[GE] Georgië / Georgia

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door SnarfFlevoland » wo 11 mar 2020, 22:14

Weer terug van een week verblijf in Georgië. Ik was verblufd hoe je met een enorm streng handhavingsregime verkeer tot bezinning kan brengen. Bij m'n bezoek pakweg 3 jaar geleden werd er overal veel te hard gereden. Niet een beetje, maar enorm veel te hard. Nu is het gehele land overbezaaid met trajectcontroles met vrijwel onopvallende mini-camera's die verder ook niet flitsen. Zowel Bibeko, Bubeko als op de autosnelweg. De Georgiërs rijden ineens veel rustiger. Er wordt nog wel steeds erg sportief/gewaagd ingehaald, maar verder is het er enorm veel netter op geworden. Ik wist niet wat ik zag. Gevoeld houdt men zich nu beter aan de regels als bij ons.

Trajectcontroles zijn soms ook tientallen kilometers lang. In geval van een overtreding (snelheid, roodlicht, niet verlenen voorrang, niet stoppen voor stopbord, fout gebruik voorsorteerstrook, ontbreken van geldige APK etc.) krijgt de kentekenhouder meteen (in real-time) een SMS gestuurd. De overtreding kan dan onmiddelijk via de website videos.police.ge nabekeken worden, incl. haarscherpe foto's en natuurlijk kan er ook meteen online per CC betaald worden. Ook kan de complete boete geschiedenis van de auto nabekeken worden met alle overtredingen tot nu toe. Wordt er binnen 10 dagen betaald, krijg je zelfs 20% 'korting' op de boete en volgt er verder geen post. Buitenlandse voertuigen krijgen de rekening aan de grens sinds begin dit jaar bij het verlaten van Georgië gepresenteerd.

De trajectcontroles worden meestal aangegeven met een bord "section speed control". Deze hebben we werkelijk overal, zelfs in de meest afgelegen dorpen, aangetroffen. Bij kruisingen met verkeerslichten of rotondes hangen er ook overal camera's die met een bord "video surviance" worden aangekondigd. De paar ouderwetse 'vaste' flitspalen langs de S1 zijn inmiddels verwijderd en/of buiten werking gesteld. De Georgische politie controleert ook niet verder mobiel op snelheid. Snelheidsovertredingen worden vanaf 14,1 km/h in rekening gebracht. Na een week kris-kras door het land te rijden kon helaas één bekeuring ook niet uitblijven, terwijl ik op het bewuste moment rustig een langere kolonne (met grote afstanden tussen de auto's) aan het volgen was. Die moeten allemaal een boete hebben gekregen. Mijn snelheid was 77,7 km/h bij toegestane 60 km/h, over een lengte van ca. 15 km. Slechts een uur later belde de autoverhuurder op dat ik te snel had gereden. Meteen online 40 GEL maar betaald incl. korting, anders werd het 50 GEL. Voor ons niet veel, maar voor Georgiërs gaat dat natuurlijk op ten duur voor elke snelheidsovertreding flink in het geld zitten.

Verder is me opgevallen dat inmiddels het hele land stikt van de camera's en enorm veel politie op de been is. Zelfs op de skipistes, bij instappen in skiliften, overal Police, Police en nog meer Police... En op de weg vrolijk overal de blauw-rode blinkers, in alle mogelijke variaties aan hebben staan, zodat de politie altijd en overal te zien is, zelfs in de middle of nowhere. Heb het gevoel dat ze een bewegingsprofiel van je kunnen maken van betreden tot het verlaten van het land. Absurd.

EDIT: Hier de tweede foto (eindpunt trajectcontrole) van m'n overtreding. Ik werd er notabene nog ingehaald door een Renault... :lol: De auto voor me was ook op de eerste foto (waar ik de trajectcontrole inreed) al te zien. Achter me reed een vrachtwagen, op beide foto's niet te zien.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op wo 11 mar 2020, 22:40, 5 keer totaal gewijzigd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » wo 11 mar 2020, 22:21

Ik heb gehoord dat Georgië per 1 april wordt omgedoopt tot Xiorgië om de Geliefde Inspirator van dit alles te eren. :duck:

In de eigen taal wordt het uiteraard Xikartvelo. :mrgreen:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

jelger
expressweg

Bericht door jelger » wo 11 mar 2020, 23:30

Mooie foto! :hap:

Het werd tijd voor dergelijke handhaving want het politie personeel deed niets. De rampzalige corruptie van voor 2003 is weg, maar de handhaving was de laatste jaren ook weg.

NWH
verkeersader

Bericht door NWH » do 12 mar 2020, 9:31

Dat is een serieus stukje handhaving zeg. :schrikreactie:
Lijkt inderdaad wel op de Chinese aanpak in Xinjiang.
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

jelger
expressweg

Bericht door jelger » do 12 mar 2020, 11:09

Via de achterdeur al met SnarfFlevoland gedeeld, maar dit ligt er aan ten grondslag
...now more than 2600 cameras operate throughout the country, reporting the facts of traffic violations. In addition, the Ministry has started the comprehensive modernization of the road accidents accounting system and implemented legislative initiatives, including the incrimination of driving a vehicle under the influence of drug. Also, all patrol police Inspectors have been equipped with the shoulder cameras, which fully track the drivers' and patrol police communication process.

