Infrastructuur in Zwolle
Moderator: Moderatoren
-
- autoweg
Re: Infrastructuur in Zwolle

-
- expressweg
Straat is te smal en lijkt wel op woonerf. Dit had breder gemoeten en K&R kan ook aan de zuidzijde van het station. Beter bereikbaar.
-
- Secretaris
Ik zie nog wel zo'n riante ruimte voor een mooi vrijliggend fietspad...
Geen idee hoeveel fietsverkeer hier langskomt, maar volgens mij nog aardig wat. Verblijfsgebied betekent nog niet dat je kwetsbare verkeersdeelnemers niet hoeft te beschermen en zelfs moet inzetten als levende snelheidsremmers. Ik vind dat zó'n walgelijke gedachte...

Geen idee hoeveel fietsverkeer hier langskomt, maar volgens mij nog aardig wat. Verblijfsgebied betekent nog niet dat je kwetsbare verkeersdeelnemers niet hoeft te beschermen en zelfs moet inzetten als levende snelheidsremmers. Ik vind dat zó'n walgelijke gedachte...

Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
- Moderator
Bij de garage lag een boek over de historie van de IJsselzone in Zwolle.
Waaronder ook een stuk over de Katerveerbrug. Wel grappig dat de baileybrug van 741 meter blijkbaar de langste tijdelijke brug van Europa was.
De tekst daaronder is volgens mij indertijd bijna 1:1 van de Wegenwiki overgenomen. Het boekje was van 2010 dus dat is de tekst van de beginjaren van de Wegenwiki.

IJsselbrug by European Roads, on Flickr
Waaronder ook een stuk over de Katerveerbrug. Wel grappig dat de baileybrug van 741 meter blijkbaar de langste tijdelijke brug van Europa was.
De tekst daaronder is volgens mij indertijd bijna 1:1 van de Wegenwiki overgenomen. Het boekje was van 2010 dus dat is de tekst van de beginjaren van de Wegenwiki.

IJsselbrug by European Roads, on Flickr
-
- stadsweg
Gemeente Zwolle gaat volgende week werkzaamheden uitvoeren aan de verkeerslichten op de kruisingen van de IJsselallee met de Spoolderbergweg en de Nieuwe Veerallee:

Zo enorm oud zijn die VRI's toch nog niet?Gemeente Zwolle - https://www.zwolle.nl/organisatie/nieuws/twee-kruisingen-ijsselallee-deels-afgesloten-van-17-tot-en-met-22-oktober schreef:Twee kruisingen IJsselallee deels afgesloten van 17 tot en met 22 oktober
10 oktober 2022
In de periode van 17 tot en met 22 oktober worden de verkeerslichten vervangen op de kruisingen van de IJsselallee met de Spoolderbergweg en de Nieuwe Veerallee. Tijdens de werkzaamheden is het niet mogelijk om vanaf de IJsselallee af te slaan naar de Spoolderbergweg en Nieuwe Veerallee, en om via deze wegen de IJsselallee op te rijden.
Er worden omleidingen ingesteld. Nood- en hulpdiensten kunnen met hulp van verkeersregelaars door het werkgebied rijden.
Het is lastig te voorspellen precies hoe lang de werkzaamheden gaan duren en dus ook hoe lang de afsluitingen nodig zijn. Delen van de kruisingen gaan dan ook mogelijk eerder dan gepland weer open. Daarom wordt aangeraden de omleidingsborden goed in de gaten te houden.
Ga voor een actueel overzicht van alle wegafsluitingen in Zwolle naar www.zwolle.nl/bereikbaarheid. Aanmelden voor informatie per e-mail kan via bereikbaarheid@zwolle.nl (link stuurt een e-mail).

-
- Moderator
Volgens mij zijn ze in 2010 vervangen toen de IJsselallee naar 2x3 rijstroken werd verbreed. Ik heb er toen nog deze wazige foto van gemaakt:

N337 IJsselallee-6 by European Roads, on Flickr
De levensduur van VRI installaties is overigens niet enorm, kan best zijn dat het nog geen iVRI is. Dat is de nieuwe standaard voor verkeersregelinstallaties.
Ik kan er zo niet wat van vinden op Tenderned.

N337 IJsselallee-6 by European Roads, on Flickr
De levensduur van VRI installaties is overigens niet enorm, kan best zijn dat het nog geen iVRI is. Dat is de nieuwe standaard voor verkeersregelinstallaties.
Ik kan er zo niet wat van vinden op Tenderned.
-
- expressweg
Waarom lukte het in het verleden altijd om een VRI installatie om te bouwen / te vervangen zonder het verkeer voor dagen plat te leggen. Destijds werden de nieuwe kabels naast de oude gelegd en tijdens de verkeersluwe uren werden elke keer delen van de installatie vervangen. Alleen als de hoofdcomputer vervangen moest worden, duurde het werk 1 dag.
Op deze wijze de VRI bij de Elburgerbrug ook 5 jaar geleden vervangen.
Op deze wijze de VRI bij de Elburgerbrug ook 5 jaar geleden vervangen.
-
- Wegnummerfotograaf
Ik kan 2 redenen bedenken:Rogier schreef: ↑wo 12 okt 2022, 3:21 Waarom lukte het in het verleden altijd om een VRI installatie om te bouwen / te vervangen zonder het verkeer voor dagen plat te leggen. Destijds werden de nieuwe kabels naast de oude gelegd en tijdens de verkeersluwe uren werden elke keer delen van de installatie vervangen.
- de VRI's zijn ingewikkelder geworden (detectielussen e.d.)
- de "verkeersluwe uren" bestaan niet meer.

wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- expressweg

Bij mij medeweten worden detectielussen al tientallen jaren toegepast en waarom zou een VRI ingewikkelder moeten zijn. Misschien iets meer software, maar VRI's uit de jaren negentig werden volgens ook al door software aangestuurd. Ik ben persoonlijk niet zo'n voorstander van een elektronische kerstboom, een VRI met teveel elektronische toeters en bellen.
-
- 4x5 autosnelweg
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x3 autosnelweg

-
- 2x5 autosnelweg
En de veiligheidseisen voor werken langs de weg zijn ook aangescherpt waardoor sneller wegen volledig worden afgesloten. Terecht wat mij betreft, want er zitten genoeg suffende appers achter het stuur...harry schreef: ↑wo 12 okt 2022, 12:52Ik kan 2 redenen bedenken:Rogier schreef: ↑wo 12 okt 2022, 3:21 Waarom lukte het in het verleden altijd om een VRI installatie om te bouwen / te vervangen zonder het verkeer voor dagen plat te leggen. Destijds werden de nieuwe kabels naast de oude gelegd en tijdens de verkeersluwe uren werden elke keer delen van de installatie vervangen.
- de VRI's zijn ingewikkelder geworden (detectielussen e.d.)
- de "verkeersluwe uren" bestaan niet meer.![]()
-
- Moderator
De Wipstrikkerallee wordt momenteel gereconstrueerd. Ik weet niet wat ze precies allemaal gaan doen, maar het was wel allemaal oud daar, ik denk dat het asfalt wel 30 jaar of ouder was.

Wipstrikkerallee 01 by European Roads, on Flickr
Kruising met de Brederostraat.

Wipstrikkerallee 02 by European Roads, on Flickr

Wipstrikkerallee 05 by European Roads, on Flickr
Kruising met de Cornelis Houtmanstraat.

Wipstrikkerallee 06 by European Roads, on Flickr
Onder de deklaag liggen nog de oorspronkelijke kasseien.

Wipstrikkerallee 07 by European Roads, on Flickr

Wipstrikkerallee 01 by European Roads, on Flickr
Kruising met de Brederostraat.

Wipstrikkerallee 02 by European Roads, on Flickr

Wipstrikkerallee 05 by European Roads, on Flickr
Kruising met de Cornelis Houtmanstraat.

Wipstrikkerallee 06 by European Roads, on Flickr
Onder de deklaag liggen nog de oorspronkelijke kasseien.

Wipstrikkerallee 07 by European Roads, on Flickr
-
- Secretaris
De zoveelste majestueuze brede bomenlaan die met betonbanden versmald en vernaggeld wordt?
-
- autoweg
Met ideale, dus not, weersomstandigheden de komende weken om een mooie nieuwe laag asfalt te draaien. Lekker veel blad, en eikels, op de kleeflaag en dan maar gaan met de nieuwe laag asfalt.
Met vriendelijke groet,
Peter Schoeber uit Remmerden
Peter Schoeber uit Remmerden
-
- Moderator
Zwolle heeft ook een innovatiepad. Het fietspad langs de Wethouder Alferinkweg (langs park Wezenlanden) is met een jaar vertraging dan toch vernieuwd. Met een boel PR bordjes, die overigens praktisch onleesbaar zijn, zo klein is de tekst.

