Infrastructuur in Zwolle

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

petervdveen
autoweg

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door petervdveen » za 12 feb 2022, 15:17

Zeker een verbetering. Ik moet regelmatig aan de Oosterlaan zijn en dan is via de tunnel sneller en veiliger.
Veel beter dan die hele drukke rit door het centrum en smalle straatjes.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 14 feb 2022, 12:43

Een asfaltreparatie aan de N337 / IJsselallee bij de tunnelbak onder het spoor. Het asfalt bij de voegovergangen was kapot gegaan, de maximumsnelheid verlaagd van 70 naar 50 (waar niemand zich aan houdt). Vandaag is het dan gerepareerd onder een vollsperrung.

Voor de reparatie.
Afbeelding
IJsselallee tunnelbak Zwolle 03 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
IJsselallee tunnelbak Zwolle 06 by European Roads, on Flickr

Tijdens de reparatie.
Afbeelding
IJsselallee tunnelbak Zwolle 07 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
IJsselallee tunnelbak Zwolle 08 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
IJsselallee tunnelbak Zwolle 09 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
IJsselallee tunnelbak Zwolle 10 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
IJsselallee tunnelbak Zwolle 11 by European Roads, on Flickr

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » ma 14 feb 2022, 14:05

Ik ben benieuwd wat de oorzaak van deze schades is. Lekkage van het folie, wat mij sterk lijkt of omdat de fundering problemen geeft. In het laatste geval denk ik dat men er goed aan doet om de verharding op deze plek tijdens een rustigere periode volledig gaan vervangen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 24 mar 2022, 21:05

De gemeente gaat de Assendorperstraat en de straat Groot Wezenland rigoureus herinrichten. De huidige GOW-50 wordt een fietsstraat.

Ik vraag mij af of dit wel de juiste insteek is. Deze weg is wat lastig qua classificatie, 50 haal je er sowieso al amper vanwege de kruisingen, verkeerslichten en oversteken kort na elkaar, maar de verkeersintensiteiten zijn wel stukken hoger dan wat je op een fietsstraat zou willen hebben (is ook te zien in de beelden). Op een fietsstraat zou je 'af en toe' een auto willen, hier rijden denk ik wel 10.000 of meer voertuigen per dag.

Het wordt gepresenteerd dat er straks alleen nog bestemmingsverkeer overheen gaat, maar ik denk dat dit nu al grotendeels uit bestemmingsverkeer bestaat. De weg wordt fysiek wel heel erg afgewaardeerd terwijl het de enige ontsluitingsweg voor de noordelijke kant van Assendorp is. Er is geen alternatieve ontsluitingsweg.

Link

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 24 mar 2022, 21:17

^^ Waar denken ze dan dat het niet-bestemmingsverkeer blijft? :s
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » do 24 mar 2022, 21:18

Een video met gelikte teksten vol ongefundeerde stellingen en klinkklare onzin. :nothanks:

Ik geef meteen toe dat dit een lastig stukje weg is. Vorm, functie en gebruik passen totaal niet bij elkaar, maar om het dan nog maar 10x erger te maken voor alle verkeer... Leuk hoor, fietsen in de uitlaatgassen van de bus voor je en een auto achter je die zowat op je bagagedrager zit. Want dat is met zulke weginrichtingen in combinatie met de intensiteiten eerder regel dan uitzondering. :shutup:

Waarom niet gewoon eenrichtingsverkeer instellen op de Assendorperstraat waar dat nu nog niet is, en ook het Groot Wezenland eenrichtingsverkeer maken vanaf het Thomas à Kempis, zodat je ruimte hebt voor alle verkeer op een eigen baan?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 24 mar 2022, 21:45

Een fietsstraat met 10.000 voertuigen per dag?!?! Dat kan toch absoluut niet samen.
Dat wordt er simpelgezegd gewoon onveilig van.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco » do 24 mar 2022, 21:47

Een oplossing zal wel weer gezocht worden in de vorm van een knip als blijkt dat de weg te druk blijft.
Totaal wensdenken ook, dat het verkeer wel verminderd door er een fietsstraat van te maken. :facepalm:

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 24 mar 2022, 21:59

Wat een cliché-wensdenken en wat een tenenkrommend filmpje :nooo:
"Het wordt 30 dus het wordt veilig" :facepalm:
"Bus halteert half op de rijbaan dus de fiets kan er veilig omheen" :facepalm:
"Flexibele strook" :facepalm:
En niet-bestemmingsverkeer verdwijnt spontaan kennelijk? :roll:

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » do 24 mar 2022, 23:00

Kaaiman schreef: do 24 mar 2022, 21:18 (..). Leuk hoor, fietsen in de uitlaatgassen van de bus voor je (..)
Mwah.. voordat e.e.a is gerealiseerd..zal Keolis de vloot aan rijdbare, elektrisch aangedreven, BYD bussen op orde hebben? :dyn_hyp:

(oh ja, kan ook een andere vervoerder zijn, er volgt binnenkort nog een aanbesteding).

Denk dat deze verkeerskundige toch even een kijkje moet nemen in (fiets)straten die recent versmald zijn maar waar wel veel (divers) verkeer doorheen gaat. Daar wordt het niet rustiger / veiliger van, naar mijn mening.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 25 mar 2022, 9:07

Wouter N14 schreef: do 24 mar 2022, 21:59 Wat een cliché-wensdenken en wat een tenenkrommend filmpje :nooo:
"Het wordt 30 dus het wordt veilig" :facepalm:
"Bus halteert half op de rijbaan dus de fiets kan er veilig omheen" :facepalm:
"Flexibele strook" :facepalm:
En niet-bestemmingsverkeer verdwijnt spontaan kennelijk? :roll:
Je vraagt je toch sterk af hoe dit soort situaties nou tot stand komen. Komt hier nou een verkeerskundige aan te pas die dit serieus adviseert? Of een kek adviesbureautje?
Wie bedenkt dit? Dit kan toch niet het idee zijn van een wethouder die zijn zin doordrukt?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 25 mar 2022, 9:30

^^ Zwolle is toch een vrij grote gemeente dus daar zou je verwachten dat er voldoende verkeerskundige capaciteit in huis is. In kleinere gemeenten is dat vaak heel beperkt en dan is het iets meer voorstelbaar dat zo'n wensbeeldontwerp op straat terechtkomt. Maar het is ook mogelijk dat dit "gewoon" een politiek resultaat is waar je als verkeerskundige weinig meer kunt doen dan redden wat er te redden valt binnen die politieke toezegging.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » za 26 mar 2022, 8:12

^^
Toch vraag ik me dan af hoe jullie dit soort wegen zouden inrichten, rekening houdend met vergroening etc.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » za 26 mar 2022, 8:30

^^ Zoals ik al zei (ben geen wegontwerper), ik zou in dit specifieke geval proberen een circuit van eenrichtingsverkeer te vormen, met elke verkeerssoort een eigen plek. De ruimte die je daarmee bespaart kan dan met groen worden ingevuld.

Maar ben benieuwd hoe anderen het zouden oppakken. :)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 26 mar 2022, 9:45

Via schreef: za 26 mar 2022, 8:12 ^^
Toch vraag ik me dan af hoe jullie dit soort wegen zouden inrichten, rekening houdend met vergroening etc.
Ik denk dat er niet altijd een perfecte oplossing is. Dit is duidelijk een ontsluitingsweg voor een grote wijk met geen redelijk alternatief. Mensen gaan geen kilometers de andere kant op omrijden om hun wijk in of uit te rijden. Nu wordt het in een verblijfsgebied gedwongen, maar deze weg is gewoon niet geschikt als fietsstraat, het is onderdeel van de centrumring en de belangrijkste ontsluiting voor pak 'm beet 10.000 tot 15.000 inwoners. Het feit dat er nog verkeerslichten nodig blijven voor een veilige afwikkeling geeft al aan dat dit primair een verkeersader is.

