Chris schreef: za 03 mei 2025, 16:54De herinrichting van een deel van de centrumring is maar beperkt een succes. Er is wat minder verkeer (-10% op de Assendorperstraat, -20% op de Emmawijk),
Ik heb sterk de indruk dat een deel van dat verkeer simpelweg weer terug is op de Westerlaan en Oosterlaan. Die zijn enkele jaren geleden op een soortgelijke manier heringericht, waardoor er meer verkeer naar de Emmawijk, Burgemeester van Roijensingel en Groot Wezenland ging. De Westerlaan en Oosterlaan zijn gevoelsmatig een tikje drukker geworden dan een jaar geleden.
Het zou goed kunnen dat nu beide routes even onaantrekkelijk zijn gemaakt, een deel weer gewoon terug is waar het een paar jaar geleden ook al reed, en dat de oude verdeling simpelweg hersteld is. Met een slechtere weginrichting, dat wel.
maar de intensiteiten zijn eigenlijk nog steeds veel te hoog voor het soort weginrichting, waardoor er een chaotische free-for-all is ontstaan.
De kruising Burgemeester van Roijensingel/Sassenpoortenbrug is mijns inziens ook een probleemgeval. Dat was een VRI-geregelde kruising. Nu is het een gelijkwaardige kruising en schieten fietsers inderdaad overal tussendoor, maar auto's vanaf de Burgemeester van Roijensingel komende vanuit het oosten geven ook lang niet altijd voorrang aan verkeer vanaf de Sassenpoortenbrug. Ik kwam gisteren vanaf de Sassenpoortenbrug, had voorrang, maar moest toch hard in de ankers omdat een andere automobilist er maling aan had. En ik heb dit wel vaker zien gebeuren.
Voor met name buschauffeurs is het een crime in de spits te rijden op deze plek. Uit de analyse blijkt dat ze het flink zat zijn dat fietsers kriskras voor hun bus rijden. Fietsers schieten bij opstoppingen tussen weggebruikers door, halen rijdende bussen in
Op zich niet eens per definitie ontoelaatbaar weggedrag. De wegen zijn dusdanig versmald en fietsstroken zijn opgeheven, de gemeente geeft ook aan dat het de bedoeling was de snelheid omlaag te brengen. Dus, de fietsers zijn hier de levende snelheidsremmers.
Of je dat op een busroute moet hebben is een andere vraag, maar dit was allemaal te verwachten, en dus kun je eigenlijk niet anders concluderen dan dat het een bewuste keuze van de gemeente geweest is om het zo te doen.