By the end of 2019 the Ministry shall operate 5 000 video cameras across Georgia, including 2 100 so called smart cameras, and speed measurement section device shall cover up to 700 km of motorway. The number of crews in charge of concealed patrolling will be also increased by the end of the year; they will move in major cities of Georgia and impose appropriate sanctions on drivers violating the traffic rules.
Voor de liefhebber hier nog een internationale presentatie met details en cijfers.
https://www.cieca.eu/sites/default/file ... ngress.pdf

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 20 mar 2020, 12:23

Wat me twee weken geleden naast de aangespronken verkeershandhaving in Georgië verder nog opgevallen is:
  • Het enkelbaanse snelweggedeelte van de S1 ten zuiden van Kutaisi is alleen open voor verkeer van Samtredia naar Sestaponi. In de andere rijrichting moet al het verkeer zich over de oude S1 door Kutaisi heen manouvreren. Er wordt weliswaar aan de nieuwe zuidelijke rijbaan gewerkt, toch was het me een raadsel waarom men maar 1 rijrichting geopend heeft. Voor werkverkeer kan nog steeds wel richting westen gereden worden (men heeft men pionnen een spoor als tegenverkeer gereserveerd), maar kan niet voor regulier verkeer gebruikt worden. Is dit vanwege het ongeval risico? In ieder geval zorgt deze methode ervoor dat het op de oude S1 door Kutaisi richting Samtredia flink druk is geworden.
  • Op het nieuwe snelwegdeel tussen Kutaisi-Oost en Sestaponi, dat al als volledige snelweg met 2x2 rijstroken geopend is, heeft men Sukhumi niet langer meer als hoofddoel op de nieuwe borden gebruikt, maar Poti. Op het snelwegdeel tussen Chaschuri en Tbilisi is dit nog wel Sukhumi.
  • De wegen in en rond Zugdidi waren in vergelijk met 3 jaar geleden nu in een dramatisch slechte toestand. Veel dikke stenen en smal asfalt, waar 3 jaar geleden nog alles prima in orde was. Is men hier groots met wegwerkzaamheden gestart?
  • Vrachtverkeer op de Jvaripas (S3) van Tbilisi naar Kazbeg/Rusland wordt actief door de politie altenerend doorgelaten/staande gehouden. Dit zorgt voor kilometers lange rijen aan vrachtwagens voor de politieposten van Kobi (aan de noordkant) en Kvesheti (aan de zuidkant), waardoor autoverkeer op de tegenrijbaan rijdt en het bij tegenliggers tot interessante situaties kan leiden. Vooral in het donker, als vrachtwagenchauffeurs in hun zwarte kleding ook nog uitstappen, is het echt oppassen geblazen. Doordat in de winter het verkeer over de Jvaripas aan de noordkant door de lawinestollen moet rijden (de normale weg ernaast zit onder een dik pak sneeuw), kan zelfs autoverkeer niet passeren als in de tegenrichting vrachtwagens komen. Daardoor wordt ook het autoverkeer door de politie gefaceerd aangehouden, als een groep aan vrachtverkeer in de tegenrichting eraan komt. In zuidelijke richting kort voor de eerste lawine tunnels, in noordelijke richting op de pashoogte. De wachttijd kan dan makkelijk 30 min bedragen. Als je dan echter in de klim omhoog in een ketting achter vrachtwagens zit, wordt er - typisch Georgisch - er lekker op ingehaald. Op het stuk waar principieel geen tegenverkeer kan komen wordt sowieso continu ingehaald, maar zelfs door Gudauri en aan de zuidkant van de pas waar tegenverkeer kan komen, gaan de inhaalacties op meest avontuurlijke wijze verder. Het leek soms net een soort competitie "Wie waagt de meest waaghalzige inhaalmanouvre". :lol:
  • De winterafsluiting van de M20 tussen Bakuriani en Ghado wordt nergens aangegeven. Alle navigatiesystemen dachten dat de weg met 4x4 passeerbaar was. Was natuurlijk niet het geval. Aan de zuidkant kan alleen nog het dorpje Modega bereikt worden via een onverharde weg. We zijn dan teruggereden en via Achalziche en Borjomi naar Bakuriani gereden. Daarvoor was de S11 zowel tussen Achalkalaki en Achalziche in erg goede toestand (met een paar korte onverharde stukjes als uitzonderingen) en de S8 van Achalziche naar Borjomi was zelfs ononderbroken zo glad als een biljardlaken.
  • De S11 tussen de grens met Armenië en Achalkalaki is nog steeds een drama. Alleen het eerste stuk na de grens heeft men opgeknapt naar moderne Europese maatstaven. Eenmal het eerste dorp Gorelowka voorbij veranderd de weg in een enorm gatenkaas en blijft dramatisch slecht tot kort voor Achalkalaki. Reken hier extra veel tijd in, mocht iemand voor deze route kiezen, en beter niet met een laaggelegen auto.
  • Aan de administratieve grens tussen Georgië en Abchazië zijn de veiligheidsmaatregelen in vergelijk met drie jaar geleden flink aangescherpt. Men waarschuwde ons actief voor ontvoeringen van toeristen en criminele activiteiten aan de Abchazisische kant van de grens en men wilde ons ook niet meer de brug op laten lopen voor onze veiligheid. Meerdere politieagenten en zwaar bewapende militairen waren er aanwezig. Ten tijde van ons bezoek waren daar nog geen maatregelen i.v.m. Covid-19.
  • Niet opmerkelijk, maar alsnog best wel avontuurlijk: Op het stuk tussen Jvari en Mestia zijn we op de heenweg slechts 12 auto's tegen gekomen en op de terugweg zo'n 20 stuks. Het is nog steeds een stuk niemandsland. De betonnen weg is deels ook al weggezakt, of helemaal verdwenen, tunnels onder water, waardoor je over geimproviseerde viaductjes, of door diepe modder langs wegwerkzaamheden aan het randje van de afgrond moet rijden. Tussen Mestia en Ushguli is de weg inmiddels vrij ver al met betonnen platen verhard, maar het stuk tussen de Ughviripas en de parkeerplaats van het skigebied Tetnuldi is nog 1 grote modder/sneeuw/watersoep-pool. Zonder 4x4 en SUV ben je er verloren. En dat voor een 'modern' skigebied. :rofl2: Op de Ughviripas stond nog vrij 'lonely' een camper met Belgisch kenteken. Wat je daar nu wilt doen in de winter?! :nuts: Kon echter ook nog wel een gestrande camper zijn geweest... zo bewoond zag het er niet meer uit.
  • De S1 tussen Samtredia en Zugdidi en de S2 tussen Senaki en Poti liggen vrijwel geheel binnen de bebouwde kom en/of zijn Bubeko op 60 km/h gelimiteerd. Beide wegen zijn vrijwel geheel met section speed control uitgerust, waardoor je ook niet meer even kort wat sneller kan rijden, waardoor dit stuk een geduldsopgave is geworden. Veel te beleven of te zien langs de weg is er evenmin niet.
  • Op de verzorgingsplaatsen langs de snelweggedeeltes van de S1 liepen diverse bedelaars rond die autobilisten actief aanspraken om geld te vragen. Het leek net alsof de parkeerplaatsen op zo'n VZP niet gratis waren, zo zelfverzekerd kwamen mensen op je af. Niemand anders gaf wat overigens en ik was verbaasd dat ik dit 3 jaar geleden nog niet had gezien.
  • In het centrum van Tbilisi werd je (in aanvulling op voorstaande) ook non-stop door verkopers aangesproken. Van vele mensen die je 1x vragen of je een stadrondtour met ze wilde maken, tot een enorm opdringerige jonge man die me op de "Bridge of Peace" persé een rondvaartje over de rivier met gratis alcohol wilde verkopen. Hij was niet brutaal of onvriendelijk, maar enorm vervelend opdringerig, terwijl wij gewoon even van de omgeving wilde genieten en wat foto's wilden maken. Ik heb hem duidelijk een harde "Nee" moeten duidelijkmaken, alvorens hij wat afstand nam, waarna de jonge vent bijna begon te huilen en smeken. Dit had ik 3 jaar geleden nog totaal niet meegemaakt in de hoofdstad. Had ik toen geluk en nu pech, of is dit een nieuw fenomeen in Georgië? Ik vond het niet plezierig. Elders in het land - ook in steden als Kutaisi - werd je gelukkig nog gewoon met rust gelaten. In Yerevan en Baku hadden we dit probleem ook niet. Alleen in het skigebied van Gudauri wilde ook diversen ons nog wat aandraaien. Dit was in Bakuriani of Svanetië ook niet het geval.
  • Buitenlandse toeristen die door het land rijden met een huurauto schijnt nog niet veel voor te komen. We werden regelmatig aangesproken of we niet als buitenlander in Georgië wonen. Dat we gewoon een auto gehuurd hebben, werd overal wat wonderlijk aangenomen, ook in hotels. Veruit de meeste toeristen reizen door het land nog met minibus, trein of taxi.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

