Afbeelding

[N034] Coevorden - Emmen - De Punt: reconstructies

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Steyn_E
autoweg

Re: [N034] Coevorden - Emmen - De Punt: reconstructies

Bericht door Steyn_E » di 19 jul 2022, 18:21

Geen ruimtereservering voor 2x2 is toch wel jammer; dit soort wegen zou op termijn toch eigenlijk 2x2 moeten worden (bij eerstvolgend onderhoud bijvoorbeeld). Nu moet er een tweede viaduct naast komen mocht men dat ooit willen. Niet onoverkomelijk maar de meerkosten zijn allicht aanzienlijk.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » di 19 jul 2022, 19:57

boe! schreef: di 19 jul 2022, 17:04 ^^ Odoorn was altijd hier rechtsaf. Bestaat die afslag niet meer?
Die bestaat zeker nog wel, en is (en was) nog altijd de route Emmen - Odoorn. Tenzij je ten noorden van Odoorn moest zijn, dan kon je voorheen beter de N34 pakken en afslaan bij Odoorn-Noord, maar nu dus niet meer.
Steyn_E schreef: di 19 jul 2022, 18:21 Geen ruimtereservering voor 2x2 is toch wel jammer; dit soort wegen zou op termijn toch eigenlijk 2x2 moeten worden (bij eerstvolgend onderhoud bijvoorbeeld). Nu moet er een tweede viaduct naast komen mocht men dat ooit willen. Niet onoverkomelijk maar de meerkosten zijn allicht aanzienlijk.
Ik vind dit geen terechte opmerking.

Ten eerste: er is gebruik gemaakt van het bestaande viaduct en daar is een hergebruikte fietsbrug naast gelegd. Voor de rest geen kunstwerken, waardoor miljoenen belastinggeld bespaard zijn, maar de N34 wel conflictvrij kon worden.

Ten tweede: ten tijde van de planvorming was van gedeeltelijke verdubbeling nog niet echt sprake, laat staan van een MER-ontwerp voor volledige verdubbeling. Uiteraard kwam tijdens het planproces wel de gedeeltelijke verdubbeling ter sprake, maar dan is het vaak al te laat om daar in het ontwerp nog rekening mee te houden. Dit project was al flink vertraagd wegens protestgroepen bij Klijndijk, anticiperen op een verdubbeling die hier waarschijnlijk* niet eens komt, had nog meer vertraging opgeleverd.

* Er is 90 miljoen euro gereserveerd voor een gedeeltelijke verdubbeling en een fly-over bij Gieten. De gedeeltelijke verdubbeling stuit hier en daar op politieke en maatschappelijke weerstand, maar voor een conflictvrije kruising van de N33 is breed draagvlak. Kortom: het ligt eraan hoe duur de oplossing bij Gieten gaat worden of er voor de rest nog wat verdubbeld kan worden. Met de huidige prijsstijgingen vrees ik dat er weinig van de verdubbeling komt.

Maar mocht het toch op verdubbelen aankomen, dan zou ik persoonlijk voor Gasselte - Gieten - Eext kiezen. Dat is zo ongeveer het drukste stuk, de fly-over zit erbij in, de kunstwerken zijn grotendeels op breedte (te maken) en het ligt redelijk op de helft van de hele route Emmen - De Punt. En één aaneengesloten deel lijkt me voordeliger dan meerdere losse stukjes verdubbelen. Bovendien faciliteert dat stuk twee HOV-buslijnen (300 en 312), het is een flessenhals in het gebied (bij Gasselte waaiert het doorgaand verkeer uit over N34, N378, N379). En juist het met relatief geringe kosten kunnen verbeteren van die HOV-lijnen zijn, naast verkeersveiligheid en aantrekkelijkheid van de N34, een belangrijk argument geweest om überhaupt stukken te willen verdubbelen (en geen vele malen duurdere spoorlijn Emmen - Groningen aan te leggen).

Bij eerder onderzoek naar een fly-over werd overigens gesteld dat de verkeersintensiteiten de kosten van een 2x2-fly-over niet zouden rechtvaardigen. Echter is het eindbeeld een volledig verdubbelde N34, waardoor de provincie de fly-over toch meteen 2x2 wil aanleggen. Dat scheelt op de lange termijn een tweede dure fly-over aanleggen.

