[E017] A14-E17 Antwerpen - Gent - Kortrijk
Moderator: Moderatoren
-
- expressweg
Re: [E017] A14-E17 Antwerpen - Gent - Kortrijk
Ik vond het wel opvallend dat er in 1987 al klachten waren voor geluidsoverlast aan het viaduct in Gentbrugge, ik dacht dit een fenomeen was van na de jaren 2000.
-
- 2x4 autosnelweg
Nog wat historiek van de E17: https://www.de-lage-landen.com/article/ ... 0Nederland.
Kaartje uit 1969:

Ter hoogte van Kortrijk:

Kaartje uit 1969:

Ter hoogte van Kortrijk:

-
- 2x4 autosnelweg
Bizar verhaal over een stukje asfalt op de E17 dat voor ongevallen met vrachtwagens zorgt: https://www.gva.be/cnt/dmf20231013_92332738
-
- 2x2 autosnelweg

Zo bizar is dat niet, vroeger herstelde men overal door er koudasfalt (teer in de volksmond) op te smeren. Zogezegd telkens maar een "klein stukje" voor een "korte period". Vaak hing die slem/teer er een jaar aan en bij regen verandert zoiets in een ijspiste. Ik dacht dat we die tijden al lang gepasseerd waren.
-
- stadsweg

Normaal zou het kapot gedeelte in een vak uitgeslepen moeten worden en dan vervolgens een nieuwe toplaag in het uitgeslepen vak. Naar mijn weten worden herstellingen af en toe al zo gedaan, maar zeker nog te weinig.
-
- Moderator
Koud asfalt is vooral voor het opvullen van gaten, maar 100 meter is een meer uitgebreide vorm van bakfrezen en asfalteren. Het kan zijn dat het asfalt te vettig is, dit komt soms voor door productiefouten bij de asfaltcentrale (teveel bitumen in SMA). Dan kan je glad asfalt krijgen.
-
- 2x2 autosnelweg
Wat foto's van 23-8-23 toegevoegd aan het album https://photos.app.goo.gl/WqHqpz6xt4kZ5qBu8
2022:

2023:

Nieuw bord, N459 ontbreekt:

Door de hoofdletters heb ik bij dit bord het gevoel dat iemand die geen Nederlands kent zou kunnen denken dat Afgesloten en Omleiding plaatsen zijn, en dat 'via Parijs' is ook wel grappig, 'richting' zou beter zijn

2022:
2023:
Nieuw bord, N459 ontbreekt:
Door de hoofdletters heb ik bij dit bord het gevoel dat iemand die geen Nederlands kent zou kunnen denken dat Afgesloten en Omleiding plaatsen zijn, en dat 'via Parijs' is ook wel grappig, 'richting' zou beter zijn
-
- stadsweg
Mooie foto's!
De nieuwe bww in Antwerpen (oosterweel) is toch een verademing, tegenover de rest van Vlaanderen.
De nieuwe bww in Antwerpen (oosterweel) is toch een verademing, tegenover de rest van Vlaanderen.
-
- 2x4 autosnelweg
Ik ben blij dat er Kruishoutem op dat nieuwe bord staat en niet Kruisem.
-
- autoweg

Mogelijks was het al besteld voor dat de naam Kruisem in beeld kwam want op het onderliggend wegennet wordt er ondertussen wel volop Kruisem bewegwijzerd.
belgie is zo slecht nog niet
-
- 4x5 autosnelweg
De R 4 staat nu ook aangegeven. Dat is winst. Gentbrugge nu in een normaal lettertype. Gent-Centrum is nu zwart-op-wit geworden, dat snap ik niet. En bij Expo staat nu ook 'The Loop' aangegeven en het ziekenhuis wordt vermeldt. Ik vind deze set borden eigenlijk wel vooruitgegaan.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 2x4 autosnelweg

Jammer.
Gelukkig heet de afrit wel nog steeds Kruishoutem: https://www.google.com/maps/@50.9263707 ... &entry=ttu. De vraag is hoe lang dat nog duurt. Ik vind dat AWV echt wel eens ter verantwoording geroepen mag worden voor haar beleid inzake gemeentenamen op bewegwijzering. Het is duidelijk dat dit enkel een ambtelijke logica is. Niemand is onderweg naar gemeentes maar naar plaatsen. Mensen weten vaak niet in welke gemeente een plaats ligt. De aanpak van AWV is ook steeds moeilijker houdbaar nu er steeds meer fusies gebeuren. In Pajottenland zullen in 2025 Galmaarden, Gooik en Herne ook fusioneren tot gemeente die wellicht Pajottenland zal heten. Zullen die plaatsen en hun deelgemeenten allemaal van de wegwijzers verdwijnen en zullen er van op afstand nu enkel nog wegwijzers naar 'Pajottenland' (of hoe die nieuwe gemeente ook zal heten) staan? Dat is absurd.
Een gemeentenaam is geen plaatsnaam, het wordt tijd dat men dat hier in Vlaanderen eens leert.
-
- 2x2 autosnelweg

Gent-Centrum had daar inderdaad niet in het zwart-wit mogen staan, maar het leidt verder wel niet tot verwarring. Ergens past het zelfs beter binnen het systeem om alle lokale doelen (deelgemeenten, dorpjen, kernen, wijken,...) in het witte systeem onder te brengen.
Omgekeerd, als men centrum vergeet in correcte kleur te zetten, leidt dit al eens tot grappige situaties. Hier lijkt het op de ring van Leuven dat je de afrit naar Brussel-Centrum kan nemen.
https://www.google.com/maps/@50.8848348 ... ?entry=ttu
-
- 4x3 autosnelweg
Doordat centrum daar op een eigen regel staat zie ik geen verwarring met Brussel.
-
- 2x2 autosnelweg

Ja, maar vanuit Belgisch standpunt is die verwarring er wel. Omdat het "Centrum-Plaats" of "Plaats-Centrum" in wit-blauw je niet rechtstreeks naar het lokale centrum leiden van de plaats waar je op dat moment bent.
Ver weg
- SPOILER: TOON
- SPOILER: TOON
-
- dorpsstraat
Het verschil tussen dit viaduct en andere viaducten dat is volgens wat dat ik ooit begrepen gehoord te hebben blijkbaar (fout) aangelegd met de brugdelen tussen de brugpijlers in de plaats van op de brugpijlers waardoor dat er telkens twee opeenvolgende voegen liggen.Chris schreef: ↑zo 21 mei 2023, 14:20 Ik kwam vanochtend voor het eerst in tijden weer eens over de E17 door Gent over het viaduct van Gentbrugge.
Maar wat voor voegovergangen hebben ze hier nu toegepast? Telkens een set van twee stalen bitumineuze voegen die enorm veel geluid (en trillingen) produceren. Ik snap werkelijk niet waarom ze hier niet voor stillere voegen hebben gekozen. Zelfs met 90 km/h is het een herrie.
Ik ben dit soort voegen ook nog nergens anders tegengekomen. Er zal dus wel een reden voor zijn dat ze specifiek hiervoor gekozen hebben. Dit is overigens ook gevoelig voor asfaltschade tegen de stalen dwarsprofielen aan. Het oogt nieuw, maar ik ben benieuwd hoe lang dit goed gaat, zeker gezien de normaal massieve hoeveelheid vrachtverkeer op de E17. (foto genomen op zondagochtend).
-
- dorpsstraat
In het artikel werd er vermeld dat ze in de loop van augustus zouden terug geplaatst worden.Alfa schreef: ↑do 10 aug 2023, 11:03 Voor wie zich zou afvragen wat er met de geluidspanelen aan het viaduct van Gentbrugge aan de hand is:
https://www.hln.be/gent/waar-zijn-de-ge ... ~abd7d996/
Waar zijn de geluidspanelen op het E17-viaduct plots heen? “De aannemer speelt een spelletje Tetris”
(...)
De échte reden voor de ‘verdwenen panelen’ is echter wat eenvoudiger. “Er waren een aantal panelen licht beschadigd”, legt Tim Lonneux van het Agentschap Wegen en Verkeer uit. “Die moesten nog hersteld worden tijdens de waarborgperiode van de aannemer. Het gaat voornamelijk om verfwerken. In de loop van augustus plaatsen we ze terug.” De omwonenden kunnen dus op hun beide oren slapen.
Wat dat dus niet het geval is want toen dat ik laatst daar op 1 oktober was waren ze nog altijd niet terug geplaatst.
-
- dorpsstraat
Het is inderdaad verwarrend, daardoor zullen er mogelijk bestuurders zijn die zullen eindigen in het centrum van Brussel, aangezien dat de N2 daar in de buurt bij de R20 eindigt.Wimpie25 schreef: ↑ma 23 okt 2023, 14:01
Gent-Centrum had daar inderdaad niet in het zwart-wit mogen staan, maar het leidt verder wel niet tot verwarring. Ergens past het zelfs beter binnen het systeem om alle lokale doelen (deelgemeenten, dorpjen, kernen, wijken,...) in het witte systeem onder te brengen.
Omgekeerd, als men centrum vergeet in correcte kleur te zetten, leidt dit al eens tot grappige situaties. Hier lijkt het op de ring van Leuven dat je de afrit naar Brussel-Centrum kan nemen.
https://www.google.com/maps/@50.8848348 ... ?entry=ttu
Laatst gewijzigd door Joshua op wo 25 okt 2023, 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2x4 autosnelweg