jelger
expressweg

Bericht door jelger » vr 20 mar 2020, 15:54

SnarfFlevoland schreef: vr 20 mar 2020, 12:23 Wat me twee weken geleden naast de aangespronken verkeershandhaving in Georgië verder nog opgevallen is:
mooie update! :top:

Paar reacties (edit: toch weer meer dan ik ambieerde):
SnarfFlevoland schreef: vr 20 mar 2020, 12:23
  • Het enkelbaanse snelweggedeelte van de S1 ten zuiden van Kutaisi is alleen open voor verkeer van Samtredia naar Sestaponi. In de andere rijrichting moet al het verkeer zich over de oude S1 door Kutaisi heen manouvreren. Er wordt weliswaar aan de nieuwe zuidelijke rijbaan gewerkt, toch was het me een raadsel waarom men maar 1 rijrichting geopend heeft. .... Is dit vanwege het ongeval risico?
Ik vermoed het. Ik ken de situatie zoals je die nu beschrijft niet met het rijden door Kutaisi. Vier jaar geleden heb ik in westelijke richting op de overgang van 2x2 naar 2x1 een spookrijder langs me heen gehad die links langs de midden afscheiding ging. :nuts: :schrikreactie: (staat op video - bij 0:18) Dus dat veiligheidsargument zie ik wel. Zeker ook met de wetenschap hoe er op die nieuwe 2x1 stukken werd gereden. :nuts:
SnarfFlevoland schreef: vr 20 mar 2020, 12:23 [*]Op het nieuwe snelwegdeel tussen Kutaisi-Oost en Sestaponi, dat al als volledige snelweg met 2x2 rijstroken geopend is, heeft men Sukhumi niet langer meer als hoofddoel op de nieuwe borden gebruikt, maar Poti.
Zou kunnen. Op voornoemde korte video fragment ten zuiden van Kutaisi (Geguti) stond Sokhumi nog op het bord. Maar dat kan veranderd zijn natuurlijk. :)
SnarfFlevoland schreef: vr 20 mar 2020, 12:23 [*]De wegen in en rond Zugdidi waren in vergelijk met 3 jaar geleden nu in een dramatisch slechte toestand. Veel dikke stenen en smal asfalt, waar 3 jaar geleden nog alles prima in orde was. Is men hier groots met wegwerkzaamheden gestart?
Geen idee. De toestand was vier jaar geleden op delen ook niet erg best. Enige wat ik me kan indenken is de voorbereiding voor de aanleg van de 18 km lange toegangsweg naar de Anaklia haven vanaf Zugdidi e.o. Dit is opgenomen in de TEN-T EU ondersteuning, en er liggen bij de Wereldbank en anderen voorstellen. Geen idee even wat de actuele status is (zijn geen onderwerpen waar ik elke week of maand naar kijk ;) )
SnarfFlevoland schreef: vr 20 mar 2020, 12:23 [*]Vrachtverkeer op de Jvaripas (S3) van Tbilisi naar Kazbeg/Rusland wordt actief door de politie altenerend doorgelaten/staande gehouden. Dit zorgt voor kilometers lange rijen aan vrachtwagens voor de politieposten van Kobi (aan de noordkant) en Kvesheti (aan de zuidkant), waardoor autoverkeer op de tegenrijbaan rijdt en het bij tegenliggers tot interessante situaties kan leiden.
Ja, dit is een problematische route, vooral in de winter, door de hoeveelheid vrachtverkeer. Er wordt dan ook aan een bypass van de Jvari pas gewerkt.
SnarfFlevoland schreef: vr 20 mar 2020, 12:23 [*]De S11 tussen de grens met Armenië en Achalkalaki is nog steeds een drama. Alleen het eerste stuk na de grens heeft men opgeknapt naar moderne Europese maatstaven. Eenmal het eerste dorp Gorelowka voorbij veranderd de weg in een enorm gatenkaas en blijft dramatisch slecht tot kort voor Achalkalaki. Reken hier extra veel tijd in, mocht iemand voor deze route kiezen, en beter niet met een laaggelegen auto.
Is mij een kleine twee jaar geleden niet specifiek bijgebleven. Maar ik had dan ook een dikke Toyota onder de kont op het stuk Ninotsminda - Akhalkalaki. :lol: Kan zijn dat ik teveel met pa aan het kijken was naar de nieuwe spoor infra (verbinding naar Kars).
SnarfFlevoland schreef: vr 20 mar 2020, 12:23 [*]Aan de administratieve grens tussen Georgië en Abchazië zijn de veiligheidsmaatregelen in vergelijk met drie jaar geleden flink aangescherpt. Men waarschuwde ons actief voor ontvoeringen van toeristen en criminele activiteiten aan de Abchazisische kant van de grens en men wilde ons ook niet meer de brug op laten lopen voor onze veiligheid. Meerdere politieagenten en zwaar bewapende militairen waren er aanwezig. Ten tijde van ons bezoek waren daar nog geen maatregelen i.v.m. Covid-19.
Ontvoeringsgevaar voor toeristen lijkt me een onzinnig verhaal. Kan niet afleiden waar dit vandaan moet komen. De relaties met de afscheidingsgebieden zijn het afgelopen jaar echter wel verslechterd, maar dat spitst zich vooral toe rond (wederom) Zuid-Ossetie. Wel is het zo dat beide regio's de passagepunten toenemend voor langere duur sluiten om een variëteit aan redenen. Wat vooral z'n weerslag heeft op de Georgische gemeenschap aan de andere zijde. Momenteel is het (enige) checkpoint door Abchazië inderdaad voor iedereen gesloten. Al vanaf eind januari is er een geleidelijk verscherpt toegangsbeleid.
