[UAE] Verenigde Arabische Emiraten / United Arab Emirates

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: VAE - UAE (Dubai, Abu Dhabi etc)

Bericht door Mark » zo 12 okt 2008, 1:44

Eerder hadden ze toch plannen voor Al Burj die door de 1000 m grens moest gaan? Wat is er met die gebeurd?

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: VAE - UAE (Dubai, Abu Dhabi etc)

Bericht door IQ[] » zo 12 okt 2008, 9:47

Misschien verzandde die in een Babylonische spraakverwarring ;)

Schenker
verkeersader
Berichten: 869
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:39
Locatie: Haag van de Graaf

Re: VAE - UAE (Dubai, Abu Dhabi etc)

Bericht door Schenker » zo 12 okt 2008, 12:15

Palance schreef:Jammer dat-ie er niet wat eerder staat :geheiligd:
Ach tegen de tijd dat jij er komt is die Burj Dubai nog wel de hoogste ter wereld hoor ;).

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: VAE - UAE (Dubai, Abu Dhabi etc)

Bericht door Vinny » zo 12 okt 2008, 13:59

Tegeltjeswijsheid:
Er is altijd ergens één grootste toren ter wereld.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: VAE - UAE (Dubai, Abu Dhabi etc)

Bericht door Willem » zo 12 okt 2008, 22:09

De volgende mijlpaal wordt het om de grens van 1 mijl hoogte te doorbreken, nu de grens van een hoogte van een kilometer is bereikt.

Koesj
verkeersader
Berichten: 904
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 21:35

Re: [UAE] Verenigde Arabische Emiraten / United Arab Emirates

Bericht door Koesj » do 25 dec 2008, 21:01

Okay, ik ben hier nu voor de tweede keer in Dubai en kan wat verkeerservaringen meedelen.

Men rijdt over het algemeen zeer slecht, rechts inhalen, geen richting aangeven, hard rijden en laat remmen. Hoewel er metrolijnen aangelegd worden zal het toch moeilijk zijn om bijvoorbeeld Indiërs of Pakistani uit hun net zuurverdiende auto te krijgen. De Zayed road vanaf het zakencentrum van Dubai naar Abu Dhabi is onderhand wel 6+6 strooks maar het ontbreekt hier aan een fatsoenlijk parallelbanensysteem voor het lokale verkeer. Gelukkig zijn begin 2009 wel alle knooppunten dusdanig aangepakt dat files niet meer terug kunnen slaan op deze aorta van de stad.

De parallel gelegen Al Khail road wordt in de toekomst geupgrade dus dat moet de Zayed road verlichten, ook is de Emirates road (nog verder landinwaarts) tegenwoordig 6+6 strooks. In de woestijn ligt dan nog de outer bypass waar vooral veel vrachtverkeer overheen kan, met 4 noordoost-zuidwest routes lijkt de bereikbaarheid dus wel gewaarborgd. Het probleem is echter dat de dwarsverbindingen nog steeds gelijkvloers lopen en (nog) niet ingericht zijn op grootschalige vervoersstromen. Op termijn moet het mogelijk zijn een 'grid'-systeem van snelwegen te creëeren maar dat vergt wel dure oplossingen zoals de weg op palen die even ten noorden van de Burj Dubai gebouwd wordt.

In wijken, industriegebieden, ach eigenlijk alle lokale wegen, zijn vaak alleen rechtsafslaande bewegingen mogelijk. Als je naar links moet is het nodig om door te rijden naar de volgende rotonde of u-turn op een kruispunt. Dit zorgt voor ontzettend veel onnodige vervoerskilometers. Zelfs over de snelwegen zijn vaak geen ongelijkvloerse oversteken gemaakt, als je je verrijdt ben je zo een half uur langer onderweg.

Tenslotte worden duurbetalende inwoners weinig betrokken bij plannen. De inwoners van Emirates Hills, Dubai Springs en Jumeirah Gardens kregen zo ineens te horen dat er een 2x4 doorgaande weg door hun wijk aangelegd zou worden om de Zayed Road te ontlasten. Huurders (eigendom is óf heel duur of slechts mogelijk voor Emirati's) moeten gewoonweg hun biezen pakken als er een gebouw moet verdwijnen ten koste van een weg.

Het is mooi om te zien dat er goede infrastructuur aangelegd wordt, ook er overheen rijden is zeker niet verkeerd, maar de volgorde van het één en ander had een stuk beter gekund. Plaatsen om te wonen en te werken zijn vaak al gebouwd voordat het vervoer ertussen goed mogelijk gemaakt is. Wat dat betreft loopt men wat achter de feiten aan en is congestie onderhand een gigantisch probleem in de stadsstaat.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [UAE] Verenigde Arabische Emiraten / United Arab Emirates

Bericht door Palance » di 30 dec 2008, 16:26

Dan hebben we elkaar misgelopen denk ik :) (ik ben net terug). Ik was op 25 december trouwens op weg van Abu Dhabi naar Ras al Khaimah.

