[N061][N062] Sluiskiltunnel

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

vynkce
2x3 autosnelweg

Re: N61: Vlaanderen betaalt mee aan diepe tunnel

Bericht door vynkce » ma 10 nov 2008, 16:22

@Cborg: Mooie kaart, voor de volledigheid kan je ook de N49-E34 inkleuren als snelweg over de hele lengte en de R4-west als expresweg tot aan de E34-N49 ;)

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » zo 16 nov 2008, 20:58

CborG schreef:Dan kunnen we straks zoiets verwacht op de michelinkaarten :)

Afbeelding
Schitterend! Zo wil ik het wel zien. :)
hoevenpe schreef:Misschien dan wel een stap te ver maar toch, waarom dan niet gelijk die paar stukjes vluchtstrook erbij en er een echte A62 van maken?
Lijkt mij een goed besluit! Helaas zal de provincie er anders over denken. Wat ik overigens niet snap: Waarom is de N62 ooit aan de provincie overgedragen? Waarom is het geen rijksweg?
hoevenpe schreef:Het lijkt de laatste tijd echt mode om overal maar voor de 'N' oplossing te gaan,
Inderdaad, en als het een autosnelweg moet worden, wordt er erg moeilijk over gedaan. Neem nou de A74... :roll: die had al lang af moeten zijn! Als ze ook daar voor een 'N' oplossing hadden gekozen dan had die N74 er naar mijn mening al lang gelegen.

Overigens is niet alleen Nederland goed in 'N' oplossingen. Ook Duitsland bakt er tegenwoordig wat van met de 'B' oplossingen. Een gelbe autobahn (weliswaar soms met vluchtstroken) is nu ook erg 'in'. Niet dat ik er zo op tegen ben, maar naar mijn idee is het een kleine moeite om het even om te zetten in autosnelweg, en dan heb je veel mensen gelukkig gemaakt (behalve de omwonenden en de natuur en milieubonden).
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 18 nov 2008, 13:00

SnarfFlevoland schreef:even om te zetten in autosnelweg, en dan heb je veel mensen gelukkig gemaakt (behalve de omwonenden en de natuur en milieubonden).
Gelukkig zijn er veel meer mensen lid van die natuur- en milieubonden dan mensen die gelukkig worden van een vluchtstrookje meer.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 18 nov 2008, 14:03

Slecht geslapen vannacht, harry ?
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 18 nov 2008, 14:07

Vanwaar deze persoonlijke opmerking? Hoeft een forumbeheerder zich niet meer aan zijn eigen regels te houden? :?:
Ofwel: had bovenstaande niet in een PB gemoeten?
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 18 nov 2008, 14:14

't Is maar een simpele vraag hoor - ik zat mezelf namelijk af te vragen waarom je anders met zo'n boude en weinig onderbouwde stelling zou komen.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 18 nov 2008, 14:35

Rene schreef:'t Is maar een simpele vraag hoor
Maar zo op het eerste gezicht volkomen irrelevant in deze thread. Maar als zelfs de forumbeheerder daar geen bezwaar tegen heeft :) zal ik hem beantwoorden: ik heb uitstekend geslapen. Na een lang weekend in Spa (met o.a. tochtjes via Luik en Limburg; foto's volgen later) had ik die nachtrust ook wel nodig. Ik ben nu weer helemaal fit, maar loop wel zo'n 3 dagen achter in het lezen van forumberichten.
Rene schreef:ik zat mezelf namelijk af te vragen waarom je anders met zo'n boude en weinig onderbouwde stelling zou komen.
Je kunt dat beter mij afvragen dan jezelf (dat is iets duidelijker dan een vraag hoe ik geslapen heb). Ik zal de stelling nog iets meer onderbouwen: het is een kwestie van weinig moeite, groot plezier.
Of een nieuwe weg vluchtstroken heeft zal weinig mensen interesseren, de meesten zijn allang blij dat er uberhaupt een weg ligt.
Dat je op zo'n nieuwe weg langzamer mag dan op een standaard snelweg levert wel een groot voordeel op voor de directe omgeving. De natuurliefhebbers en andere mensen die wel om het milieu geven zijn daar heel blij mee. Dat die mensen in de meerderheid zijn kan ik niet met onderzoekscijfers ondersteunen. Maar ik trek die conclusie uit de uitkomst van het democratische proces.
--Harry.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » di 18 nov 2008, 16:35