SnarfFlevoland schreef: vr 20 mar 2020, 12:23 De betonnen weg is deels ook al weggezakt, of helemaal verdwenen, tunnels onder water, waardoor je over geimproviseerde viaductjes, of door diepe modder langs wegwerkzaamheden aan het randje van de afgrond moet rijden. Tussen Mestia en Ushguli is de weg inmiddels vrij ver al met betonnen platen verhard, maar het stuk tussen de Ughviripas en de parkeerplaats van het skigebied Tetnuldi is nog 1 grote modder/sneeuw/watersoep-pool.
Mijn indruk is dat de huidige regering weinig doet aan (investeren in) structureel onderhoud van dergelijke gevoelige trajecten. De weg naar Mestia is in de eindfase van Saakashvili's regeertijd strak vernieuwd (het was daarvoor net zo erg als enkele andere beruchte bergtrajecten) omdat hij van Mestia / Svaneti een toeristisch visite kaartje wilde maken (net als Batumi). Je merkt het gebrek aan prioriteit voor bestaande kwetsbare trajecten aan allerlei dure en moeilijke initiatieven om nieuwe verbindingen te maken in de bergen (zoals de dwarsverbindingen vanaf Kazbeg parallel aan de bergketen via Khevsureti/Shatili naar Tusheti) waar geen gewone Georgier noch lokale bewoners op zitten te wachten, terwijl de wegen die ze gebruiken uit elkaar vallen van ellende (zie de chronische en steeds erger wordende problemen met de weg naar Tusheti).
SnarfFlevoland schreef: vr 20 mar 2020, 12:23 [*]Op de verzorgingsplaatsen langs de snelweggedeeltes van de S1 liepen diverse bedelaars rond die autobilisten actief aanspraken om geld te vragen.
Heb ik niet eerder gezien of gehoord inderdaad - in Tbilisi gebeurt dat wel. Veeg teken van de sociaal-economische staat van het land. De GDP groei blijft met ruim 5% ook achter bij wat het land nodig heeft (en achter ten opzichte van de hoogconjunctuur jaren 2004-2008)
SnarfFlevoland schreef: vr 20 mar 2020, 12:23 [*]In het centrum van Tbilisi werd je (in aanvulling op voorstaande) ook non-stop door verkopers aangesproken. Dit had ik 3 jaar geleden nog totaal niet meegemaakt in de hoofdstad. Had ik toen geluk en nu pech, of is dit een nieuw fenomeen in Georgië? Ik vond het niet plezierig.
Ik merk dit fenomeen ook wel toenemend. Dat komt denk ik deels doordat de stad steeds meer toeristen (uit Europa) aantrekt, en de overheid niet echt een kanaliserend beleid heeft waardoor je zulke dingen krijgt. En tja, ik denk dat dit fenomeen ook wel bekend is van andere toeristische hotspots in de wereld, ook in Europa en directe periferie. Toenemende toeristische populariteit creëert ook meer ondernemers en dus meer concurrentie (en gevecht om die toerist).

Tegelijkertijd heeft de toerisme sector vorig jaar een serieuze klap gekregen door de vliegban door het Kremlin opgelegd na "anti-Russische" protesten in Tbilisi tegen een Russisch Doema lid die in de voorzittersstoel van het Parlement ging zitten - dat werd gezien als een provocatie van de "bezetter" (vergeet niet dat de meerderheid in Georgië Rusland als bezetter ziet in de twee afscheidingsregio's, ongeacht of dit een terechte positie is).

Met andere woorden, er moet harder worden gevochten om de pecunia's van de toerist. En nu met de Corona uitbraak: "brace for impact". Waar de sector vorig jaar mede door toename Europees toerisme nog de schade beperkt wist te houden is het nu gewoon een keiharde en voor velen fatale crash.
SnarfFlevoland schreef: vr 20 mar 2020, 12:23 [*]Buitenlandse toeristen die door het land rijden met een huurauto schijnt nog niet veel voor te komen. We werden regelmatig aangesproken of we niet als buitenlander in Georgië wonen. Dat we gewoon een auto gehuurd hebben, werd overal wat wonderlijk aangenomen, ook in hotels. Veruit de meeste toeristen reizen door het land nog met minibus, trein of taxi.[/list]
Ik denk dat dit goed verklaarbaar is. Voor veel mensen is een in perceptie (en allicht in realiteit) chaotisch land als Georgië natuurlijk ook weinig aantrekkelijk om zelf te gaan rijden - plus niet weten wat te verwachten, maar het imago van "Oost/Sovjet-Europa" zal velen niet enthousiast maken op dit aspect. Veel van de belangrijkste toeristische plekken zijn ook best aardig te bereizen met het OV of met lokale tours. Wat dan ook betaalbaar blijft. De meeste mensen gaan niet langer dan een week of twee en zullen niet perse naar de moeilijk bereikbare plekken willen waar geen georganiseerd vervoer (tour) of OV is. En het is een compact land waardoor het reizen met alternatief vervoer ook niet dramatisch lang is. Zelfs de vijf uur in de trein naar Batumi is overzichtelijk.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » do 02 apr 2020, 23:55