Foto's en een uitgebreid verslag (en zelfs 2 filmpjes) volgen zsm. Ook heb ik wat foto's van Oman. (ik ben een dag naar het Musadam-schiereiland geweest).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [UAE] Verenigde Arabische Emiraten / United Arab Emirates

Bericht door Palance » di 30 dec 2008, 17:20

Voorproefje :)

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Koesj
verkeersader
Berichten: 904
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 21:35

Re: [UAE] Verenigde Arabische Emiraten / United Arab Emirates

Bericht door Koesj » wo 31 dec 2008, 15:29

Ik zat op de 27e op de boot rond Musandan 8-)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [UAE] Verenigde Arabische Emiraten / United Arab Emirates

Bericht door Palance » wo 31 dec 2008, 16:20

Dat vind ik jammer om te horen. Ik was er namelijk op de 26e :) Dan hebben we elkaar dus redelijk misgelopen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [UAE] Verenigde Arabische Emiraten / United Arab Emirates

Bericht door Palance » do 01 jan 2009, 12:01

Van 20 tot 29 december heb ik met mijn vrouw een rondreis gemaakt door de VAE. De accommodaties (en dus de globale routes) lagen al vast, en we hebben van 21 tot 27 december een huurauto gehad. Ook hebben we zelf op 29 december een auto gehuurd voor de terugreis naar het vliegveld van Dubai (uiteraard met een flinke omweg). Tussendoor hebben we diverse uitstapjes gemaakt met privéchauffeurs en taxi’s, zodat ik diverse foto’s heb kunnen maken zowel vanaf de bestuurderszijde als van de passagiersstoel of de achterbank.
Ik zal hier mijn ervaringen neerzetten al dan niet vergezeld van links naar foto’s.
De Verenigde Arabische Emiraten bestaan uit 7 emiraten:
-Abu Dhabi
-Dubai
-Sharjah
-Ajman
-Umm al Quwain
-Ras al Khaimah
-Al Fujeirah
Deze emiraten hebben een eigen politiekorps en eigen lokale wetten. Er is wel een gemeenschappelijk leger.

Verkeer
In de VAE rijdt men rechts. Maar men rijdt, zeker naar Europese maatstaven, behoorlijk asociaal: Veel gesein, getoeter, rechts inhalen en vooral heel hard rijden. Dat was even wennen voor mij, maar aangezien ik ook in Nederland gewend ben om in druk verkeer te rijden lukte het aanpassen me prima.
Met name in Dubai en Abu Dhabi is het verkeer heel erg druk. In de kleinere steden viel het behoorlijk mee, en tussen de steden onderling is soms erg weinig verkeer. Maar in en rond te steden is het, ondanks de brede snelwegen, problematisch druk. Zo duurt een trip van Sjarjah naar Dubai normaal 25 minuten, in de spits 2 uur. En gezien de rijstijl (veel wisselen van rijstroken, kleven, etc.) van de Emirati is het wegbeeld erg onrustig en niet altijd prettig voor mensen als ik die soms even iets inhouden om de borden of straatnamen te lezen. Dat wordt je niet in dank afgenomen en je wordt flink opgejaagd.
In de VAE schijnt vrijwel altijd de zon. De Emirati zijn dus niet gewend aan andere weersomstandigheden. Op weg van Al Ain naar Abu Dhabi hebben we ruim 100 kilometer in dichte mist gereden (nooit geweten dat dat kon in de woestijn, maar blijkbaar wel dus. Later hoorden we dat dat gebruikelijk is in deze tijd van het jaar). Bij vlagen was er slecht zicht dus je neemt gas terug, maar lang niet iedereen doet dat. Aangezien de weg vochtig wordt (en dus glad) is de kans op een ongeval aardig groot, en we hebben dan ook een gecrashte wagen gezien langs de weg.


Maximum snelheden
De maximumsnelheid op snelwegen is 120 km/h en er wordt veel met camera’s gecontroleerd. Ik heb bij chauffeurs in auto’s gezeten die aanmerkelijk harder gingen, met een piek tot 200 km/h (!!!) Bij camera’s werd massaal afgeremd tot 150 km/h waar de camera niet op flitste, blijkbaar staan ze ruim afgesteld. Ze werken overigens wel, want ik heb flink wat flitsen onderweg gezien.
De Max. snelheden wisselen snel onderweg, Op snelwegen gaat het, zeker in stedelijke gebieden, snel van 120 naar 100 en weer terug, en ook op het OWN zitten veel snelheidswisselingen zodat je niet altijd doorhebt hoe hard je nu mag. Het wegbeeld wordt dan vaak niet aangepast aan de nieuwe snelheid, wat dat betreft zie ik een parallel met Nederland.
Ik heb boetebedragen horen noemen van chauffeurs, en die bedragen liggen aanmerkelijk hoger dan in Nederland. Smoesjes van ‘ik had het niet in de gaten’, die gaan er niet in, omdat in elke auto boven de 120 km/h een waarschuwingssignaal afgaat en een lampje gaat knipperen.

