Deelmobiliteit is geflopt in Zwolle. Alle aanbieders zijn er mee gestopt:
Go Sharing scooters: weg
Go Sharing fietsen: weg
Check scooters: weg
Bird fietsen: weg
Felyx scooters: weg
Ondertussen heeft de gemeente hoge verwachtingen van hubs voor deelmobiliteit.
Infrastructuur in Zwolle
Moderator: Moderatoren
-
Chris
- Moderator
-
Kaaiman
- Secretaris
Re: Infrastructuur in Zwolle
Het schijnt dus dat Air Bike (onderdeel van Air Castle, van eigenaar Larry Cook) nog wel in Zwolle actief is? 
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
Chris
- Moderator
-
Durashift
- expressweg
Er is in ieder geval één bewoonster, die op de passerelle uitkijkt, blij mee. Ik kwam nog een krantenknipsel tegen van de Volkskrant waarin deze houten brug opgenomen is in een groter artikel over de vraag wat er nodig is om de houtbouwrevolutie voort te zetten.Harald80 schreef: za 06 sep 2025, 13:40Het ding schijnt ook maar liefst 32 miljoen gekost te hebben.....de meeste inwoners van Zwolle vinden het weggegooid geld.PeterSchoeber schreef: vr 05 sep 2025, 20:08 ProRail meldt vol trots, https://www.prorail.nl/nieuws/400-zwoll ... passerelle, dat de nieuwe passerelle vandaag de 5e september 2025 feestelijk is geopend. Veel humbug in het verhaal IMHO en ik ben heel erg benieuwd hoe deze houten brug zich gaat houden. Denkend aan de houten bruggen in Sneek over de N7 en de problemen die er zijn met de houten, verlijmde, wieken roedes van de oer oude Nederlandse windmolens ben ik er bang voor dat wij over een jaar of 15 ook met deze brug problemen gaan krijgen.
(..)Bewoner Joke Drost, die vanuit haar woning op de Passerelle uitkijkt, is enthousiast over het eindresultaat. ‘Het hout, de bomen, het ziet er mooi uit. Al ben ik vooral blij met de brug als verbinding.’ (..)
Over de passerelle..
(..)Om te bepalen of strenge duurzaamheidseisen zouden leiden tot een houten brug, deed de gemeente een marktverkenning. Maar de aannemers kwamen allemaal met plannen voor een stalen brug; ze hadden onvoldoende kennis van houtbouw. Munnik: ‘Toen hebben we gezegd: we gaan het ontwerp zelf realiseren. Want we wisten dat er in Duitsland wel houten bruggen worden gebouwd.’
Samen met Karres en Brands, ingenieursbureau IPV Delft, een Duits ingenieursbureau en spoorbeheerder Prorail vormde de gemeente een consortium, onder leiding van architect Jasper Nijveldt. Ze bezochten houtbouwprojecten en -fabrieken in Duitsland, waarbij ook de gemeentelijke onderhoudsafdeling meekeek. Die was huiverig over het gebruik van hout in het vochtige Nederlandse klimaat. ‘Om regen weg te houden bij het hout hebben we de constructie onder het brugdek geplaatst, en lopen de liggers naar binnen af’, wijst Nijveldt op de getande randen.(..)
https://archive.ph/1VHIP#selection-1607.0-1611.549
-
Chris
- Moderator
Mmm, ik ben benieuwd wat dit over 20 of 30 jaar betekent. De ervaring met hout in de bruggenbouw is niet heel goed, in Nederland lopen gemeenten er nu ook tegenaan dat al die houten fietsbruggen uit de jaren '80 einde levensduur zijn, waarvan sommigen ook niet meer veilig zijn. En dan heb je het nog niet over grote bruggen zoals over de N7 in Sneek of die ingestorte bruggen in Noorwegen. De passerelle is best een massieve constructie.
Ik vraag mij af waar die dame woont, volgens mij zijn er geen woningen rond de Passerelle. Aan het Stationsplein zijn het allemaal kantoren dacht ik.
Ik vraag mij af waar die dame woont, volgens mij zijn er geen woningen rond de Passerelle. Aan het Stationsplein zijn het allemaal kantoren dacht ik.
-
Harald80
- dorpsstraat
Het valt mij de laatste weken op, dat het wegdek op bepaalde plekken in de stad steeds slechter wordt.
Zo zitten er forse gaten in het wegdek van de Ceintuurbaan, kort voor de VRI waar je af kunt slaan naar de hoofdingang van Isala. Verkeer dat ter plekke bekend is zie je gewoon tussen de gaten door slalommen. Trailers van vrachtwagens slaan met een enorme dreun door de grote kraters. De gemeente is ervan op de hoogte, want ze hebben er gele borden neergezet met de waarschuwing "pas op, slecht wegdek".
Ook op de Ittersumallee, net voor de VRI met de IJsselallee komende vanuit de richting Karwei/Praxis, zitten er voel- en hoorbaar grote gaten in het asfalt. Gaat de gemeente hier nog wat aan doen? Lijkt me niet wenselijk om dit zo te laten liggen met de winter voor de deur.....
Zo zitten er forse gaten in het wegdek van de Ceintuurbaan, kort voor de VRI waar je af kunt slaan naar de hoofdingang van Isala. Verkeer dat ter plekke bekend is zie je gewoon tussen de gaten door slalommen. Trailers van vrachtwagens slaan met een enorme dreun door de grote kraters. De gemeente is ervan op de hoogte, want ze hebben er gele borden neergezet met de waarschuwing "pas op, slecht wegdek".
Ook op de Ittersumallee, net voor de VRI met de IJsselallee komende vanuit de richting Karwei/Praxis, zitten er voel- en hoorbaar grote gaten in het asfalt. Gaat de gemeente hier nog wat aan doen? Lijkt me niet wenselijk om dit zo te laten liggen met de winter voor de deur.....