos rondjes rijden. Er zijn twee hele grote blokkades. De belangrijkste is die tussen Belvédèrelaan en Werkerlaan: het winkelcentrum."

Langevoort heeft de laatste tijd de filevorming onder zich zien toenemen: "In de ochtendspits zie je hoe aan beide kanten files ontstaan met automobilisten die de sluiproute via de parkeergarages gebruiken. Het is immers de kortste route. De meer legitieme omweg kost je al gauw vijf kilometer."

Los van 'de Muur' is er nog een blokkade waar de automobilist groen en geel kleurt van ergernis. De automobilist die meent dat het waarschuwingsbord 'doodlopende weg' er voor spek en bonen staat, stuit in het verlengde van de Mastenbroekerallee (voorbij de afslag Milligerlaan) op een slagboom en bussluis. Een bewoonster met zicht op de locatie: "Regelmatig zie ik hoe een automobilist ten einde raad toch probeert de bussluis te nemen en dan in het gat kukelt. Dan moet de takelwagen er weer aan te pas komen. Overigens, ook de slagboom werkt niet altijd. Dan zie je de stadsbuschauffeur wachten en zich verbijten."

Een andere bewoonster meldt de ANWB al getipt te hebben: "Hun routeplanner stuurt de automobilist ook hier naar de Mastenbroekerallee; foutje dus."

De bewoners die we aanschieten noemen zonder uitzondering de situatie wel ideaal voor fietsers en (piep)jonge scholieren: "Al is spelen met je klasgenoten in je vrije tijd wel lastig als dat klasgenootje net aan de andere kant van 'de Muur' woont..."
De Stentor 4-5-07 schreef:Drempels en andere obstakels hinderen ook hulpverleners

De drempels en andere obstakels in Stadshagen doen je wensen er nooit afhankelijk te worden van ambulancevervoer of brandweer. Wie zijn oor te luisteren legt, hoort wat dat betreft zorgwekkende verhalen.

Onlangs, op 10 maart 2007, is een man er in het wokrestaurant getuige van hoe een andere bezoeker in het restaurant onwel wordt: "Je kijkt dan niet op je horloge, maar ik weet dat alle betrokkenen toen vonden dat het vreselijk lang duurde voordat de ambulance arriveerde; wel 20 minuten na de melding. Er is nog gepoogd te reanimeren. Het mocht niet baten. De man is overleden."

En een bewoner van de appartementen boven het winkelcentrum: "Een medebewoner werd die dag niet goed. Het was ernstig. Wat me vooral is bijgebleven, is de uitzonderlijk lange tijd die de ambulance nodig had om ter plekke te zijn."

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 04 mei 2007, 18:38

Gelukkig beginnen er nu meer mensen wakker te worden over de idiote verkeerscirculatie in Stadshagen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 04 mei 2007, 21:25

2 voorstellen;

Variant 1:
Een 1+1 Autoweg die zonder kruisingen vanaf de A28 naar de N331 loopt. Het trompetje linksboven wordt het uiteinde van de toekomstige bebouwing in Stadshagen. 2 bruggen zijn er nodig; de Vechtbrug en de Zwartewaterbrug. De N340 wordt hier dus een kilometer of 7 doorgetrokken.

Afbeelding
(1679x1047)

Variant 2:
Een 1+1 N340 zoals hierboven, maar nu mét een aantakking van een doorgetrokken N35. Deze verbinding kan de Middelweg goed ontlasten, doordat verkeer vanaf de gehele oostkant en centrumkant van Zwolle naar de N331 niet meer door de wijk Stadshagen hoeft. Bij een grote wijk van 30.000 inwoners gaat de huidige 1+1 Mastenbroekerbrug voor grote problemen zorgen. De N35 wordt dan een 80km weg in verband met naastgelegen wijken.

Afbeelding
(1679x1047)

Om de geluidsoverlast in de Aa-Landen en Berkum-Brinkhoek tegen te gaan, kom ik met de volgende oplossing; een halfverdiepte 80km weg met fluisterasfalt. Een ondertunneling is veel te duur voor een verbinding als deze, en een weg op maaiveld zou teveel weerstand oproepen.
Afbeelding

commentaar is welkom :)

VincZ
dorpsstraat

Bericht door VincZ » za 05 mei 2007, 10:29

Niet doen. Ten eerste lopen de tracés door gebieden waar (wegen)bouw niet wenselijk is. Ik zie meer in eventuele verbreding of verbetering van bestaande wegen, zoals het verbeteren van de Zwartewaterallee en de Middelweg. De Ceintuurbaan wordt samen met afslag Zwolle-Noord nu op de schop genomen, dus dat zal straks ook extra ruimte geven. Saillant detail: Juist bij die werkzaamheden wordt een bajonetaansluiting opgeheven, terwijl in jouw plannen dan een afslag verderop er weer eentje bij gecreëerd wordt. Geen verstandige zaak. Het andere uiterste vinden we dan weer aan de aansluiting met de Hasselterweg. Een compleet ongelijkvloerse aansluiting! Waarom...? Een gewone kruising met VRI's zou daar ruim volstaan. Kortom, leuke lijnentrekkerij, maar niet meer dan dat, wat mij betreft.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 05 mei 2007, 11:22

Niet eens. Stadshagen is straks een grote wijk met 30.000 inwoners, en slechts 2 verbindingswegen met de rest van Zwolle, terwijl Stadshagen logischerwijs op Zwolle gericht is.

Het is gewoon dom geweest om zo weinig verbindingswegen voor zo'n grote wijk aan te leggen. Dat hadden ze maar eerder moeten bedenken. En ze hadden voorbeelden genoeg, ik noem maar Tilburg-Reeswijk of heel Almere.