Infrastructuur
Het land kent goede snelwegen die de grote steden met elkaar verbinden. De weg van Abu Dhabi naar Dubai (de E11) is 2x4 rijstroken breed, de Sheikh Zayed Road ten westen van Dubai 2x6, ik heb er ook korte stukken gezien van 8 rijstroken.
Daarnaast zijn er ook expresswegen tussen de steden. Het is echter niet overal even duidelijk waar je op een snelweg zit en waar niet. Zo meende ik bij een rotonde een bord einde snelweg gemist te moeten hebben, totdat ik dat bord bij de afslaande richting zag staan. Maar ik heb ook stukken snelweg gezien (de E311 tussen Sjarjah en Ras al Khaimah) waar overal zeer duidelijk staat aangegeven waar je de snelweg verlaat en waar deze weer begint.
Op de expresswegen liggen zebrapaden en (hoge!) drempels. Die drempels komen overigens zo’n beetje overal voor, vooral bij zebrapaden, gevaarlijke kruispunten en rotondes. Harder dan 10 km/h kun je daar echt niet overheen. Gelukkig word je er wel ruim op tijd voor gewaarschuwd.
Keren op snelwegen of expresswegen mag natuurlijk niet zomaar. Daarvoor zijn de rotondes, afritcomplexen bedoeld. Daar waar geen afritten zijn, zijn toch ‘underpasses’ gebouwd, zodat het verkeer toch tussendoor kan keren. En her en der zijn er linksaffers zodat het verkeer zo kan keren, hetgeen natuurlijk behoorlijk gevaarlijk kan zijn als vanaf de andere kant het verkeer hard komt aanrijden.

Parkeergeld.
Behalve in het oude centrum van Dubai (tarief rond de 30 a 40 cent per uur), en het vliegveld is parkeren zo’n beetje overal gratis. Bij de malls is veelal perkeerruimte zat, ook in het centrum van de stad.

Tol en brandstof.
Wij hebben – omgerekend naar Euro’s – 33 cent per liter betaald. Prijzen staan overigens niet aangegeven bij de entree van de pomp zoals wij dat kennen (maar schijnbaar maakt niemand zich druk over de prijzen). Ondanks het feit dat in de VAE het metrieke systeem wordt gehanteerd, wordt aan de pomp wel gerekend in gallons in plaats van liters.
In de VAE zijn geen tolwegen behalve de Sheikh Zayed Road ten westen van Dubai. Voertuigen moeten een sticker hebben die bij poorten wordt afgescand (men hoeft niet te remmen of te stoppen). Een doortocht kost 5 Dirham per keer, zo’n 1 Euro. Geen sticker en toch rijden zal in een hele hoge boete resulteren.

Vrachtverkeer
Altijd een issue is grote steden. In Dubai en de toevoerwegen (en ook rond andere steden) pakt men het rigoreus aan: Rond spitstijd mag er géén vrachtverkeer de weg op. Het resultaat is dat er veel vrachtwagens langs de weg staan in de berm of op de vluchtstrook. Op de weg van Sjarjah naar Dubai hebben wij voor de grens tussen beide emiraten een kilometerslange file op de rechterrijstrook zien staan.
Je snapt wel wat er gebeurt als het tijd is dat het verkeer de weg weer opmag: Alles gaat tegelijk, en over een paar kilometer is er een lange rij van vrachtwagens op de rechterrijstrook waar je echt niet meer tussenkomt. Verderop waaiert het uiteindelijk wel wat uit.

VRI’s
Ook altijd een issue. Het viel ons op dat de cycli altijd heel lang duurden en met niet met lussen werkten: De cycli werden op vaste volgorde afgewerkt.
De VRI’s werken zoals hier, met als kleine uitzonderingen de emiraten Fujeirah, UAQ en RAK waar eerst rood+geel wordt getoond voordat het groen wordt en Dubai waar het groene licht knippert voordat het op oranje springt.

Openbaar Vervoer
Allereerst zijn taxi’s erg goedkoop en worden veel gebruikt. Dubai heeft een uitgebreid busnetwerk met airconditioned bushokjes! We hebben er overigens geen gebruik van gemaakt. Wel in Abu Dhabi, en daar bleek het OV gratis te zijn.
In Ras al Khaimah (waar we ook een paar dagen waren) rijden geen bussen. Alles moet daar per taxi, maar zoals gezegd, kost dat erg weinig geld. Er zijn wel langeafstandsbussen tussen de steden onderling.
Spoorlijnen zijn er niet, wel wordt er in Dubai hard gewerkt aan een metronetwerk waarvan de eerste stations in 2009 open moeten gaan.

