Infrastructuur in Zwolle

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Kaaiman » wo 03 nov 2021, 20:45

^^ Wat je zegt.

DIt was vóór de verhuizing van het busstation naar de zuidzijde van het treinstation een verschrikkelijk drukke busroute, voor mijn gevoel haast drukker met bussen dan auto's. Ook maakten veel fietsers en voetgangers er gebruik van, al werd tussen station en Sassenpoort ook veel gebruik gemaakt van de parallelle Terborchstraat/Zreven Alleetjes.

De bussen rijden tegenwoordig via de Willemskade over de busbrug, net als het meeste autoverkeer. En voor fietsers, voetgangers en bestemmingsverkeer is hier voldoende ruimte.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1484
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Victor » wo 03 nov 2021, 23:40

Mijn "ruim baan" opmerking was ook niet bedoeld voor de Stationsweg, maar voor de andere afbeeldingen. Het plaatsen van die varkensruggen. Eerst versmallen, dan pas het wegbeeld bijwerken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76524
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Chris » do 04 nov 2021, 18:29

Nieuws uit Stadshagen (een grote VINEX-wijk): https://www.zwolle.nl/organisatie/nieuw ... eimanslaan


Dit is vergelijkbaar met de problematiek van een snelgroeiende woonwijk in Veenendaal die slechts op één rotonde is ontsloten: viewtopic.php?p=1186345#p1186345



Bypass als oplossing drukte rotonde Eli Heimanslaan

Een bypass voor automobilisten die vanaf de Eli Heimanslaan naar de Stadshagenallee willen om de wijk uit te rijden én een tweerichtingenfietspad aan de oostkant van de Eli Heimanslaan. Die oplossing stellen burgemeester en wethouders voor om de drukte bij de rotonde in de ochtendspits aan te pakken.

In de ochtendspits stokt gedurende een korte periode de doorstroming op de rotonde van de Eli Heimanslaan/Stadshagenallee. Tussen 8.15 en 8.45 uur zijn er veel automobilisten die de wijk uit willen naar hun werk en ontstaan er wachtrijen voor de rotonde, terwijl tegelijkertijd veel kinderen naar school fietsen. Nu er de komende jaren volop gebouwd wordt in Breezicht is de verwachting dat dit knelpunt nog groter wordt als Stadshagen verder groeit.

De gemeenteraad vroeg het college eind 2019 om een voorstel voor de aanpak van de rotonde. Er zijn diverse varianten bekeken en doorgerekend door een extern bureau, waaronder de invoering van een voorrangsplein, een fietstunnel onder de rotonde en een aparte bypass voor het autoverkeer dat vanaf de Eli Heimanslaan rechtsaf wil slaan naar de Stadshagenallee. Het college kiest voor deze laatste optie. De afslaande stroom auto’s hoeft dan niet meer over de rotonde, waardoor de verkeersafwikkeling daar vlotter kan verlopen.

De bypass is als voorkeursvariant besproken met buurtbewoners en is naar aanleiding daarvan nog iets aangepast. Het tweerichtingenfietspad wordt verder doorgetrokken tot aan de Sportlaan.

Verder willen B en W de Eli Heimanslaan, Jac. P. Thijsselaan en de Laan der Molens als mogelijke route tussen Breezicht en Breecamp overeind houden, maar de snelheid op deze wegen de komende jaren terugbrengen naar 30 km/u. Hiermee wordt voorkomen dat de route aantrekkelijk wordt als sluiproute tussen de twee buurten. Daarnaast stellen ze voor om de kruising van de Laan der Molens met de Oude Wetering nu meteen aan te passen om die veiliger te maken.

Vooruitlopend op het besluit van de raad hierover hebben B en W in de begroting voor 2022 alvast 550.000 euro gereserveerd voor de aanpassing van de rotonde. De gemeenteraad bespreekt de begroting op 12 november aanstaande. Als de raad instemt met deze aanpassing zullen de plannen komende maanden verder uitgewerkt worden in nauw overleg met de buurt. De werkzaamheden kunnen dan in 2023 uitgevoerd worden.


