[E017] A14-E17 Antwerpen - Gent - Kortrijk
Moderator: Moderatoren
-
- autoweg
-
- 2x4 autosnelweg
Re: [E017] A14-E17 Antwerpen - Gent - Kortrijk
Dit voorjaar worden de bruggen van Eethoek (Beervelde) en Klapstraat (Nazareth) volledig gerenoveerd. Beide dateren van 1970.
https://wegenenverkeer.be/werken/renova ... ochristi-0
https://wegenenverkeer.be/werken/renova ... 7-nazareth
https://wegenenverkeer.be/werken/renova ... ochristi-0
https://wegenenverkeer.be/werken/renova ... 7-nazareth
-
- 2x4 autosnelweg
De tweede fase van de werken aan het viaduct van Gentbrugge starten al in februari in plaats van april. Er wordt ook extra ingezet op verkeersveiligheid om de vele kopstaart aanrijdingen te verminderen: https://wegenenverkeer.be/nieuws/werken ... -van-start
-
- 2x2 autosnelweg

-
- 2x4 autosnelweg
Er is ondertussen ook een website over de langetermijnsplannen voor het viaduct van Gentbrugge: https://www.viadewebsite.be/
-
- 2x3 autosnelweg
De DDI in Waregem zal dit jaar ook aangelegd worden, ik weet niet of dit filmpje al gepasseerd is:
Link
Wat me trouwens wel opvalt is dat het aantal rijstroken op de brug zelf door dit daalt van 6 rijstroken naar 4, dat geldt wel als een capaciteitsbeperking. Ik hoop dat ze zich daar niet aan mispakken. Weliswaar zijn er in de nieuwe oplossing minder opstelstroken nodig omdat linksafslaand verkeer richting E17 niet langer moet wachten voor een verkeerslicht.
Link
Wat me trouwens wel opvalt is dat het aantal rijstroken op de brug zelf door dit daalt van 6 rijstroken naar 4, dat geldt wel als een capaciteitsbeperking. Ik hoop dat ze zich daar niet aan mispakken. Weliswaar zijn er in de nieuwe oplossing minder opstelstroken nodig omdat linksafslaand verkeer richting E17 niet langer moet wachten voor een verkeerslicht.
-
- 2x4 autosnelweg
Nota aan de Vlaamse regering: https://beslissingenvlaamseregering.vla ... 0008000406De Vlaamse Regering besliste op 24 mei 2019 tot de opstart van de verkenningsfase voor het Viaduct Gentbrugge in het kader van de procedure complexe projecten, met De Werkvennootschap als initiatiefnemer en in coördinatie met het Departement Omgeving. Niettegenstaande de huidige renovatie, dient een traject met het oog op een langetermijnvisie voor het viaduct en de omgeving zich aan. Inmiddels werd de verkenningsfase afgerond en keurt de Vlaams Regering nu dus de startbeslissing en de procesnota van het complex project ‘Viaduct Gentbrugge’ goed. De projectdoelstellingen die beoogd worden, hebben betrekking op mobiliteit (continuïteit van doorstroming op Europees en Vlaams niveau, duurzaam en geconnecteerd stadsregionaal mobiliteitssysteem); op leefbaarheid (leefbare omgevingen - woon, werk en recreatie) en op landschap (groene en blauwe landschappen verbinden en versterken). De gouverneur van Oost-Vlaanderen wordt aangeduid als procesbegeleider.
Procesnota: https://beslissingenvlaamseregering.vla ... 0008000407
Inzichtennota: https://beslissingenvlaamseregering.vla ... 0008000405
Artikel in de pers: https://www.hln.be/gent/ondertunnelen-o ... ~a1d16a12/
-
- expressweg
Per vandaag kent de E17 nog wat extra werfzones: Een aantal kleine viaducten gaan een renovatie krijgen.
Momenteel zijn er nog geen maatregelen zichtbaar, maar ik verwacht dat niet lang zal laten wachten.
----
De Viaducten van Gent zijn tegenwoordig voorzien van mobiele flitspalen EN trajectcontrole. Met bijkomende verrassing:
Momenteel zijn er nog geen maatregelen zichtbaar, maar ik verwacht dat niet lang zal laten wachten.
----
De Viaducten van Gent zijn tegenwoordig voorzien van mobiele flitspalen EN trajectcontrole. Met bijkomende verrassing:

-
- 2x3 autosnelweg

-
- expressweg
Of het lege flitskasten zijn, weet ik niet -- maar het effect is er wel: Iedereen op de rem en geen inhaalacties op het verdrijfvlak.
Terugslagfiles zullen de komende tijd, helaas, de norm worden.
Terugslagfiles zullen de komende tijd, helaas, de norm worden.
-
- 2x2 autosnelweg
Alhoewel ik daar op zich niet zeker van ben, lijkt het me ook dat in de werkzone enkel de flitsers actief zullen zijn. In FR weet ik niet of je écht niet kan geflitst worden door de Gendarmerie in een trajectcontrole of zo. Zou wel heel lelijk zijn, maar of het onwettelijk is?
-
- autoweg

