[N009] Alkmaar - Den Helder

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Jeff
expressweg

Re: [N009] Alkmaar - Den Helder

Bericht door Jeff » za 10 apr 2021, 16:48

Al zou de N9 omgebouwd worden naar "Super Two" (2x1 Express weg, ongelijkvloers) zou dat echt al veel schelen.
Maarja, kost geld enzo.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » za 10 apr 2021, 16:51

2x1. Ja, fijn. Met 60km/h achter een Duitser vastzitten voor 30 km.
Als je dan toch miljoenen gaat uitgeven doe dan 2+1 en misschien wat 2x2 dichter bij Alkmaar.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » zo 23 mei 2021, 0:15

Durashift schreef: zo 14 mar 2021, 21:54
Doet het nog steeds niet, althans, in bedrijf als zijnde geldinnings systeem.
Op de borden staat nog steeds 'in testfase'.
Nou, dát heb ik op de terugweg ff gedaan.. :woop:
Gaat 31 mei in werking, las ik in de krant.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » za 03 jul 2021, 10:41

Jutter schreef: ma 22 mar 2021, 0:00 Onderzoek al afgerond?..
JA!
Onderzoek naar verkeersveiligheid N9, N99 en N250 afgerond
(10 juni 2021)
De Rijkswegen N9 tussen Alkmaar en Den Helder en de westelijke N99 scoren slecht op verkeersveiligheid: ze hebben een bovengemiddeld risico op (ernstige) verkeersgewonden en verkeersdoden.
De N250 behoort tot de 20% meest risicovolle wegen in de provincie Noord-Holland. Dit blijkt uit onderzoek dat het ministerie van IenW samen met de provincie Noord-Holland en de gemeenten Den Helder, Hollands Kroon, Schagen en Bergen heeft verricht.

Gedeputeerde Mobiliteit en Bereikbaarheid, Jeroen Olthof: “Het rapport geeft inzicht in de problemen én oplossingen om de verkeersveiligheid op deze routes te verbeteren. Als regio, provincie en gemeenten, blijven we in gesprek met het Rijk om te kijken wat we wanneer kunnen aanpakken.”

N9
Er is onderzocht hoe de wegen verkeersveiliger gemaakt kunnen worden, en hoe deze eruit zouden kunnen zien, uitgaande van een maximum snelheid van 80 kilometer per uur. Er zijn verschillende infrastructurele maatregelen onderzocht zoals de aanleg van turborotondes, omleidingen bij de woonkernen Burgervlotbrug en Sint Maartensvlotbrug en het verbeteren van de fietsveiligheid en maatregelen op de parallelwegen. Rijk en regio gaan in gesprek over de vervolgstappen en kijken daarbij ook wat er op de korte termijn gerealiseerd kan worden.

De voortgang staat op de agenda van het bestuurlijk overleg over het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport (MIRT) in november dit jaar. Dit is een bestuurlijk overleg tussen de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK), de minister en staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat en regionale bestuurders waarin afspraken worden gemaakt over investeringen. Met dit onderzoek wordt tegemoet gekomen aan de motie van de (voormalig) Tweede Kamerleden Postma (CDA) en Dijkstra (VVD) die aandacht vroegen voor de verkeersonveiligheid op de N9.

Meer informatie
Het rapport is te downloaden via deze website. Meer informatie over het project staat op de website van Rijkswaterstaat.
https://www.noord-holland.nl/Actueel/Ar ... 0_afgerond
Rapport: https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... 99-en-n250
Website: https://www.rijkswaterstaat.nl/wegen/pr ... veiligheid
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » do 16 dec 2021, 20:32

Als gevolg daarvan:

Toezegging n.a.v. vraag lid de Groot over de N9, N99 en de N250
Het lid de Groot heeft, naar aanleiding van het aan de Tweede Kamer gezonden
rapport Verkeersveiligheid N9, N99 en N250,48 gevraagd of het nemen van
maatregelen aan de N9, de N99 en de N250 te combineren is met groot
onderhoud in 2023. Bij toezending van het rapport aan de Tweede Kamer is
aangegeven dat de afronding van het onderzoek verkeersveiligheid N9/N99/N250
los staat van besluitvorming over vervolgstappen, zoals het verder voorbereiden
en realiseren van maatregelen. Indien besloten wordt om over te gaan tot
maatregelen, zal altijd gekeken worden naar de mogelijkheden om werk met werk
te combineren en het realiseren van de maatregelen te combineren met het groot
onderhoud. Echter is bekend dat de instandhoudingsopgave de komende jaren
groter is dan het beschikbare budget. De afgelopen maanden is daarom aan de
hand van een prioriteringskader de onderhoudsprogrammering opgesteld voor de
jaren 2022 en de 2023 en is besloten dat het groot onderhoud aan de N9 (de
Stolpen – de Kooy) en de N99 (De Kooy – Van Ewijcksluis) in 2023 en 2024 geen
doorgang kan vinden. De mogelijkheid om korte termijn maatregelen voor de
verkeersveiligheid te koppelen aan het groot onderhoud vervalt hiermee dus ook.
De regionale bestuurders zijn hierover geïnformeerd.
Bron: MIRT voortgang

