Afbeelding

Infrastructuur in Zwolle

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Durashift
autoweg

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Durashift » wo 21 jul 2021, 0:08

^^ dat doe ik al regelmatig.. met al die overhangende takkenzooi her en der. :twisted:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 22 jul 2021, 21:24

Update IJsselallee. De markeringen staan er nu als verwacht op. Dit weekend wordt het verkeer omgezet en dan wordt de andere richting gedaan.

Afbeelding
N337 IJsselallee Zwolle 22-07-2021 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
N337 IJsselallee Zwolle 22-07-2021 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
N337 IJsselallee Zwolle 22-07-2021 03 by European Roads, on Flickr

De verhardingsbreedte van de brug is nog wel wat breder dan het leek.
Afbeelding
N337 IJsselallee Zwolle 22-07-2021 05 by European Roads, on Flickr

Voegovergang. Er is nog best wel een verscheidenheid aan voegovergangen in gebruik.
Afbeelding
N337 IJsselallee Zwolle 22-07-2021 06 by European Roads, on Flickr

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » za 24 jul 2021, 23:00

Ik ben benieuwd wanneer men weer tonnen op dit wegvak gaat verspillen aan dom onderhoud. De fundering hier bestaat uit hoogovenslakken, vandaar al die hobbels.

Misschien een beter idee om de gehele verharding inclusief fundering eruit te trekken en volledig te vervangen.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » zo 25 jul 2021, 8:09

De IJsselallee rij ik enkele keren per jaar, maar mij is geen slecht of hobbelig wegdek bijgebleven. Ik heb Kaaivrouw, die dat stuk veel vaker rijdt, er ook nooit over gehoord. Maar misschien dat de schade veelal onder de toplaag zat?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 25 jul 2021, 10:30

Er waren twee hobbels nabij het BP tankstation richting A28. Die voelde je echt wel, vooral op de linkerrijstrook. Maar die zijn een tijdje terug afgefreesd.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » di 27 jul 2021, 15:19

Dat is ook mogelijk een reden waarom dit wegvak om de 5 - 10 jaar zo zwaar aangepakt wordt. Is dat normaal?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 31 jul 2021, 19:54

Ik reed gisteren aan het eind van de middag over de IJsselallee, toen was er nog een 2+0 systeem en er was niet echt te zien waarvoor de weg nou afgezet was. Er is geen asfaltwerk gedaan, wellicht hebben ze alleen de voegovergangen van het spoorviaduct vervangen. 's Avonds laat was de afzetting verdwenen en was het gewoon weer 2x3. Dat is dan weer voor op het oorspronkelijke schema tot 6 augustus.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 20 sep 2021, 18:37

Er is kennelijk ophef over het feit dat de Grote Markt fietsvrij wordt gemaakt. Eigenlijk is dit met corona al gebeurd om de restaurants meer ruimte te geven buiten, maar nu willen ze het permanent maken. De Diezerstraat is al heel lang verboden voor fietsers, evenals veel zijstraten en het noordelijk deel van het centrum op een paar straten na. De Grote Markt is echter wel een focaal punt van het centrum waar veel straten samenkomen.

https://www.destentor.nl/zwolle/lezers- ... ~aa1f130b/

Op zich misschien niet onterecht dat er wat ophef over is. Het centrum neigt steeds meer naar horeca. Leegstand van winkels wordt gemaskeerd door nog meer horecazaken. Vroeger was het de auto die taboe was in het centrum, maar dat is nu ook steeds meer de fiets, het gaat nu toch best wel ver in hoeveel van de winkelstraten je niet meer mag fietsen. En met de fiets aan de hand: er zijn vaak ook geen voorzieningen meer voor fietsparkeren.

Ik vraag mij ook wel eens af hoe het kan dat er nog zoveel telefoonwinkels zijn. Wie koopt er nou nog een telefoon in een winkel? De laatste keer dat ik in een telefoonwinkel kwam was denk ik 20 jaar geleden.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » ma 20 sep 2021, 22:13

^^^ Ik zou dat wel willen.. in de telefoonwinkel een telefoon kopen. Juist om de verschillen in grootte te ervaren, het gevoel in de hand.
Helaas zie ik bij de Mediamarkt of de BCC en de KPN winkel vooral hetzelfde formaat telefoon: zo groot mogelijk.. :evil:
Dus, het zal er toch wel op uitdraaien om e.e.a via internet te doen.. net zoals ik dik 6 jaar geleden deed bij Belsimpel..