Puur op obstakels gelet, denk ik dat de meeste kans op verdubbeling maken:
  • Gasselte - Gieten: geen kunstwerken, beperkt aantal huizen
  • Frieslandroute - Klijndijk: 1 viaduct over Oranjekanaal (viaduct over Frieslandroute ligt er al), vrijwel geen huizen
  • Borger - Drouwen/Gasselte: 1 tunneltje dat al is voorbereid op 2x2, weinig huizen (maar wel vakantiepark Drouwenerzand)
  • Eext - Annen: 1 paardentunneltje, beperkt aantal huizen (maar wel 1 zeer dicht tegen de weg)
  • Annen - Schipborg: 1 fietstunneltje, beperkt aantal huizen
Klijndijk - Borger is waarschijnlijk te duur om te verdubbelen wegens het grote aantal kunstwerken en nabije huizen. Bovendien is dat het rustigste deel van de N34.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » di 19 jul 2022, 20:37

^^
Als het een hergebruikt viaduct is heb ik niks gezegd. TZT kan er altijd nog eentje naast gebouwd worden. Het was meer dat vanuit netwerkoogpunt de N34 wel een kandidaat is om verdubbeld te worden.
Dat men het verkeersplein prioriteert lijkt me inderdaad terecht.

Ernst76
stadsweg

Bericht door Ernst76 » di 19 jul 2022, 23:01

Logisch dat je dan niet meer de N34 op moet. Maar er stond ook geen andere richting voor Odoorn aangegeven, dat wou ik aangeven.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 20 jul 2022, 10:40

Kaaiman schreef: di 19 jul 2022, 19:57
Maar mocht het toch op verdubbelen aankomen, dan zou ik persoonlijk voor Gasselte - Gieten - Eext kiezen.
...
[*]Eext - Annen: 1 paardentunneltje, beperkt aantal huizen (maar wel 1 zeer dicht tegen de weg)
Tenzij Eext aan eigen aansluiting krijgt op de N34 (niet waarschijnlijk) is het logisch Gieten-Annen te verdubbelen of Gasselte-Annen in één keer.
Eext-Annen is veel te kort voor 2+2.
De logica van alle opties is voorlopig om behalve bij Gieten 2+2 als regelmatige inhaaloptie te zien (dus op grofweg vast afstanden, tenzij zeer duur), die los staat van wegcapaciteit, maar om inhalen te voorkomen met tegenliggers zonder de snelheid eruit te halen.

Of de flyover(s) (lees: viaduct(en)) Gieten 2+2 wordt of breed genoeg voor 2+2 valt nog te bezien. Heel handig is een inhaalplek hier niet en de bussen gaan onderlangs vanwege het OV knooppunt.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » wo 20 jul 2022, 13:06

Peter schreef: wo 20 jul 2022, 10:40Tenzij Eext aan eigen aansluiting krijgt op de N34 (niet waarschijnlijk) is het logisch Gieten-Annen te verdubbelen of Gasselte-Annen in één keer.
Eext-Annen is veel te kort voor 2+2.
Bijna 3 km, dus prima geschikt voor een inhaalstrook.

Het gaat niet om het toevoegen van capaciteit als doel op zich, maar wat mij betreft zouden drukkere stukken alleen al vanwege de veiligheid meer kans moeten maken op verdubbeling dan rustigere stukken.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 20 jul 2022, 21:46

^^ Met een driestrooksweg kun je heel goedkoop winnen aan comfort en veiligheid.
(Vinny, kom er maar in :duck: )
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 20 jul 2022, 23:02

^^ Een driestrooksweg strookt niet met ons ontwerpbeleid ;)

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » do 21 jul 2022, 14:56

Een driestrooksweg mét rijbaanscheiding is nauwelijks goedkoper dan een 2x2 weg. Alleen als autosnelweg-ruimtereservering (N50 Hattemerbroek-Kampen) kan ik me er iets bij voorstellen. Anders is 1x2 met inhaalmogelijkheden ter hoogte van kruisingen meer voor de hand liggend. Zonder rijbaanscheiding zal men anno 2022 niet meer aan beginnen lijkt me. 1x3 immers niet of nauwelijks veiliger dan 1x2 en 2+1 is niet of nauwelijks duurder dan 2x2, maar daar krijg je in ieder geval nog extra capaciteit voor terug.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » do 21 jul 2022, 15:09

^^ Inhaalmogelijkheden ter hoogte van kruisingen werkt alleen als die kruisingen ongelijkvloers zijn of turborotondes. Anders is het een recept voor ongevallen. Het is dan beter om op de plekken waar het makkelijk kan de weg te verdubbelen, zodat je goedkoop veilige inhaalmogelijkheden kan creëren.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 21 jul 2022, 18:13

Steyn_E schreef: do 21 jul 2022, 14:56Een driestrooksweg mét rijbaanscheiding is nauwelijks goedkoper dan een 2x2 weg.
Het scheelt nieuwe viaducten bouwen: waar een viaduct te smal is, maak je de weg simpelweg even 1+1.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » do 21 jul 2022, 20:53

Ja, zo lust ik er ook nog wel een: waar 2+2 niet past, doe je onder het viaduct gewoon even 1+1. Dan verdubbel je dus van aansluiting naar aansluiting, veel nuttiger dan 2+1.