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 16 dec 2021, 20:41

Dus verkeersveiligheid is kennelijk ook weer niet zó belangrijk. Of, in elk geval niet voor een wegbeheerder.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 16 dec 2021, 20:43

De N-wegen zijn in het hoofdlijnenakkoord benoemd, maar de ambitie is er tot nu toe niet naar. Dat zien we ook bij eigenlijk alle andere rijks-N-wegen, die krijgen nauwelijks aandacht.

Het Zuidasdok daarentegen...
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 16 dec 2021, 20:46

Het is natuurlijk ook veel makkelijker om fancy campagnes te bedenken en foei te roepen naar weggebruikers dan om een daadwerkelijk geld te investeren en concrete maatregelen te nemen. Goed, er draait nu een aardig subsidieprogramma voor infrastructuur maar dat blijft toch ook een beetje bij gerommel in de marge.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » do 16 dec 2021, 21:16

Wouter N14 schreef: do 16 dec 2021, 20:41 Dus verkeersveiligheid is kennelijk ook weer niet zó belangrijk. Of, in elk geval niet voor een wegbeheerder.
Tuurlijk wel, vandaar de trajectcontrole :heygrr:

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » do 16 dec 2021, 21:27

Wat zou dat groot onderhoud moeten zijn geweest dan?

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 28 jun 2022, 9:56

https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... ks-n-wegen
Van alle maatregelen die eerder zijn onderzocht komt er geen enkele tot uitvoering. Geen fysieke rijrichtingscheiding of 2+1, geen bermmaatregelen, geen verbreding rijstroken, helemaal niets van dit alles.

Er komt in de eerste trance alleen een turborotonde met fietstunnel op de kruising met de Kogendijk/Helderseweg. Voor de N9 is er geen tweede tranche.
Deze rotonde was al jaren geleden bedacht door de regio. Helaas wat mij betreft. Dit zou ongelijkvloers moeten worden wat mij betreft.
Het budget is 4 miljoen. Ik vraag me af of dat voldoende is. Ik denk het niet.

N502
zandpaadje

Bericht door N502 » vr 15 jul 2022, 18:07

mavas schreef: di 28 jun 2022, 9:56 Deze rotonde was al jaren geleden bedacht door de regio. Helaas wat mij betreft. Dit zou ongelijkvloers moeten worden wat mij betreft.
Het budget is 4 miljoen. Ik vraag me af of dat voldoende is. Ik denk het niet.
Er is altijd redelijk wat verkeer wat afslaat richting de binnenstad van Alkmaar, wat dat betreft is een turborotonde best te verantwoorden. Als deze goed wordt aangelegd hinderd het verkeer in de spitsrichting elkaar niet of nauwelijks (Schoorl-Alkmaar/Ring en Bergen-Ring)

Ergens in het rapport werd ook genoemd dat de N9 tussen de Helderseweg en de kruising met de N245 naar 2x2 wordt verdubbeld.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 15 jul 2022, 19:35

Met 4 miljoen kun je niet veel meer dan een turborotonde bouwen met fietstunnel vermoed ik. Maar ik denk dat dat bedrag onvoldoende is gezien de huidige marktomstandigheden.

Overigens heb ik in het 6 paginaś tellende document geen stukje gelezen over verbreding tussen de Helderseweg en de N245.
Lijkt me niet dat je dat met die eerder genoemde 4 miljoen euro redt.
Overigens zou het wel serieus een goede verbetering zijn voor de regio Alkmaar als dat stukje wordt verdubbeld naar 2x2.

Maar eigenlijk zou het hele gedeelte tot aan Schoorl verdubbeld moeten worden, als je kijkt naar de intensiteiten.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 15 jul 2022, 19:56

Er blijkt dus gisteren nieuws de wereld in te zijn geslingerd over deze aansluiting! Met de bijdrage van het rijk komt de totale financiering op 10 miljoen.
De werkzaamheden moeten in 2024 beginnen.
Kruising Kogendijk-N9 (Steve Bikoweg) in Alkmaar wordt rotonde met fietstunnel
(15 juli 2022)
Het Rijk draagt financieel bij aan het verbeteren van de verkeersveiligheid op de kruising van Rijksweg N9 (Steve Bikoweg) en de Kogendijk in Alkmaar.

De Kogendijk is een belangrijke toegangsweg naar Bergen, met name voor fietsers. Sinds 2016 liggen er regionale plannen om deze kruising te vervangen door een rotonde met een fietstunnel eronderdoor.