-
- expressweg
De reden voor deze constructie is om de hoogte van het viaduct te beperken. Je kunt de liggers ook op de pijlers leggen, maar dan worden de pijlers ook hoger.Joshua schreef: ↑wo 25 okt 2023, 22:41Het verschil tussen dit viaduct en andere viaducten dat is volgens wat dat ik ooit begrepen gehoord te hebben blijkbaar (fout) aangelegd met de brugdelen tussen de brugpijlers in de plaats van op de brugpijlers waardoor dat er telkens twee opeenvolgende voegen liggen.Chris schreef: ↑zo 21 mei 2023, 14:20 Ik kwam vanochtend voor het eerst in tijden weer eens over de E17 door Gent over het viaduct van Gentbrugge.
Maar wat voor voegovergangen hebben ze hier nu toegepast? Telkens een set van twee stalen bitumineuze voegen die enorm veel geluid (en trillingen) produceren. Ik snap werkelijk niet waarom ze hier niet voor stillere voegen hebben gekozen. Zelfs met 90 km/h is het een herrie.
Ik ben dit soort voegen ook nog nergens anders tegengekomen. Er zal dus wel een reden voor zijn dat ze specifiek hiervoor gekozen hebben. Dit is overigens ook gevoelig voor asfaltschade tegen de stalen dwarsprofielen aan. Het oogt nieuw, maar ik ben benieuwd hoe lang dit goed gaat, zeker gezien de normaal massieve hoeveelheid vrachtverkeer op de E17. (foto genomen op zondagochtend).
-
- 2x4 autosnelweg
Dat zou wel een vreemde ontwerpkeuze zijn, want het viaduct is nu al vrij hoog. Er moest dan ook een spoorwegbrug overgestoken worden. Je zou dan denken dat die een extra metertje niet zoveel uitmaakt.
-
- stadsweg
Ik vind eigenlijk geheel dat stuk van de E17 (ca 15km) dom gelegen is. Te dicht tegen de stadskern enz. Hetzelfde is voor de ring Antwerpen.
-
- verkeersader

-
- 2x4 autosnelweg
De afstand tussen de E17 en het stadscentrum is 3 km, dat is vergelijkbaar met de ligging van bv de A10 in Amsterdam tov het centrum (weliswaar met de bedenking dat Amsterdam uiteraard veel groter is dan Gent) of de A2 tov het centrum van Utrecht. Het wordt vaak voorgesteld alsof de E17 door de stad loopt, maar dat klopt eigenlijk niet. Het loopt wel degelijk langs de rand. Het enige dat de impact wat groter maakt is het feit dat de snelweg verhoogd ligt.
-
- 4x5 autosnelweg
De snelweg loopt daar echter wel dwars door een woonwijk. Dat is in Amsterdam inderdaad ook zo en mensen zijn daar verbolgen over.
De A 2 langs Utrecht is een ander verhaal: daar is een nieuwbouwwijk gerealiseerd en om de hinder zoveel mogelijk te verminderen is daar nu een groot gedeelte van de weg ondertunneld.
De A 2 langs Utrecht is een ander verhaal: daar is een nieuwbouwwijk gerealiseerd en om de hinder zoveel mogelijk te verminderen is daar nu een groot gedeelte van de weg ondertunneld.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- dorpsstraat
In Verviers loopt de E42/A27 ook soort van aan en door de rand van het centrum.
-
- 2x4 autosnelweg
Stadsbader heeft op zijn website een luchtfoto gepubliceerd van de renovatiewerken van de slingerviaducten in knooppunt Zwijnaarde van eerder dit jaar:

-
- autoweg
Op de slinger E40 uit Brussel richting E17 Kortrijk brokkelt het beton van de brugvoegen al terug af...
Is dus terug prutswerk geworden. Ook is de 2e rijstrook verdwenen waardoor er nu nog meer vertraagd verkeer is op de
rechterrijstrook op de E40 thv de afrit. Het is daar gewoon wachten op het eerste zwaar ongeval.
Is dus terug prutswerk geworden. Ook is de 2e rijstrook verdwenen waardoor er nu nog meer vertraagd verkeer is op de
rechterrijstrook op de E40 thv de afrit. Het is daar gewoon wachten op het eerste zwaar ongeval.
belgie is zo slecht nog niet
-
- 2x2 autosnelweg

Affligem-Groot-Bijgaarden werd in 2003 op de E40 grootschalig aangepakt en is nog altijd in goede staat. Dus het kan wel degelijk wel.
-
- 2x2 autosnelweg

Over het algemeen is de doorlooptijd van een project in Vlaanderen alles behalve Duits en is de kwaliteit wel top. Dit is dus de uitzondering.