[HSL] Oplevering en exploitatie

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Egbert
autoweg

Re: [HSL] Oplevering en exploitatie

Bericht door Egbert » ma 24 nov 2014, 7:09

En de overstap+paspoortcontrole zou in Lille Europe moeten gaan gebeuren. Brussel is een beetje lastig omdat je daar vanuit het noorden niet aan de Eurostarsporen komt (dat zijn kopsporen). Een mogelijkheid zou zijn om dan niet door de tunnel te gaan maar westlangs via lijn 28. Dat zou een leuke route zijn en dan kun je tenminste reizigers uit Brussel meenemen. Want om nu een trein met 16 bakken vanuit Amsterdam naar London te laten rijden gaat volgens mij niet echt rendabel zijn, vooral niet als je dan ook nog eens geen kortere reistijd aanbiedt (de huidge snelste verbinding heeft ook 48 minuten overstaptijd).

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » ma 24 nov 2014, 15:21

^^ In hoeverre zal Amsterdam - Londen sowieso nog een aantrekkelijke treinverbinding zijn? Zowel qua tijd als qua kosten lijkt me zo'n verbinding het toch al snel te verliezen van het vliegtuig.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » ma 24 nov 2014, 16:09

Dat kan je je inderdaad afvragen. Vanaf Rotterdam is het wellicht al wat interessanter. British Airways stopt bijv met Rotterdam - Heathrow. http://zakenreis.nl/luchtvaart/british- ... -heathrow/

Davy
expressweg

Bericht door Davy » ma 24 nov 2014, 16:18

Voor toeristentripjes kan de trein wel nog interresant zijn, omdat je meteen in het centrum bent en de formaliteiten niet zo uitgebreid zijn.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » ma 24 nov 2014, 17:24

Zakelijke reizigers zullen omwille van de reistijd toch het vliegtuig blijven nemen denk ik. Zie zelf bij een grote internationale organisatie genoeg mensen die even een dagje uit Londen overkomen en andersom. Dat zijn reizen die je echt niet met de trein gaat doen als je tijd beperkt is.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 25 nov 2014, 8:26

Jeroen schreef:^^ In hoeverre zal Amsterdam - Londen sowieso nog een aantrekkelijke treinverbinding zijn? Zowel qua tijd als qua kosten lijkt me zo'n verbinding het toch al snel te verliezen van het vliegtuig.
Men vergeet in dit soort vergelijkingen al heel snel de wachttijden op het vliegveld. Op Schiphol moet je in theorie 2 uur van te voren aanwezig zijn - al kan het vaak ook wel korter.

Als ik naar mijn situatie kijk: Ik stap liever op in Rotterdam dan dat ik naar Schiphol moet reizen. Vanaf Rotterdam heb je trouwens ook wel vluchten naar Londen maar die zijn over het algemeen duurder dan vanaf Schiphol.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » di 25 nov 2014, 8:35

Palance schreef: Op Schiphol moet je in theorie 2 uur van te voren aanwezig zijn - al kan het vaak ook wel korter.
Met de nadruk op theorie. Ervaring leert dat als je ca 45 minuten voordat de vlucht zou moeten vertrekken Schiphol binnenloopt en je dus nog door de security heen moet, je voldoende tijd hebt om je vlucht te halen. Voorwaarde is wel dat je al vooraf/thuis hebt ingecheckt en je alleen reist met handbagage.

Probleem is vooral het voor- en natransport als je vliegt (al heb je dat bij internationale treinen ook min of meer). Zelf heb ik veel ervaring met Parijs. Thalys of vliegtuig was eigenlijk om het even. De vliegtijd is effectief ca 40 a 45 minuten, maar als je alles eromheen meeneemt, dan is met de Thalys (3:05 vanaf Schiphol) eigenlijk even snel (en wel een stukje comfortabeler). Bepalend voor mij was dat ik met het vliegtuig om ca 9:30 uur bij mijn afspraak in Parijs kon zijn, terwijl dat met de Thalys pas om ca 10:00 uur was.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » di 25 nov 2014, 9:46

Palance schreef:
Jeroen schreef:^^ In hoeverre zal Amsterdam - Londen sowieso nog een aantrekkelijke treinverbinding zijn? Zowel qua tijd als qua kosten lijkt me zo'n verbinding het toch al snel te verliezen van het vliegtuig.
Men vergeet in dit soort vergelijkingen al heel snel de wachttijden op het vliegveld. Op Schiphol moet je in theorie 2 uur van te voren aanwezig zijn - al kan het vaak ook wel korter.