Afbeelding

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Kaaiman » vr 05 nov 2021, 8:44

Ik ben blij dat ik niet in zo'n VINEX-doolhof woon, maar in een helder opgezette jaren '60-wijk met rechte straten die allemaal toegankelijk zijn voor alle verkeer.

De stedenbouwkundige opzet van VINEX-wijken is vaak heel eenvoudig, soms saai zelfs, maar de verkeerscirculatie is meestal ronduit dramatisch. Overal knippen boor autoverkeer, te drukke fietsoversteken, ononderbroken rijen blik wachtend voor een rotonde, krappe en te weinig parkeerplaatsen. En in het geval van calamiteiten kun je nergens heen, want er is vaak maar één auto-uitgang. Mij niet gezien.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Palance » vr 05 nov 2021, 9:17

Ik woon in een Vinex-wijk, maar herken dat helemaal niet. Ik heb meer uitgangen, geen doolhof (vind ik :) ) en parkeerplaatsen, dat lukt over het algemeen wel. De enige drukte is bij de school als al die arme kindertjes met de auto moeten worden afgezet of opgehaald, dan is het echt even een puinhoop in de wijk.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Jeff
expressweg
Berichten: 3029
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Jeff » vr 05 nov 2021, 10:20

Ophalen? Dat was mijn tijd ('90s) alleen een optie als bij een stevige regenbui en windkracht 7 of sterker.

/off-topic

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76524
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Chris » za 20 nov 2021, 13:30

Chris schreef: wo 03 nov 2021, 15:42 Afbeelding
Varkensruggen Zwolle 05 by European Roads, on Flickr
Ze hebben er nu wat mooiers van gemaakt.

Afbeelding
Burgemeester van Roijensingel - Stationsweg 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Burgemeester van Roijensingel - Stationsweg 02 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Wouter N14 » za 20 nov 2021, 14:02

Maar je mag nog steeds niet rechtsaf.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Snelwegfreak » za 20 nov 2021, 14:03

Beter, maar alsnog tijdelijk hoop ik? Het netjes opbreken en dichttegelen, opgesloten met een trottoirband gebeurt nog?
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76524
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Chris » za 20 nov 2021, 14:11

Ik vermoed dat men plannen heeft voor het herinrichten of tenminste herasfalteren van de Burgemeester Roijensingel. Dit is de grachtenring van Zwolle. Je mag er formeel 50 maar dat haal je op de meeste delen vrijwel niet. Het dwarsprofiel is nogal smal, het trottoir is op meerdere plekken al ingesnoerd door de bebouwing. Tussen de bomenrij en bebouwing is niet veel ruimte om er veel meer van te maken dan wat er nu ligt. Vrijliggende fietspaden gaan niet passen, het trottoir zou idealiter al een stukje breder moeten zijn daar.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door waldo79 » za 20 nov 2021, 14:48

Aan de kant van de gracht ervaar ik het trottoir niet als smal. En waarom zou je er perse 50 willen rijden?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41384
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Vinny » zo 21 nov 2021, 15:21

Wouter N14 schreef: za 20 nov 2021, 14:02 Maar je mag nog steeds niet rechtsaf.
Als het de bedoeling is om dat te verbieden dient de wegwijzer per ommegaande weggehaald te worden. En anders had men best wat verf kunnen gebruiken om een pijl naar rechts in te tekenen :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Seat Ibiza » zo 21 nov 2021, 16:55

^^
Er zijn geen voorsorteervakken (meer), dus de bestaande rechtdoorpijlen kunnen (moeten) gewoon worden weggehaald...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41384
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Vinny » ma 22 nov 2021, 20:00

Dat gaat niet met verf. Dan moet je de pijlfreezer inzetten. Veel te duur voor de wegbeheerder :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Kaaiman » ma 22 nov 2021, 20:11

Het is goedkoper en beter voor het wegdek om gewoon de rechtsafpijl erbij te verven. Overschilderen met zwart moet na enkele jaren toch weer opnieuw, terwijl je met een bijgeschilderde rechtsafpijl door kunt tot de eerstvolgende overlaging.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Schelpenpaadje » ma 22 nov 2021, 21:15

De rechtsafpijl erbij schilderen is zelfs nog een extra manier om te laten zien dat het voorsorteervak is vervallen...

Die reconstructie hoeft niet alleen te gaan over het vernieuwen van wegdek of het verbreden van het trottoir. Misschien willen ze hier wel iets doen met groen. Of zelfs een boom planten. Daar komt wat meer voorbereiding bij kijken dan wat zand storten en dichtstraten. Al was dat laatste nog steeds een relatief eenvoudige tijdelijke oplossing geweest ongeacht wat men hier verder nog van plan is.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76524
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Chris » vr 03 dec 2021, 18:19

Ik heb vandaag voor het eerst gebruik gemaakt van de ondergrondse fietsenstalling bij het station in Zwolle. Die is wel echt huge. Iets van 35 rijen. Hoe dieper je er in komt, hoe meer plek er was. Ik vroeg mij wel af hoe het met inchecken gaat. Ik had het idee dat ik vanochtend de enige was die dat deed. De ondergrondse stalling aan de andere kant van het station heeft poortjes, deze niet.

Niet op de foto's te zien, maar als je de andere kant op gaat (de garage in) dan zie je bij elke rij hoeveel plekken er nog vrij zijn. Hoef je ook niet te zoeken naar een vrije plek.

Afbeelding
Fietsenstalling station Zwolle 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Fietsenstalling station Zwolle 03 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Palance » vr 03 dec 2021, 18:26

Hij lijkt aardig veel op die in Delft.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Kaaiman » vr 03 dec 2021, 19:42

Nog nooit in Utrecht geweest? Over enorm gesproken... :yes:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Palance » vr 03 dec 2021, 19:47

Maar 1 keer heel kort, om een OV fiets te halen
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Allan C
stadsweg
Berichten: 304
Lid geworden op: wo 26 aug 2020, 13:13
Locatie: France
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Allan C » vr 03 dec 2021, 20:07

The bike park is free or I'll paying subscriptions? This is impressive! Those bikes in Netherlands is so popular. :top: :D

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door waldo79 » vr 03 dec 2021, 20:25

Stallen is gratis voor de eerste 24 uur.
(Bike parking is free of charge during 24 hours after entrance)

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Hajo » zo 05 dec 2021, 0:14

Kaaiman schreef: vr 03 dec 2021, 19:42 Nog nooit in Utrecht geweest? Over enorm gesproken... :yes:
Nee. Ik heb geen fiets. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76524
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Chris » ma 20 dec 2021, 13:47

In het zuidoosten van Zwolle (bij Marslanden / Wijthmenerplas) is de kruising Heinoseweg / Zalnéweg gereconstrueerd.

Oorspronkelijk was de Zalnéweg de voorrangsroute, want dit is de toegangsweg naar de recreatieplas Wijthmenerplas en golfbaan. De Heinoseweg is richting rechts een parallelweg van de N35 en richting links een doodlopende weg.

Locatie: https://www.google.com/maps/@52.496194, ... a=!3m1!1e3

Zoals het was:
Afbeelding

Nu is de Heinoseweg de doorgaande richting.
Afbeelding
Kruising Heinoseweg - Zalnéweg 03 by European Roads, on Flickr

Gek genoeg zijn fietsers niet in de voorrang. Dat was eigenlijk logischer geweest. In de zomer zijn er veel fietsers naar de Wijthmenerplas en ze komen hier met een vaartje van de fietsbrug.
Afbeelding
Kruising Heinoseweg - Zalnéweg 02 by European Roads, on Flickr

Er is wel een plateau gemaakt op de Heinoseweg, terwijl deze dus de voorrangsroute is geworden.
Afbeelding
Kruising Heinoseweg - Zalnéweg 05 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Kaaiman » ma 20 dec 2021, 20:45

Voor wie is de nieuwe situatie eigenlijk wèl logisch? :?

Zwolle en verkeer... sinds de opwaarderingen van de IJsselallee en de Ceintuurbaan zijn afgerond, is er op gemeentelijk infragebied nog maar weinig goed te melden geloof ik...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Rogier » di 21 dec 2021, 8:31

Vreemde situatie. Ik zou hier gewoon rechts heeft voorrang van maken en de weg voor het fietspad een voorrangsweg maken, zodat fietsers moeten stoppen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76524
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Chris » vr 04 feb 2022, 14:25

Gemeente Zwolle schreef:Openstelling Van Karnebeektunnel draagt bij aan aantrekkelijker verblijf in Assendorp en omgeving

De Zwolse verkeersproef met het openstellen van de Van Karnebeektunnel voor autoverkeer in beide richtingen is afgerond. Uit verkeerstellingen gedurende een jaar is geconcludeerd dat de Van Karnebeektunnel een goed alternatief biedt voor automobilisten van de wijken Assendorp en Pierik richting de A28, zuidelijke bestemmingen en andersom. De openstelling van de tunnel draagt daarmee bij aan de verblijfskwaliteit van Assendorp en omgeving. De gemeente Zwolle wil de openstelling definitief maken.

Zwolle investeert in een aantrekkelijk openbaar gebied. De herinrichting van het Stationsplein en de Stationsweg zijn daar recente voorbeelden van. Op de Ooster- en Westerlaan en de Burgemeester van Roijensingel gaat de gemeente hier de komende jaren verder mee. Daarnaast wil de stad meer verblijfskwaliteit toevoegen in het gebied tussen de Spoorzone en de binnenstad. Deze twee gebieden vormen in de toekomst samen het nieuwe centrumgebied. Dit betekent dat het gebied autoluwer wordt en er meer ruimte voor voetganger en fietser komt.

Resultaten verkeersproef
Van december 2020 tot en met december 2021 is de verkeersproef met het openstellen van de Van Karnebeektunnel voor autoverkeer in beide richtingen gehouden. Uit de verkeerstellingen tijdens de proef zijn de volgende conclusies getrokken. De openstelling van de Van Karnebeektunnel leidt tot afname van autoverkeer via de route Oosterlaan – Stationsplein – Westerlaan en verder richting de Veerallee. Daarmee draagt het bij aan een aantrekkelijker verblijfsgebied van Assendorp en het centrumgebied. Zoals gewenst wordt de tunnel vooral gebruikt door bestemmingsverkeer naar Assendorp en Pierik. Doorgaand verkeer rijdt via de buitenring en sluipt niet via de tunnel. Daarnaast heeft de nieuwe inrichting van het Stationsplein geleid tot grote afname van het autoverkeer in de omgeving van het Stationsplein.

Afbeelding

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 658
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door CasablancaMarocco » vr 04 feb 2022, 16:22

Ik gebruik de tunnel dagelijks, is een verademing dat deze route nu gebruikt kan worden.
De snelheid is beperkt tot 30 maar vrijwel niemand die zich daar wat van aan trekt. :)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76524
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Chris » vr 04 feb 2022, 16:28

Ik kom er regelmatig langs op de fiets of soms met hardlopen. Mijn indruk is dat de tunnel wel redelijk gebruikt wordt maar dat het niet echt een drukke route is. Het lijkt ook geen sluiproute te zijn geworden. De Deventerstraatweg is niet echt een drukke weg.

Gebruikersavatar
SilentScreamer
dorpsstraat
Berichten: 232
Lid geworden op: di 29 jun 2010, 5:09
Locatie: Zwolle

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door SilentScreamer » ma 07 feb 2022, 0:13

Ik ben zeker voor de opening van deze tunnel, houdt het autoverkeer op betere plekken dan voor het stationsplein.

De data die hier gebruikt wordt lijkt me dan weer nergens over gaan. Tijdens verkeerstellingen is gebleken dat er minder verkeer over Oosterlaan - Westerlaan gaat, wat het grootste deel van de tijd een bouwput is geweest. We kunnen sowieso weinig over representativiteit zeggen in coronatijd. Beetje appels met peren vergelijken.

Plaats reactie