Ik gebruik deze weg vooral als fietser en vrijwel nooit als automobilist, maar ik zit er helemaal niet op te wachten om door de gemeente misbruikt te worden als snelheidsremmer. Ik fiets veel liever op de fietsstroken zodat je geen last hebt van autoverkeer. Je hebt nog overal voorrang ook.

CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco » za 26 mar 2022, 9:59

Mee eens. Als fietser zou ik mij ook niet prettig voelen als er achter mij bijvoorbeeld een stadsbus zit of een bestelbus die door mij niet door kan rijden.. Ik merk wel vaker op een fietsstraat dat fietsers toch achter elkaar gaan rijden zodat ik kan inhalen. Dus meer mensen hebben dit.

De weg is straks simpelweg gewoon te smal voor zoveel verkeer.

Hier trouwens een stukje over een fietsstraat in de gemeente Utrecht, fietsers voelde zich daar ook opgejaagd door gemotoriseerd verkeer.
https://www.ad.nl/utrecht/na-eerder-fia ... a6eafd6d5/

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 26 mar 2022, 11:09

Via schreef: za 26 mar 2022, 8:12 Toch vraag ik me dan af hoe jullie dit soort wegen zouden inrichten, rekening houdend met vergroening etc.
Terechte en goede vraag waar ik nog even over nadenk. In elk geval is de buitenwereld en sowieso de maatschappij maar beperkt maakbaar. Een situatie kan nog zo onwenselijk zijn, dat betekent niet dat een idealistisch wensplaatje uit de multidisciplinaire benen-op-tafelbrainstormsessie met externe adviseurs en intensieve burgerparticipatie ook daadwerkelijk een verbetering zal zijn. Als het niet kan zoals het moet, dan moet het zoals het kan en niet zoals je wil dat het toch eigenlijk wel zou moeten zijn.

Zwolle loopt trouwens nog een beetje achter:
Besluiten

Wanneer een verkeersbesluit eenmaal genomen is, wordt het gepubliceerd in de Staatscourant. U kunt de besluiten inzien op Staatscourant.nl (externe link) De besluiten liggen tevens ter inzage in het Informatiecentrum in het Stadskantoor.
https://www.zwolle.nl/verkeer-en-vervoe ... sbesluiten

Het project kan ik niet op de website vinden.

Stefanuzz
stadsweg

Bericht door Stefanuzz » za 26 mar 2022, 22:27

Weer een ongeval op de probleemkruising Katerdijk - toerit A28 Zwolle-Centrum vanavond. Drie gewonden bij dit ongeval. Oorzaak uiteraard weer een voorrangsfout. Er was een VRI beloofd op deze kruising zover ik mij kan heugen, maar daar is nog geen spoortje van te vinden.

https://www.stefanverkerk.nl/nieuws/126 ... e_centrum/

Afbeelding

King_Grey
dorpsstraat

Bericht door King_Grey » wo 30 mar 2022, 18:35

Het wordt allemaal veiliger want je mag straks nog maar 30 in plaats van 50. Niet dat er ook echt 50 gereden werd... Een stoplicht links, zebrapad in het midden en aan het einde een afslag naar links en de Assendorperstraatweg. Veel succes met al die auto's half achter fietsers in plaats van ernaast. Wat jammer dat de gemeente Zwolle de reacties op de video's uit heeft staan.

CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco » wo 30 mar 2022, 18:40

De Rembrandtlaan is ook een doorgaande weg (centrum / Holtenbroek) en al een tijdje een fietsstraat.
En daar gaat de doorstroming altijd wel redelijk vlot, iemand enig idee hoeveel voertuigen daar dagelijks passeren? Ik gok wel een stuk minder als bij groot wezenland.

King_Grey
dorpsstraat

Bericht door King_Grey » wo 30 mar 2022, 18:45

NSL Monitoring maakt er 2500 van voor het jaar 2019/2020 en circa 6000 net na de rotonde.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » wo 30 mar 2022, 19:28

Dit soort straten horen geen fietsstraten te zijn en eigenlijk zijn fietsstraten uberhaupt al verkeerd, want je gebruikt fietsers als een soort verkeersremmers en dat moet de veiligheid doen verhogen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 30 mar 2022, 20:08

Volgens die NSL monitoringstool rijden er op dat stuk Assendorperstraat / Groot Wezenland 11.000 tot 12.000 voertuigen per dag.

