Infrastructuur in Zwolle

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Rogier
2x2 autosnelweg

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Rogier »

https://flic.kr/p/2snooFH

Op deze foto zie dat de graafkraan in de gleuf bezig en links op de foto zie je een wegwerker met een trilplaat aan het werk om het zand of de fundering te verdichten.

Verder is de gehele weg van hoogovenslakken voorzien. Dat is namelijk het hoofdprobleem, want hierdoor ontstaan al die hobbels.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Zijn die hoogovenslakken gaan uitzetten waardoor je dan elke x meter een scheur of ribbel in het asfalt krijgt?

Mij staat overigens niet echt bij dat de IJsselallee hier echt hobbelig was. Wel zag je scheurvorming in de dwarsrichting.

Inmiddels is de tussenlaag ook aangebracht:

Afbeelding
N337 IJsselallee 08-07-2026 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
N337 IJsselallee 08-07-2026 02 by European Roads, on Flickr
Rogier
2x2 autosnelweg

Bericht door Rogier »

Dat klopt mbt de hobbels en de scheurvorming.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Gemeente Zwolle schreef:Spoolderbergbrug twee weken eerder open

De werkzaamheden aan de Spoolderbergbrug verlopen voorspoedig en zijn bijna afgerond. Daardoor kan de brug twee weken eerder dan gepland weer open voor verkeer. In de loop van maandag 13 juli worden de Spoolderbergbrug en Spoolderbergweg weer opengesteld. Ook de IJsselallee is dan weer beschikbaar na kortdurende werkzaamheden.

Sinds eind april was de Spoolderbergbrug afgesloten. Ook de aansluiting van de Spoolderbergweg op de IJsselallee was tijdelijk afgesloten. Dankzij de inzet van alle betrokken partijen is een deel van de werkzaamheden sneller afgerond dan gepland en wordt de brug weer opengesteld voor alle weggebruikers. De komende weken rondt de aannemer de werkzaamheden verder af. Er wordt dan nog wel gewerkt aan de brug, maar niet meer aan de rijbaan.

Klaar voor de komende jaren
De monumentale brug is de afgelopen maanden grondig gerenoveerd. De oude houten brugdekdelen en belangrijke stalen onderdelen zijn vervangen. Ook kreeg de Spoolderbergweg nieuw asfalt, zijn de opstelstroken richting de IJsselallee aangepast voor een betere verkeersdoorstroming en zijn de verkeerslichten vernieuwd.

Dankzij deze werkzaamheden kan het verkeer weer jarenlang veilig gebruikmaken van de brug. De vervangen brugdekdelen waren ruim 50 jaar oud. Naar verwachting gaan de nieuwe delen minstens zo lang mee waardoor onderhoud van deze omvang pas over lange tijd weer nodig is.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De deklaag is op de IJsselallee aangebracht, volgens mij hoeft enkel nog de markering er op.

En er zijn drie nieuwe bewegwijzeringsportalen geplaatst, die enorme blauwe portalen zijn weg en er zijn separate borden per rijstrook / richting voor in de plaats gekomen. De portalen zijn trouwens enorm hoog, dat was mij voorheen nooit zo opgevallen.

Afbeelding
N337 IJsselallee 10-07-2026 12 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
N337 IJsselallee 10-07-2026 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
N337 IJsselallee 10-07-2026 01 by European Roads, on Flickr

Op de brug zelf is geen asfalt vervangen.
Afbeelding
N337 IJsselallee 10-07-2026 06 by European Roads, on Flickr
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

Mooie plaatjes Chris vooral de eerste bij (als ik me niet vergis) het spoorviaduct, vooral de zon door de bomen :top: Wat ik ook mooi vind is dat er op deze weg niet de dertien in een dozijn lantaarnpalen zijn gebruikt.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De Spoolderbergbrug is klaar, maandagochtend heropent het samen met de IJsselallee.

Afbeelding
Spoolderbergbrug 10-07-2026 by European Roads, on Flickr

De bewegwijzering is aangepast:
Afbeelding

Afbeelding

Nieuwe indeling voor de IJsseallee.
Afbeelding

Afbeelding

Het staal is geconserveerd / geschilderd. Het beton niet, maar dat is volgens mij een aantal jaar geleden al gedaan.
Afbeelding

Figee Haarlem. Is in 2005 failliet gegaan
Afbeelding

Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De IJsselallee en de Spoolderbergweg zijn weer open! :top:

Dat werk aan de IJsselallee is zoals het hoort, kort en hevig. Met een ruime week was het voorbij. De afsluiting van de Spoolderbergweg heeft wel erg lang geduurd.

