Infrastructuur in Zwolle

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Chris »

De kapotte bestrating op de heringerichte Oosterlaan. Dit is nu 3 jaar oud, je zag het na een paar maanden al verzakken. De verzakkingen zijn op de foto's niet zo goed zichtbaar omdat je diepte niet zo goed ziet.

Maar er is;
* spoorvorming
* verzakte drempels
* losliggende bestrating met ruimte ertussen
* omhoog komende bestrating
* rammelt hard als je er overheen fietst. Maar dat schijnt te horen bij waterdoorlatende bestrating.

Waarschijnlijk perfect klimaat-adaptief ontworpen voor de 1-per-100-jaar bui. Maar civieltechnisch binnen no-time versleten. Het ligt er veel slechter bij dan straten die in de jaren '70 en '80 zijn aangelegd.

Afbeelding
Oosterlaan Zwolle 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Oosterlaan Zwolle 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Oosterlaan Zwolle 03 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Oosterlaan Zwolle 04 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Oosterlaan Zwolle 05 by European Roads, on Flickr
Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15699
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Via »

^^
Ligt hier waterberging onder en wordt de weg zwaar gebruikt? Want dan ga ik wel mee in je verhaal. Verder zie ik dat er dikformaat klinkers zijn gebruikt, die gaan met name bij wringen ook sneller los liggen.
ThatPCDude
woonerf
Berichten: 75
Lid geworden op: do 04 jul 2019, 17:58
Locatie: Beverwijk/Leiden/Delft

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door ThatPCDude »

^^
Dit ziet er gewoon uit als de gemiddelde elementverharde weg tegenwoordig...
Bordjes, bordjes en nog eens bordjes. Beter kan het niet!
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Chris »

Er ligt een wadi naast, dus ik vermoed dat er behalve conventioneel riool, geen waterberging onder ligt.

Maar deze weg wordt intensief bereden door zowel fietsers als autoverkeer en ook best nog wel wat vrachtverkeer. Ik had de foto's bewust gisteravond (feestdag) genomen omdat je dan midden op de weg foto's kan maken en niet omver gereden wordt. In de spits is het vaak een langzaam rijdende file.

Vroeger was dit een GOW-50 met fietsstroken van asfalt. Dat wegdek was na 40 jaar beter dan de bestrating nu.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Chris »

Het bekende restaurant Het Engelse Werk heeft geen klanten meer vanwege de afsluiting van de Spoolderbergweg.

De enige manier om er te komen vanuit Zwolle is om via Wezep te rijden. Normaal is het amper 1 of 2 minuten rijden vanaf de ringweg, nu een kwartier. Fietsers kunnen er nog wel komen, maar dat is wel erg afhankelijk van het weer.

Er is ook niet echt een briljante oplossing om dit te veranderen. Verkeersregelaars als filter inzetten op die fietsbrug zou kunnen, maar dan krijg je het probleem dat ze bijna iedereen moeten wegsturen waardoor je daar weer ruzies krijgt.
Er is wel verbazing over dat deze afsluiting zo lang moet duren, tot 24 juli.

Link
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Chris »

De Spoolderbergbrug staat nog omhoog. Ze zijn aan de onderkant bezig.

Afbeelding
Spoolderbergbrug 22-05-2026 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Spoolderbergbrug 22-05-2026 03 by European Roads, on Flickr

Alle sluiproutes zijn dichtgezet. Ook fietspaden zoals deze, waar kennelijk verkeer overheen ging.
Afbeelding
Spoolderbergbrug 22-05-2026 06 by European Roads, on Flickr

De historische ophaalbruggen bij de Katerveersluizen waren omhoog gedraaid, maar dat is nu vervangen door bigbags met zand.
Afbeelding
Katerveersluizen 22-05-2026 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Katerveersluizen 22-05-2026 02 by European Roads, on Flickr
Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 23013
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Wouter N14 »

Het welzijn van fietsers telt kennelijk niet. Jezus wat slecht en onveilig uitgevoerd :nothanks:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
ThatPCDude
woonerf
Berichten: 75
Lid geworden op: do 04 jul 2019, 17:58
Locatie: Beverwijk/Leiden/Delft

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door ThatPCDude »

^^ Er hadden ook betonblokken haaks op de weg kunnen staan. Big bags hebben in ieder geval nog iets van meegaandheid. Alleen die versmalling op het fietspad is misschien wat aan de onveilige kant.
Bordjes, bordjes en nog eens bordjes. Beter kan het niet!
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Chris »

Die versmalling is inderdaad onveilig. Zeker in het donker en als je dan de bakens gebruikt ter geleiding kan je makkelijk tegen die lage betonnen barriers botsen omdat je die over het hoofd ziet.