Foto's van tunnelwerkzaamheden aan de S1 passage door de Likhi bergen tussen Khashuri en Zestafoni. Dit traject is in 4 project delen ingedeeld (zie spoiler), en er wordt aan alle vier delen parallel gewerkt. In 2022 moeten alle vier delen (totaal 52 km) met 96 bruggen en 53 tunnels gereed zijn.
SPOILER: TOON

Afbeelding
In de spoiler onder de foto nog een paar foto's.
Afbeelding
Afbeelding

edit - fotolinks bijgewerkt.
Laatst gewijzigd door jelger op vr 12 mar 2021, 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » ma 06 apr 2020, 21:07

Tbilisi in totale quarantaine. Drone opnames in deze Youtube video. Vanaf 3:15 S1, S3 en S9 in de omgeving van Mtskheta aan de noordkant van Tbilisi.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door jelger op vr 12 mar 2021, 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » do 09 apr 2020, 22:29

Grens overgang Rusland - Abchazië (afscheidingsregio Georgië) bij Adler (Sochi), de enige doorgang vanaf Rusland. Sinds gisteren is deze helemaal gesloten.

De lokale parallel passage vanaf Abchazië richting het Russische Adler.
Afbeelding
(bron: RBC)

Hieronder een opname van anderhalve week geleden toen de overgang gesloten werd voor alle buitenlandse (niet-Abchazische) burgers en statenlozen, dus ook Georgiërs - met uitzondering van Russisch veiligheidspersoneel en goederen. Desinfectie en temperatuur controles. Dit is het passage punt in de E60 / S1 dat aan de andere kant van de Psou rivier overgaat in de E97/M27
Link

De de facto grens aan de Georgische kant (hoofdovergang Enguri brug t.h.v. de stad Zugdidi) is al langer dicht met uitzondering van noodgevallen. Wel zijn er de afgelopen week ongeveer 80 mensen uit Abchazië uit voorzorg ter observatie naar een Georgisch ziekenhuis vlakbij de administratieve grens gebracht.
edit: deel in spoiler.
Laatst gewijzigd door jelger op vr 12 mar 2021, 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 13 apr 2020, 10:52

Wat ik me afvraag: zijn de medische voorzieningen beter in Georgië zelf ten opzichte van regio's als Abchazië?

Cynisch: waarom is Georgië nu ineens wel goed genoeg om zieken op te vangen, terwijl Abchazië defacto als een stukje Rusland functioneert :(

jelger
expressweg

Bericht door jelger » ma 13 apr 2020, 12:26

waldo79 schreef: ma 13 apr 2020, 10:52 Wat ik me afvraag: zijn de medische voorzieningen beter in Georgië zelf ten opzichte van regio's als Abchazië?
Ja. Niet alleen standaarden maar bovenal capaciteit en het überhaupt kunnen uitvoeren van meer complexe medische ingrepen. Abchazië kent nog geen 250.000 inwoners, Zuid Ossetië hooguit 50.000.

Het is er overigens in Zuid Ossetië slechter aan toe (gezondheidszorg). Daarnaast worden (Georgische) inwoners van met name Zuid Ossetië belet naar Georgië-proper te reizen voor (gratis) zorg, wat tot de dood van verschillende mensen heeft geleid - ook noodhulp wordt gefrustreerd. De meeste Georgiërs in Zuid Ossetië wonen in en rond Akhalgori (kant van Tbilisi dus) en langs de zuidelijke flank rond de administratieve (de facto) grens. Zuid Ossetië gedraagt zich richting Georgië in deze corona crisis ook vijandiger dan Abchazië. In Abchazië wonen nog ca 45.000 Georgiërs (kleine 20% vd bevolking) vooral in de zuidelijke Gali en Ochamchira districten. De inwoners van Abchazië mogen gratis gebruik maken van de medische faciliteiten in Georgië-proper. Vorig jaar is in het dorpje Rukhi net buiten Zugdidi vlakbij de administratieve grens van Abchazië een nieuw ziekenhuis geopend dat ook gericht is op het bedienen van de inwoners van Abchazië, en daarom ook een familiehotel heeft.

In de spoiler nog twee video's over corona en hulp in de twee gebieden.

Tijdens de corona crisis is de internationale gemeenschap in stilte wel bezig in de afscheidingsgebieden. UNDP (UN Development Program) en USAID werken samen om spullen te leveren in Abchazië. Zie korte video onder (eerste helft in het Engels). Dit is de eerste keer in 10 jaar dat de VS dergelijke assistentie stuurt naar Abchazië. Het officiële standpunt in het westen is dat het alleen met Tbilisi zaken doet en dat het de de facto autoriteiten in Sukhumi niet erkent. Overigens is het Rode Kruis er ook aanwezig. Dat geldt ook voor Zuid Ossetië.
.
Link
waldo79 schreef: ma 13 apr 2020, 10:52 Cynisch: waarom is Georgië nu ineens wel goed genoeg om zieken op te vangen, terwijl Abchazië defacto als een stukje Rusland functioneert :(
De meeste (of wellicht alle) mensen die naar Rukhi gebracht zijn ter observatie, zijn waarschijnlijk Georgiërs uit de Gali / Ochamchira districten. Ik heb daar geen harde cijfers of uitspraken van op dit moment. Tegelijkertijd wil Abchazië ook het bordje zelf schoon houden dus laat het deze mensen makkelijk gaan. Wat weg is, is weg. Rusland houdt ook de grens dicht voor mensen die geen staatsburger zijn. Veel Georgiërs in Abchazië zijn dat niet.

Een 2 minuten video bericht van JamNews van 2 dagen geleden over corona in Zuid Ossetie.
Link
edit: overzichtelijker gemaakt.
Laatst gewijzigd door jelger op vr 12 mar 2021, 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » za 18 apr 2020, 15:45

In Georgië is vanwege het Oosters Orthodox paasweekend sinds gisteren tot dinsdag een nationaal verbod ingesteld op het rijden met particuliere personen auto's. Het legt daarmee familiebezoek in of buiten de stad met Pasen aan banden.

