Schelpenpaadje schreef: za 17 jan 2026, 13:23
Wat mij opvalt is dat het ontwerp flink afwijkt van een eerdere impressie:
Dit sluit kwa ontwerp wel naadloos aan bij de fietsbrug (Westenholterbrug) dichterbij het centrum, op de kruising Hasselterweg/Frankhuizerallee/N331. https://maps.app.goo.gl/JpENED6ZXmTtLwJJ7
Alfa schreef: za 17 jan 2026, 22:51
Een brug mag wel als icoon ontworpen worden. Niet alles moet zo goedkoop mogelijk zijn.
In een tijd dat de (rijks)overheid miljarden tekort komt om de bestaande infrastructuur te onderhouden mag je van diezelfde overheid verwachten dat men vooral functioneel ontwerpt en bouwt. Ik schat zo in dat een tuibrug, zoals op de illustraties te zien is, 1,5 tot 2 maal zo duur wordt als een gewone vakwerkbrug.
Aan de noordkant is er met wat omrijden nog wel een redelijke route beschikbaar. Aan de zuidkant is het helemaal niets sinds het voorplein van het station ook autoluw is gemaakt.
Stefanuzz schreef: di 20 jan 2026, 11:07
Gemeente Zwolle heeft verdere plannen om de singel autoluw te maken. Dat levert hier en daar toch op wat vraagtekens op.
Gemeente Zwolle is knettergek. Hoe kun je een belangrijke verkeersader als de Burg. Drijbersingel nu willen afsluiten voor verkeer..... Gemeente is het zicht op de realiteit echt kwijt.
Ik heb het idee dat ze vlak voor de gemeenteraadsverkiezingen dit soort beleid willen doorvoeren. Net als dat betaald parkeren in woonwijken ineens uit de lucht kwam vallen en daarvoor zijn de besluiten ook al met nauwelijks debat vastgesteld. Dit wordt er allemaal doorheen gejast.
Stefanuzz schreef: di 20 jan 2026, 11:07
Gemeente Zwolle heeft verdere plannen om de singel autoluw te maken. Dat levert hier en daar toch op wat vraagtekens op.
Gemeente Zwolle is knettergek. Hoe kun je een belangrijke verkeersader als de Burg. Drijbersingel nu willen afsluiten voor verkeer..... Gemeente is het zicht op de realiteit echt kwijt.
Het is ook niet te rijmen met het feit dat de gemeente het jarenlang heeft gepromoot om te parkeren in de parkeergarage Diezerpoort, buiten de gracht, op loopafstand van de Diezerstraat. En hoe kom je vanaf de A28 bij die parkeergarage? Juist... over de Burg. Drijbersingel.
Je kunt dat verkeer op zich over de Zwartewaterallee en Middelweg geleiden. Maar dan heb je veel meer verkeer voor huizen langs - de flats die aan de Middelweg staan, met nota bene langsparkeren. En de huizen die tegen de Van Wevelinkhovenstraat aan staan. Op de huidige route heb je alleen langs de Schuttevaerkade een paar huizen direct aan de weg staan, en geen langsparkeren.
De singels autoluw maken zal de bereikbaarheid van het oostelijke deel van het centrum niet ten goede komen, en zeker niet de parkeergarages Diezerpoort, Q-Park Centrum en aan de zuidoostkant van de stad het parkeerterrein Burg. van Roijensingel, op een plek waar sowieso al weinig goede alternatieven in de buurt zijn.
Zwolle is met zijn 130.000 inwoners niet alleen een stad van formaat, maar ook de provinciehoofdstad van Overijssel en een regionaal knooppunt.
Het volledig degraderen van vrijwel de hele ring en het behandelen van de stad als een klein dorp zoals Groenlo of Ruurlo komt dan ook wereldvreemd over.
In Spanje hebben zelfs steden met slechts 20.000 inwoners een betere ontsluiting rondom het centrum.
Het leven met autisme is niet altijd even makkelijk. Maar je moet er het beste van maken.
Mensen klagen over het lawaai van de IJsselallee (N337, ring zuid).
Op zich is de situatie hier al wel 30 jaar hetzelfde, de weg is de laatste jaren ook niet dermate drukker geworden dat je dit echt kan waarnemen. De huizen zijn in 1991 gebouwd.
Wat wel speelt is dat nu in de winter het groen minder het lawaai tegenhoudt dan de rest van het jaar. Overigens mag je in de geluidsmodellen groen niet als geluidwerende maatregel meerekenen, dus de rekenregels zijn alsof er helemaal geen begroeiing is.
Wat wel zou kunnen is dat de geluidswal in de loop der jaren wat is ingezakt. Op delen van de geluidswallen in Zwolle-Zuid zijn de laatste 5 - 10 jaar lage geluidschermen geplaatst die je bijna niet kan zien omdat ze in het groen staan. Misschien is dat hier ook een oplossing.
Ik woon zelf ook langs de IJsselallee maar ik heb er niet echt last van, ik slaap 's nachts vaak met het raam open en de slaapkamer zit aan de kant van de IJsselallee.
Overigens is dit dus maar 2 maanden oud en heeft nu al spoorvorming en verzakkingen.
Je ziet dit op meer plekken in Zwolle waar bestrating is toegepast. Kunnen aannemers dit niet meer, of schrijft de gemeente verkeerde materialen of vormgeving voor? Of is directievoering te vergevingsgezind? Bij de Westerlaan en Oosterlaan was het binnen een jaar ook al kapot gereden, terwijl in tal van wijken nog bestrating uit de jaren '80 ligt die niet zo verzakt is. Je ziet ook dat nieuwe drempels geen goede sinusvorm hebben, te steil, abrupt en geen goede aansluiting op de rest. Vroeger was dit duidelijk beter.