Er staan twee van deze versmallingen op het fietspad (aan beide uiteinden).

Ik heb niet het beeld dat er briljant over nagedacht is allemaal. Sowieso is de afsluiting ook wel heel erg lang voor een dergelijk intensief bereden weg, dat wordt kennelijk geaccepteerd. Een groot deel van de tijd wordt er niet gewerkt of zijn er maar een paar man bezig.
Durashift
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Durashift »

^^ dat laatste lijkt mij een algemeen probleem binnen (o.a.) de GWW sector. Ik verbaas mij er ook over hoeveel tijd men nodig heeft om straten na opbrekingen (riool vervanging bijvoorbeeld) weer bestraat hebben, ondanks dat er soms machinaal bestraat wordt.

Het zijn kleine ploegen met werknemers en dan wordt er vaak nog extern ingehuurd voor bepaalde deelstukken (bijvoorbeeld dat bestraten),

Nu hoorde ik een tijdje terug dat er voor o.a. stratenmakers een norm is opgesteld, in het kader van duurzame(r) inzetbaarheid, dat voorschrijft dat een werknemer na x tijd zoveel Y tijd rust mag hebben. Het zijn dus extra pauzes voor herstel van het lichaam. Is in de CAO afgesproken.
Goede zaak natuurlijk voor die mensen zodat ze niet over de kop kunnen werken.. maar het doet de productiviteit geen goed, volgens mij.

~~~~

Als ik die foto van de bakens voor de barriers bekijk, dan zijn die door baldadigden verzet, denk ik, want je bakent af vanaf de barrier, lijkt mij.

Het is triest dat het nodig is.

De BigBags hadden een rood/wit lintje erom kunnen gebruiken.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Chris »

Op de afrit Zwolle-Zuid is de rechterrijstrook richting de N337 / IJsselallee afgesloten, vanwege asfaltwerk op de Spoolderbergweg. Van de 2 rechtsafstroken is er maar 1 beschikbaar.

Vanochtend zorgde dit voor heel lange files tot 10 kilometer van de afrit, met flinke terugslag tot een eind op de A28, A50 en N50, vanuit alle richtingen dus.

Geeft wel aan hoe kwetsbaar het netwerk is, als het afsluiten van 1 van 2 opstelstroken in één richting al voor zulke grote vertragingen zorgt.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Chris »

Ze hebben nu een slagboom geplaatst op de fietsbrug naast de Spoolderbergbrug. Hij werkt op een dieselaggregaat dat kennelijk 24 uur per dag staat te brommen.

Afbeelding
Spoolderbergbrug 27-05-2026 01 by European Roads, on Flickr

Tussen de brug en de IJsselallee is vandaag gefreesd. Kennelijk was het te veel moeite om deze tak dan ook uit de VRI cyclus te halen.
Afbeelding
Spoolderbergbrug 27-05-2026 02 by European Roads, on Flickr

Er is ook een nieuwe voeg aangelegd aan de westkant.
Afbeelding
Spoolderbergbrug 27-05-2026 03 by European Roads, on Flickr

Dit houten dek zal er straks wel vanaf gesloopt worden.
Afbeelding
Spoolderbergbrug 27-05-2026 04 by European Roads, on Flickr
Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 23013
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Wouter N14 »

Dus lichte vrachtwagens mogen gewoon door en zien zich dan geconfronteerd met een illegale slagboom. Goed bezig!
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
verfmeer95
expressweg
Berichten: 4384
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door verfmeer95 »

^^ Er staat toch een :C6: ? Daar moeten lichte vrachtwagens zich ook aan houden.
Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 23013
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Wouter N14 »

Uhm, ja je hebt denk ik gelijk :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Chris »

1 afgesloten opstelstrook op de afrit:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Chris »

De Stentor: Fiasco met klimaatklinkers bij station Zwolle: straatstenen moeten er na drie jaar alweer uit

De complete bestrating in het stationsgebied (Westerlaan en Oosterlaan) moet er weer uit. Het is helemaal aan gort gereden. Heel duurzaam.
Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 23013
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Wouter N14 »

„De ondergrond en opbouw van het wegdek maken deel uit van een relatief nieuwe methode, die op andere plekken in het land succesvol is toegepast.”
De klinkers liggen op een bedje van ‘een daarbij passende zandsoort’. Dat noemt Zwolle klimaatvriendelijk, onder meer omdat het regenwater snel afvoert.