Als ik naar mijn situatie kijk: Ik stap liever op in Rotterdam dan dat ik naar Schiphol moet reizen. Vanaf Rotterdam heb je trouwens ook wel vluchten naar Londen maar die zijn over het algemeen duurder dan vanaf Schiphol.
Wie met de trein reist zal ook een grote speling in moeten bouwen, zeker als je een reservering nodig hebt.

Vanuit Rotterdam zou ik zelf denk ik eerder de nachtboot vanuit Hoek van Holland pakken, al dan niet met de eigen auto mee op de boot. Het is jammer dat die wel een eind buiten Londen aan komt, voor puur een stedentrip wellicht iets minder interessant.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 25 nov 2014, 9:57

Eens, bij een gereserveerde plaats (dat hebben Thalys en Eurostar) moet je ook niet te laat willen komen. En als ik nu naar Londen zou gaan met de trein dan zou ik zeker er voor zorgen dat ik zeer ruim van te voren op Brussel-Zuid zou zijn.

Wat betreft de route via Hoek van Holland: Vanuit Harwich is het ongeveer anderhalf uur met de trein, ik heb dat vorig jaar gedaan.
Laatst gewijzigd door Palance op di 25 nov 2014, 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 25 nov 2014, 10:55

Jeroen schreef:Wie met de trein reist zal ook een grote speling in moeten bouwen, zeker als je een reservering nodig hebt.
Dat hangt ook af van wat voor ticket je hebt. Als je die in het geval van een vertraging zonder kosten kan omboeken naar de volgende trein kan het natuurlijk weer een ander verhaal zijn.
Vanuit Rotterdam zou ik zelf denk ik eerder de nachtboot vanuit Hoek van Holland pakken, al dan niet met de eigen auto mee op de boot. Het is jammer dat die wel een eind buiten Londen aan komt, voor puur een stedentrip wellicht iets minder interessant.
Er is in Harwich een prima aansluiting op de trein richting London Liverpool Street. Daarmee kom je in de stad zelf aan.

Met de auto geef ik persoonlijk de voorkeur aan de route via Calais, met de Kanaaltunnel. Maar de nachtboot heeft uiteraard het voordeel dat je kunt slapen terwijl je reist.
Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 25 nov 2014, 12:23

^^ Toch zijn nachtboten relatief dure vormen van overnachting. Ik heb zowel voor Groot-Brittannië als Scandinavië meerdere malen naar nachtboot-opties gekeken en kwam eigenlijk altijd tot de conclusie dat het voor vakanties van tot een dag of zeven goedkoper zou zijn om te vliegen en dan een huurauto te regelen. En dat is berekend met KLM of vergelijkbaar, dus met de Ryanairs van deze wereld kun je de keuze voor vliegen/huurauto nog gunstiger laten uitvallen. Komt in het geval van London uiteraard nog bij dat je daar maar zelden een auto nodig zult hebben. De combinatie nachtboot/trein is echter niet goedkoper dan wat je met het vliegtuig kunt krijgen.

Vanuit Amsterdam zie ik eerlijk gezegd niemand per HSL naar London gaan. Met alleen handbagage en een vlucht op Heathrow (of beter, City) sta je met een uur of vier in Central London vanuit je eigen huis. Daar zal de HSL nooit tegenop kunnen. Het comfort dat je vanaf Amsterdam tot St. Pancras op één plek zult kunnen blijven zitten weegt maar in zeer beperkte mate op tegen tenminste twee uur extra reistijd. Vanuit Rotterdam en Antwerpen is het verschil natuurlijk alweer wat kleiner geworden, met name wanneer je de vluchten Antwerpen/Rotterdam - London City niet als reëel alternatief ziet vanwege de prijs voor niet-zakelijk verkeer. Mits aantrekkelijk geprijsd zie ik voor deze route wel wat vraag. Maar of het genoeg zal zijn om de treinen voor door te laten rijden?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 25 nov 2014, 20:00

Rein schreef:
Palance schreef: Op Schiphol moet je in theorie 2 uur van te voren aanwezig zijn - al kan het vaak ook wel korter.
Met de nadruk op theorie. Ervaring leert dat als je ca 45 minuten voordat de vlucht zou moeten vertrekken Schiphol binnenloopt en je dus nog door de security heen moet, je voldoende tijd hebt om je vlucht te halen. Voorwaarde is wel dat je al vooraf/thuis hebt ingecheckt en je alleen reist met handbagage.