Een van de basisprincipes van een rechtsstaat is dat je niet 2x vervolgd mag worden voor hetzelfde vergrijp (ne bis in idem). Je mag dus nooit 2 boetes krijgen voor dezelfde overtreding. Is zelfs een universeel mensenrecht.
-
- 2x2 autosnelweg

Ik zou er toch niet op vertrouwen. Gewoon omdat een trajectcontrole een gemiddelde uitrekent, en een camera een piek ziet. Beiden zijn verschillende misdrijven.
-
- autoweg
In NL is het niet toegestaan dat een mobiele controle in TC gaat staan.
-
- 2x2 autosnelweg
-
- 2x3 autosnelweg
Een beetje advocaat maakt daar brandhout van, 'ne bis in idem' is uiteraard een algemeen rechtsprincipe dat ook in het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens is opgenomen (waar Belgische rechters uiteraard ook aan gebonden zijn). Daarnaast heb je nog eenheid van opzet.
België is ook een rechtstaat, misschien zelfs nog meer dan Nederland omdat je hier het Grondwettelijk Hof hebt die zich boven de wettelijke macht kan werpen. Maar goed, die rechtstaat staat ook onder druk door meute op sociale media met hun hetze als er een crimineel vrijgelaten wordt door procedurefouten enzo. Het is geen gemakkelijk om ergens tegen te zijn en cynisch over te doen.
België is ook een rechtstaat, misschien zelfs nog meer dan Nederland omdat je hier het Grondwettelijk Hof hebt die zich boven de wettelijke macht kan werpen. Maar goed, die rechtstaat staat ook onder druk door meute op sociale media met hun hetze als er een crimineel vrijgelaten wordt door procedurefouten enzo. Het is geen gemakkelijk om ergens tegen te zijn en cynisch over te doen.
-
- dorpsstraat
Paar weken geleden vanuit richting Kortrijk gekomen, net voor de slinger naar de andere rijbaan een flitser, in het wegvak nog eentje en meen me te herinneren dat net voor de slinger naar de eigen rijbaan nog een flitser stond.Jeff schreef: ↑ma 09 aug 2021, 21:27 Per vandaag kent de E17 nog wat extra werfzones: Een aantal kleine viaducten gaan een renovatie krijgen.
----
De Viaducten van Gent zijn tegenwoordig voorzien van mobiele flitspalen EN trajectcontrole. Met bijkomende verrassing:![]()
Verderop nog meer trajectcontroles. Het was een paar jaar geleden sinds ik voor het laatst de E17 gereden heb, had nu weer de bevestiging waarom ik altijd de E19 naar Frankrijk pak, wat een pokkeweg. Trajectcontrole na trajectcontrole, linker strook die door de boomwortels (?) een hobbelstrook was, waar je lang van mag genieten omdat je met 1 kmu verschil in moet halen. Vond de Nederlandse A2 al dodelijk saai, de E17 is nog erger.
-
- autoweg

Vermoedelijk afgeschreven flitspalen maar het werkt wel bij de meeste mensen.
Enkel als er een grote superflitser staat is het opletten geblazen, die werken effectief en efficient, er staat er momenteel een op de E314 bij het begin van de werken in Aarschot nadat hij enkele weken in Wilsele gestaan heeft.
belgie is zo slecht nog niet
-
- 2x2 autosnelweg