Al in 2016 onderzocht de provincie Noord-Holland, samen met de gemeenten Alkmaar en Bergen en Rijkswaterstaat (RWS), hoe de verkeersveiligheid en doorstroming op de kruising Kogendijk-N9 verbeterd kon worden. Op basis van dit onderzoek ontstond het plan de kruising te vervangen voor een rotonde en de fietsers daaronderdoor te laten rijden. Zo kunnen alle weggebruikers veilig en ongehinderd hun weg vervolgen. Provincie en gemeenten reserveerden samen al 6 miljoen euro voor de benodigde aanpassingen. Op 29 juni 2022 werd bekend dat ook het Rijk een financiële bijdrage levert.
https://www.noord-holland.nl/Actueel/Ar ... ietstunnel

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 31 aug 2022, 9:30

mavas schreef: di 28 jun 2022, 9:56 https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... ks-n-wegen
Van alle maatregelen die eerder zijn onderzocht komt er geen enkele tot uitvoering. Geen fysieke rijrichtingscheiding of 2+1, geen bermmaatregelen, geen verbreding rijstroken, helemaal niets van dit alles.
Er hoeft echt niks te gebeuren op de N9 hoor.... :roll:
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/307928/m ... ij-schoorl

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » wo 31 aug 2022, 22:29

^^ zal wel weer een schermpje bij in het spel zijn. Daar kan geen middengeleider tegenop, vrees ik.

Afgelopen zondag nog een tegemoetkomende ambulance met toeters en bellen min of meer middendoor laten rijden, dat lukt met een stuk staal in het midden van de rijbaan niet meer..

Wat ik mij wel afvraag is het succes van de trajectcontrole. Ik heb de indruk dat mensen het al twee losse controlepunten zien.. en tussendoor iets (harder) rijden. Althans, als ik op dat stuk redelijk strak op de 80 km/h op de teller stuur, rijden ze van mij weg.. terwijl dat op de stukken voor en na de tc niet het geval is..

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » do 01 sep 2022, 15:25

^^ In geval van een middengeleider, dus 2x1, zou een weg een smalle vluchtstroken moeten hebben.

In het geval van bijvoorbeeld de huidige N69 is dat ook een misser, daar kan je geen hulpdienst meer langs laten. En daar is trouwens niet eens een geleiderail aanwezig maar wel zachte bermen waar je niet met je wagen in terecht wil komen.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » ma 10 okt 2022, 12:24

En het was weer raak: https://www.nhnieuws.nl/nieuws/309568/d ... is-er-niet

De oplossing is - uiteraard - een trajectcontrole. Want voor een echte oplossing is geen geld.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 10 okt 2022, 13:04

Veilige inhaalmogelijkheden zit er niet in, want: geld.

Tot zover de ambitie van het Rijk naar 0 verkeersdoden.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » ma 10 okt 2022, 23:16

Heb het VOA onderzoek gisteravond vanaf de parallelweg mogen aanschouwen ja. Touringcar hing in de geleiderails, opengeknipte personenauto in de berm. Tja.. hoe duur zal het nu zijn om een stuk weiland te kopen en de weg te verleggen zodat er minder bochten in zitten? Natuurlijk, meer rechtstanden biedt meer kans op inhalen.. maar naar mening gaat het nu toch vaak mis door de afleiding en dus niet goed de bocht door rijden..

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 11 okt 2022, 12:58

^^ Zolang die N9 een karrenspoor blijft, blijf je dit houden. Deze weg zou zich m.i. goed lenen voor een 2+1 alternerend configuratie. Met een geleiderail om de beide rijrichtingen te scheiden, want het moet natuurlijk wel veilig. Maar dan heb je in ieder geval veilige inhaal mogelijkheden.
Donateur Vereniging Wegenforum

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 17 nov 2022, 16:25

https://www.noord-holland.nl/Actueel/Ar ... ember_2022:
Een motie van CDA, VVD en JA21 om bij Rijkswaterstaat en het Rijk aan te dringen op maatregelen voor het terugdringen van het aantal verkeersongevallen op de N9, is aangenomen. PvdD, SP en 1 Statenlid van de VVD stemden tegen.
Wat een druk wordt er hiermee toch op het Rijk gelegd. In Den Haag zitten ze al te zweten hoor... :|

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 17 nov 2022, 16:27

^^ Alsnog opvallend dat PvdD, SP en 1 Statenlid van de VVD het wel prima vinden hoeveel ongevallen er plaatsvinden ;)

N99
polderweggetje

Bericht door N99 » di 17 jan 2023, 21:12

Ik zie de oplossing voor deze weg in een opgewaardeerde N99. Vanaf dit punt: https://maps.app.goo.gl/WVizR7hAXzP9Rgao9
een snelweg naar Hippolytushoef bouwen en dan vanaf daar de N99 naar Den Helder ombouwen naar snelweg.