Hier moet toch ook een verkeerskundige naar kijken en dan constateren dat een fietsstraat hier niet de juiste oplossing is? Met zulke intensiteiten wil je juist aparte fietspaden, niet fietsers en 12.000 motorvoertuigen mixen. :nuts:

Dit is toch van een totaal andere orde dan de andere fietsstraten in Zwolle.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » do 31 mar 2022, 1:51

^^^ denk dat men, op papier, een flinke hap uit die 12000 voertuigen willen halen na realisatie. Immers, alleen bestemmingsverkeer toestaan / niet bestemmingsverkeer verleiden pesten om een andere route te kiezen.

CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco » do 31 mar 2022, 11:36

Uiteindelijk verwacht ik ook hetzelfde lot voor de Burgemeester van Roijensingel, mocht dit idee daar naar behoren werken volgens de gemeente.
Je ziet in meer binnensteden dat ze de ring rondom het centrum willen degraderen.

King_Grey
dorpsstraat

Bericht door King_Grey » do 31 mar 2022, 15:39

Doorgaand verkeer wil men dan over de Hanzelaan, Deventerstraatweg en Hortensiatraat hebben schat ik zo?

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 31 mar 2022, 20:12

Durashift schreef: do 31 mar 2022, 1:51 ^^^ denk dat men, op papier, een flinke hap uit die 12000 voertuigen willen halen na realisatie. Immers, alleen bestemmingsverkeer toestaan / niet bestemmingsverkeer verleiden pesten om een andere route te kiezen.
En daarvoor wordt de fietsers ingezet als levende barrière.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » vr 01 apr 2022, 21:50

^^^ Ja, is goed voor de duurzaamheid parameters van de stad. Organisch, vriendelijke voetafdruk, zeker als het van de vega kant is.. ;)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 06 apr 2022, 10:28

De Stentor: Kosten veel hoger dan gedacht: Zwolle trekt stekker uit verwarmde brug. ‘Vonden het allemaal al een beetje overdreven’

Gemeente Zwolle:

De pilot wordt gestopt omdat de kosten voor het systeem aanmerkelijk hoger uitvallen dan gedacht. Niet alleen is er veel meer energie nodig voor het verwarmen van het wegdek dan vooraf is berekend. De afgelopen tijd is ook de energieprijs fors gestegen, waardoor het financieel geen goede keuze is om het verwarmingssysteem in stand te houden. Mogelijke gladheid van het brugdek door vorst zal nu door middel van strooien worden bestreden.

Weer zo'n innovatief systeem dat is mislukt.
Chris schreef: za 13 feb 2021, 10:55 De brugdekverwarming lijkt niet echt te werken: https://www.destentor.nl/zwolle/op-deze ... ~ad428130/
Chris schreef: zo 26 mei 2019, 12:19 Op de Hoevenbrug wordt als pilot brugdekverwarming aangebracht. Volgens De Stentor is dit de eerste keer in Overijssel dat dit toegepast wordt. Er zijn echter problemen met de verwarmingskabels, die zijn ergens onder het asfalt geknapt dus de boel moet weer open gefreesd worden volgens een omwonende.

De Hoevenbrug overspant de Nieuwe Wetering tussen de Kanaalweg en Oudeweg bij het bedrijventerrein Marslanden. De betekenis voor autoverkeer is nihil (alleen omwonenden) maar het is wel een belangrijke fietsroute. Het is een betonnen boogbrug met monumentstatus. De locatie is ook bekend om de RVV 1966 borden.

Afbeelding
brugdekverwarming Hoevenbrug-1 by European Roads, on Flickr
SPOILER: TOON

Afbeelding
brugdekverwarming Hoevenbrug-2 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
brugdekverwarming Hoevenbrug-3 by European Roads, on Flickr

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 06 apr 2022, 10:35

^^ Hoezo mislukt? De betrokken partijen hebben er een hoop geld aan verdiend :facepalm: