Afbeelding

[EU] Wegbeheerders buitenland

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Via
2x5 autosnelweg

[EU] Wegbeheerders buitenland

Bericht door Via » di 26 apr 2005, 17:18

Zoals jullie allemaal weten worden in Nederland de snel- en hoofdwegen op een goede manier onderhouden door Rijkswaterstaat. De wegen van lagere orde zijn in goede handen bij de provincies en de allerlaagste wegen bij de gemeentes. Ook de waterschappen beheren wegen.

Nu vroeg ik me af wie er in het buitenland gaat over de wegen, ik heb alleen ooit gehoord van gewestwegen in Belgie. Verder weet ik zelfs van Belgie niets af. Ook van andere landen zou ik wel meer willen weten van wegbeheer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 26 apr 2005, 17:24

Frankrijk:
AREA rondom Grenoble
ASF Zuid/zuidwest Frankrijk
ATMB Geneve - Chamonix (A40)
COFIROUTE ten zuidwesten van Paris/Orléans
ESCOTA alles ten oosten van Marseille
SANEF Noordfrankrijk
SAPN A13, A29 le Havre, Rouen
SAPRR Tussen Paris, Lyon, Mulhouse, Nancy en A71 Vierzon - Clermont-Fd
SFTRF Albertville - Modane

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » di 26 apr 2005, 17:26

Voor wat Frankrijk betreft, hier een kaartje van http://www.2x2voies.com :

Afbeelding
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » di 26 apr 2005, 17:42

Leuk, in het Duitse DIN-lettertype. :P

Maar wat zijn dat voor soort instanties dan? Geprivatiseerd, overheid?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 26 apr 2005, 18:14

ASF 1988km
SAPRR 1781km
SANEF 1253km
COFIROUTE 797km
ESCOTA 460km
AREA 384km
SAPN 367km
ATMB 117km
SFTRF 50km

Overigens is de La Méridienne (A75 Clermont-Ferrand - Pézenas) geen van allen, maar ik meen me bordjes ASF gezien te hebben, maar dat weet ik niet zeker.
Ook merk ik weinig verschil in kwaliteit van de weg bij de verschillende wegbeheerders.Alleen Cofiroute heeft sommige stukken A71 rood gekleurd wegdek, maar verder wel ok.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 26 apr 2005, 19:17

ViaHaaren schreef:Leuk, in het Duitse DIN-lettertype. :P

Maar wat zijn dat voor soort instanties dan? Geprivatiseerd, overheid?
Geprivatiseerde vennootschappen, voor een deel zelfs beursgenoteerd. Maar als ik me goed herinner, heeft de Franse staat steeds wel een meerderheidsbelang, in het geval van SAPRR zo'n 70 %. Beetje vergelijkbaar met KPN en TPG: officieel geprivatiseerd, maar de staat heeft nog wel het nodige in de melk te brokkelen.

Voor de goede orde: de "Societés Autoroutières" zijn alleen wegbeheerder: zij hebben het recht gekocht van de overheid om een weg aan te leggen en vervolgens te exploiteren. De beslissing om de weg aan te leggen (en hoe) blijft een overheidsbeslissing, ook al zijn er gevallen geweest, waarin een "Societé Autoroutière" zelf het initiatief heeft genomen om naar de overheid te stappen en de aanleg van een nieuwe weg voor te stellen.

Pino
4x3 autosnelweg

Re: Wegbeheerders buitenland

Bericht door Pino » di 26 apr 2005, 19:26

ViaHaaren schreef:Nu vroeg ik me af wie er in het buitenland gaat over de wegen.
Australië - Herinner me uit Aushwys wat discussies over wegbeheer.

De nummerverdeling gaat in National Highways, National Routes, State Highways en ongenummerde wegen. Als ik het goed begrijp ligt het wegbeheer echter anders. Een weg wordt óf door de deelstaat onderhouden óf door de gemeente (maar goed, die gemeentes zijn bij gelegenheid wel net zo groot als Nederland). National Highways komen echter wel in aanmerking voor federale subsidies, omdat zij "Route of National Importance" zijn, oftewel de corridors tussen de grote steden.

Op staatsniveau zijn de volgende instanties verantwoordelijk:
- In Queensland: DMR (Department of Main Roads)
- In New South Wales: RTA (Road and Traffic Authority)
- In Victoria: Vicroads
- In South Australia: Transport SA
- In het Northern Territory: NT Transport and Infrastructure
- In Western Australia: Main Roads WA
- In Tasmania: Transport Tasmania
- In het ACT: ACT Urban Services
Links via http://www.rta.nsw.gov.au/relatedwebsites.html

Duitsland - artikel 90 GG luidt:
(1) Der Bund ist Eigentümer der bisherigen Reichsautobahnen und Reichsstraßen.
(2) Die Länder (...) verwalten die Bundesautobahnen und sonstigen Bundesstraßen des Fernverkehrs im Auftrage des Bundes.