Bewegwijzering
De bewegwijzering is vrijwel overal tweetalig, Arabisch en Engels. Voor buitenlandse toeristen is dat dus goed te doen. Ook de maximumsnelheden staan aangegeven zowel in Arabische als in Romeinse cijfers. Wegwijzers op E-wegen hebben in principe blauwe achtergrond, D-, F- en S-wegen een groene. Toeristische doelen hebben een bruine achtergrond.
Er wordt praktisch geen verschil gemaakt tussen lokale doelen (zoals wijken) en plaatsnamen.
In het emiraat Abu Dhabi (met name op de weg van Dubai naar Al Ain) heb ik de meeste oudere borden gezien die veel deden denken aan het Britse systeem (behalve de portaalborden dan).
Naar Oman wordt alleen verwezen als land (Oman dus), ik heb geen andere Omaanse bestemmingen gezien, met uitzondering van 2 bordjes die naar de hoofdstad verwijzen op de E44 (éénmaal als Muscat, éénmaal als Mascat). Zelfs in Al Ain (dat aan de grens ligt) is in eerste instantie geen verwijzing te vinden, alleen naar “Hili Border point”. Pas vlak voor die grenspost staat nog een bord met “Al Burimi (Oman)”.
De kwaliteit van de bewegwijzering wisselt. In Dubai en Abi Dhabi was deze zeer goed (continuïteit, etc.), in Ras al Khaimah beroerd slecht. Daar zijn we dan ook vrij vaak verkeerd gereden.


Wegnummering
De doorgaande wegen in het land hebben E (van Emiraten) nummers. Ze staan in een blauw schildje in de vorm van een valk. Het nummer is alleen Romeins, de letter E zowel in ons als in het Arabisch.
Daarnaast heb ik in 3 emiraten nog een eigen wegnummering gezien. In Dubai D-wegen, in Sjarjah S-wegen en in Fujeirah F-wegen. Andere wegnummers heb ik nergens gespot. De wegnummers in de 3 genoemde emiraten staan in een eigen schildje, elk afwijkend van die van andere emiraten. Qua nummering is er geen overlap (F-wegen zaten onder de 50, D-wegen in de 80 en 90 en S-wegen boven de 100), dus wie weet is dit de aanzet tot een landelijk systeem?


Kentekens
Kentekens spotten is een leuk tijdverdrijf onderweg. Omdat het land uit 7 emiraten bestaat, zijn er verschillende kentekenplaten in omloop.
Elk emiraat heeft zijn eigen ontwerp. Bij de meeste kun je ook zien uit welk emiraat een voertuig komt. Maar een aantal emiraten heeft ook verschillende soorten platen in omloop, ik heb er van Sjarjah wel zo’n 3 of 4 verschillende gezien. Kentekens zijn wit met zwarte letters, vrachtverkeer heeft groene platen met zwarte letters. Sommige platen van Sjarjah hebben een rode/oranje band met SHJ in het midden, die van Abu Dhabi hebben een gekleurde band (meestal blauw) in het midden met A.D. erop.
Van de emiraten Umm al Quwain en Al Fujeirah hebben we geen aparte platen gezien, wel reden er voertuigen rond met platen met alleen UAE erop. Blijkbaar is er toch een soort landelijke plaat in omloop, omdat de platen van beide emiraten identiek aan elkaar waren.
Daarnaast ook een paar niet-VAE-platen gespot met als hoogtepunt een Nederlands numerbord!. Het was wel een oude (blauwe) plaat op een nog oudere Mercedes die bij een garage stond. Ook heb ik een truck gezien met Poolse (EU-)platen. En verder nog een enkele kentekenplaat uit Saudi-Arabië (KSA staat op de plaat) en vanuit Kuweit (Kuwait staat voluit geschreven op die kentekens). De meeste niet-VAE platen zijn uit Oman: Gele platen met zwarte letters.

Grenzen tussen Emiraten
De grenzen tussen de emiraten zijn niet gemarkeerd. Je moet maar weten in welk emiraat je zit. Een van onze privéchauffeurs ze dat je op de armaturen van de lichtmasten moet letten, daar zie je de overgang aan de grens tussen de emiraten (en soms ook aan het asfalt, blijkbaar beheert elk emiraat haar eigen wegennet). Ik heb slechts 1 bord gezien waar je de grens kon zien, in Dibba, een stadje dat is verdeeld in 3 delen: De emiraten Fujeirah en Sjarjah en het land Oman.
Ik heb wel politie-checkpoints gezien nabij de grenzen, maar ze waren allemaal verlaten. Schijnbaar worden ze dan toch af en toe nog wel eens gebruikt want ze zijn niet gesloopt en er stonden nog vrij nieuwe borden bij.