Het levert onder meer dit soort autoloze beelden op in Tbilisi. Twee video's in de spoiler.

Bekend verkeersknooppunt in Tbilisi, het Heroes Square.
Link
.
Maar ook dit. :lol:
Ik kom hier zelf vaak bij Metro/Marshrutka station Varketili (pleintje) om naar ons appartement te lopen.
Link
.
De vier grootste steden (Tbilisi, Batumi, Kutaisi en Rustavi) zijn eerder deze week in collectieve quarantaine gesteld. Eerder waren dat al de kleinere plaatsen Marneuli en Bolnisi. Dat levert deze beelden op: foto repo @Jam-News

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door jelger op do 11 mar 2021, 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » wo 06 mei 2020, 18:13

Op pagina's 8 en 9 schreef ik al wat over de 23 kilometer lange bypass van wintersportplaats Gudauri en de Jvari pas in de S3 van Tbilisi naar Vladikavkaz, Rusland ("Military Highway"). Deze bypass gaat onder meer via een 9 kilometer lange tunnel, een investering van meer dan 500 miljoen dollar waarvan driekwart door de Asian Development Bank (ADB) wordt gefinancierd.

In een publicatie van Bankwatch, een internationale NGO die de impact van dergelijke (door ADB gefinancierde) projecten op de lokale bevolking en ecologie monitort, een kritisch artikel hierover: From the Caucasus to Russia: Why this road?. Aanleiding is dat de omlegging door de Khada vallei gaat met kwetsbare natuur en cultuur-historisch erfgoed.
This new massive construction will go through a precious valley of Georgia and it poses considerable threats to the livelihoods, biodiversity and cultural heritage of the pristine valley of Khada. It raises questions about the economic and political validity of the initiative. The Asian Development Bank is among the project’s supporters.

The Khada Valley is rare because it brings together an untouched landscape and a large number of cultural monuments in one place. The valley boasts unexplored archaeological treasures that confirm traces of life from the Eneolithic period, rare biodiversity species on the UN red list, and villages built at 1800 meters above sea leve, where old traditions of mountainous people are reserved.
Niet alleen de lokale bevolking zit niet op de weg door hun vallei te wachten, ook anderen zijn steeds kritischer op het project dat zonder fatsoenlijke impact analyse is gestart.

Video van de projectpagina van Bankwatch.
.
Link
Laatst gewijzigd door jelger op do 11 mar 2021, 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » vr 08 mei 2020, 23:56

Er zijn weer nieuwe beelden van het Wegen Departement.

De S2 Batumi Bypass vordert gestaag. Deze weg gaat door bergachtig terrein waar ook relatief veel mensen wonen. Bijna het hele traject wordt gebouwd met bruggen en tunnels. Batumi en de Zwarte Zee op de achtergrond:
Afbeelding
Afbeelding

De nieuwe drone video in de spoiler illustreert het soort terrein nog eens duidelijk. (alternatief: een half jaar oude drone video van de constructeur met gegevens van alle kunstwerken)

Link

De 13 km lange Khashuri bypass (S1) naar de Rikoti tunnel vordert ook gestaag. Momenteel wordt er gewerkt aan een 2 kilometer segment omhoog vanaf de Koera riviervallei. Naar men zegt komt de weg hier op de hoogste pilaren in Georgische wegen.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
edit: tekst en fotolinks bijgewerkt
Laatst gewijzigd door jelger op vr 12 mar 2021, 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » di 12 mei 2020, 15:25

Nog wat wegen voortgang in Georgië.

Onderdeel van de opwaardering van de East-West highway (E60/E70) van Tbilisi naar Batumi is ook het verleggen en verbreden van de S12 (E692), vanaf Samtredia naar de Zwarte Zee kust bij Supsa/Grigoleti - de aansluiting op de S2 (Poti - Batumi). In OSM is de nieuwe S12 al ingetekend ten noorden van de huidige S12, op Google Earth is het meeste inmiddels te zien op de satellietbeelden.

Kaartje bij het praatje:

Afbeelding

In Sectie 1 (Samtredia - Japana) is de brug over de Rioni Rivier nog in aanbouw.
Zicht oostwaarts richting Samtredia (vandaag gepubliceerd).
Afbeelding

De aansluiting van de S1 en S12 bij Samtredia is ook nog in aan- en verbouw. De S12 loopt hier over in de S1 naar Tbilisi. De S1 is vanaf dit punt al opgewaardeerd en verlegd. Onderdeel van de aanpassingen is rechtdoor trekken van de S1 naar de bestaande westelijke S1.
Afbeelding

Overzicht van bovenaf:
Afbeelding

Voor de liefhebbers van video's ook op de joetjoep te zien.

Sectie 2 (Japana - Lanchkhuti) in het bovenstaande kaartje is bijna helemaal klaar. Men is bezig met de afbouw en de aansluiting bij Lanchkhuti. Beeld hieronder is uit een video van een half jaartje geleden (locatie: blik naar oosten ten oosten van Lanchkhuti). In de laatste Google Earth beelden van Januari is te zien dat vrijwel het hele segment inmiddels belijnd is. Dit deel gaat dit jaar nog open, waarmee een heel lint aan dorpen omzeild wordt.
Afbeelding

edit: linkjes.
Laatst gewijzigd door jelger op vr 12 mar 2021, 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 12 mei 2020, 19:39

Men is lekker aan het klussen in het Midwesten en westen van het land :)<>:

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 13 mei 2020, 12:19

^^
Ook wel echt nodig als je door het westen van Georgië wilt reizen. Bijna het hele OWN is daar Bibeko met Vmax 60 km/h dat strikt met de beschreven snelheidscontroles gehandhaaft wordt. Wil je in het land een beetje voorwaards komen is de uitbreiding van het HWN-netwerk niet alleen welkom, maar zelfs broodnodig. Het zuiden en oosten van het land is een stuk ontspannender om te reizen.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 13 mei 2020, 20:54

Het westen is ook een aaneenschakeling van lintbebouwing, terwijl het oosten een meer gespreide bebouwing kent.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » wo 13 mei 2020, 23:09

^^
In de regel klopt dat wel ongeveer. Maar ook de S5 in Kakheti (vooral het stuk achter de Gombori rug, in de Alazani vallei), kent op diverse stukken lintbebouwing tot aan de grens met Azerbeidzjan bij Lagodekhi. Er zit een bypass in de pijplijn voor het stuk parallel langs de voet van de Gombori rug (tussen Bakurtsikhe en Tsnori, t.h.v. Sighnaghi) vanwaar de S5 ongehinderd de vallei en rivier oversteekt.
Een milieueffect rapportage (pdf) ligt o.a. bij de ADB. Op pagina 50 is het traject in een kaart getekend.