Kortom, de federale regering is eigenaar van de Autobahnen en van bepaalde Bundesstraßen, maar de regeringen van de deelstaten doen het feitelijke werk. Dat stemt ook overeen met borden die je bij wegwerkzaamheden op de Autobahn ziet staan: daarop wordt altijd zowel naar de federale overheid als naar de deelstaat verwezen.

Het beheer van andere wegen is aan de deelstaten voorbehouden, die ieder voor zich wel eigen regelingen zullen hebben over de verdeling. Ik meen dat in alle deelstaten wegen zijn die als "Landstraße" zijn benoemd. Lijkt me logisch dat over die wegen de deelstaten het beheer voeren, terwijl de gemeenten de overige wegen verzorgen.

Zwitserland - de federale overheid is verantwoordelijk voor een aantal welbenoemde wegen van nationaal belang, grof gezegd de snelwegen in Zwitserland, maar bijvoorbeeeld ook bepaalde pasroutes (Simplon en San Bernardino). De kantons regelen de rest ieder voor zich. Ongetwijfeld ook weer een onderverdeling tussen gemeentelijke routes en kantonale routes.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 27 apr 2005, 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 27 apr 2005, 10:13

In Duitsland heb je ook nog Kreisstrassen. Die zijn dus in het beheer van het Kreis. Een bestuurslaag tussen de deelstaat en gemeente in (maar wel veel kleiner dan onze provincie).

In Frankrijk heb je behalve de geprivatiseerde autoroutes (overigens moeten ze bij wet wel door de Staat worden geïnitieerd), de Staats-autosnelwegen. Mensen die de A 25 kennen weten wat voor kwaliteit ze kunnen verwachten :twisted:
Dan heb je nog belangrijke doorgaande wegen die ook door de staat worden beheerd. Ze zijn te herkennen aan het N-logo. Per 1-1-2006 worden het er een stuk minder. De meeste N wegen worden overgedragen aan het Departement. (soort provincie). Dan heb je nog wegen die in het beheer van de gemeente zijn. Dit zijn vaak ongenummerde wegen, soms zie je een C staan.
V en F wegen bestaan ook. Voor zover ik weet zijn dit wegen die door de gemeente worden beheerd. Hoewel F wegen ook door de Franse tegenhanger van Staatsbosbeheer kan worden beheerd.

In Spanje is het nog veel erger.
Er bestaan wegen van de centrale overheid, van de 'Communidad' (de autonome regio), de provincie, de stadsregio en de gemeente. Iedere wegbeheerder heeft haar eigen letter... :roll:

In Italië tenslotte bestaan behalve autostrada, stada statali (dus wegen van de centrale overheid), strada provinciali (provinciale wegen) en strada communali (gemeentelijke wegen). Tevens bestaan er strada regionali, maar volgens mij zijn dat ook gewoon provinciale wegen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » wo 27 apr 2005, 13:23

Vinny, weet je misschien ook waar de D dan voor staat bij de Franse D-wegen?
A = autoroute
N / RN = route national
C = communal
D = departemental :?:

Rien
verkeersader

Bericht door Rien » wo 27 apr 2005, 16:51

IQ[] schreef:Vinny, weet je misschien ook waar de D dan voor staat bij de Franse D-wegen?
Yep, RD = route départementale.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » wo 27 apr 2005, 17:18

Rien, zou jij misschien iets kunnen vertellen over het Belgische wegbeheer? ;)

caresse
woonerf

Bericht door caresse » wo 27 apr 2005, 19:24

ViaHaaren schreef:Rien, zou jij misschien iets kunnen vertellen over het Belgische wegbeheer? ;)
Kennen ze dat?

Rien
verkeersader

Bericht door Rien » do 28 apr 2005, 1:02

caresse schreef:
ViaHaaren schreef:Rien, zou jij misschien iets kunnen vertellen over het Belgische wegbeheer? ;)
Kennen ze dat?
In feite niet. :) Want ruimtelijke ordening en wegbeheer zijn al enige tijd - ik weet niet precies sinds wanneer (edit: sinds de staatshervorming van 1988-89) - geen federale bevoegdheden meer. Het zijn nu de gewesten die instaan voor de aanleg en het onderhoud van de wegen. Enkel op basis van de nationale wegnummers kan je nog spreken van een 'Belgisch wegennet'.