Hier rijden sinds de nieuwe dienstregeling wel weer (elektrische) bussen overheen.
Ik ben bang dat dit een combinatie van factoren is die elkaar in de negatieve zin versterken. De Herenstraat in Rhenen is een 10-tal jaren ook grondig opgeknapt waarbij er veel drempels zijn bijgekomen die in klinkers zijn uitgevoerd en combinatie met blokken die een wigvorm hebben. Vanaf het begin is er malheur met die drempels. Een van de oorzaken was het puin dat voor het ophogen werd veel sneller verpulverde dan gedacht.
De beste drempel is geen drempel maar de een na beste drempel is gewoon een drempel in asfalt die niet zo snel zal vervormen.Tussen de komgrens van Rhenen en de Stokweg heeft ruim 15 jaar een 60 kilometer drempel in asfalt gelegen in de N 225 die zijn tijd eigenlijk probleemloos is doorgekomen.
De voorbeelden van de Oosterlaan en Westerlaan zijn misschien ook wel typerend voor een ontwerp/vormgevingsproces van tegenwoordig. Die straten zijn qua klimaatbestendigheid waarschijnlijk perfect ontworpen voor die 1-per-100 jaar stortbui, met wadi's, afvoeren en waterdoorlatende bestrating. Maar de weg zelf is binnen een jaar al kapot gereden: drempels vervormd, spoorvorming, grote ruimte tussen klinkers, kapotte klinkers. De engineering en stedebouwkundige vormgeving is misschien te ver verschoven van traditioneel civiel werk naar klimaat.
Ik fiets er bijna dagelijks overheen en je ziet die weg steeds slechter worden. Dat begon al na enkele maanden. Op de Westerlaan moesten ze zelfs al na een paar maand hele stukken herstraten omdat de klinkers kapot waren gegaan.
Ik ken straten die 20/25 jaar geleden opnieuw gestraat zijn (met klinkers) en waar de boel na een paar jaar ook al verzakte, scheef lag, etc. (vergelijkbare problemen dus). Lijkt me geen nieuw probleem maar slechte uitvoering of controle.
Ik snap overigens sowieso niet dat drempels nog in klinkers uitgevoerd worden. Het verzakt vaak al vrij snel en de sinusvorm klopt bijna nooit.
Als ik het zo lees dan vraag ik mij af wat de kwaliteit was van de ingekochte klinkers e.d. Koopt de gemeente Zwolle, net zoals de gemeente Rhenen, de benodigde materialen zelf in of wordt dat aan de aannemer over gelaten. Bij zelf inkopen "verdien" je de opslag die een aannemer op zijn materialen berekent maar je neemt dan als gemeente wel zelf het risico als er toevallig een slechte partij klinkers wordt geleverd. Goedkoop is duurkoop is een veel gehoord gezegde en dat kan bij eigen inkoop ook wel eens het geval zijn.
Gebakken klinkers, met name waaltjes, zijn ook ideaal als glijbaan bij neerslag en/of vorst.
In Assen hebben ze bij het beruchte kruispunt bij de Jozefkerk de gebakken klinkers extra opgeruwd vorig jaar, waarschijnlijk om valpartijen te voorkomen. Overigens liggen de klinkers in Assen er nog prima in. Men heeft voor de straten een normaal betonklinkerformaat gebruikt (10x10x20 ofzo?), maar dan van klei en met afgeschuinde randen voor een betere water- en vuilafvoer.
🇳🇱🇪🇺 Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet @DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
De gemeente is bezig om in stukjes bijna alle publieke parkeerplaatsen in en rond het centrum weg te halen. En zelfs daarbuiten.
Het probleem waar Voorhorst over spreekt, gaat volgens hem om meer dan alleen het verdwijnen van de parkeergarage op het Noordereiland. ”We hebben parkeergarage Katwolderplein; die is nu geschikt voor binnenstadbezoekers, maar daar komen zo meteen ook vergunninghouders te staan. Dus daar heb je dan minder parkeerplekken. Dan is er Q-park Centrum. Daar worden abonnementhouders geplaatst, dus daar komen minder plekken voor bezoekers. Het parkeren op straat gaat binnen de singel helemaal weg. Parkeergarage Diezepoort blijft, maar daar worden parkeerplekken gereserveerd voor vergunninghouders, dus daar kunnen bezoekers ook niet meer staan. Bij de Emmawijk zijn nog maar 20 publieke parkeerplekken; de rest zijn allemaal abonnementen. De Albert Cuypstraat, de Burgemeester van Roijensingel, de parkeerplekken bij de Belastingdienst, het UWV en Hedon: ze gaan allemaal verdwijnen. De Meeuwenlaan en Schuttevaerkade gaan ook verdwijnen. De Van der Laenstraat en de Van Karnebeekstraat bouwen we af”, somt Voorhorst op.
waar is de gemeente Zwolle in hemelsnaam mee bezig? Zo jaag je het winkelend publiek én de ondernemers toch de binnenstad uit? Verandert de Diezerstraat straks in net zo'n spookstraat als het gedeelte achter de oude V&D.....
Het zal geen spookstraat worden, maar het maakt winkelen een minder dominante sector in het centrum van Zwolle als het zo slecht bereikbaar is als je niet per fiets komt (en je mag ook niet overal fietsen). Misschien nog meer koffiebarretjes en minder reguliere winkels.
Dit is bewust beleid. Net zoals de 'chaos' bij het station. Dat is gewoon by design, ze wisten heus wel dat het resultaat zou zijn dat fietsers in de verdringing zouden komen.