[A013] Spitsstrook Berkel - Delft zuid
Moderator: Moderatoren
-
- 2x3 autosnelweg
Het verschil tussen een 2x4 A13 of een A13 en A4 is op zich maar 1 rijstrook natuurlijk. Pas met een 2x3 A4 lijkt me dat je echt zoden aan de dijk zet. Hoewel ik niet weet in hoeverre het Prins Clausplein dat kan verwerken, en hoeveel verkeer op andere wijze (eerder van de A4 af/Trekvliettrace) op zijn bestemming in Den Haag kan komen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
- stadsweg
-
- 4x5 autosnelweg
De spitsstrook begint na afrit Berkel en Rodenrijs, daar is het 100 km/h traject. Op het 80-traject is geen spitsstrook (want bij Overschie is er ook geen vluchtstrook)kukel360 schreef:een spitsstrook op een 80kmh traject, mag je dan 60kmh als de spitsstrook open is?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Wegnummerfotograaf
Hij pronkt wel een beetje met andermans veren natuurlijk. Die spitsstroken waren allemaal al vóór zijn tijd gepland en voorbereid.ViaHaaren schreef:Overigens een prima kerel, die Eurlings
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- verkeersader
-
- 2x5 autosnelweg
Als minister neem je het gehele werkpakket van je voorganger over. Dat zijn dus zowel de lusten (zoals hier) als de lasten (die komen nog welharry schreef:Hij pronkt wel een beetje met andermans veren natuurlijk. Die spitsstroken waren allemaal al vóór zijn tijd gepland en voorbereid.ViaHaaren schreef:Overigens een prima kerel, die Eurlings

-
- 4x5 autosnelweg
-
- zandpaadje
Zijn voorgangster was ook al aan het pronken...boe! schreef:Als minister neem je het gehele werkpakket van je voorganger over. Dat zijn dus zowel de lusten (zoals hier) als de lasten (die komen nog welharry schreef:Hij pronkt wel een beetje met andermans veren natuurlijk. Die spitsstroken waren allemaal al vóór zijn tijd gepland en voorbereid.ViaHaaren schreef:Overigens een prima kerel, die Eurlings).
De ZSM1 projecten vielen onder de spoedwet WAB wat we te danken hebben aan het kortstondige LPF kabinet (de Boer).
De ZSM2 projecten vallen onder de reguliere TB procedure..
Ik was overigens aanwezig bij de opening van de strook A13.
Inderdaad ferme taal van Eurlings...
-
- verkeersader
-
- 4x5 autosnelweg
-
- polderweggetje
Re:
Ik weet dat dit een oud topic is, maar il wil toch even kwijt dat 110 iets te laag gegrepen is. Zeg maar 130. Echt werkelijk NIEMAND rijdt 80 op die plusstrook, en het staat ook op zulke kleine bordjes aangegeven.Rene schreef:80 km zonder trajectcontrole = lekker 110 doortuffen
-
- Secretaris
Re: A13 en A20 krijgen spitsstroken
Tsja, ik heb tegenwoordig meer het idee dat de Vmax meer juridisch en indicatief is. Zeker op spitsstroken rijdt iedereen zeker alsof het gewoon een autoweg is, dus met een vaartje van 100 - 110. En terecht, 80 is bij een filevrije sitautie (en ook als er wel file is) een ongeschikte snelheid. Maar hé, wees blij dat het 80 km/u is zonder TC. Er had ook helemaal geen spitsstrook kunnen liggen. 

Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
- Moderator
In Zwolle rijden ze ook altijd 110/120 op de plusstrook als het verkeer dat toelaat. Soms staat het op de rechterrijstrook al helemaal stil met vrachtwagens, rijdt de middelste strook nog 60 en knallen ze met 110 over de plusstrook.
-
- Moderator
Het grootste deel van die A13-spitsstrook is toch 100?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 4x3 autosnelweg
Op de A27 tussen Houten en Vianen heb ik toch andere ervaringen. Daar zie ik zelden iemand harder dan 100 op de teller over de spitsstrook karren. Nu moet gezegd: het wegdek is beroerdChris schreef:In Zwolle rijden ze ook altijd 110/120 op de plusstrook als het verkeer dat toelaat.

-
- 4x5 autosnelweg

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- Moderator
In Zwolle zijn de plusstroken ook maar 2,5 meter breed, maar de vangrail hangt daar een stukje overheen, zodat met obstakelvrees de strook niet veel breder dan 2 meter lijkt.
-
- 4x5 autosnelweg
Smal? Deze uitvoeger op de A20 bij Moordrecht, díe is pas smal.

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x5 autosnelweg
Dat ding was me laatst ook opgevallen toen ik eens met Frits meereed. Een onvoldoende voor de wegbeheerder. Zo'n strook is gevaarlijk...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 4x5 autosnelweg
Het is een legalisatie van het op de vluchtstrook opstellen.
Bij file op de afrit worden nu véél gevaarlijker situaties voorkomen.
Bij file op de afrit worden nu véél gevaarlijker situaties voorkomen.

-
- 4x5 autosnelweg
Niet op de foto maar wel aanwezig: Gele borden met een waarschuwing voor een smalle uitvoegstrook. En inderdaad, de file voor de spoorwegovergang strekt zich normaal gesproken uit tot op de vluchstrook. En nu dus tot op de afrit zelf 

Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Moderator
Re: A13: Spitsstrook Berkel - Delft zuid
[url=http://www.ad.nl/denhaag/delft/3027145/Te_weinig_verkeer_op_spitsstrook_A13.html]www.ad.nl[/url] (24-2-2009) schreef: Te weinig verkeer op spitsstrook A13
Door PETER KOOP
DELFT - De spitsstrook op de A13 tussen Rotterdam en Delft wordt slecht benut. Slechts 14 procent van de automobilisten maakt in de spits gebruik van de extra rijstrook. Onlangs is langs de snelweg een lichtkrant geplaatst om het gebruik van de spitsstrook te stimuleren. Om de doorstroming op de drukke autoweg te bevorderen mag het verkeer tussen de afslagen Rotterdam Airport en Delft in de spitsuren over de vluchtstrook rijden. Dat wordt aangegeven middels portaalborden boven de weg. Toch blijven de meeste automobilisten op de reguliere rijstroken rijden. „Op de linkerrijbaan rijdt 29 procent, op de middelste strook 32 procent en op de rechterbaan 25 procent,’’ verklaart een woordvoerder van Rijkswaterstaat. „Slechts 14 procent maakt gebruik van de spitsstrook.’’ Het gaat vooral om vrachtverkeer. Sinds kort worden automobilisten middels borden opgeroepen de spitsstrook beter te benutten. „We denken dat de doorgetrokken streep naast de vluchtstrook werkt als een psychologische barrière. Een groene pijl boven het wegdek is kennelijk niet genoeg.’’ De spitsstrook op de A13 is niet de enige in de regio. Ook op de Utrechtsebaan, richting Den Haag, gaat in de spits de vluchtstrook open voor verkeer. Die wordt volgens de woordvoerder wél goed benut. Eind dit jaar wordt op de A12 tussen Zoetermeer en Gouda een spitsstrook in gebruik genomen.
-
- verkeersader
Van mij mag het best zo blijven hoor
In de drukke perioden waarin er vaak file staat ter hoogte van Delft Zuid kun je via de rustige spitstrook vaak de halve file voorbij rijden.

In de drukke perioden waarin er vaak file staat ter hoogte van Delft Zuid kun je via de rustige spitstrook vaak de halve file voorbij rijden.
-
- 2x4 autosnelweg
Dat denk ik ook. Ik kreeg laatst een telefoontje van een familielid: "Hee, jij weet dat vast wel! Mag je over die witte streep heen als die spitsstrook open is??"Wouter N14 schreef:[url=http://www.ad.nl/denhaag/delft/3027145/Te_weinig_verkeer_op_spitsstrook_A13.html]www.ad.nl[/url] (24-2-2009) schreef: „We denken dat de doorgetrokken streep naast de vluchtstrook werkt als een psychologische barrière.’’
Ik verbaasde me erover dat men daaraan twijfelt. Maar onlogisch is het natuurlijk niet.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
- Moderator

-
- 2x2 autosnelweg

Lijkt me eerder tijd voor een herziening van de spitsstrookmarkering! Een van de basisregels in het verkeer is dat je een doorgetrokken streep niet mag overschrijden. Dat dit vervolgens bij een geopende spitsstrook wel mag, is erg onlogisch. Ik zou er dan ook voor pleiten om de oude spitsstrookmarkering weer in te voeren, waarbij er om de x meters een korte onderbreking in de markering zat. De reden om deze 'gaten' dicht te schilderen, namelijk dat dan de weg zonder groene pijlen / rode kruizen kon worden gebruikt als de spitsstrook dicht is, is namelijk al weer achterhaald volgens mij, want je ziet tegenwoordig toch weer een rood kruis branden boven een gesloten spitsstrook?
-
- Moderator
Ik denk dat er best veel mensen zijn die denken dat je een spitsstrook alleen mag oprijden op een plek waar de strepen onderbroken zijn. Die komt men niet tegen, dus blijft men op de rechterstrook hangen.
-
- Secretaris
+1 voor Seat Ibiza! 

-
- 4x5 autosnelweg
Ik stel voor om wegen te verbreden en spitsstroken af te schaffen. Ik vind het maar niks dat vluhctstroken misbruikt worden voor alles (auto's en OV), terwijl die vluchstrook er nu eenmaal niet voor niets is.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Secretaris
+1 voor Palance! 
Hoewel een vaste 3e rijstrook altijd beter is dan een spitsmaatregel, ben ik op zich wel voor plusstroken als dat nou eenmaal juridisch beter uitkomt. Ik kan me namelijk die luchtkwaliteitsvoordelen bij lagere snelheden in de spits wel voorstellen.

Hoewel een vaste 3e rijstrook altijd beter is dan een spitsmaatregel, ben ik op zich wel voor plusstroken als dat nou eenmaal juridisch beter uitkomt. Ik kan me namelijk die luchtkwaliteitsvoordelen bij lagere snelheden in de spits wel voorstellen.
Laatst gewijzigd door Kaaiman op do 26 feb 2009, 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.