De vluchtstrook is al jaren geen garantie meer op vlot doorrijden. Das dus ook geen argument om hem niet aan te leggen. Er wordt met name bespaard op kosten en nauwelijks op milieu.

Had al iemand vermeld dat de vluchtstrook van het westelijke deel van de N237 bij De Bilt verdwenen is ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 18 nov 2008, 18:49

Peter schreef:Er wordt met name bespaard op kosten en nauwelijks op milieu.
Ik dacht dat men het argument gebruikte: smallere wegen = langzamer rijden = minder uitstoot = beter milieu.
Maar als dat niet zo is (dus als het voor het milieu niks uitmaakt), ben ik helemaal voor aanleggen van een vluchtstrook. Dat is namelijk een stuk veiliger.

Als het aan mij ligt stelt men de prioriteiten zo:
1. milieu (landschap, natuur)
2. doorstroming (c.q. rijcomfort)
3. veiligheid
4. lage kosten

Vroeger vond ik veiligheid trouwens belangrijker dan doorstroming, maar met de huidige files kan het allemaal best een (heel klein) stukje minder veilig.

(Wordt dit nu toch niet een heel klein beetje off-topic?)
--Harry.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 18 nov 2008, 19:18

Misschien dat deze draad binnenkort afgesplitst kan gaan worden

Ik ben het niet met je eens. Wat mij betreft komt veiligheid op de eerste plaats. Een mensenleven is meer waard dan (met alle respect) dat van een rugstreeppad of korenwolf.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » di 18 nov 2008, 19:27

Wat mij betreft ligt de prioriteit bij 'doorstroming'. Als de aanleg van een nieuwe weg/spoorlijn/busbaan/... de doorstroming niet of nauwelijks bevordert, hoeft dat sowieso niet te gebeuren.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 19 nov 2008, 8:18

Vinny schreef:Ik ben het niet met je eens. Wat mij betreft komt veiligheid op de eerste plaats. Een mensenleven is meer waard dan (met alle respect) dat van een rugstreeppad of korenwolf.
Helemaal mee eens! Tegenwoordig lijkt het er steeds meer op dat mensen zowat meer geven op dieren als op mensen. Natuurlijk zijn dieren en de natuur belangrijk, maar mensen staan altijd bovenaan.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

mafKees
dorpsstraat

[N061][N062] Verbreding Terneuzen en Sluiskiltunnel

Bericht door mafKees » zo 22 mar 2009, 13:19

PZC vrijdag 20 maart 2009:

Eerste stap Sluiskiltunnel

TERNEUZEN - De voorbereiding voor de bouw van de Sluiskiltunnel onder het Kanaal Gent-Terneuzen is vanochtend officieel gestart.

In het stadhuis van Terneuzen zetten gedeputeerde Toine Poppelaars en verkeerswethouder Co van Schaik van Terneuzen hun handtekening onder een bestuursovereenkomst. Daarmee is de basis gelegd voor de planologische inpassing van de tunnel. In april starten de inspraakprocedures. Loopt alles volgens plan, dan gaat in medio 2011 de eerste spa de grond in. De tunnel zou eind 2014 gereed moeten zijn. De tunnel wordt gebouwd in opdracht van de nieuwe bv kanaalkruising Sluiskil, die binnenkort wordt opgericht. Het projectbureau vestigt zich in eerste instantie in een kantoor op de Markt in Terneuzen en verhuist later naar de bouwlocatie. Met de tunnelbouw is 275 miljoen euro gemoeid.
TRACÉ schetsontwerp mei 2008:
http://www.kanaalkruisingsluiskil.nl/up ... uising.jpg