Het openstellen van de Twistvlietbrug (zoals de VVD voorsteld), vind ik dan weer een slecht plan. De infrastructuur in Holtenbroek is niet gebouwd op doorgaand verkeer.

Nu zit je met de gebakken peren; een veel te smalle Mastenbroekerbrug, terwijl dat de snelste en kortste route is tussen het grootste deel van Stadshagen en de centrum en oostkant van Zwolle, zelfs met Zwolle-Zuid.
Bovendien zou een verbrede Middelweg toch maar weer doodlopen op de VRI bij de Zwartewaterallee en daar voor files zorgen.

Vergeet niet; de verkeersoverlast is nu al aanzienlijk met 12.000 inwoners, laat staan over 5 - 10 jaar met meer dan 30.000 inwoners.

Kortzichtige beleidsmakers, dát is het probleem hier.

Over de trompetaansluiting; de Hasselterweg wordt straks een brede snelle weg, en ter plaatse ligt al een goed viaduct, dus dat is juist makkelijk in te passen.

In Zwolle zijn al zo weinig ongelijkvloerse kruisingen, die dagelijks voor forse files zorgen.

zody
expressweg

Bericht door zody » za 05 mei 2007, 11:32

Chris schreef:ik noem maar Tilburg-Reeswijk
Reeshof ;)
Espace de zody 8-)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 05 mei 2007, 16:31

De nieuwe Hasselterweg N331 - een fotoserie.

Dit is de route;
Afbeelding

1. Vanaf de fietsbrug naar Westenholte. Hier gaat de N331 straks rechtdoor, met 2x2 rijstroken.
Afbeelding

2. Lijkt zand, maar hier ligt wel degelijk asfalt onder. Rijbaan richting Zwolle.
Afbeelding

3. Rijbaan richting Hasselt, met de trein Zwolle - Kampen. Afbeelding

4. Op dit verkeersplein komt de N331 straks uit. Dit is volgens mij de breedste opstelstrokencombinatie van Zwolle. (6 rijstroken).
Afbeelding

5. Nogmaals de N331, kijkend richting Hasselt.
Afbeelding

6. Afslag naar Westenholte. Ik weet niet of hier een VRI komt. Hoop het niet, zo dicht op die andere. Aan de andere kant kan de weg te druk worden voor een onbeveiligde kruising.
Afbeelding

7. Een eindje verderop, aan de noordkant van Westenholte. Kijkend richting Stadshagen/Zwolle.
Afbeelding

8. Richting Hasselt is vanaf hier nog maar één rijbaan geasfalteerd. De linkerbaan is nog niet breed genoeg om te asfalteren door de naastgelegen N764.
Afbeelding

9. Waar nu nog een grasveld is, verrijst straks de Tippe; een kantorenpark, wonen, torens, een station en wellicht sporthallen en zelfs een zwembad.
Afbeelding

10. De nieuwe locatie van het Zonnehuis. De huidige locatie aan de Zwartewaterallee wordt afgebroken en maakt plaats voor torens.
Afbeelding

11. Asfalt kijkend richting Hasselt.
Afbeelding

12. Bij die bulten zand gaat straks de Hasselterweg over het spoor heen, afbuigend richting Hasselt dus.
Afbeelding

13. De eerste nieuwbouw van de wijk Zwolle-Stadshagen-Werkeren.
Afbeelding

14. Vlak voor 's-Heerenbroek eindigt dan het asfalt. Hier komt een kruising met de N764 naar Kampen.
Afbeelding

15. Kijkend richting Westenholte/Zwolle.
Afbeelding

16. Zoomer op het toekomstige viaduct. Ben blij dat ze niet voor een spoorwegovergang hebben gekozen. Dit gaat straks met Stadshagen II een drukke weg worden, daarom ook 4strooks.
Afbeelding

17. Lijkt op een toekomstige sloot of afwatering.
Afbeelding

18. Kijkend richting Stadshagen, dit hele gebied wordt één van de 4 wijken van Stadshagen II.
Afbeelding

19. Skyline van Stadshagen-Centrum.
Afbeelding

20. Dit lijkt op de toekomstige kruising met de N764.
Afbeelding

21. Zandlichamen voor het viaduct. Oogt vrij steil.
Afbeelding

22. Bovenop het zandlichaam, kijkend richting Westenholte.
Afbeelding

23. In eerste instantie buigt de Hasselterweg nog af naar de huidige N331, maar als Stadshagen II gebouwd gaat worden, gaat het hier rechtdoor om ten noorden van de Milligerplas aan te sluiten. (bij dat viaduct).
Afbeelding

24. Huidige N331 met een giga berg zand ernaast, onduidelijk is me waarvoor dat is.
Afbeelding

25. Trein.
Afbeelding

26. Brand ergens in de wijk. Brandweer arriveerde exact 11 minuten na de melding.
Afbeelding

27. Dit hele gebied gaat nog volgebouwd worden met 3 Stadshaagse wijken; Breecamp-West, Breecamp-Oost en Breezicht (De Tippe is aan de andere kant van het spoor). In totaal zo'n 9.000 woningen.
Afbeelding

28. Wat is dit? Lijkt wel of het viaduct breder gepland is/was.
Afbeelding

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 05 mei 2007, 21:50

slecht ontworpen. Een linksaffer kan beter twee rijstroken hebben. Een rechtsaffer kan volstaan met één. Als ik de bestemmingen op het bewegwijzeringspaneel lees dan is de linksafslaande beweging belangrijker dan de rechtsafslaande beweging.

Overigens vind ik het door de breedte een onoverzichtelijke warboel. Ik hoop dat er eerder een bewegwijzeringspaneel staat anders is het moeilijk om in één oogopslag je te orienteren.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.