Moderator: Moderatoren
Ja: met een lege vrachtwagen of lichte lading wel. De jongens met heipalen, zand of een te lichte motor rijden dan 40 km/h berg op....Jeroen schreef: Bergop is inhalen juist over het algemeen veel makkelijker. Door de grote verschillen in totaalgewicht en vermogen zijn de onderlinge snelheidsverschillen veel groter en ben je zo aan een langzamere collega voorbij.
Hier wordt dat ook als suggestie gedaan. En meteen weer afgeschoten ook.Peter schreef:Verbazend overigens dat veel vrachtchauffeurs niet even inhouden (zeg 75 km/h rijden) als ze ingehaald worden op een 2+2 snelweg door een andere vrachtwagen. Dat zou toch de goodwill naar elkaar en het andere verkeer verhogen.
Ga je me nou echt de Blik OpDe Weg vrachtwagen special laten opzoeken waaron een CBR CCV pief precies dat zelfde aan de truckers aanraadt?Attietattie schreef:Hier wordt dat ook als suggestie gedaan. En meteen weer afgeschoten ook.Peter schreef:Verbazend overigens dat veel vrachtchauffeurs niet even inhouden (zeg 75 km/h rijden) als ze ingehaald worden op een 2+2 snelweg door een andere vrachtwagen. Dat zou toch de goodwill naar elkaar en het andere verkeer verhogen.
Nee, dat doe ik niet. Als er 3 vrachtwagens rijden, de middelste bedenkt dat hij 2km/h harder wil, de middelste de nummer 1 inhaalt, de nummer 1 zijn gas loslaat, dan gaat nummer 3 natuurlijk ook inhalen omdat hij wordt gehinderd door een ineens langzamer rijdende vrachtwagen. Dus dan heeft de voormalig nr 1 ineens 2 vrachtwagens voor zijn neus, terwijl hij voor die tijd lekker vrij zicht had.Peter schreef:Nu praat je over het inhalen van een lange trein.
Ik laat jou toch nooit iets doen?feitelijk schreef:Ga je me nou echt de Blik OpDe Weg vrachtwagen special laten opzoeken waaron een CBR CCV pief precies dat zelfde aan de truckers aanraadt?
Het volledige artikel vindt u hier.Nieuwsblad.be schreef:Vrachtwagens mogen straks overal inhalen
François Bellot (MR), minister van Mobiliteit, werkt aan een aanpassing van de wegcode die toe laat dat vrachtwagens mogen inhalen op snelwegen met twee keer twee rijvakken. In andere Europese landen mag dat al.In de Federale Commissie Verkeersveiligheid kondigde de minister aan dat er einde komt aan het algemene verbod op het inhalen door vrachtwagens op de snelwegen met twee keer twee rijvakken.
De nieuwe wegcode, waarin de nieuwe regel wordt opgenomen, zou in de eerste helft van 2018 van kracht moeten zijn.
In België mag je niet inhalen op 2 x 2-snelwegen, tenzij anders aangegeven wordt met blauwe toelatingsborden. In de rest van Europa mag je wél inhalen, tenzij anders aangegeven wordt met verbodsborden. CD&V verkeersexpert Jef Van den Bergh pleitte een tijd geleden nog in Het Nieuwsblad voor een uniforme regelgeving. Die komt er nu dus.
Dat is alsnog geen excuus om dan maar te weinig afstand te houden. Weefbewegingen ga je nooit voorkomen, wel heb je invloed op de manier waarop dat gebeurd. Het is geven en nemen in het verkeer en juist voor je eigen veiligheid en die van een ander moet je, zeker bij een (naderende) file op één of meerdere rijstroken, de gaten niet dicht willen rijden.
Ik neem aan dat de passagiers de gordels ook om moeten doen tijdens de rit anders heeft het aanbrengen van veiligheidsgordels weinig nut.
Die 20km/h, die scheelt helemaal niks!