Probleem is vooral het voor- en natransport als je vliegt (al heb je dat bij internationale treinen ook min of meer). Zelf heb ik veel ervaring met Parijs. Thalys of vliegtuig was eigenlijk om het even. De vliegtijd is effectief ca 40 a 45 minuten, maar als je alles eromheen meeneemt, dan is met de Thalys (3:05 vanaf Schiphol) eigenlijk even snel (en wel een stukje comfortabeler). Bepalend voor mij was dat ik met het vliegtuig om ca 9:30 uur bij mijn afspraak in Parijs kon zijn, terwijl dat met de Thalys pas om ca 10:00 uur was.
Hangt ook een beetje van het tijdstip af. Ik heb een tijdje vrij regelmatig Amsterdam-Zürich e.v.v. gevlogen met KLM en dat ging eigenlijk best snel en efficiënt. Ging ik weer eens met vakantie en toen moest ik een uur in de rij wachten op Schiphol voor de Douane. Tja, toen moest ik rennen om mijn vlucht te halen :oops:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 13 jan 2015, 23:48

Na de mislukte treinen nu de volgende miljoenenflop voor de hsl: 'Tot 70 miljoen euro nodig tegen lawaai van hogesnelheidslijn' :facepalm:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Hensepens
verkeersader

Bericht door Hensepens » wo 14 jan 2015, 0:42

^^ Volgens mij is dat dus juist NIET de Thalys (die wordt getoond). Maar de "tjdelijke" treinen die er rijden in afwachting van de Fyra (die er dus niet meer komt).

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 14 jan 2015, 7:28

Het zou ook schelen als voor railverkeerslawaai dezelfde norm zou gelden als voor wegverkeerslawaai. Het is namelijk ook onverkoopbaar dat de snelweg die pal naast de HSL ligt minder lawaai mag maken dan die HSL. En omdat de theoretische waarden op uurbasis uitgesmeerd zijn, en er maar enkele treinen per uur rijden, mag de emissie per trein al behoorlijk hoog zijn. Iets waardoor omwonenden veel meer overlast hebben van een passerende trein dan van al die auto's op de snelweg.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » wo 14 jan 2015, 12:23

^^ Dat lijkt me een sterk pleidooi, echter zijn mensen soms ook selectief in zeuren. Het is een keer in een onderzoek naar voren gekomen dat in Delft relatief veel klachten waren over herrie van vliegverkeer. Men heeft toen geluidsmetingen gedaan op de punten waar veel klachten vandaan kwamen. Toen bleek dat het spoor daar meer herrie produceerde dan de vliegtuigen, toch werd over het spoor eigenlijk niet geklaagd.

Hier thuis geldt het ook vrij simpel: wind van de ene kant betekent 's nachts de A12, wind van de andere kant betekent het spoor. Ik kan er eerlijk gezegd niet wakker van liggen, enkel in de zomer wanneer je met open raam slaapt hoor je er iets van. Wat dat betreft is het een goede zaak dat hier naast de A12 een industrieterrein als een soort functioneel geluidsscherm is aangelegd.
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 14 jan 2015, 14:40

wind van de ene kant betekent 's nachts de A12, wind van de andere kant betekent het spoor. Ik kan er eerlijk gezegd niet wakker van liggen, enkel in de zomer wanneer je met open raam slaapt hoor je er iets van
Alsof dat spoor zo vreselijk druk is bij Bodegraven. 2 keer naar Leiden en 2 keer naar Utrecht in het uur :nothanks:

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » wo 14 jan 2015, 14:44

^^ Vanaf 2018 worden het 4 treinen per uur per richting. Maar het ging mij er om dat het spoor zelden als een probleem wordt gezien. In de Bodegraafse politiek wordt nu bijvoorbeeld hoog van de toren geblazen over de geluidsoverlast van de A12, terwijl niemand het over het spoor heeft. Terwijl met name de mensen in het midden en noorden van de kern toch meer last van het spoor zullen hebben.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 14 jan 2015, 16:30

Ten opzichte van mijn ouderlijk huis heb ik nu minder hinder van de A15, omdat ik zowel in de slaap- als huiskamer dubbelglas heb. Op straat hoor je de snelweg, plus de Betuweroute, wel.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 14 jan 2015, 21:44

Ik ben zelf wel voor het gelijktrekken van de normen, maar dan moet je wel bedenken dat er in de berekening voor autoverkeer er nog wat aan decibellen kan worden afgetrokken. Ik ben zelf overigens van mening dat alle locaties met een slecht akoestisch klimaat saneringsplannen dienen te worden opgesteld. Nu kun je oeverloos discussieren over of de voorkeursgrenswaarde van 48 dB gevelbelasting niet wat aan de strenge kant is, maar daarvoor hebben we tegenwoordig hogere waarde besluiten voor in het leven geroepen. Ik vind wel dat een gevelbelasting boven de 60 dB (een standaard gesprek tussen twee mensen) zo veel mogelijk voorkomen moet worden en als ze zich als zodanig voordoen gesaneerd dienen te worden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Albaufstieg
autoweg