„Tegelijkertijd blijkt dat intensief verkeer, mogelijk onvoldoende invegen van voegzand en nieuwe aanlegmethoden, waaronder machinaal bestraten, hebben bijgedragen aan de huidige situatie”, vertelt Padding.
Rekening aan de aannemer lijkt mij.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Hensepens
autoweg
Berichten: 1113
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Hensepens »

Chris schreef: za 23 mei 2026, 17:35 Die versmalling is inderdaad onveilig. Zeker in het donker en als je dan de bakens gebruikt ter geleiding kan je makkelijk tegen die lage betonnen barriers botsen omdat je die over het hoofd ziet.

Er staan twee van deze versmallingen op het fietspad (aan beide uiteinden).

Ik heb niet het beeld dat er briljant over nagedacht is allemaal. Sowieso is de afsluiting ook wel heel erg lang voor een dergelijk intensief bereden weg, dat wordt kennelijk geaccepteerd. Een groot deel van de tijd wordt er niet gewerkt of zijn er maar een paar man bezig.
De versmalling is net bij een lantaarnpaal. Dis ik vermoed dat het wel opvalt. Maar goed, treurig dat het überhaupt nodig is.
PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1890
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door PeterSchoeber »

Wouter N14 schreef: do 28 mei 2026, 9:31
„De ondergrond en opbouw van het wegdek maken deel uit van een relatief nieuwe methode, die op andere plekken in het land succesvol is toegepast.”
De klinkers liggen op een bedje van ‘een daarbij passende zandsoort’. Dat noemt Zwolle klimaatvriendelijk, onder meer omdat het regenwater snel afvoert.
„Tegelijkertijd blijkt dat intensief verkeer, mogelijk onvoldoende invegen van voegzand en nieuwe aanlegmethoden, waaronder machinaal bestraten, hebben bijgedragen aan de huidige situatie”, vertelt Padding.
Rekening aan de aannemer lijkt mij.
Zolang de aannemer alles volgens bestek heeft aangelegd kan hij daar nooit verantwoordelijk voor worden gehouden. Het onvoldoende invegen van voegzand kan er, mijns inziens, nooit toe leiden dat de boel al zo snel aan gort gereden is. Ik vraag mij af wat de kwaliteit van de klinkers is geweest.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Chris »

Het moest de uitstraling van een verblijfsgebied hebben, maar het heeft relatief hoge verkeersintensiteiten met ook nog best wel wat zwaar verkeer. De klinkers zijn ook niet hetzelfde als die je in oudere straten in Zwolle ziet.

Ik vraag mij af: als je dat vol voegzand stopt, werkt de waterdoorlatendheid of 'klimaatklinkers' dan nog wel? Er zitten schijnbaar dus wel infiltratiekratten onder, maar komen die dan niet vol zand te zitten?

Het is niet 'na 3 jaar kapot', het is nu al 3 jaar kapot en geleidelijk werd het steeds erger. De schades ontstonden al na een paar maanden. En het zijn niet enkel losliggende klinkers, maar ook spoorvorming en verzakking van de drempels. En klinkers zelf gaan ook kapot. Kort na oplevering is op de Westerlaan toen al een stuk herstraat omdat alle klinkers kapot gingen. Nu is dat opnieuw in slechte staat.

Gezien de hoeveelheid reacties bij De Stentor maakt het wel wat los.
PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1890
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door PeterSchoeber »

^^ Infiltratiekratten worden doorgaans afgedekt met een filterdoek dat wel water doorlaat maar geen zand. Zitten die infiltratiekratten ook onder de rijbaan die mogelijk, eigenlijk wel zeker, zwaarder worden belast als verwacht. Infiltratiekratten kun je wel onder parkeerplaatsen gebruiken maar ik waag te betwijfelen of ze alle dynamische krachten kunnen opvangen van passerend verkeer.

Vervelend voor de gemeente Zwolle maar als het na 3 maanden al kapot aan het gaan is dan schort er mogelijk toch wel iets aan het ontwerp.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5553
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Rogier »

Zeer waarschijnlijk te smalle en te dunne klinkers.
https://maps.app.goo.gl/BQxK9GTauDXPa51x7?g_st=ac

Hier heeft men extra dikke klinkers gebruikt, omdat anders de straat kapot gereden wordt. Verder moet men misschien dichte klinkers gebruiken.
Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 9856
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Hajo »