Afbeelding
IJsselallee Zwolle 11-07-2026 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
IJsselallee Zwolle 11-07-2026 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Spoolderbergweg 11-07-2026 02 by European Roads, on Flickr

Aparte wegindeling eigenlijk. Vroeger was hier een busbaan maar die is weg. De rijbaan is echter even breed gebleven waardoor er kort voor de VRI een rechtsaffer links bij komt. Vooral relevant voor verkeer dat direct daarna weer links moet naar de Nieuwe Veerallee.
Afbeelding
Spoolderbergweg 11-07-2026 03 by European Roads, on Flickr

oude situatie:
Afbeelding
keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer »

Chris schreef: za 11 jul 2026, 21:46Vooral relevant voor verkeer dat direct daarna weer links moet naar de Nieuwe Veerallee.
Die rijstrook is een flink stuk smaller dan de overige rijstroken, als je daarna met een vrachtwagen weer linksaf moet... Past daar überhaupt een vrachtwagen?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ze gaan zo te zien ook het fietspad tussen de Nieuwe Veerallee en de Ruiterlaan aanpakken. Dat kruist en ligt parallel aan de IJsselallee en Spoolderbergweg. Het is een wat verouderd deel van de fietsroute van Hattem naar het centrum van Zwolle.

Je ziet ook wat zettingen doen, het fietspad is op de duiker blijven liggen, maar ervoor en erna ongeveer 5 - 10 cm verzakt na verloop van tijd. Ik denk dat dit fietspad van de jaren '80 dateert. Ik ben er op gaan letten, en dan zie je dat best veel straten / stoepen in Zwolle-Zuid die in de jaren 80 zijn aangelegd, in toenemende mate zettingen vertonen. En dit is geen veengrond, maar veelal rivierklei. Zettingen worden genoemd als één van de grootste uitdagingen voor gemeenten, omdat het bijna overal plaats vindt en na 40 of 50 jaar, overal voor problemen zorgt en dat de kosten van herstel bij elkaar heel groot zijn. Zwolle is dan nog lang niet zo erg als de droogmakerijen in West-Nederland, maar de gemeente heeft er hier ook steeds meer mee te maken.

Afbeelding
Duiker Ruiterlaan Zwolle by European Roads, on Flickr
Stefanuzz
verkeersader

Bericht door Stefanuzz »

Vanochtend reed ik ook even over de Spoolderbergweg om te kijken hoe het was. Interessante voorsorteervakken als je vanuit Hattem/Hattemerbroek komt.

Ook op de IJsselallee vanaf kruispunt Spoolderbergweg richting het verkeersplein A28 zijn de voorsorteervakken aangepast. Vooral voor verkeer dat de rotonde driekwart wil nemen is het nu anders op rijstrook 2. Ik heb er geen beeld van kunnen maken, maar Chris misschien iets voor jou voor de komende dagen? :D
📸 Freelance Bouwfotograaf.nl / Beeldbank.SVFW.nl
💻 Vrije tijd projecten: HMpaal.nl - MXbord.nl - IMbot.nl
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Dat hebben ze gedaan om rijstrookwisselingen op het laatste moment te voorkomen. Ik betwijfel of dit heel effectief is, het lijkt mij dat meer verkeer eerder links gaat voorsorteren (en daarmee de clustering met verkeer naar Hattem nog groter wordt dan het al was).

Die linker rechtsaffer vanaf de Spoolderbergweg naar de IJsselallee lijkt mij inderdaad te smal voor een vrachtwagen of bus. Ik zou daar ook niet graag naast willen staan...
Rogier
2x2 autosnelweg

Bericht door Rogier »

Chris schreef: zo 12 jul 2026, 13:01 Ze gaan zo te zien ook het fietspad tussen de Nieuwe Veerallee en de Ruiterlaan aanpakken. Dat kruist en ligt parallel aan de IJsselallee en Spoolderbergweg. Het is een wat verouderd deel van de fietsroute van Hattem naar het centrum van Zwolle.

Je ziet ook wat zettingen doen, het fietspad is op de duiker blijven liggen, maar ervoor en erna ongeveer 5 - 10 cm verzakt na verloop van tijd. Ik denk dat dit fietspad van de jaren '80 dateert. Ik ben er op gaan letten, en dan zie je dat best veel straten / stoepen in Zwolle-Zuid die in de jaren 80 zijn aangelegd, in toenemende mate zettingen vertonen. En dit is geen veengrond, maar veelal rivierklei. Zettingen worden genoemd als één van de grootste uitdagingen voor gemeenten, omdat het bijna overal plaats vindt en na 40 of 50 jaar, overal voor problemen zorgt en dat de kosten van herstel bij elkaar heel groot zijn. Zwolle is dan nog lang niet zo erg als de droogmakerijen in West-Nederland, maar de gemeente heeft er hier ook steeds meer mee te maken.