Bericht door Albaufstieg » ma 18 mei 2015, 20:58

Vandaag is de parlementaire enquête begonnen over hoe de HSL nooit geworden is wat het had moeten zijn, ondanks de enorme investeringen. Volgens het FD is het doel voornamelijk om de laatste details rond het debacle bloot te leggen en om lessen te trekken voor zowel de overheid als staatsbedrijven die men kan gebruiken bij het doen van toekomstige aanbestedingen. Ben benieuwd of er nog iets nieuws aan het licht komt.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 18 mei 2015, 21:03

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » ma 18 mei 2015, 22:39

^^ Achteraf had ze er wel gelijk in dat een onderhandse aanbesteding beter was geweest. Nu heeft NS een belachelijk hoge prijs geboden om maar als winnaar uit de bus te komen. Nog even los van het feit dat het bedrijfsresultaat van de NS volledig voor de staat is, zodat het daarmee wat mij betreft een vestzak-broekzakverhaal is geworden, leidde dit er toe dat de infravergoeding dermate drukte op de bedrijfsvoering van het HSL-project, dat men bezuinigd heeft op de kosten van het materieel, door de eisen te beperken. Vervolgens ging de politiek zich ermee bemoeien door sneller materieel te eisen, waardoor uiteindelijk alleen de Italianen overbleven. Gevalletje 'voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten'.

Toch is de HSL als project nog helemaal niet zo verkeerd uitgepakt. Amsterdam is zelfs met de 160km/h-boemel een half uur dichter bij Rotterdam gekomen en ook België en Parijs zijn sneller bereikbaar. De belangrijkste fiasco's zijn wat mij betreft de grote vertraging door en het uiteindelijk onbruikbaar raken van het materieel en de tracékeuze. Volgens mij hadden er miljarden bespaard kunnen worden als men de HSL gewoon in de middenberm van de A4 en A13 had gelegd. Ook het feit dat er miljoenen naar België zijn gevloeid om het spoor parallel aan de E19 te krijgen vind ik een slechte zaak, hoewel je daarvoor nog kunt betwisten of de HSL anders bij Breda/Roosendaal had doodgelopen op het reguliere net.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 18 mei 2015, 23:18

Achteraf had men de NS gewoon een onderhandse concessie voor een regelmatige dienst moeten geven.
Echter géén monopolie. Als er andere aanbieders zijn die voor treinpaden zelf willen betalen (bv DB), dan hadden die ook toegelaten moeten worden.
Dan heb je toch je toegang voor alle marktpartijen.

Maar ja, achteraf praten is vaak erg makkelijk.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 19 mei 2015, 14:08

Ik hoorde op BNR ook iets over de conditie van het spoor. Die zou al verslechterd zijn, ondanks dat de HSL 8 jaar geleden is opgeleverd.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 19 mei 2015, 15:14

Heeft dat niet te maken met de verzakkingen hier en daar langs de baan?

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » di 19 mei 2015, 15:19

^^ Ja en dat probleem is ook al jaren bekend. Gaat om geloof ik 4 locaties waar sprake is van verzakkingen door diverse oorzaken (in elk geval Prinsenbeek en Rijpwetering). Vorige maand is nog bekend gemaakt dat hier budgetten voor zijn gereserveerd om dit aan te pakken. Ook moet er onderzoek gedaan worden naar mosgroei wat mogelijk voor vochtproblemen kan zorgen en gevolgschade kan hebben voor de wapening in het beton die dan kan gaan roesten. In verhouding zijn de financiële gevolgen hiervan nog beperkt als we dit vergelijken met het geld wat met het V250 debacle is gemoeid.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 19 mei 2015, 15:24

Je wilt natuurlijk niet dat het beton al na de helft van de beoogde levensduur is afgeschreven en volledig vervangen moet worden. Zoals de betonbruggen in Duitsland. Beter preventief onderhoud nu dan grootschalige herbouw over 25 jaar.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 19 mei 2015, 15:28

Mee eens en ik verneem dat het HSL-tracé geregeld onderhoud krijgt. En bij het onderhoud zal het opgemerkt zijn, in combinatie met opmerkingen van machinisten.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » di 19 mei 2015, 16:54

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.