Overigens heb ik van de wegontwerpers begrepen dat de viaducten bij in ieder geval Exloo, en in mindere mate Gieten en Gasselte wel geschikt te maken zijn voor 2x2. Bij Borger staat de pijler van het viaduct in de Koesteeg in de weg.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 21 jul 2022, 23:34

Kaaiman schreef: do 21 jul 2022, 20:53 Ja, zo lust ik er ook nog wel een: waar 2+2 niet past, doe je onder het viaduct gewoon even 1+1.
Nou je het zegt. De N61-oplossing zeg maar.
Ik heb dat niet vaak gezien in het buitenland (en 2+1 wél).
--Harry.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 22 jul 2022, 20:30

Het komt zelfs in Nederland voor:
https://goo.gl/maps/4PZdkaa616tpNw7t5

Nadeel van de gekozen oplossing is wel dat als een verbreding alsnog nodig blijkt te zijn de aanpassing van het afrittencomplex heel duur wordt. De provincie Friesland heeft dat gemerkt toen besloten werd om nog een extra stuk N 381 te verdubblen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » vr 22 jul 2022, 22:17

harry schreef: do 21 jul 2022, 23:34
Kaaiman schreef: do 21 jul 2022, 20:53 Ja, zo lust ik er ook nog wel een: waar 2+2 niet past, doe je onder het viaduct gewoon even 1+1.
Nou je het zegt. De N61-oplossing zeg maar.
Ik heb dat niet vaak gezien in het buitenland (en 2+1 wél).
Veel 2+1 in Duitsland begint of eindigt vaak bij een afslag en dus meestal een viaduct met 1+1 daaronder. Een 1+1 onder een viaduct zonder afslag zie je niet vaak. Wel een 1+1 bij een viaduct over iets of een tunnel. Een lokale 2+2 zie je niet vaak tenzij het een veredelde weefstrook is.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » di 26 jul 2022, 23:02

Kaaiman schreef: di 19 jul 2022, 19:57
boe! schreef: di 19 jul 2022, 17:04 ^^ Odoorn was altijd hier rechtsaf. Bestaat die afslag niet meer?
Die bestaat zeker nog wel, en is (en was) nog altijd de route Emmen - Odoorn. Tenzij je ten noorden van Odoorn moest zijn, dan kon je voorheen beter de N34 pakken en afslaan bij Odoorn-Noord, maar nu dus niet meer.
Ik moet hier even mijn opmerking herzien. Vanuit Emmen gezien is de oude afslag naar Klijndijk via de Hoofdweg met de openstelling van de verlengde Odoornerstraat geheel opgeheven. De T-splitsing en de nabijgelegen carpoolplaats bestaan dus niet meer. De Hoofdweg was tot 1988 zelfs nog rijksweg 34 en is al jaren een ETW op GOW-breedte met een parallelweg. Ik heb begrepen dat ze de Hoofdweg nu meer conform functie (ETW dus) willen herinrichten.

Autoverkeer tussen Emmen en Klijndijk moet nu dus doorrijden over de verlengde Odoornerstraat en vervolgens via de Slenerweg naar Klijndijk om in Odoorn of Valthe te komen.

Op de satellietfoto van 17 juli is een en ander mooi zichtbaar.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 07 aug 2022, 17:11

Ik heb eens bij de aansluiting Klijndijk gekeken. Ik vind het wel tamelijk bizar dat er nu nog geen bewegwijzering staat. Ook de tijdelijke bewegwijzering is ronduit slecht, veel verbindingen hebben geen enkele wegwijzer. Je zag ook het verkeer rondjes rijden op de rotondes. Op de twee rotondes stond in totaal wel 1 geel bord naar Emmen-Noord. Alle andere richtingen hadden geen enkele wegwijzer. Op de N34 staat ook maar één gele wegwijzer naar de afrit.