Afbeelding
Duiker Ruiterlaan Zwolle by European Roads, on Flickr
Ik denk persoonlijk dat na de jaren tachtig dit fietspad nog geen groot onderhoud heeft gehad, behalve een nieuwe slijtlaag. Verder zou het mij niet verbazen dat het stuk tussrn deze duiker en de Bergspoolderbrug uit de jaren zestig stamt en mogelijk een oude weg was dat later versmald is.
Harald80
dorpsstraat

Bericht door Harald80 »

^^ Lag hier vroeger niet een joodse begraafplaats, genaamd "het Jodendijkje"? Deze begraafplaats is er al jaren niet meer, wellicht heeft het huidige fietspad toen gediend als toegangsweg?
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Er staat een file op de A28 die zijn oorsprong op het verkeersplein Zwolle-Zuid lijkt te hebben. Ik had gisteren het idee dat de VRI-regeling daar is aangepast. Het is hier al een tijdje schoolvakantie. Er zijn geen P2000 meldingen van een ongeval, ook geen IM meldingen.

Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Volgens mij is de verkeersregeling op het verkeersplein inderdaad aangepast. Ik moest vanochtend 3 keer stoppen om driekwart rond te gaan, voorheen kon dat gewoon in één keer met alle verkeerslichten gecoördineerd groen. Wellicht zijn de groentijden korter maar frequenter. Dit is typisch Nederlands bij VRI's, korte fases, relatief weinig wachttijd per cyclus, maar als het niet weg kan in zo'n fase loopt de filevorming op. Ik zag net ook dat driekwart rond vanaf de N331 (noord) naar de A28 niet weg kon en dan blokkeert het snel het verkeer dat van de A28 vanuit Amersfoort komt.

Ik vraag mij af waarom dat gedaan is, de verkeersregeling op het verkeersplein functioneerde altijd prima, zodra je groen had kon je meteen driekwart rond door.
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

Grote kans dat de regelingen zijn ontregeld door het asfalteren of door het ontbreken van de koppeling tussen de VRI's.
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza »

Chris schreef: ma 13 jul 2026, 17:17 Volgens mij is de verkeersregeling op het verkeersplein inderdaad aangepast.
Of zoals Mavas ook al aangaf: ontregeld?
Wellicht een melding doen bij de wegbeheerder? Waarschijnlijk de gemeente?
Harald80
dorpsstraat

Bericht door Harald80 »

^^ de regeling op de IJsselallee was laatst ook compleet van slag tijdens hevig onweer in de spits. De VRI op het kruispunt met de Hanzelaan liet per keer slechts 3 auto's door, met als gevolg een kilometers lange file richting de Marslanden.
King_Grey
dorpsstraat

Bericht door King_Grey »

Chris schreef: ma 13 jul 2026, 17:17 Volgens mij is de verkeersregeling op het verkeersplein inderdaad aangepast. Ik moest vanochtend 3 keer stoppen om driekwart rond te gaan, voorheen kon dat gewoon in één keer met alle verkeerslichten gecoördineerd groen. Wellicht zijn de groentijden korter maar frequenter. Dit is typisch Nederlands bij VRI's, korte fases, relatief weinig wachttijd per cyclus, maar als het niet weg kan in zo'n fase loopt de filevorming op. Ik zag net ook dat driekwart rond vanaf de N331 (noord) naar de A28 niet weg kon en dan blokkeert het snel het verkeer dat van de A28 vanuit Amersfoort komt.

Ik vraag mij af waarom dat gedaan is, de verkeersregeling op het verkeersplein functioneerde altijd prima, zodra je groen had kon je meteen driekwart rond door.
Dat is al langer toch? Als ik vrijdagmiddag vanaf de IJsselbrug driekwart rond ga, gaat onze stoplicht op groen en het volgende stoplicht waar je de A28 r noord opgaat iets later. De rechterrijstrook en de middelste beginnen dan net te rijden als het verkeer vanaf de IJsselbrug aankomt. Sta je helemaal links hoef je niet te remmen. Vanochtend was dat niet anders. Wel heb ik het idee dat driekwart vanaf de IJsselbrug en naar rechts de IJsselallee op weer tegelijk groen hebben. Dit was een tijd niet zo, dan kreeg eerst r de IJsselallee groen (nog een stuk vroeger was wel beide tegelijk groen).
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Vanaf de IJsselallee naar de IJsselbrug hoefde je nooit te wachten, vaak kon je vanaf minstens de Hanzeallee tot op de A28 in één keer doorrijden, ook in de spits. Dat is 5 x groen achter elkaar. Ik zag nu verkeer in die richting op het verkeersplein door rood rijden, wellicht omdat ze zo gewend zijn dat die richting altijd gecoördineerd groen is.
Pindaklaas
dorpsstraat

Bericht door Pindaklaas »

Misschien was het gisteren nog even wennen, of was er toch een incidentje. Vandaag was er geen centje pijn, lang geleden dat het zo rustig was vanaf de IJsselbrug naar Zwolle-Zuid.