Innovatiepad Wethouder Alferinkweg Zwolle 01 by European Roads, on Flickr

Innovatiepad Wethouder Alferinkweg Zwolle 02 by European Roads, on Flickr

Innovatiepad Wethouder Alferinkweg Zwolle 04 by European Roads, on Flickr

Innovatiepad Wethouder Alferinkweg Zwolle 07 by European Roads, on Flickr

Innovatiepad Wethouder Alferinkweg Zwolle 08 by European Roads, on Flickr

Innovatiepad Wethouder Alferinkweg Zwolle 09 by European Roads, on Flickr

Innovatiepad Wethouder Alferinkweg Zwolle 10 by European Roads, on Flickr

Innovatiepad Wethouder Alferinkweg Zwolle 01 by European Roads, on Flickr

Innovatiepad Wethouder Alferinkweg Zwolle 02 by European Roads, on Flickr

Innovatiepad Wethouder Alferinkweg Zwolle 04 by European Roads, on Flickr

Innovatiepad Wethouder Alferinkweg Zwolle 07 by European Roads, on Flickr

Innovatiepad Wethouder Alferinkweg Zwolle 08 by European Roads, on Flickr

Innovatiepad Wethouder Alferinkweg Zwolle 09 by European Roads, on Flickr

Innovatiepad Wethouder Alferinkweg Zwolle 10 by European Roads, on Flickr
-
- 4x5 autosnelweg
Ritspad? Staan daar de potloodventers?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x3 autosnelweg
Je rijdt nu op het Ritspad.
Dicht als het kan, open als het moet.
What's next?
Je rijdt nu op het Bikinipad.
Wij zorgen voor een goede deklaag.
Dicht als het kan, open als het moet.
What's next?
Je rijdt nu op het Bikinipad.
Wij zorgen voor een goede deklaag.
-
- verkeersader
Zou het wel tof vinden wanneer fietsers niet worden gebruikt als beta-testers van proefballonnetjes.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.
-
- Moderator
Aantal flitsboetes van 1 mei t/m 31 augustus 2022. Op de N337 / IJsselallee rijdt iedereen braaf langs die flitspalen, waarna het gas er altijd direct weer op gaat.
Op de IJsselallee rijden rond 30.000 - 50.000 voertuigen per dag. En maar een paar honderd boetes per paal over een periode van 4 maanden... Overtredingspercentage is dan super laag.

Op de IJsselallee rijden rond 30.000 - 50.000 voertuigen per dag. En maar een paar honderd boetes per paal over een periode van 4 maanden... Overtredingspercentage is dan super laag.

-
- Secretaris
Er staat dan ook geregeld file, zeker op het stukje tussen het Spoolderplein en Windesheim/Hanzeland.
Je moet haast Attietattie heten om dan nog met 78 km/h geflitst te kunnen worden.
Je moet haast Attietattie heten om dan nog met 78 km/h geflitst te kunnen worden.

-
- Moderator
Ik sta daar eigenlijk nooit meer in de file sinds het 2x3 is en ik passeer er regelmatig in de spits.
-
- Secretaris
Nou ja file... langzaamrijdend verkeer dan. Geen 70 km/h in ieder geval, in de spits.
-
- Moderator
Bij het verkeersplein van de aansluiting Zwolle-Zuid komen bordjes 50 km/h.
De huidige maximumsnelheid van 50 km/h zou onduidelijk zijn omdat de aansluitende delen 70 zijn maar je vanaf de autosnelweg wel de bebouwde kom in rijdt en het verkeersplein dus 50 is.

De huidige maximumsnelheid van 50 km/h zou onduidelijk zijn omdat de aansluitende delen 70 zijn maar je vanaf de autosnelweg wel de bebouwde kom in rijdt en het verkeersplein dus 50 is.

-
- Voorzitter
Ik zie niet vaak gebeuren dat er auto's met meer dan 50 km/u over de rotonde gaan. Ik vraag me af welk probleem hiermee wordt opgelost.
-
- verkeersader
-
- Moderator
Het is opvallend hoeveel ze nu aan het werk zijn in Zwolle-Zuid. Overal wegwerkzaamheden, terwijl ze in het zomerseizoen bijna nergens wat uitgevoerd hebben. Net alsof alles in het najaar gepland is, of dat er nog een som geld op moet.
-
- Wegnummerfotograaf
Dat lijkt me waarschijnlijk. Er wordt in december ook ieder jaar opvallend veel nieuwe bewegwijzering geplaatst, bijvoorbeeld.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- 2x4 autosnelweg
Het is waarschijnlijk vooral de oplossing voor allerlei ambtelijke of juridische haarkloverij.Coen Tunnel schreef: ↑wo 16 nov 2022, 10:01 Ik zie niet vaak gebeuren dat er auto's met meer dan 50 km/u over de rotonde gaan. Ik vraag me af welk probleem hiermee wordt opgelost.
-
- stadsweg
Uh, als je vanaf de IJsselallee komt en je hebt de groene golf te pakken, dan kun je over het algemeen juist prima met 70km/h over de rotonde. In de spits wordt dat lastig, maar buiten de spits is deze rotonde ook prima met 70km/h te doen. Knooppunt Velperbroek is redelijk vergelijkbaar, daar is het ook 70km/h. Wellicht dat het wel iets ruimer is daar?Coen Tunnel schreef: ↑wo 16 nov 2022, 10:01Ik zie niet vaak gebeuren dat er auto's met meer dan 50 km/u over de rotonde gaan. Ik vraag me af welk probleem hiermee wordt opgelost.