Een bypass is al in de maak voor de Sh42, het stuk noordwaarts vanaf Bakurtsikhe, naar Telavi (verlegging tot wijn appelatie Akhasheni momenteel). Dat is op GM satellietbeelden al terug te zien. Een vrij ergerlijk stuk om te rijden door de dorpen. Het is dat het zo'n leuke omgeving is. :lol:

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 15 mei 2020, 18:20

Voortgang dus :woop:

jelger
expressweg

Bericht door jelger » ma 18 mei 2020, 23:04

Het toeristenseizoen zal niet zoveel voorstellen dit jaar maar voor de lokale bewoners van Tusheti die de winterige helft van het jaar buiten de vallei verblijven is het weer spannend hoe snel ze voor de paar zomermaanden weer terug kunnen.

Zoals elk jaar is de enige en 70 kilometer lange toegangsweg tussen Pshaveli en Omalo weer flink beschadigd door de seizoensinvloeden. De sneeuw is inmiddels grotendeels weg, maar het is de vraag of de openstelling van 15 juni wel gehaald wordt.

Recente foto's (afgelopen dagen) van de Tusheti kant.
Afbeelding
Afbeelding

Voor de weinige achterblijvers, of degenen die met de kuddes vee (o.a. schapen) te voet al naar hun dorp gelopen zijn is er een luchtbrug om voedsel te pendelen, of soms ook medische assistentie. Dit is (Kvemo/Lower) Omalo op bijna 1900m boven zeeniveau.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door jelger op vr 12 mar 2021, 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » ma 08 jun 2020, 19:10

Wat kleiner wegen nieuws, maar voor degenen die zich bezighouden met weg ontwerpen of inrichting misschien wel interessant om te zien.

In de oost-Georgische wijn provincie Kakheti zijn een aantal verbeteringen doorgevoerd op het regionale (hoofd)wegennet met betrekking tot doorstroming en veiligheid. Er zijn verschillende rotondes aangelegd en verlichting en bewegwijzering zijn verbeterd.

Omgevingskaartje met 4 locaties gepind

Afbeelding
In Kvareli - kruising Sh43 / Kvareli Road (groene pin)
Afbeelding

Sh43 / Sh69 buiten Kvareli (paarse pin)
noordelijke richting, rechtsaf Sh43, rechtdoor Sh43 Kvareli
Afbeelding

in zuidelijke richting

Afbeelding
zwart-bruine pin Sh43 / Sh 70

Afbeelding
Afbeelding
Sh42 / Sh 69 Mukuzani (oranje pin)

Afbeelding
edit: url fix
Laatst gewijzigd door jelger op vr 12 mar 2021, 19:05, 2 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 08 jun 2020, 19:24

Wordt die wegnummering algemeen bewegwijzerd, of is dat iets nieuws?

En waar staat 'Sh' / შ voor?

mauricebeltrum
polderweggetje

Bericht door mauricebeltrum » ma 08 jun 2020, 20:02

Ik heb in september 2018 een roadtrip (Van Omalo tot Truso Valley en Kazbegi tot Mestia en Ushguli) gemaakt door Georgie en ook toen werd er op ontzettend veel plekken aan de weg gebouwd.

Ze waren op dat moment bezig met de weg van Mestia naar Ushguli, het leek er op dat ze van plan waren hier een verharde weg van te maken. We hebben dit toen gereden met onze gehuurde 4x4. Was/is de intentie om dit helemaal door de trekken naar Ushguli?
We zijn vanaf Mestia via Ushguli naar Gori gereden en ook vanaf de andere kant werd aan de weg gebouwd, ik geloof vanaf Sasashi ongeveer. Was/is het de bedoeling om dit rondje door te trekken of weet iemand of er nog een ander idee achter zat? Ben erg benieuwd..

Mocht er interesse om onze roadtrip is uit zetten kan ik altijd eens kijken of ik dat kan posten in het sumforum Reisadviezen/Reisverslagen. Wat een fantastisch land was dit.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » ma 08 jun 2020, 21:39

Chris schreef: ma 08 jun 2020, 19:24 Wordt die wegnummering algemeen bewegwijzerd, of is dat iets nieuws?
En waar staat 'Sh' / შ voor?
^^
Sh / შ staat voor wegen van "binnenlands belang", en wordt dus gebruikt voor het nationale/regionale netwerk (1 t/m 202). De S (ს)wegen (1 t/m 13) zijn wegen van "internationaal belang". Behalve de S9 (Tbilisi Bypass) en S12 (Samtredia - Grigoleti aan de Zwarte Zee) gaan alle S wegen naar de buitengrenzen van Georgië. De S9 en S12 staan wel in dienst van het internationale verkeer.