^^ Je kunt ook gewoon asfalt gebruiken. :yes:

En als het een specifieke uitstraling moet hebben: gekleurd asfalt met de vormen van klinkers erin. Zoals hier in Doorn:

https://maps.app.goo.gl/9RCyVwexVBiSHwHM6?g_st=ac

Dit is asfalt volgens mij. De voordelen zijn evident: het verzakt niet en is daarmee ook veel onderhoudsvriendelijker.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 4323
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door sven_engelen »

^^ Dat is geen asfalt maar printbeton. Streetprint ook wel genoemd.
TOEVOEGING
Excuus je hebt 2 vormen hiervan. Printbeton en een asfaltvariant. Die asfaltvariant is kennelijk streetprint.
Laatst gewijzigd door sven_engelen op vr 29 mei 2026, 8:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 9856
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Hajo »

^^ Aha. Maar m.i. een betere oplossing dan losse klinkers.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1890
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door PeterSchoeber »

Nog meer ontevreden ondernemers in Zwolle door een wegafsluiting die "niet helemaal goed" door de gemeente Zwolle is gecommuniceerd en waarbij de bereikbaarheid van sommige bedrijven niet werd vermeld in eerste instantie. https://www.gelderlander.nl/binnenland/ ... ~a14d2f29/ voor het verhaal in de DPG bladen.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 6736
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Schelpenpaadje »

Hajo schreef: vr 29 mei 2026, 8:42 ^^ Je kunt ook gewoon asfalt gebruiken. :yes:

En als het een specifieke uitstraling moet hebben: gekleurd asfalt met de vormen van klinkers erin. Zoals hier in Doorn:

https://maps.app.goo.gl/9RCyVwexVBiSHwHM6?g_st=ac

Dit is asfalt volgens mij. De voordelen zijn evident: het verzakt niet en is daarmee ook veel onderhoudsvriendelijker.
Dat geprinte asfalt en beton wordt zodra het slijt erg lelijk. Ook is het minder prettig om over te fietsen en maakt het meer lawaai dan strakke klinkers (mits ze er goed in liggen natuurlijk). Daarbij mis je het voordeel van waterdoorlatendheid. Ook heb ik het idee dat de hype van geprinte 'klinkers' wel weer wat over is. Je ziet de laatste tijd eerder smallere fietsstraten met glas asfalt dan dat brede straten zogenaamd veiliger worden gemaakt door een patroontje in het asfalt.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Chris »

De Westerveldsebrug in het buitengebied van Zwolle (bij de wijk Aa-landen). Gebouwd in 1935, gewichtsbeperking van 10 ton, maar ik waag te betwijfelen of boeren en bouwbedrijven dat opvolgen. Er is een groot dijkversterkingsproject gaande.

Afbeelding
Westerveldsebrug by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Westerveldsebrug by European Roads, on Flickr
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Chris »

PeterSchoeber schreef: za 30 mei 2026, 9:46 Nog meer ontevreden ondernemers in Zwolle door een wegafsluiting die "niet helemaal goed" door de gemeente Zwolle is gecommuniceerd en waarbij de bereikbaarheid van sommige bedrijven niet werd vermeld in eerste instantie. https://www.gelderlander.nl/binnenland/ ... ~a14d2f29/ voor het verhaal in de DPG bladen.
Ik krijg het idee dat bij Zwolle hetzelfde speelt als wat je vaak hoort: de ervaren collega's zijn weg / met pensioen. De tijd dat je decennia voor dezelfde werkgever werkte is voorbij, en de groep die dat wel deed is inmiddels bijna helemaal met pensioen. En dan kan je met minder dan 10 jaar dienstverband ineens de langst zittende in een team zijn. Het gevolg: ervaring is weg. Je ziet ook een trend dat mensen maar 2 of 3 jaar blijven: dus net als ze alles kennen zijn ze weer weg.

In Zwolle ging het voorheen allemaal vrij efficiënt, maar met name de laatste 5-7 jaar is dit achteruit gegaan.

Nu ook weer: wekenlang grote files op de A28, A50 en N50, enkel omdat ze op de Spoolderbergweg tot aan de kruising met de IJsselallee asfalteren. Waardoor er een rechtsaffer op de afrit van de A28 afgesloten is. Dit gaat kennelijk tot 12 juni duren, dus 3 weken grote problemen met de doorstroming op de enige route om Zwolle vanaf het westen in te komen, terwijl ze misschien in die periode maar 2 of 3 keer kort met materieel echt zo dicht op de IJsselallee bezig zijn dat de rijstrook afgesloten moet worden.