[A013] Spitsstrook Berkel - Delft zuid

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Peter
2x4 autosnelweg

Re: A13: Spitsstrook Berkel - Delft zuid

Bericht door Peter » do 26 feb 2009, 11:01

Als een nieuwe strook heel kostbaar is (bruggen, viaducten of tunnels die te smal zijn) vind ik het een prima oplossing. Waarom behoeft een (tijdelijke) 80 of 100 km/h weg (tijdens opening strook) wel een vluchtstrook en een 100 km/h autoweg niet ? Terwijl de spits/plus strookweg beter beveiligd is (camera's, matrixborden).

Waar dit niet of nauwelijks geldt (A12 Zoetermeer-Gouda; A50 Arnhem-Apeldoorn) vind ik het wel een verkeerde keuze. De extra kosten in camera's en voorzieningen had je beter in een paar meter asfaltbreedte kunnen steken.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » do 26 feb 2009, 13:27

Peter schreef:De extra kosten in camera's en voorzieningen had je beter in een paar meter asfaltbreedte kunnen steken.
Daar praat je nog altijd over financieel onvergelijkbare grootheden.

Ehuls
verkeersader

Bericht door Ehuls » do 26 mar 2009, 13:23

Hmm, de hele week is de spittstrook in de avondspits nu al gesloten. Maandag in het geheel, dinsdag en woensdag alleen het eerste gedeelte. Zonder dat ik er een aanleiding voor zie.

De borden hadden tot nu ook weinig effect, werd nog steeds niet veel van de spitsstrook gebruik gemaakt..

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » do 26 mar 2009, 15:48

Wellicht wordt het intensiteitscriterium niet gehaald.

Chris
Moderator

Re: [A013] Spitsstrook Berkel - Delft zuid

Bericht door Chris » wo 19 jul 2023, 11:03

Wordt deze spitsstrook nog gebruikt sinds de A4 open is gegaan in 2015? Hij ligt er fysiek nog wel.

Ik heb op Street View gekeken naar een aantal raaien signalering en dan teruggaan in de tijd, en ik zie het nadien nooit open en daarvoor bijna altijd wel.

Op de meest recente Street View zie je dat het overgroeid is met Japanse Duizendknoop.

Ik heb op de Wegenwiki maar de aanname gedaan dat deze spitsstrook niet meer bediend wordt, maar als dat niet zo is hoor ik dat graag. ;)

Afbeelding

Afbeelding

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » wo 19 jul 2023, 12:15

Rondom het toekomstige knooppunt van de A16 is ook een heel stuk van deze spitsstrook weggevallen. Daarna begint bijvoorbeeld de markering langs de wegkant weer ergens ter hoogte van de Zwethbrug, de signalering hangt er nog, maar ik kan me de laatste keer ook niet meer herinneren dat'ie open was.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » wo 19 jul 2023, 13:05

Tot de rijbaanverlegging (vanwege het A13/A16 project) is het systeem nog in gebruik geweest. Momenteel is het wel merkbaar dat de zomervakantieperiode is, waardoor het een stuk rustiger is (en de noodzaak voor het open van de strook niet nodig is)

Ger81
verkeersader

Bericht door Ger81 » wo 19 jul 2023, 13:08

JB81 schreef: wo 19 jul 2023, 12:15 Rondom het toekomstige knooppunt van de A16 is ook een heel stuk van deze spitsstrook weggevallen. Daarna begint bijvoorbeeld de markering langs de wegkant weer ergens ter hoogte van de Zwethbrug, de signalering hangt er nog, maar ik kan me de laatste keer ook niet meer herinneren dat'ie open was.
Volgens mij is dat ook de locatie van Chris' foto's.
Ubi volentia est, via est

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 19 jul 2023, 13:24

Zo dan, dat is wel een serieus probleem daar met die Japanse Duizendknoop. Is dat wel mogelijk om alles volledig te verwijderen?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » wo 19 jul 2023, 13:44

^^ Zoals bekend verondersteld is de Japanse Duizendknoop een exoot die zéér moeilijk te bestrijden is. Bij komend nadeel is ook nog eens dat deze plant groeit als kool en een gigantische wortelstok heeft die door alles heen gaat. Uitrekken lukt zeer slecht omdat er altijd wel een stukje wortel achterblijft dat weer gaat groeien, andere moderne middelen helpen ook niet echt.

Het welbekende Round Up, waar zoveel aversie tegen is, werkt als een van de weinige middelen nog een klein beetje tegen de Japanse Duizendknoop. De hoeveelheid werkzame stof in Round Up is trouwens al aanzienlijk verminderd t.o.v. de introductie van het mooie middel.

In vroegere tijde had je pas echt goede middelen, Grammoxone en Simazin, om het onkruid in een keer goed te bestrijden. Met de middelen van heden ten dage is het allemaal broddelwerk wat er geleverd wordt.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 19 jul 2023, 13:49

Chris schreef: wo 19 jul 2023, 11:03 Ik heb op de Wegenwiki maar de aanname gedaan dat deze spitsstrook niet meer bediend wordt, maar als dat niet zo is hoor ik dat graag. ;)
Ik denk dat dit iets te stellig is en dat de spitsstrook nog wel degelijk bediend wordt wanneer dat nodig mocht zijn. Ik kan dat trouwens niet echt onderbouwen met voorbeelden, want ik kom daar eigenlijk nooit (meer) tijdens spitsuren. Ik weet wel bijna zeker dat ik na 2015 nog wel eens de spitsstrook in bedrijf heb gezien, maar ik heb geen idee wanneer dat is geweest.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 19 jul 2023, 14:04

PeterSchoeber schreef: wo 19 jul 2023, 13:44 ^^ Zoals bekend verondersteld is de Japanse Duizendknoop een exoot die zéér moeilijk te bestrijden is. Bij komend nadeel is ook nog eens dat deze plant groeit als kool en een gigantische wortelstok heeft die door alles heen gaat. Uitrekken lukt zeer slecht omdat er altijd wel een stukje wortel achterblijft dat weer gaat groeien, andere moderne middelen helpen ook niet echt.

Het welbekende Round Up, waar zoveel aversie tegen is, werkt als een van de weinige middelen nog een klein beetje tegen de Japanse Duizendknoop. De hoeveelheid werkzame stof in Round Up is trouwens al aanzienlijk verminderd t.o.v. de introductie van het mooie middel.

In vroegere tijde had je pas echt goede middelen, Grammoxone en Simazin, om het onkruid in een keer goed te bestrijden. Met de middelen van heden ten dage is het allemaal broddelwerk wat er geleverd wordt.
Dit lijkt me niet de plaats om een discussie te voeren over de inzet van bestrijdingsmiddelen met schadelijke effecten op de biodiversiteit en volksgezondheid. Als bestrijding van Japanse Duizendknoop met dit soort middelen een heilzame weg zou zijn dan vormde deze plant niet zo'n probleem.

Kijkend naar de problemen bijvoorbeeld langs de A27 bij Hollandsche Rading lijkt het onverstandig dit soort gevallen te laten woekeren. Op een plek als deze zal het (ongeacht de methode van bestrijding) niet makkelijker zijn doordat de planten zicht tussen en onder de rijbaan bevinden.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 19 jul 2023, 14:44

Even hierop aanhakend. Onderzoekers van de WUR zijn druk doende met onder andere de bestrijding van Japanse Duizendknoop vanuit een meer milieu- en natuurvriendelijke benadering - ik heb van hen nog geen eureka gehoord. Het blijft een moeilijk uitroeibaar verschijnsel.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 19 jul 2023, 22:44

Rein schreef: wo 19 jul 2023, 13:49 Ik weet wel bijna zeker dat ik na 2015 nog wel eens de spitsstrook in bedrijf heb gezien, maar ik heb geen idee wanneer dat is geweest.
Rond 2019 is er nog een groot NBA-kantelwalsbord geplaatst bij afrit Delft-Zuid. Ofwel een oude planning werd domweg uitgevoerd, ofwel men wilde toen de spitsstrook nog steeds in gebruik houden.

Aan de andere kant kan ik me niet herinneren dat ik dat kantelwalsbord ooit in de "open"-stand heb gezien. Anders had ik er wel een foto van. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Stockbaard
polderweggetje

Bericht door Stockbaard » vr 21 jul 2023, 14:12

Rein schreef: wo 19 jul 2023, 13:49
Chris schreef: wo 19 jul 2023, 11:03 Ik heb op de Wegenwiki maar de aanname gedaan dat deze spitsstrook niet meer bediend wordt, maar als dat niet zo is hoor ik dat graag. ;)
Ik denk dat dit iets te stellig is en dat de spitsstrook nog wel degelijk bediend wordt wanneer dat nodig mocht zijn. Ik kan dat trouwens niet echt onderbouwen met voorbeelden, want ik kom daar eigenlijk nooit (meer) tijdens spitsuren. Ik weet wel bijna zeker dat ik na 2015 nog wel eens de spitsstrook in bedrijf heb gezien, maar ik heb geen idee wanneer dat is geweest.
Ik kom hier regelmatig tijdens de spits sinds een jaar of twee, nog nooit gezien dat deze strook open was, ook niet bij congestie.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 21 jul 2023, 21:03

Die Japanse Duizendknoop: zou een vlammenwerper helpen? :mrgreen:
Donateur Vereniging Wegenforum

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » vr 21 jul 2023, 21:08

Hajo schreef: vr 21 jul 2023, 21:03 Die Japanse Duizendknoop: zou een vlammenwerper helpen? :mrgreen:
Voor de duur van 2 weken :p

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » vr 21 jul 2023, 21:09

Zelfs Rutte is vertrokken en die nog lastiger te bestrijden dan Japanse Duizendknoop. Er dus nog hoop.

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » vr 21 jul 2023, 21:18

Hajo schreef: vr 21 jul 2023, 21:03 Die Japanse Duizendknoop: zou een vlammenwerper helpen? :mrgreen:
Ik zat wel eens te denken of ze niet met cryotechnologie de grond kunnen bevriezen om daarmee de wortels te doden. Ook destructief maar in ieder geval meer kansrijk dan boven de grond verdelgen.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 21 jul 2023, 21:50

Is de spitsstrook niet gewoon dicht vanwege de aanleg van de A16? Op de website van de projectorganisatie staat expliciet dat de spitsstrook blijft bestaan en op de projectkaart is deze ook zichtbaar in het verlengde van de nieuwe toerit 11.
:arrow: https://www.a16rotterdam.nl/over+het+pr ... fault.aspx

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » vr 21 jul 2023, 21:55

Lekkere Kwal schreef: vr 21 jul 2023, 21:18
Ik zat wel eens te denken of ze niet met cryotechnologie de grond kunnen bevriezen om daarmee de wortels te doden. Ook destructief maar in ieder geval meer kansrijk dan boven de grond verdelgen.
De Senator schreef in 2019:
Waterschap Drents Overijsselse Delta gaat Japanse Duizendknoop ‘elektrocuteren’
meer lezen: https://www.destentor.nl/zwolle/watersc ... ~a311b8ed/