1. Er is ook een carpoolplaats. Vandaag één gebruiker.
Afbeelding
N34 Klijndijk 01 by European Roads, on Flickr

2. Eurorail terminal.
Afbeelding
N34 Klijndijk 03 by European Roads, on Flickr

3. Het fietsviaduct.
Afbeelding
N34 Klijndijk 05 by European Roads, on Flickr

4. N34 richting noorden.
Afbeelding
N34 Klijndijk 07 by European Roads, on Flickr

5. Rotonde west.
Afbeelding
N34 Klijndijk 10 by European Roads, on Flickr

6. Viaduct over de N34.
Afbeelding
N34 Klijndijk 13 by European Roads, on Flickr

7. N34 richting zuid.
Afbeelding
N34 Klijndijk 15 by European Roads, on Flickr

8. Rotonde oost.
Afbeelding
N34 Klijndijk 17 by European Roads, on Flickr

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » zo 07 aug 2022, 17:19

4 maanden wachttijd op een set borden is geen uitzondering

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » zo 07 aug 2022, 17:33

Grappig, ik ben vanmiddag ook even wezen kijken (niet uitgestapt, geen foto's gemaakt). Wat mij naast het genoemde nog opviel was dat de Slenerweg bol over het viaduct loopt. Dit zorgt voor een opmerkelijke kuil tussen viaduct en rotonde. Vanaf de afrit merkte ik dat ik daardoor wat moeite had om verkeer vanaf het viaduct goed in te schatten, te meer omdat aan het eind van de afrit ook een kuil in de overgang naar de rotonde leek te zitten waardoor ik de haaientanden pas laat zag. De afritten hebben ook geen uitbuiging, maar koersen recht op de rotonde af. Ik denk dat ik een kleine uitbuiging toch wel prettiger had gevonden. Dat attendeert denk ik onbewust wat beter op de naderende rotonde dan wanneer je er recht opaf rijdt.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 07 aug 2022, 17:54

Chris schreef: zo 07 aug 2022, 17:11 3. Het fietsviaduct.
SPOILER: TOON

Afbeelding
N34 Klijndijk 05 by European Roads, on Flickr
Oef :nahzeg: Kantmarkering zou al wat schelen...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » zo 07 aug 2022, 18:29

Met die snellere elektrische fietsen van tegenwoordig is het best wel een krap fietspad. (Of het oogt krap op de foto). Helemaal als je wat afstand tot de railing wilt houden. Fietspaden zouden best wel wat ruimer ontworpen mogen worden vandaag de dag.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » zo 07 aug 2022, 20:33

^^
Dit is echt een veel te smal tweerichtingenfietspad, zelfs naar normen van 15 jaar geleden.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » zo 07 aug 2022, 20:41

Voorheen was hier helemaal geen fietspad. De weg naar Klijndijk zou trouwens GOW worden tot aan de rotonde in Klijndijk, maar ik zag dat alleen de eerste 100 tot 200 meter als GOW was ingericht, en waar de bomenrijen begonnen werd het profiel ineens een smallere ETW met betonnen kantstroken. Het ETW-gedeelte leek wel nieuw overlaagd te zijn. Ik meen dat er geen bord :J17: stond.

Overigens, hectometerbordje 66,3 van de N34 hangt ondersteboven. :roll:

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » zo 07 aug 2022, 22:00

Kaaiman schreef: zo 07 aug 2022, 20:41 hectometerbordje 66,3 van de N34 hangt ondersteboven.
Hebben we daarmee een E'99 in Nederland?
--Harry.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 08 aug 2022, 9:53

Jeff schreef: zo 07 aug 2022, 17:194 maanden wachttijd op een set borden is geen uitzondering
Inderdaad. 1 jaar is zelfs vrij gebruikelijk, helaas. :?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » ma 08 aug 2022, 10:01

Kaaiman schreef: zo 07 aug 2022, 20:41 Voorheen was hier helemaal geen fietspad.
Oké, nou ja, dan hebben de gebruikers niets te klagen natuurlijk :shutup:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 08 aug 2022, 10:16

mavas schreef: ma 08 aug 2022, 9:53
Jeff schreef: zo 07 aug 2022, 17:194 maanden wachttijd op een set borden is geen uitzondering
Inderdaad. 1 jaar is zelfs vrij gebruikelijk, helaas. :?
Zouden ze überhaupt al ontworpen zijn? Op de NBd Signweb kan ik geen kruispuntnummer vinden, de oude kruising Emmen-Noord staat er nog wel in.

De BGT is voor deze locatie ook nog niet bijgewerkt trouwens. Open Street Map wel, zouden ze dat dan op basis van een ontwerptekening hebben overgenomen?

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » ma 08 aug 2022, 10:26

^^ Doet Drenthe de fabricage en het plaatsen niet zelf? Dat zou de reden kunnen zijn dat het (nog) niet in de NBd-databases staat. En tja, over levertijden gaan we het sowieso maar niet hebben.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » ma 08 aug 2022, 10:32

Chris schreef: ma 08 aug 2022, 10:16De BGT is voor deze locatie ook nog niet bijgewerkt trouwens. Open Street Map wel, zouden ze dat dan op basis van een ontwerptekening hebben overgenomen?
Drenthe meet gewoonlijk pas na oplevering in, dus binnen enkele maanden zal het wel in de BGT landen. Wettelijk moeten nieuwe situaties er binnen 6 maanden in staan. OSM zal wel met behulp van ontwerptekeningen en/of recente satellietbeelden zijn getekend. Komt ook wat minder nauw natuurlijk.

Drenthe
dorpsstraat

Bericht door Drenthe » ma 19 sep 2022, 18:50

Alle borden zijn geplaatst.
Als het wat beter weer is zal ik foto's maken van de handwegwijzers.