Enige nuancering. Behalve de gewesten, die in beheer zijn van de A-, N- en R-wegen op hun grondgebied, zijn er uiteraard ook nog de gemeenten, die instaan voor de aanleg en het onderhoud van alle ongenummerde wegen op hun grondgebied.

Een gewestweg is dus een genummerde niet-autosnelweg. Hoewel ook snelwegen worden beheerd door de gewesten, worden deze niet betiteld met de term 'gewestwegen'. What's in a name...
Vroeger sprak men wel eens van staats- en provinciebanen. Sporen daarvan zijn nog terug te vinden in straatnamen. Dit betekent (voor zover ik weet) niet dat vroeger bepaalde wegen in beheer waren van de provincies. Het valt namelijk op dat eencijferige N-wegen 'staatsbaan' worden genoemd, en tweecijferige N-wegen 'provinciebaan'. Het onderscheid komt dus enkel voort uit het wegnummer.

Het gewestelijk orgaan dat in Vlaanderen het wegbeheer voor zijn rekening neemt, is de zogenaamde 'Administratie Wegen en Verkeer' (AWV). Behalve een aantal centrale beleidsafdelingen (houdt zich voornamelijk bezig met onderzoek en advies), wordt de feitelijke aanleg en het onderhoud verzorgd door de provinciale districten. De grenzen van de ambtsgebieden van deze districten vallen vaak samen met gemeentegrenzen.
West-Vlaanderen: 311 Brugge, 312 & 322 Kortrijk, 313 Ieper, 314 Diksmuide, 315 Oostende, 316 Pittem (tussen Tielt en Torhout), 321 Jabbeke.
Oost-Vlaanderen: 411 Gent, 412 Oudenaarde, 413 Eeklo, 414 Sint-Niklaas, 415 Aalst, 421 Gentbrugge.
Antwerpen: 112 Ruisbroek (nabij Puurs), 114 Geel, 121 Antwerpen, 123 Brecht, 124 Grobbendonk (nabij Herentals), 125 Vosselaar (nabij Turnhout).
Vlaams-Brabant: 211 Halle, 212 Vilvoorde (en centrale regie), 213 Leuven, 214 Aarschot.
Limburg: 711 Sint-Truiden, 712 Hasselt, 713 Neerpelt, 714 Tongeren, 715 Maaseik, 716 Genk en een district 730 voor Bijzondere diensten (wat die ook mogen zijn).
De afbakeningen van de ambtsgebieden gelden meestal niet wat autosnelwegen betreft. Zo wordt de E34-A21 over zijn volledige lengte beheerd door district 125, de E314-A2 in de provincie Vlaams-Brabant door district 214 en de E40-A3 in dezelfde provincie door district 213. District 421 is enkel en alleen verantwoordelijk voor alle snelwegen in de provincie Oost-Vlaanderen. De snelwegen in het noordelijk gedeelte van West-Vlaanderen zijn in handen van district 321, terwijl die in het zuiden van de provincie door district 322 worden beheerd.

Zelf weet ik er ook al het fijne niet van. De meeste informatie komt van de site van de AWV Vlaanderen. In Wallonië bestaat een gelijkaardige structuur. Uitgebreide info hierover is terug te vinden op de site van de Direction générale des autoroutes et routes. Ook in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is een Directie Wegen aanwezig, zij het dan (althans op het eerste gezicht) niet op dezelfde manier ingedeeld als in Vlaanderen en in Wallonië.

Zo, ViaHaaren, hopelijk geeft dit relaas een bevredigend antwoord op je vraag. :P
Laatst gewijzigd door Rien op do 25 aug 2005, 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » do 28 apr 2005, 16:48

Dankjewel, Rien. Ik kom vaak genoeg in Belgie maar wist eigenlijk bar weinig van hun infrastructuur. Ik zal je nog wel eens een vraag meer stellen. ;)

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » za 07 mei 2005, 21:21

Chrizz schreef
ASF 1988km
SAPRR 1781km
SANEF 1253km
COFIROUTE 797km
ESCOTA 460km
AREA 384km
SAPN 367km
ATMB 117km
SFTRF 50km

Overigens is de La Méridienne (A75 Clermont-Ferrand - Pézenas) geen van allen, maar ik meen me bordjes ASF gezien te hebben, maar dat weet ik niet zeker.
Ook merk ik weinig verschil in kwaliteit van de weg bij de verschillende wegbeheerders.Alleen Cofiroute heeft sommige stukken A71 rood gekleurd wegdek, maar verder wel ok.