:offtopic:

Bij zo'n kleine telefoonwinkel van onze mede, multiculturele, Nederlander heb ik wél kleiner formaat telefoons gespot.. maar ja, dat zijn oudere modellen.

Dát er veel van dergelijke winkels zijn... zal deels voor reparatie, de accessoires zijn en verkoop van telefoonkaarten.. PLUS vermoedelijk wat financiële truc's .. want druk vind ik het nooit zo in die winkels.

CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco » ma 20 sep 2021, 22:18

Zelfs grotere steden als Den Haag staan er qua winkelaanbod niet goed voor, ketens als Dunkin’ Donuts schieten echter als paddenstoelen uit de grond.

De kleine ondernemer kan de huren niet betalen op A locaties, kledingwinkels doen het ook niet al te best met het gigantische aanbod online.
Het enige waar nog een redelijke markt in is, zijn horeca, en bezorg/afhaaltentjes, zeker in studentensteden als Zwolle en Groningen.

In 2012 kwam ik in Zwolle wonen, en had in die tijd nog geen internet thuis, dus maakte ik gebruik van een 'internetcafé' die zat toen gevestigd aan de Assendorperstraat. Waren 2 computers in een telefoonwinkel... Ik hoefde voor het gebruik van het internet nooit te betalen, en er kwamen allerlei louche types binnen die het hadden over stapels geld verstopt in het isolatiemateriaal van een woonhuis, tja je kan dus wel stellen dat een hoop zaken inderdaad puur en alleen bestaan voor het witwassen van geld. Net zoals die nagelstudio's trouwens. :)

Deventer heeft nog wel kleinschalige winkels van lokale ondernemers, net als Almelo in bepaalde aftakkingen van de hoofdwinkelstraat.
Hoop dat we dat in meer steden gaan zien, want nu is het met blokker, hema, kruidvat toch wel een beetje een eenheidsworst geworden.

In Duitsland heb je trouwens nog wel grote warenhuizen in de centra's.. Maar die zullen vast wel minder online bestellen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 21 sep 2021, 2:53

CasablancaMarocco schreef: ma 20 sep 2021, 22:18In Duitsland heb je trouwens nog wel grote warenhuizen in de centra's.. Maar die zullen vast wel minder online bestellen.
Dat is ook een aflopende zaak. Eerst werd Hertie opgeslokt door Karstadt, en Karstadt is enkele jaren terug samengevoegd met Galeria Kaufhof. Nu worden die nog wel als verschillende formules gevoerd, maar ik vraag me af hoe lang dat nog duurt.

In Nederland heb je enkel nog de Bijenkorf, en bijzondere gevallen zoals Vanderveen in Assen, wat aanvoelt als een warenhuis maar feitelijk een verzameling van store-in-store-winkels is. Qua winkeloppervlak overigens het tweede warenhuis van Nederland, alleen de Bijenkorf in Amsterdam is groter.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 21 sep 2021, 7:13

De omzetten gaan achteruit en ze draaien met verlies. Dus dat is inderdaad op z'n einde aan het lopen.

Hier zie je ze tot 2017 samen achteruit lopen, waarKarstadt wel veel harder gaat dan Galeria Kaufhof:
https://de.statista.com/statistik/daten ... utschland/

Hier de omzetten van Karstadt over een iets langere periode:
https://de.statista.com/statistik/daten ... jahr-2000/

Als je hier de "winst" ziet van 2011 tot 2019...
https://www.northdata.de/GALERIA+Karsta ... /HRB+18928

Als je zo lang verliesgevend bent en in één jaar per ongeluk wat verdient... Dat gaat fout.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 21 sep 2021, 8:03

Chris schreef: ma 20 sep 2021, 18:37 Vroeger was het de auto die taboe was in het centrum, maar dat is nu ook steeds meer de fiets, het gaat nu toch best wel ver in hoeveel van de winkelstraten je niet meer mag fietsen. En met de fiets aan de hand: er zijn vaak ook geen voorzieningen meer voor fietsparkeren.
Ik ben er wel voorstander van om fietsers te weren uit de winkelstraten. De aantallen keren dat ik bijkant van mijn sokken ben gereden door een fietser in zo’n straat zijn niet meer op 1 hand te tellen. Zelf stap ik wel af in zo’n straat als ik zie dat het druk is.