Die superflitsers zijn berucht. Voordeel is dat ze daar maar een paar van hebben, als je eentje op een lange werf zoals de E314 aan de ene kant tegenkomt, ben je zeker dat er voor de rest van het traject geen flitsers meer staan.
-
- dorpsstraat
Ik vond het ding in de middenberm al vreemd, die waren in mijn herinnering weggehaald toen de trajectcontrole er kwam, daarbij stond hij ook zo gedraaid dat hij het verkeer in de omgelegde baan pakte. Samen met het niet weten of de trajectcontrole aanpast aan de lagere max stond de cruise heel braaf op 54 en hielden anderen zich er ook strak aan. Hebben de palen dus weldegelijk het gewenste effect.
Overigens, ook een teken dat ik al jaren de E17 niet meer gereden heb, wat is dat laatste stuk voor Antwerpen ingrijpend veranderd, herkende het amper meer terug.
-
- polderweggetje
Deze flitspalen zijn inderdaad dummy palen die ergens van de schroothoop gehaald zijn. Op de E40 tussen Brussel en Gent stonden er een tijdje terug ook 2 exemplaren bij werken. Die in Aalbeke stonden er ook nog toen de snelheidslimiet net weggehaald was en ben hier toen met 120km/u voorbij gereden en deden niets, dashcam beelden toen toch maar voor zekerheid opgeslagen om aan te tonen dat snelheidsbeperking reeds weggehaald was. Die op de E17 zijn zeker niet werkend, rij hier bijna dagelijks over en als de superflitser er niet staat word ik vaak genoeg ingehaald tegen 70km/u en doen deze niets. TC staat hier ook niet actief in beide richtingen op dit moment.tompie schreef: ↑wo 11 aug 2021, 16:15die flitspalen aan de werfzone zijn fake, ze staan bij elke werf van die aannemer. Enkele weken geleden nog bij de werken op de E403 in Aalbeke hadden ze die gewoon lompweg op de pechstrook neergeknald met een roodwit paaltje erbij.
Vermoedelijk afgeschreven flitspalen maar het werkt wel bij de meeste mensen.
Enkel als er een grote superflitser staat is het opletten geblazen, die werken effectief en efficient, er staat er momenteel een op de E314 bij het begin van de werken in Aarschot nadat hij enkele weken in Wilsele gestaan heeft.
Volgens mij is het AWV verantwoordelijk voor deze dummy flitspalen want heb die 2 van Gentbrugge zien liggen aan het depot van AWV/wegpolitie in Gentbrugge ergens begin 2020. Uiteindelijk geen slecht middel want voor kortere werken heeft het zeker nut, in Gentbrugge staan ze er gewoon al te lang en te scheef bij om te kunnen werken en daar komen de meeste chauffeurs ook wel achter na een tijdje.
Verder nog uitgekomen op het volgende nieuwsbericht over de snelwegparking in Waasmunster
https://www.tvoost.be/nieuws/e17-snack- ... ift-113603
Voor iedereen die nog graag eens een nostalgisch wegrestaurant bezoekt in Vlaanderen uit de jaren '70, nu kan het nog!
-
- expressweg
In Wallonië gebruiken ze deze superflitsers soms wel 2x op hetzelfde traject, zoals de nieuw geopende expressweg tussen Ath en Lessines hier in de buurt, op 4 km stonden ze van elkaar dus ik had ook het motto na die eerste rijden we door, gelukkig had ik Coyote opstaan.
-
- 2x2 autosnelweg

Ik heb wel de indruk dat ze - ondanks dat ze men telkens op dezelfde locaties gebruikt - ze ergens wel hun vruchten afwerpen. Of het het kan aan sensibilisering liggen, alleszins wordt er op de werken op de E314 amper overdreven doorgevlamd. Hoewel er twee rijstroken beschikbaar zijn en de werken meer dan 10km lang.
-
- 2x4 autosnelweg
Vanaf woensdag wordt het viaduct van Gentbrugge volledig vrijgegeven voor verkeer. Onderaan wordt nog wel enkele maanden verder gewerkt, maar de hinder voor het verkeer op de E17 is achter de rug. In totaal werd een dikke 40 miljoen geïnvesteerd in de renovatie van het viaduct.
https://www.hln.be/gent/maand-sneller-d ... ~a6472f34/
https://www.hln.be/gent/maand-sneller-d ... ~a6472f34/
-
- 2x2 autosnelweg
Wetende dat men verwacht had tot november 2021 te werken is dit een oplevering voor datum. Het helpt natuurlijk dat men door Corona en het weinige verkeer een week of 4-5 vroeger is gestart en niet een break heeft gehouden tussen de werken aan beide zijdes. Mooi werk dus.
-
- 4x3 autosnelweg
Gaat de toegelaten snelheid dan op afzienbare termijn weer naar 120?
-
- 2x2 autosnelweg
Nee, de borden geven duidelijk 90 aan, en trouwens er zijn zat actiegroepen die dat zouden verhinderen. Ook al heeft Watteeuw bvb niks met het viaduct te maken, hij was er toch altijd wel weer bij om in het kader van milieu en klimaat desnoods de limiet permanent naar 50-60 te brengen...en met hem genoeg actiegroepen die dat allemaal een schitterend idee vonden.
Dus, nee 120, zit er niet in.
Dus, nee 120, zit er niet in.
-
- 2x2 autosnelweg
En uiteraard moest Watteeuw z'n actiegroepje het allemaal nog wat erger maken:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/10/22 ... uurtbewon/
Dezelfde actiegroep die constant aan het zeuren was voor de werken, heeft besloten om na de werken gewoon keihard door te zeuren tot ze hun zin krijgen.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/10/22 ... uurtbewon/
Dezelfde actiegroep die constant aan het zeuren was voor de werken, heeft besloten om na de werken gewoon keihard door te zeuren tot ze hun zin krijgen.
-
- expressweg
Is de baustelle al volledig opgeruimd (in beide richtingen) ?
-
- 2x2 autosnelweg
De weg is volledig vrij, er wordt enkel nog gewerkt aan de parkings en onder het viaduct maar daar merk je als transitverkeer geen hinder van.