De Sh wegen worden wel bewegwijzerd, maar verre van algemeen. Ik heb er even wat video fragmenten bijgehaald van bijna 3 jaar geleden in Kakheti (het gebied ook wat ik hierboven aanhaalde) en mijn indruk is dat de Sh wegnummers over het algemeen met vernieuwing van de borden er meer bij gezet worden. Op oude borden zijn ze vaak - maar niet altijd - afwezig waar je ze wel zou verwachten (bv bij splitsingen). Ik heb even een paar beelden uit 2017 geknipt:

Komende uit Tusheti (de beruchte Omalo weg) bij Pshaveli Sh44 --> Sh43. Geen nummers.
Afbeelding

Omgekeerd dan wel weer een paar honderd meter voor de kruising.
Afbeelding

Verderop in de Sh43 bij Napareuli (een wijn) wel een nummer. Omgekeerde richting ook.
Afbeelding

Dan een punt waar ik vandaag over postte. Driesprong Sh43 - Sh70 (hier is nu een rotonde). Komende uit Telavi ook genummerd
Afbeelding

Via Sh70 Telavi inrijden: Sh42 aangegeven. Vanaf de andere kant komende uit Telavi vanaf Sh42 staat geen Sh70 aangegeven.
Afbeelding

In Telavi geen wegennummers (dit is rechts de Sh42 volgens GM kom ik hier vanaf de Sh42 uit het oude centrum)
Afbeelding

Splitsing S5 - Sh40 naar Sighnaghi bij Chalaubani. Geen nummer. Wel netjes een 0 km paal om de hoek.
Afbeelding

En een stuk verderop dan wel weer dit.
Afbeelding
Ik let er meestal niet zo op, maar nu je er naar vraagt: het is best een rommeltje. :roll: :D
mauricebeltrum schreef: ma 08 jun 2020, 20:02 Ze waren op dat moment bezig met de weg van Mestia naar Ushguli, het leek er op dat ze van plan waren hier een verharde weg van te maken. We hebben dit toen gereden met onze gehuurde 4x4. Was/is de intentie om dit helemaal door de trekken naar Ushguli?
Ja. En ook het hele stuk vanaf Ushguli via Koruldashi naar Lentekhi. Tevens wordt er voorbereidend gewerkt aan een directe verbinding Lentekhi naar Mestia via een 9km lange tunnel.
mauricebeltrum schreef: ma 08 jun 2020, 20:02 Mocht er interesse om onze roadtrip is uit zetten kan ik altijd eens kijken of ik dat kan posten in het sumforum Reisadviezen/Reisverslagen. Wat een fantastisch land was dit.
Dat kan altijd! :lol:
Laatst gewijzigd door jelger op vr 12 mar 2021, 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 12 jun 2020, 23:35

Men pakt de modernisering van het wegennet voortvarend aan.

En die tunnel van Lentekhi naar Mestia zou Svaneti veel beter ontsluiten, maar is dat budgettair niet te hoog gegrepen :o

jelger
expressweg

Bericht door jelger » zo 14 jun 2020, 0:10

^^
Ik zie dat ik er vorig jaar toen ik er meer over schreef geen prijs bij genoemd heb. Staat volgens deze overheidssite in de boeken voor 200 miljoen USD. Het aanbestedingsproces loopt momenteel nog (countdown teller). Einddatum lijkt me niet kloppen. Heb elders als iets van 2022 gezien. Hoe het gefinancierd wordt heb ik zo snel niet terug kunnen vinden.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » za 04 jul 2020, 15:15

In een "goed nieuws" PR show heeft de premier van Georgië gisteren samen met de verantwoordelijk minister de openstelling van 19 km autosnelweg, in de bypass bij Kutaisi, feestelijk bijgewoond o.l.v. het hoofd van het wegendepartement (alle 3 in onderstaande foto).

Ik moest er even een nachtje over slapen voor ik echt snapte wat er nu precies is opgeleverd en opengesteld. :lol:

De S1 bypass bij Kutaisi is namelijk al enige jaren open: als enkelbaans 1+1 gedeelte. De verdubbeling, uitbreiding van aansluitingen en knooppunten, en verdubbeling van de ontsluitingsweg Sh104 Kutaisi zijn voor het grootste deel nu afgerond.

Het nieuwsfeit :boek: : het centrale gedeelte van de bypass van 19 km is vanaf heden als 2x2 autosnelweg met gescheiden rijrichting opengesteld. De resterende 22 km (de flankerende delen) van het hele project van 41 km ("Kutaisi en Samtredia bypass") wordt voor het einde van het jaar opgeleverd. Voor de boekhoudkundige: dit project wordt uit de staatskas gefinancierd (200 miljoen GEL, ~60 mln euro).

Het Samtredia uiteinde zal uitkomen op de verlegde splitsing van de S1 en S12 en de verlegde S12 waar nu ook aan gewerkt wordt. In mei haalde ik dat al aan.

Voor de automobilisten die in westelijke richting reizen is er wel een complicatie bij gekomen: zij moeten nu via Kutaisi :roll: :facepalm:
Dit leidt natuurlijk tot lokale scherts. :lol: Het oostelijke wegvak tussen het Geguti klaverblad en de Nakhshirghele aansluiting is slechts in 1 richting open - dat geldt omgekeerd ook voor het gedeelte tussen Bashi en Samtredia, maar daar heeft dat gevolgen qua tijd.

De routering ziet er zo uit op de kaart:
Afbeelding

Dan nog een aantal beelden.
Aansluiting bij Bashi (links vliegveld Kutaisi) - blik in oostelijke richting.
Afbeelding

Ter hoogte van dorpje Bashi - blik in westelijke richting (vliegveld in rechter bovenhoek)
Afbeelding

verdubbelde Sh104 - ontsluiting Kutaisi (blik naar noorden, naar Kutaisi)
Afbeelding

Het wegdek
Afbeelding

Werkzaamheden aan de oostelijke helft: verdubbeling bestaande bypass en een extra brug over de Rioni rivier (bij Geguti).
Afbeelding

Klaverblad: aansluiting van de Sh104 op de S1 bij Geguti.
Afbeelding
Bron beeldmateriaal: Wegendepartement van het Ministerie van Regionale Ontwikkeling en Infrastructuur van Georgië.

edit: links aangepast
Laatst gewijzigd door jelger op vr 12 mar 2021, 19:44, 2 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 04 jul 2020, 15:26

Hier ook een nieuwsbericht: https://agenda.ge/en/news/2020/2111

Construction of two new lanes on the 19-kilometer section of the Kutaisi bypass road has been completed and starting today movement in both western and eastern directions will be one-way.

Het lijkt dus inderdaad dat de bypass van Kutaisi vanaf gisteren als autosnelweg in gebruik is met 2x2 rijstroken, in plaats van twee rijstroken met tegenverkeer. Echter de complete bypass is langer dan 19 kilometer, dus kennelijk is nog niet de hele tweede rijbaan voltooid.