Van Zwolle weet ik het niet, maar er zijn steden waar ze een leegstaand pand aan de rand van een winkelgebied tot fietsenstalling hebben omgebouwd, over het algemeen mag je hem een dag gratis neerzetten en er is toezicht. Dat vind ik wel degelijk een positieve ontwikkeling.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » di 21 sep 2021, 9:01

Men wil graag mensen de auto uit en de fiets laten pakken maar door dit soort maatregelen werk je dat weer tegen.

Chris schreef: ma 20 sep 2021, 18:37
Ik vraag mij ook wel eens af hoe het kan dat er nog zoveel telefoonwinkels zijn. Wie koopt er nou nog een telefoon in een winkel? De laatste keer dat ik in een telefoonwinkel kwam was denk ik 20 jaar geleden.
De mobiel die ik nu heb ben ik nog voor naar de Mediamarkt gegaan paar jaar geleden. Vind het wel leuk om, zeker bij apparatuur het eerst even echt te zien voor dat ik het aanschaf. Zelfde bij tv's/beeldschermen en audioapparatuur. Kleding is ook zoiets waarvoor ik liever naar de winkel ga. Heb ik een beter idee van de maat en hoe het er uit ziet. Bij online bestellen is het weer ellende om het terug te moeten sturen wanneer het niet lekker zit of goed past. En dan moet je toch weer naar zo'n servicepunt brengen om het te versturen. Je kan het ook thuis laten ophalen maar dan moet je weer thuis zijn op dat moment.
Ik ben nog iemand die fysieke media als blu-rays aanschaft of boeken en dat doe ik dan wel online, daar kan je ook geen buil aan vallen en die passen over het algemeen in de brievenbus.

tsov
verkeersader

Bericht door tsov » di 21 sep 2021, 9:35

^^ Mijn televisie heb ik bij de MediaMarkt bekeken en vervolgens online goedkoper besteld :dyn_hyp:

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » di 21 sep 2021, 11:21

Fietsers in drukke winkelstraten vind ik eigenlijk ook wel heel irritant hoor. Dat straalt in alles uit dat het een voetgangersgebied is, en dan reken je niet op de plaatselijke Mathieu van der Poel die er opeens met een noodgang doorheen komt slalommen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 02 nov 2021, 21:40

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 02 nov 2021, 21:42

Interessant ook dat je van de wegdekpijlen niet eens rechtsaf mág slaan.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » di 02 nov 2021, 21:43

Ook verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen...
Oh nee hè... :facepalm: :lol:
Als ik dat lees haak ik meteen af.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 02 nov 2021, 21:46

Wouter N14 schreef: di 02 nov 2021, 21:42 Interessant ook dat je van de wegdekpijlen niet eens rechtsaf mág slaan.
Ja dat is een beetje typisch Zwols onderhoud van tegenwoordig.

Dit is de afslag van de centrumring naar de Stationsweg. Vroeger kwamen daar enorme hoeveelheden stad/streekbussen overheen maar nu niet meer sinds het busstation verplaatst is. Ze hebben daarna de Stationsweg heringericht. Dat heeft maanden en maanden geduurd. En dan hebben ze dit nog niet meegepakt. Gezien de zeer geringe verkeersfunctie van de Stationsweg is hier geen uitvoegstrook meer nodig.

Maar dit zie je in Zwolle nogal vaak de laatste jaren, wegonderhoud / reconstructie wordt steeds meer in een heleboel fases geknipt met telkens half-correcte situaties er tussen. Er zijn vele miljoenen in de stationsomgeving gedumpt maar het lijkt er op dat het onderhoud in de rest van de stad er wel onder te lijden heeft.

CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco » di 02 nov 2021, 22:36

De Westerlaan ligt er ook al jaren zeer slecht bij, voor Nederlandse begrippen dan. ;)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 03 nov 2021, 8:09

CasablancaMarocco schreef: di 02 nov 2021, 22:36 De Westerlaan ligt er ook al jaren zeer slecht bij, voor Nederlandse begrippen dan. ;)
Ik, in deze zelfde topic op 13 juni 2008 (dat is bijna 13,5 jaar geleden):
Coen Tunnel schreef: vr 13 jun 2008, 10:04Slecht wegdek is overigens een veel voorkomend euvel in Zwolle, gelukkig heeft de Burgemeester van Royensingel onlangs nieuw asfalt gekregen, maar enkele wegen liggen er nog slecht bij. De Westerlaan mag van mij heel snel een nieuwe laag asfalt krijgen, want dat is nu echt een zooitje. Er zitten gewoon gaten in het wegdek!
Nog steeds niks veranderd. :emo:

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » wo 03 nov 2021, 8:18

^^ Of de ooit gelegde nieuwe laag asfalt is alweer versleten.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 03 nov 2021, 8:25

Nee, in al die jaren dat ik in Zwolle woon is de Westerlaan nog niet opnieuw geasfalteerd. Het asfalt dat er ligt is zeker 20 jaar oud, en vermoedelijk nog wel een stuk ouder.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 03 nov 2021, 8:54

Dat stuk weg is inderdaad enorm versleten. Ik ken zo geen andere weg in Zwolle waar het asfalt er zo bij ligt.

Overigens ook een voorbeeld van achterstallig onderhoud en waarom ze dit niet bij het project Stationsplein hebben getrokken. Er reed nu toch veel minder verkeer omdat het Stationsplein afgesloten was. De parkeergarage is ook dicht, dus een goed moment om het asfalt te vervangen zonder veel extra hinder.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 03 nov 2021, 15:42

Ik heb wat foto's gemaakt vanmiddag.

De Stationsweg. Dit stukje heeft iets van een jaar open gelegen voor reconstructie (ook riolering en zo). Er is nog een beperkte verkeersfunctie.
Afbeelding
Stationsweg Zwolle by European Roads, on Flickr

Maar dat stukje van 20 meter tot aan de Burgemeester van Roijensingel is dus niet meegepakt, hier is tijdelijke bestrating aangebracht.
Afbeelding
Varkensruggen Zwolle 02 by European Roads, on Flickr

De varkensruggen. Ook een rare inrit naar de Van Nagellstraat.
Afbeelding
Varkensruggen Zwolle 03 by European Roads, on Flickr

Het fietspad heeft een knik waar je nu dus op die varkensruggen uitkomt. Niet heel geweldig ontworpen.
Afbeelding
Varkensruggen Zwolle 04 by European Roads, on Flickr

Andersom
Afbeelding
Varkensruggen Zwolle 05 by European Roads, on Flickr

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 03 nov 2021, 17:22

Hey, dat is bij Bilderberg Wientjes voor de deur. Daar heb ik wel eens overnacht.
Dat is ook veranderd :schrikreactie:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Victor
autoweg

Bericht door Victor » wo 03 nov 2021, 18:27

Triest dat herinrichten tegenwoordig synoniem is met versmallen. Verkeer ruim baan is taboe.
Chris schreef: wo 03 nov 2021, 15:42 De Stationsweg. Dit stukje heeft iets van een jaar open gelegen voor reconstructie (ook riolering en zo). Er is nog een beperkte verkeersfunctie.
Afbeelding
Ligt daar links nou een vergeten brandweerslang of is dat ook bestrating-design?

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 03 nov 2021, 18:31

Dat laatste is onderdeel van de bestrating.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 03 nov 2021, 19:03

Victor schreef: wo 03 nov 2021, 18:27 Triest dat herinrichten tegenwoordig synoniem is met versmallen. Verkeer ruim baan is taboe.
Chris schreef: wo 03 nov 2021, 15:42 De Stationsweg. Dit stukje heeft iets van een jaar open gelegen voor reconstructie (ook riolering en zo). Er is nog een beperkte verkeersfunctie.
Afbeelding
Welk verkeer zou hier nog ruim baan moeten hebben? Verkeer dat al op de Burgemeester van Roijensingel zit kan daar op blijven en komt via de Emmawijk op de Willemskade, doorgaand verkeer van/naar het station is hier ook nauwelijks. Verkeer tussen Willemskade en station rijdt over de Westerlaan; de hoofdmoot van het verkeer van en naar het station, inclusief de bussen, wordt tegenwoordig aan de achterkant van het station afgehandeld. Er is geen enkele reden om het autoverkeer hier nog ruim baan te geven. Ik vind deze herinrichting juist erg geslaagd; de Stationsweg is er een stuk mooier op geworden, en het past ook bij de veranderde functie van de weg nu er niet meer tientallen bussen per uur over heen gaan. Het was een verkeersriool, het is nu een mooie en prettige route geworden om van het station naar de binnenstad te lopen.
Victor schreef: wo 03 nov 2021, 18:27Ligt daar links nou een vergeten brandweerslang of is dat ook bestrating-design?
Dat is de Blauwe Lijn die onderdeel is van een kunstroute tussen het station en de binnenstad.