Bij de Kooy zit er een turborotonde met de Oostoeverweg. Deze weg (en de rest van de oostoever) zou de hoofdroute naar de pont Den Helder-Texel zijn. Zo hoeft verkeer niet door de stad heen.

Bij de kruising met de N250 zouden er 2 turborotondes komen met vrije rechtsaffers
N250->N99 en N99 komend vanaf A7->N99 richting N250.
De A9 eindigt bij Alkmaar. De N9 wordt een provinciale weg. De N250 zou tot de Ravelijnweg een 2+1 weg zijn.

Kruising N250-N99: https://maps.app.goo.gl/9HiqUhkFuC3KT1zL6

fonsoy
stadsweg

Bericht door fonsoy » di 17 jan 2023, 21:35

Prima oplossing, alleen verbetert dat niet de veiligheid van de N9. En er zijn redelijk wat relaties die over de N9 rijden, zoals verkeer Den Helder <-> Alkmaar en vice versa. De leefbaarheid in Den Helder zou inderdaad flink kunnen verbeteren met een aanpak voor de doorstroom naar de pont naar Texel. Ik heb daar zelf ook weleens over nagedacht, en een route via het Nieuwe Diep lijkt mij redelijk haalbaar.

Bovendien is de N9 vanuit Den Helder naar bijvoorbeeld knooppunt Holendrecht 2 minuten sneller. Dat terwijl de maximumsnelheid op de N9-route nu 80 is. Na een opwaardering zou deze mogelijk naar 100 kunnen. Eigenlijk vind ik de N99 enkel handig voor relaties met Hoorn en Leeuwarden vanuit Den Helder.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » di 17 jan 2023, 21:40

Aan het einde van de Oostoever stuit je tóch op het marine terrein.

Wil je deze kosten eruit (N99 2x2), nieuwe veerhaven etc.. dan zal je iedere automobilist die, zeg eens bij Schiphol.. naar de Noordkop/Texel wil, verplichten om via de A7 en Den Oever te rijden. :woop:

Niet eraf bij Wognum.. ook niet bij Slootdorp.. néé, je moet en zal de bedachte route rijden.
Dit gaat misschien werken bij (flexibel) rekeningrijden misschien..of de zeflrijdende auto. :s

Maar goed, dit is het N9 topic ;)

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 17 jan 2023, 22:00

Het punt is inderdaad dat vanaf Den Helder beide kanten op naar de A7 of de A9 via enkelbaanswegen loopt. Je zult dan ook aan beide relaties wat moeten verbeteren omdat de focus op slechts 1 corridor niet alle problemen van de ander op gaat lossen. Zoals hierboven wordt beschreven haal je namelijk niet al het verkeer weg met de aanpak van 1 corridor.
Je zult dus iets moeten doen aan verbetering van de verkeersveiligheid en doorstroming op de N9, maar ook op de N99.

Qua haalbare opties lijkt een snelweg me gewoon teveel van het goede.
Verbreden van de N9 zal deels moeten gebeuren, met name Alkmaar - Schoorl. En ten noorden daarvan zou ik hem ombouwen tot een volwaardige stroomweg, 1+1 of hopelijk 2+1.
N99 tussen Den Helder en Van Ewijcksluis hoef je eigenlijk niks aan te doen. Ten oosten daarvan een aanpassing van het trace naar de A7 voor relaties naar Hoorn en Amsterdam.
Voor de richting Leeuwarden ben ik er niet uit. Of opwaardering op het huidige trace, of via het in de zin hierboven aangepaste trace.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » di 17 jan 2023, 22:03

Een snelweg naar Den Helder is een overkill. De stad heeft uitdagingen op het gebied van verkeer, maar de verveersvraag rechtvaardigt geen snelweg.

Realistischer lijkt me het opwaarderen van de N240 met een directe verbinding naar Van Ewijcksluis. Of verbetering van de route via de N241.

Echter kun je van het geld dat dit soort alternatieven zouden kosten ook een hoop verbeteren aan de N9...

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » di 17 jan 2023, 22:14

^^ precies, een kwadrantaansluiting maken bij de nieuwe Stolperbrug ;)

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » di 17 jan 2023, 22:31

Schelpenpaadje schreef: di 17 jan 2023, 22:03Of verbetering van de route via de N241.
Die is natuurlijk al fantastisch “verbeterd” de afgelopen tijd met ontelbaar veel rotondes…
Echter kun je van het geld dat dit soort alternatieven zouden kosten ook een hoop verbeteren aan de N9...
Ik zie ook meer heil in het fors upgraden van de N9, aangezien dit over zo’n beetje de hele lengte een drama is. Wellicht wat quick wins op de N99, maar dit stuk is korter en lijkt mij ook minder zwaar belast qua verkeersintensiteit en ongevallen.