UPDATE: link kapoet, klik onderstaande link.
http://www.kanaalkruisingsluiskil.nl/BE ... r.indd.pdf
Laatst gewijzigd door mafKees op za 16 mei 2009, 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Hajo
2x3 autosnelweg

Re: N62: Sluiskiltunnel

Bericht door Hajo » zo 22 mar 2009, 13:32

Netjes! Zelfs inclusief ongelijkvloerse kruisingen. :top:
Donateur Vereniging Wegenforum

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 22 mar 2009, 13:33

Mooi inderdaad! Stuk beter dan die nieuwe Jeltesleat aquaduct in de N354 van Sneek naar Lemmer. Geef je miljoenen uit voor een aquaduct, bouw je aan beide kanten een rotonde.... :roll:

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » zo 22 mar 2009, 13:42

Zeer opvallende plannen inderdaad. Misschien dat het dan ooit nog iets gaat worden met de toeleidende wegen naar de Westerscheldetunnel.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 22 mar 2009, 15:54

Nu de rest van de N62 nog ongelijkvloers maken.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

mafKees
dorpsstraat

Bericht door mafKees » zo 22 mar 2009, 18:24

Het is de bedoeling om de aansluiting op de R4 tegelijk uit te voeren met de verdubbeling van de N62 van Terneuzen tot de grens.
Verdubbeling N62 ten noorden van Westerscheldetunnel (Sloeweg) moet ook binnen enkele jaren gereed zijn volgens planning.
En ja, allemaal ongelijkvloers voor zover ik weet.

Ldp
woonerf

Bericht door Ldp » za 16 mei 2009, 21:37

Plaatje in de OP werkt niet meer, maar hier de layout uit de nieuwsbrief die ik een paar weken geleden thuis ontving: http://www.kanaalkruisingsluiskil.nl/BE ... r.indd.pdf

Hoewel deze layout een fantastische verbetering is voor het verkeer WST<->R4-Oost, is het voor lokaal verkeer in veel gevallen een flink langere weg. Ik denk dat ik persoonlijk nog erg vaak van de bruggen of het sluizencomplex gebruik zal blijven maken.

mafKees
dorpsstraat

Bericht door mafKees » za 16 mei 2009, 22:09

[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/as2erjP7zUQ&co ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/as2erjP7zUQ&co ... edded&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » zo 13 sep 2009, 22:29

Voor verkeer vanuit Terneuzen over de Westerscheldetunnel naar Zeeland/rest van Nederland ligt de tunnel net iets te zuidelijk, dat wordt dus sluizencomplex, maar voor doorgaand verkeer van en naar België is het ideaal.

Dus gaan ze nu ook eindelijk afslag Axel en alles ten zuiden daarvan ongelijkvloers aanleggen? (nou ja bij Axel is wel een viaduct maar ook een verkeerslicht...)

Verder vind ik het een beetje raar dat ze die knooppunten met rotondes maken in plaats van een soort trompetknooppunt, maar dat is niet zo heel erg belangrijk... en "Knooppunt Hoek" zou dan een buitenproportioneel groot klaverblad moeten worden.

vynkce
2x3 autosnelweg

Bericht door vynkce » wo 13 okt 2010, 18:57

Het Nieuwsblad 13-10-2010 schreef:Nederlandse tunnel van levensbelang voor Gentse haven