Waren dit niet de bedrijven die ook tol op de wegen heft?

Rien
verkeersader

Bericht door Rien » do 25 aug 2005, 15:25

Een vraagje aan Dirk (R4) i.v.m. het beheer van de wegen in Vlaanderen, maar waarschijnlijk kan het antwoord inzicht geven aan alle forumleden. :)

Hierboven gaf ik wat informatie over hoe het wegbeheer in België in elkaar zit; deze informatie heb ik enkel en alleen van de websites van de diverse instanties in de gewesten. Toch is het blijkbaar niet zo simpel.

Zo zijn er namelijk bepaalde wegen in beheer van de provincies, bvb. de N19 van Aarschot tot aansluiting 20 van de E314-A2. (Ik heb naar aanleiding van de wegenwerken daar ook een vraag m.b.t. het wegbeheer gesteld aan het infohuis, door de stad Leuven ingericht, maar men moest me zelfs daar het antwoord schuldig blijven.)

De Dienstkaart Vlaanderen 2004 duidt bovendien bepaalde wegen gestippeld in geel-grijs aan, en noemt deze in de legende "overige genummerde wegen" (zie hieronder N369, N313, N332) - dit in tegenstelling tot "genummerde gewestwegen".

Afbeelding

Daarom volgende vraagjes.
- Welke definitie van 'gewestweg' hanteert de AWV? En zijn niet alle genummerde wegen gewestwegen?
- In wiens beheer zijn de wegen die niet door de AWV beheerd worden? Provincies, gemeenten...
- Kent Wallonië dezelfde indeling? Indien ja, weet jij (Dirk) of de kaart van de gewestwegen op http://routes.wallonie.be enkel de wegen aangeeft die door de Direction générale... beheerd worden, of ook genummerde wegen van instanties op lagere niveaus dan het gewestelijke?

Alvast bedankt!

R4
expressweg

Bericht door R4 » do 25 aug 2005, 16:11

In de eerste plaats, Rien, moet ik zeggen dat de uitleg die jij gaf voor het grootste deel correct is, dus :toppie: .

Ik zal trachten nog wat verfijningen aan te brengen en daarmee ook je vragen te beantwoorden. ;)
Ongeveer 85% van de N-wegen in België is in handen van de gewesten. De overige 15 procent wordt verdeeld onder provincies, en jawel, gemeenten. Het aandeel van de gemeenten daarin is het kleinst, vaak gaat het daar om doortochten van N-wegen door dorpskommen. Maar zelfs dat is niet algemeen, die doortochten zijn immers meestal ook wel in handen van het gewest, de gemeentelijke stukken zijn dus eerder uitzonderingen. Dan heb je dus ook nog de N-wegen die door provincies beheerd worden. Dat zijn, eerlijk gezegd, meestal de wegen van slechtere kwaliteit en met de minst consequente bewegwijzering. De gewesten hebben dan ook akkoorden afgesloten om de provinciale wegen over te hevelen naar het gewest. Binnen enkele jaren behoren de provinciale wegen dan ook tot het verleden. Ook met de gemeenten wordt op dat vlak onderhandeld, zij zijn maar wat blij om een dergelijke kostenpost van zich af te kunnen schuiven. Hun eigen, echte gemeentelijke wegen behouden ze uiteraard wel.

Zoals je merkt was de situatie tot hier toe niet echt overzichtelijk: op een afstand van een aantal kilometer kon je wegen hebben die telkens door een andere instantie beheerd werden, daar moet nu dus verandering in komen. Om het nog gekker te maken: er bestaan ook wegen die door verschillende instanties samen beheerd worden, bijvoorbeeld door gewesten en provincies samen, vandaar dat een genummerde N-weg niet steeds duidt op een gewestweg, maar dus evengoed een provinciale weg kan zijn, of een mengeling tussen beide. Een echte definitie van gewestweg is er dus niet, maar je zou kunnen zeggen dat het wegen zijn die dienen "voor internationaal, interregionaal en interstedelijk transport van goederen en personen die voorzien in de nodige ontsluitingen van plaatselijke wegennetwerken op verschillende niveau's."

Wat Wallonië betreft is het verhaal gelijkaardig, ook daar worden sommige grotere wegen door "lagere" niveau's beheerd, dus ik vermoed dan ook dat die kaart alle wegen weergeeft waar het gewest bij betrokken is, maar er daarom nog niet de eigenaar van is.

Wat je zei over het beheer van autosnelwegen klopt ook, de reden dat men grote stukken snelweg (of soms hele snelwegen) door 1 bepaald district laat onderhouden, heeft vooral te maken met consequentie van onderhoud.