Grens met Oman
De VAE grenst aan Saudi-Arabië en aan Oman. Zo ongemarkeerd als de grenzen zijn tussen de emiraten, zo duidelijk is de grens tussen Oman en de VAE. Over vrijwel de hele grens loopt een hoog hek met prikkeldraad. Er zijn dorpen en kleinere steden die een geheel vormden, maar waar (naar wij hebben begrepen pas sinds enkele jaren) nu dus een groot hek doorheen loopt. (zoals Dibba en Al Ain).
De weg van Dubai naar Hatta (de E44) loopt voor zo’n 15 kilometer over Omaans grondgebied. Hier zijn echter geen grenscontroles, alleen dat hoge hek dat hier even wordt onderbroken. Vanuit Oman zelf is dit gebied niet bereikbaar (tenzij je per kameel of misschien wel met 4WD komt). Veel mensen wonen hier dan ook niet langs de weg.
De grensovergang zelf gaat niet heel soepel. Wij hebben een dagtocht gemaakt vanuit Ras al Khaimah nar Kasabh op het Musadam-schiereiland. Dit is een Omaanse enclave en ligt dus ‘los’ van de rest van Oman.
De procedure is zo ongeveer als volgt:
-Aankomen bij de grens en de auto parkeren
-Melden in de vertrekhal (ja, zo heet dat ding echt)
-In de rij staan en een uirtreisstempel halen. Aangezien je in het systeem ‘uitgecheckt’ wordt duurt dat wel even
-De chauffeur moet nog het e.e.a invullen over het aantal inzittenden e.d.
-Dan de auto weer in en naar de paspoortcontrole
-Nog een check over het aantal inzittenden en de stempels bij de paspoortcontrole
-De grens over rijden
-Visaformulieren bij het eerste checkpoint halen
-De auto in het niemandsland parkeren
-Visaformulieren invullen
-Met de formulieren en een stapeltje bankbiljetten in de rij staan bij het loket
-“Inchecken” en stempels krijgen
-Dan door de paspoortcontrole
-Tenslotte nog een checkpoint (was in dit geval verlaten)

En dan ben je bijna 1,5 uur verder maar wel in Oman. Op de terugreis was er minder verkeer bij de grens en duurde het hele verhaal (in omgekeerde richting) nog maar 30 minuten. Er is overigens van te voren geen echte waarschuwing dat je de grens nadert (zoals we in Europa gewend zijn/waren). Je rijdt naar Oman toe en ‘ineens’ is daar de controlepost. Vanuit Oman precies hetzelfde verhaal: Ineens sta je voor een politiepost. Aan Omaanse zijde was overigens geheel geen verwijzing te vinden naar de VAE toe: De wegwijzers verwezen telkens naar het volgende dorp, de laatste was de naam van de grensovergang.


De foto’s:
De E102 van Kalba (aan de oostkust/grens met Oman) richting Sjarjah. Zo’n beetje de mooiste (en de rustigste) weg in de VAE die ik heb bereden (44 foto’s)

Een aantal foto’s uit Abu Dhabi (17 foto’s)
Een ‘wandelend mannetje’ op een Vri in Abu Dhabi. Dit is de enige stad waar ik iets dergelijks heb gezien in de VAE (filmpje)


In en rondom de oasestad Al Ain in het oosten van het land (15 foto’s)


Dubai (40 foto’s)
De Palm Jumeirah ten westen van Dubai (17 foto’s)
Een stukje rijden tot de volgende drempel op de Palm (filmpje)


Een verzorgingsplaats langs de E11 (Adu Dhabi-Dubai) (5 foto’s)


De E22 van Al Ain naar Abu Dhabi. Ik was van plan hier een keer veel foto’s te maken, maar nog geen 10 kilometer na Al Ain reden we dichte mist in die tot in Abu Dhabi bleef hangen (6 foto’s)

De E44 van Dubai naar Hatta. Deze (snel)weg gaat 15 kilometer over Omaans grondgebied, hier zijn echter geen grenscontroles (22 foto’s)

Een paar foto’s van de E66 van Dubai naar Al Ain (4 foto’s)

De E18 lopt door bergachtig gebied van Ras al Khaimah naar Dibba aan de oostkust (7 foto’s)

De E311 staat bekend als de “Emirates Road” en verbindt het gebied ten westen van Jebel Ali met Ras al Khaimah en is, zeker rond Sjarjah, zeer druk. Dit is de ‘omleiding’ voor verker dat om Dubai heenmoet. Er ligt nog een ring hieromheen, dat is de E611 (4 foto’s)

De stad al Fujeirah aan de zuidelijke kant van de oostkust. (5 foto’s)

En tenslotte wat losse foto’s:
Onze tweede huurauto met “Dubaiaanse” kentekenplaten. Je ziet net een inhaalmanoeuvre rechts in beeld
Car Park (Khor Fakkan)
Een typische expressweg (Ras al Khaimah)
De grens in Dibba tussen emiraat Fujeirah en emiraat Sjarjah. Links op de foto is in de verte de politiecontrole te zien van de grensovergang tussen Dibba in de Emiraten en Dibba in Oman)
De E99 langs de oostkust (1)
De E99 langs de oostkust (2)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76291
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [UAE] Verenigde Arabische Emiraten / United Arab Emirates

Bericht door Chris » do 01 jan 2009, 12:27

Erg interessant verslag!

Ik ben benieuwd of de gemiddelde Emirati uit zijn luxe auto te porren is.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [UAE] Verenigde Arabische Emiraten / United Arab Emirates

Bericht door Palance » do 01 jan 2009, 20:48

Tussen de steden is er geen probleem: Plek genoeg op de snelwegen en in de kleinere plaatsen. De congestie is niet hoog in Abu Dhabi, maar des te groter in Dubai.
Zolang het land geen BTW kent, benzine 33 cent per liter kost en, belangrijk, geen alternatieven bestaan, zal men niet gauw uit de luxe wagen stappen. Het aantal kleine auto's is op één hand te tellen (ik heb bv. 1 Smart zien rijden). Het overgrote deel is gewoon.. groot.

In Dubai zou de metro verlichting moeten brengen op de grootste flessenhals, de Sheikh Zayed Road. Ondanks het feit dat deze weg erg breed is (6 rijstroken per richting) en er een soort http://www.salik.ae/]congestionfare is ingevoerd (slechts 1 euro per passage) loopt de boel daar elke avond muurvast. Er is daar nu eenmaal geen alternatief voor de korte afstand.

O ja, voor die 33 cent per liter wordt je wagen wel afgetankt, er is geen zelfbediening dus :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

mb90
verkeersader
Berichten: 746
Lid geworden op: za 21 okt 2006, 20:43
Locatie: Rotterdam-Zuid
Contacteer:

Re: [UAE] Verenigde Arabische Emiraten / United Arab Emirates

Bericht door mb90 » do 01 jan 2009, 21:02

Heel mooi om te zien al die foto's van de infrastructuur daar! Ik hoop er nog steeds ooit een keer naar toe te gaan. :)
Werkdagelijks op de A15 en de N492 te vinden.

Koesj
verkeersader
Berichten: 904
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 21:35

Re: [UAE] Verenigde Arabische Emiraten / United Arab Emirates

Bericht door Koesj » do 01 jan 2009, 22:00

Ha, een mooi veslag Palance! Ik vertrek hier morgen weer. Een paar opmerkingen:

Kenteken spotten is met name leuk als je een laag nummer ziet (bijvoorbeeld Sharjah nr. 17), mensen hebben dan veel geld neergeteld om een prominent nummerbord te bemachtigen.

De grens tussen Abu Dhabi en Dubai is zeer duidelijk op de E11, anders asfalt en andere markering op de uitvoegers.

Over de grensovergang tussen de VAE en Oman in Dibba: erheen gereden vanuit Dubai met een busje van het tourbureau dat zelf 2 dhows in eigendom heeft (de Indiërs van Time Travel, al gauw tot back in time travel omgedoopt) heeft deze ons ongeveer 2 minuten gekost.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [UAE] Verenigde Arabische Emiraten / United Arab Emirates

Bericht door Wesso » do 01 jan 2009, 23:56

Zeer mooi verslag. Dit zijn echt droomplekken voor wegenfreaks :)
Filmpje met de 'groene wandelaar': erg leuk. Lijkt wel een neonreclame zoals je op Broadway ziet. Het zou leuk zijn als Philips of Siemens dit eens naar NL brengt...

Foto's van de VAE: wat een landschap. Vorig jaar was Floortje Dessing van 3 Op Reis ook in de VAE, dit was niet minder indrukwekkend.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76291
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [UAE] Verenigde Arabische Emiraten / United Arab Emirates

Bericht door Chris » vr 02 jan 2009, 10:33

Even over de verkeersproblemen in Dubai. Ik denk dat het probleem meerledig is.

Ten eerste de geografie van de stad. Zoals veel stedelijke gebieden die aan zee grenzen groeien ze niet evenredig in alle richtingen. Steden met weinig tot geen natuurlijke obstakels hebben meestal minder congestie, denk aan steden als Kansas City, Dallas, Berlin, Madrid etc, omdat ze gelijkmatiger in alle richtingen zijn gegroeid en daardoor minder dikke verkeersstromen hebben. Kuststeden en steden omringd door bergen of een combinatie hebben vaak veel meer files, denk aan Los Angeles, New York, of Dubai.

Ten tweede de hoge autoafhankelijkheid aangespurd door de ruimtelijke opzet van grote afstanden en een gebrek aan een metro. Een hoge mate autoafhankelijkheid is in de meeste gevallen toch niet te voorkomen, of je moet een extreem dicht metronetwerk aanleggen, denk aan New York, Paris of Madrid.

Ten derde de gigantische ontwikkelingen waarbij de toch ook niet geringe wegaanleg in het niet valt. Met honderden torens tegelijk in aanbouw trekt dat eerst enorm veel bouwverkeer, en later veel forenzenverkeer, ook al zitten die torens allemaal halfleeg.

Een vierde probleem is dat er in de stedelijke as langs de kust maar één echt snelle (ongelijkvloerse) weg loopt, de Sheik Zayed Road. Parallele snelwegen hebben meestal gelijkvloerse kruisingen en de echte randweg ligt tever van de Zayed Road om die significant te ontlasten. Met dermate veel ontwikkelingen als langs de Zayed Road is het beter om op slechts enkele kilometers afstand een tweede parallele snelweg aan te leggen, of de Sheik Zayed Road om te bouwen tot 3+4+4+3 rijstroken, op die manier zet congestie bij de afritten niet meteen de hele snelweg vast. Een bijkomend probleem lijkt de geringe afvoercapaciteit van de aansluitingen lans de snelweg te zijn. Een snelweg met 2x6 rijstroken kan je op belangrijke aansluitingen niet bepaald met één verbindingsweg laten afvoeren in de spits.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [UAE] Verenigde Arabische Emiraten / United Arab Emirates

Bericht door Palance » vr 02 jan 2009, 12:50

Koesj schreef:Ha, een mooi veslag Palance! Ik vertrek hier morgen weer.
Jammer dat ik niet wist dat je daar ook was. Hadden we nog een meeting kunnen organiseren :)
Kenteken spotten is met name leuk als je een laag nummer ziet (bijvoorbeeld Sharjah nr. 17), mensen hebben dan veel geld neergeteld om een prominent nummerbord te bemachtigen.
Het grote aantal soorten platen verbaasde me, zelfs binnen één emiraat.
De grens tussen Abu Dhabi en Dubai is zeer duidelijk op de E11, anders asfalt en andere markering op de uitvoegers.
.

Ook op de E22 van Dubai naar Al Ain is die op deze manier duidelijk. Borden staan er echter niet.
Over de grensovergang tussen de VAE en Oman in Dibba: erheen gereden vanuit Dubai met een busje van het tourbureau dat zelf 2 dhows in eigendom heeft (de Indiërs van Time Travel, al gauw tot back in time travel omgedoopt) heeft deze ons ongeveer 2 minuten gekost.
2 minuten :schrikreactie: Dat is heel wat verloren tijd minder dan mij bij.
Wesso schreef:Zeer mooi verslag. Dit zijn echt droomplekken voor wegenfreaks
Wegenfreaks, woestijnsafarifreaks (heb ik ook gedaan), shopfreaks, gebouwenfreaks (ik heb heel wat foto's staan maken daar, zoals het Burj-al Arab, kamelenfreaks, en gewoon cultuurfreaks, want er valt heel wat te zien in het land. Ik heb ook een dierentuin (Al Ain) bezocht, diverse musea, etc.

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76291
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [UAE] Verenigde Arabische Emiraten / United Arab Emirates

Bericht door Chris » zo 18 jan 2009, 11:28

De Burj Dubai is nu "topped out" op 818 meter.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: VAE - UAE (Dubai, Abu Dhabi etc)

Bericht door Hajo » zo 25 jan 2009, 22:23

Rene schreef:Als je van de 350e verdieping naar de begane grond wil ben je volgens mij ook een halve dag kwijt...
De absolute valsnelheid van een mens bedraagt ongeveer 190 km/h. Een snelle berekening leert dan dat de persoon die vanaf deze 1140 meter hoge toren afspringt na 10 minuten te pletter slaat... :puh2:

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [UAE] Verenigde Arabische Emiraten / United Arab Emirates

Bericht door duikgek89 » ma 26 jan 2009, 0:57

Je maakt ergens een rekenfout. Als de maximale valsnelheid inderdaad 190kmh is dan zal deze persoon na 24 seconde de grond raken. Als je de luchtweerstand tijdens het versnellen verwaarloost waardoor het versnellen iets langer zal duren. maar 10 minuten wordt het nooit.

Want:
190kmh/3,6 = 52,78m/s
Dat betekent dat hij 52,78m/s / 9,81m/s^2 = 5,4 seconde nodig heeft om te versnellen tot 52,78m/s = 190kmh
Omdat hij linear versnelt bedraagt zijn gemiddelde snelheid gedurende het versnellen 52,78m/s / 2 = 26,39m/s
Dan legt hij tijdens het versnellen dus 26,39m/s*5,4s = 142,5m af.
Dan blijft er 1140m - 142,5m = 997,5m over
997,5m / 52,78m/s = 18,9 sec
Dan tel je de tijden op 18,9s + 5,4s = 24,3s

Verder moet je er nog wel rekening mee houden dat de valversnelling daar iets anders zal zijn als hier in west-Europa, maar wat hij daar precies is weet ik niet, zal niet heel anders zijn.

Koesj
verkeersader
Berichten: 904
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 21:35

Re: [UAE] Verenigde Arabische Emiraten / United Arab Emirates

Bericht door Koesj » ma 26 jan 2009, 16:36

Het is in Dubai nog best vochtig dus misschien dat daar wat kleine variaties in zijn :) In Maart ben ik weer in de VAE en zal ik waarschijnlijk ook zelf wat ritjes gaan maken, ben benieuwd hoe het is met al die rechts voortrazende chauffeurs.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [UAE] Verenigde Arabische Emiraten / United Arab Emirates

Bericht door Palance » di 27 jan 2009, 7:34

Sterkte :) (hoewel het buiten de steden dus best meevalt met de drukte)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [UAE] Verenigde Arabische Emiraten / United Arab Emirates

Bericht door Rene » di 27 jan 2009, 8:42

@duikgek en hajo:
De toren wordt naar de grond toe steeds breder.
De kans dat je vanaf de top de grond haalt met een sprong is dan ook niet zo groot.
Grote kans dat je al eerder ergens op een punt waar de toren verbreedt te pletter slaat.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [UAE] Verenigde Arabische Emiraten / United Arab Emirates

Bericht door Palance » di 27 jan 2009, 8:49

Of er moet een flinke wind staan.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [UAE] Verenigde Arabische Emiraten / United Arab Emirates

Bericht door duikgek89 » di 27 jan 2009, 17:23

Koesj schreef:Het is in Dubai nog best vochtig dus misschien dat daar wat kleine variaties in zijn :) In Maart ben ik weer in de VAE en zal ik waarschijnlijk ook zelf wat ritjes gaan maken, ben benieuwd hoe het is met al die rechts voortrazende chauffeurs.
Palance schreef:Sterkte :) (hoewel het buiten de steden dus best meevalt met de drukte)
Mijn inziens is het het belangrijkste dat je niet krampachtig en angstig gaat rijden, want dan gaat het zeker niet. Gewoon gaan rijden en het op je af laten komen. Probeer je aan te passen aan het verkeer daar, en ga niet krampachtig 120 rijden als iedereen 160 rijdt, dan kun je beter ook zelf 160 gaan rijden.
Maar goed, misschien zit ik fout. Maar zo heb ik het in Almaty gedaan waar dan weliswaar een stuk minder hard word gereden, maar dat zijn dan ook geen snelwegen. Druk is het daar ook en gekke capriolen uithalen kunnen ze daar als de besten. Eerste paar kilometer heb ik natuurlijk niet meteen in de spits gereden, maar op een wat rustiger moment. En op een gegeven moment ben ik in de spits verzeild geraakt en keek ik op de klok van "hoe laat is het nu eigenlijk" oh al zo laat, he verrek dan is het spitsuur daarom schiet het ook niet op. Toen ging het eigenlijk best aardig. Beetje brutaler worden kan alleen geen kwaad ;)

Rene schreef:@duikgek en hajo:
De toren wordt naar de grond toe steeds breder.
De kans dat je vanaf de top de grond haalt met een sprong is dan ook niet zo groot.
Grote kans dat je al eerder ergens op een punt waar de toren verbreedt te pletter slaat.
Palance schreef:Of er moet een flinke wind staan.
Hebben jullie beiden uiteraard volledig gelijk in.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [UAE] Verenigde Arabische Emiraten / United Arab Emirates

Bericht door Palance » di 27 jan 2009, 17:58

duikgek89 schreef:Mijn inziens is het het belangrijkste dat je niet krampachtig en angstig gaat rijden, want dan gaat het zeker niet. Gewoon gaan rijden en het op je af laten komen. Probeer je aan te passen aan het verkeer daar, en ga niet krampachtig 120 rijden als iedereen 160 rijdt, dan kun je beter ook zelf 160 gaan rijden.
De grootste drukte is in de stad. Daar haal je echt geen 120, laat staan 160 ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [UAE] Verenigde Arabische Emiraten / United Arab Emirates

Bericht door duikgek89 » di 27 jan 2009, 18:14

Ik meende dat je geschreven had dat ze op de snelwegen door de stad zo lomp hard overal langs reden. Maar goed, in de stad in de drukte blijf ik bij wat ik al eerder zei, gewoon gaan rijden, niet overdreven krampachtig of angstig, maar alles op je af laten komen. Dan wen je er wel aan.

Koesj
verkeersader
Berichten: 904
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 21:35

Re: [UAE] Verenigde Arabische Emiraten / United Arab Emirates

Bericht door Koesj » di 27 jan 2009, 18:27

Er wordt lomp gereden maar écht in de stad niet bijster hard, daar is het vaak toch te druk voor. Ik ga eerst wel een rondje wijk maken met de Tiida van m'n ma ;) In het Ruhrgebiet of de Randstad word ik ook niet warmer of kouder van drukte.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76291
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [UAE] Verenigde Arabische Emiraten / United Arab Emirates

Bericht door Chris » di 27 jan 2009, 18:30

De drukste stad waar ik gereden heb is Parijs (A/N104 en A4 alleen trouwens). Ik vond het verkeer in Wallonië, met name op de snelwegen rond Luik een stuk beroerder eigenlijk.

Steden waar ik dus niet zou gaan autorijden zijn zuid Italiaanse steden zoals Napels of Palermo.

Plaats reactie