GENT - In het Zeeuws-Vlaamse Middelburg is dinsdag de aanbesteding gebeurd voor de bouw van de Sluiskiltunnel onder het kanaal Gent-Terneuzen. Met een waterdiepte van zestien meter is de tunnel voorzien op de bouw van een nieuwe zeesluis in Terneuzen. Voor de Gentse haven is het van levensbelang dat schepen met een grotere diepgang door het kanaal Gent-Terneuzen kunnen varen.
De Nederlandse provincie Zeeland wees dinsdag in Middelburg de bouw van de Sluiskiltunnel en de toeleidingswegen toe. 'De tunnel onder het kanaal Gent-Terneuzen wordt 1.330 meter lang, heeft een buitenzijdediameter van 11 meter en komt op een waterdiepte van 16 meter', zegt Ingo De Moor van KanaalKruisingSluiskil. De tunnel moet tegen midden 2015 opgeleverd zijn en kost 208 miljoen euro.
Momenteel moet het verkeer in Sluiskil over een beweegbare brug en dat zorgt voor wachttijden. Gents havenschepen Christophe Peeters (Open VLD) vindt dat de toewijzing een goede zaak is voor de toekomst van de Gentse haven. 'De tunnel is voldoende diep om schepen door te laten die hopelijk tegen 2020 door de nieuwe zeesluis in Terneuzen kunnen. De tunnel is dus ook voorzien op verdieping en verbreding van het kanaal tegen 2030.'
Bij de aanleg van de tunnel zijn in Nederland ook toeleidingswegen voorzien, van twee keer twee rijvakken. Toch is er nog geen beslissing voor de Tractaatweg naar België en in ons land is de aansluiting met de E34 in Zelzate-Oost ook nog niet uitgeklaard. 'Al hopen we dat die ook tegen 2014 er komt.'

Bleij
zandpaadje

Bericht door Bleij » wo 13 okt 2010, 20:20

vynkce schreef:
Het Nieuwsblad 13-10-2010 schreef:Nederlandse tunnel van levensbelang voor Gentse haven

GENT - In het . . . . twee rijvakken.

Toch is er nog geen beslissing voor de Tractaatweg naar België en in ons land is de aansluiting met de E34 in Zelzate-Oost ook nog niet uitgeklaard. 'Al hopen we dat die ook tegen 2014 er komt.'
Ben erg benieuwd of de R4 (oost) in Zelzate de aandacht heeft van de Vlaamse overheid want met het opwaarderen van de E34 mag een verbeterde aansluiting van de N62 zeker niet achterblijven.
Groeten van Michel uit Vlissingen

Tunneloperator N62 Westerscheldetunnel & Sluiskiltunnel / medewerker Incident Management N62

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 13 okt 2010, 22:07

Zeeuws-Vlaamse Middelburg
Sinds wanneer ligt Middelburg niet meer op Walcheren?

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 13 okt 2010, 22:23

Middelburg ligt op 20 meter van Zeeuws-Vlaanderen.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 13 okt 2010, 22:24

Misschien zijn ze een beetje in de war met het Belgische Middelburg, dat pal op de grens ligt met Zeeuws-Vlaanderen (bij Eede)...

TOEVOEGING
boe! was net een fractie sneller...

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 09 nov 2010, 22:26

^^Het is gewoon een vaak voorkomende fout in de Vlaamse media (en zelfs in de grensstreek) om Zeeland met Zeeuws-Vlaanderen te verwarren.

Het dorpje Middelburg, deelgemeente van Maldegem, is quasi onbekend in Vlaanderen. De 'bekendheidsradius' van Middelburg zal een kleine 20 km zijn schat ik zelf.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 10 nov 2010, 20:19

Alfa schreef:De 'bekendheidsradius' van Middelburg zal een kleine 20 km zijn schat ik zelf.
Dan zou ik het dorpje niet moeten kennen.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » wo 10 nov 2010, 20:34

In Nederland is de bekendheid van het Belgische Middelburg relatief gezien groter, vanwege de verwarring met de Zeeuwse hoofdstad.

Via
2x4 autosnelweg

Re: [N061][N062] Verbreding bij Terneuzen en Sluiskiltunnel

Bericht door Via » zo 06 feb 2011, 14:34

Dit onderwerp is een samenvoeging van twee oude topics.

Met vriendelijke groet,
ViaHaaren - NL-moderator