SnarfFlevoland schreef: ↑vr 20 mar 2020, 12:23
Wat me twee weken geleden naast de aangespronken verkeershandhaving in Georgië verder nog opgevallen is:
mooie update!
Paar reacties (edit: toch weer meer dan ik ambieerde):
- Het enkelbaanse snelweggedeelte van de S1 ten zuiden van Kutaisi is alleen open voor verkeer van Samtredia naar Sestaponi. In de andere rijrichting moet al het verkeer zich over de oude S1 door Kutaisi heen manouvreren. Er wordt weliswaar aan de nieuwe zuidelijke rijbaan gewerkt, toch was het me een raadsel waarom men maar 1 rijrichting geopend heeft. .... Is dit vanwege het ongeval risico?
Ik vermoed het. Ik ken de situatie zoals je die nu beschrijft niet met het rijden door Kutaisi. Vier jaar geleden heb ik in westelijke richting op de overgang van 2x2 naar 2x1 een spookrijder langs me heen gehad die links langs de midden afscheiding ging.

(staat op
video - bij 0:18) Dus dat veiligheidsargument zie ik wel. Zeker ook met de wetenschap hoe er op die nieuwe 2x1 stukken werd gereden.
[*]Op het nieuwe snelwegdeel tussen Kutaisi-Oost en Sestaponi, dat al als volledige snelweg met 2x2 rijstroken geopend is, heeft men Sukhumi niet langer meer als hoofddoel op de nieuwe borden gebruikt, maar Poti.
Zou kunnen. Op voornoemde korte video fragment ten zuiden van Kutaisi (Geguti) stond Sokhumi nog op het bord. Maar dat kan veranderd zijn natuurlijk.
[*]De wegen in en rond Zugdidi waren in vergelijk met 3 jaar geleden nu in een dramatisch slechte toestand. Veel dikke stenen en smal asfalt, waar 3 jaar geleden nog alles prima in orde was. Is men hier groots met wegwerkzaamheden gestart?
Geen idee. De toestand was vier jaar geleden op delen ook niet erg best. Enige wat ik me kan indenken is de voorbereiding voor de aanleg van de 18 km lange toegangsweg naar de Anaklia haven vanaf Zugdidi e.o. Dit is opgenomen in de TEN-T EU ondersteuning, en er liggen bij de Wereldbank en anderen voorstellen. Geen idee even wat de actuele status is (zijn geen onderwerpen waar ik elke week of maand naar kijk

)
[*]Vrachtverkeer op de Jvaripas (S3) van Tbilisi naar Kazbeg/Rusland wordt actief door de politie altenerend doorgelaten/staande gehouden. Dit zorgt voor kilometers lange rijen aan vrachtwagens voor de politieposten van Kobi (aan de noordkant) en Kvesheti (aan de zuidkant), waardoor autoverkeer op de tegenrijbaan rijdt en het bij tegenliggers tot interessante situaties kan leiden.
Ja, dit is een problematische route, vooral in de winter, door de hoeveelheid vrachtverkeer. Er wordt dan ook aan een bypass van de Jvari pas gewerkt.
[*]De S11 tussen de grens met Armenië en Achalkalaki is nog steeds een drama. Alleen het eerste stuk na de grens heeft men opgeknapt naar moderne Europese maatstaven. Eenmal het eerste dorp Gorelowka voorbij veranderd de weg in een enorm gatenkaas en blijft dramatisch slecht tot kort voor Achalkalaki. Reken hier extra veel tijd in, mocht iemand voor deze route kiezen, en beter niet met een laaggelegen auto.
Is mij een kleine twee jaar geleden niet specifiek bijgebleven. Maar ik had dan ook een dikke Toyota onder de kont op het stuk Ninotsminda - Akhalkalaki.

Kan zijn dat ik teveel met pa aan het kijken was naar de nieuwe spoor infra (verbinding naar Kars).
[*]Aan de administratieve grens tussen Georgië en Abchazië zijn de veiligheidsmaatregelen in vergelijk met drie jaar geleden flink aangescherpt. Men waarschuwde ons actief voor ontvoeringen van toeristen en criminele activiteiten aan de Abchazisische kant van de grens en men wilde ons ook niet meer de brug op laten lopen voor onze veiligheid. Meerdere politieagenten en zwaar bewapende militairen waren er aanwezig. Ten tijde van ons bezoek waren daar nog geen maatregelen i.v.m. Covid-19.
Ontvoeringsgevaar voor toeristen lijkt me een onzinnig verhaal. Kan niet afleiden waar dit vandaan moet komen. De relaties met de afscheidingsgebieden zijn het afgelopen jaar echter wel verslechterd, maar dat spitst zich vooral toe rond (wederom) Zuid-Ossetie. Wel is het zo dat beide regio's de passagepunten toenemend voor langere duur sluiten om een variëteit aan redenen. Wat vooral z'n weerslag heeft op de Georgische gemeenschap aan de andere zijde. Momenteel is het (enige) checkpoint door Abchazië inderdaad voor iedereen gesloten. Al vanaf eind januari is er een geleidelijk verscherpt toegangsbeleid.
De betonnen weg is deels ook al weggezakt, of helemaal verdwenen, tunnels onder water, waardoor je over geimproviseerde viaductjes, of door diepe modder langs wegwerkzaamheden aan het randje van de afgrond moet rijden. Tussen Mestia en Ushguli is de weg inmiddels vrij ver al met betonnen platen verhard, maar het stuk tussen de Ughviripas en de parkeerplaats van het skigebied Tetnuldi is nog 1 grote modder/sneeuw/watersoep-pool.
Mijn indruk is dat de huidige regering weinig doet aan (investeren in) structureel onderhoud van dergelijke gevoelige trajecten. De weg naar Mestia is in de eindfase van Saakashvili's regeertijd strak vernieuwd (het was daarvoor net zo erg als enkele andere beruchte bergtrajecten) omdat hij van Mestia / Svaneti een toeristisch visite kaartje wilde maken (net als Batumi). Je merkt het gebrek aan prioriteit voor bestaande kwetsbare trajecten aan allerlei dure en moeilijke initiatieven om nieuwe verbindingen te maken in de bergen (zoals de dwarsverbindingen vanaf Kazbeg parallel aan de bergketen via Khevsureti/Shatili naar Tusheti) waar geen gewone Georgier noch lokale bewoners op zitten te wachten, terwijl de wegen die ze gebruiken uit elkaar vallen van ellende (zie de chronische en steeds erger wordende problemen met de weg naar Tusheti).
[*]Op de verzorgingsplaatsen langs de snelweggedeeltes van de S1 liepen diverse bedelaars rond die autobilisten actief aanspraken om geld te vragen.
Heb ik niet eerder gezien of gehoord inderdaad - in Tbilisi gebeurt dat wel. Veeg teken van de sociaal-economische staat van het land. De GDP groei blijft met ruim 5% ook achter bij wat het land nodig heeft (en achter ten opzichte van de hoogconjunctuur jaren 2004-2008)
[*]In het centrum van Tbilisi werd je (in aanvulling op voorstaande) ook non-stop door verkopers aangesproken. Dit had ik 3 jaar geleden nog totaal niet meegemaakt in de hoofdstad. Had ik toen geluk en nu pech, of is dit een nieuw fenomeen in Georgië? Ik vond het niet plezierig.
Ik merk dit fenomeen ook wel toenemend. Dat komt denk ik deels doordat de stad steeds meer toeristen (uit Europa) aantrekt, en de overheid niet echt een kanaliserend beleid heeft waardoor je zulke dingen krijgt. En tja, ik denk dat dit fenomeen ook wel bekend is van andere toeristische hotspots in de wereld, ook in Europa en directe periferie. Toenemende toeristische populariteit creëert ook meer ondernemers en dus meer concurrentie (en gevecht om die toerist).
Tegelijkertijd heeft de toerisme sector vorig jaar een serieuze klap gekregen door de vliegban door het Kremlin opgelegd na "anti-Russische" protesten in Tbilisi tegen een Russisch Doema lid die in de voorzittersstoel van het Parlement ging zitten - dat werd gezien als een provocatie van de "bezetter" (vergeet niet dat de meerderheid in Georgië Rusland als bezetter ziet in de twee afscheidingsregio's, ongeacht of dit een terechte positie is).
Met andere woorden, er moet harder worden gevochten om de pecunia's van de toerist. En nu met de Corona uitbraak: "brace for impact". Waar de sector vorig jaar mede door toename Europees toerisme nog de schade beperkt wist te houden is het nu gewoon een keiharde en voor velen fatale crash.
[*]Buitenlandse toeristen die door het land rijden met een huurauto schijnt nog niet veel voor te komen. We werden regelmatig aangesproken of we niet als buitenlander in Georgië wonen. Dat we gewoon een auto gehuurd hebben, werd overal wat wonderlijk aangenomen, ook in hotels. Veruit de meeste toeristen reizen door het land nog met minibus, trein of taxi.[/list]
Ik denk dat dit goed verklaarbaar is. Voor veel mensen is een in perceptie (en allicht in realiteit) chaotisch land als Georgië natuurlijk ook weinig aantrekkelijk om zelf te gaan rijden - plus niet weten wat te verwachten, maar het imago van "Oost/Sovjet-Europa" zal velen niet enthousiast maken op dit aspect. Veel van de belangrijkste toeristische plekken zijn ook best aardig te bereizen met het OV of met lokale tours. Wat dan ook betaalbaar blijft. De meeste mensen gaan niet langer dan een week of twee en zullen niet perse naar de moeilijk bereikbare plekken willen waar geen georganiseerd vervoer (tour) of OV is. En het is een compact land waardoor het reizen met alternatief vervoer ook niet dramatisch lang is. Zelfs de vijf uur in de trein naar Batumi is overzichtelijk.