mavas schreef:Hoezo, bestaande autowegen hebben al heel veel verkeerstechniek op en rond de weg. Daar past een geleiderails nog wel bij.
Tenzij je er ook nog eens een vluchtstrook bijlegt (zoals de N50 noord) heeft een vangrail op een 1+1 de nadelen:
* Je kunt niet inhalen (tenzij je de rail slechts daar zet waar toch al een inhaalverbod geldt) wat op 40 km of meer toch wel erg vervelend is.
* Bij kleine wegwerkzaamheden kan verkeer niet langer met een VRI gedoseerd over 1 strook geleid worden
* hulpverleners kunnen niet of slecht bij een ongeval komen
De groene streep zou mijns insziens slechts een tussenoplossing naar 2+1 of 2+2 kunnen zijn.
PS De impressie van de N34 is (wat het woord zegt) slechts een impressie. Ik zou er geen preciese maatvoering of viaductbouwwijze uit afleiden. Of de viaductonderdoorgangen "krap" worden moet nog blijken. Zoals gezegd is volgens de bouwtekening bij de bouwvergunning voor Borger te zien geweest dat er een pilarenrij onder de viaducten daar komt.
Of de bouwvergunning intussen wellicht is aangepast weet ik niet. Maar dat weten we binnen een paar maanden.
PS Bij Gieten is de bouw van de fietstunnel begonnen. Alle verkeer rijdt nu tijdelijk via de noordbaan. Over een half jaar (als de tunnel qua constructie klaar is) zal alle verkeer definitief naar de zuidbaan gaan (1+1).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...