Chris schreef:De E611 is de buitenste bypass van Dubai. Deze snelweg verloopt door de woestijn en telt 2x6 rijstroken. Verkeer is er nauwelijks.
Op het plaatje dat ik gisteren postte is de reden te zien waarom de buitenste ring om Dubai (de 611) zo breed is. Alhoewel het niet de volle 2x6 à 7 rijstroken verklaart, is wel te zien dat er plannen zijn om tot verder dan de 611 het land in te bouwen.
(om het makkelijk te houden, plaatje van mij nogmaals)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Let wel dat twee van de drie palmeilanden volledig op hun gat liggen. Daarbij renderen de projecten vanaf de Khail road landinwaarts ook nog eens bijzonder slecht. De E611 is op groei voorbereid die de komende 15 jaar nog niet gerealiseerd zal worden; gezien de huidige economische rationalisatie vindt mijns inziens alleen langs de bestaande corridors een verdere samenballing van activiteiten plaats.
Hier is de ongelofelijke ontwikkeling van de VAE (voornamelijk Dubai) goed te zien:
Ontwikkelingen Dubai (13 foto's van NASA): Ook wegenontwikkelingen zijn te zien, maar het meest opvallende is toch wel de bouw van de Palm Jumeirah
Link
Overzichtsfoto Dubai (huidig)
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
[off-topic] De Haakse Zeedijk is ook een leuk idee, en het zorgt er ook voor dat NL veiliger is tegen het water (ik had vandaag een SE Aardrijkskunde over zee-en rivierwater, in het boek was dit een voorbeeld)
[/off-topic]
Er duiken regelmatig plannen op om voor de kust van het overvolle Westland een stuk zee in te polderen. Tot nu toe is het bij luchtfietserij gebleven, maar misschien wordt de ruimtelijke druk nog een keer zo groot dat die plannen toch rendabel worden.
Bij Ak moet je de stof kunnen toepassen op allerlei voorbeelden, in het boek was dit zo'n voorbeeld.
Om weer on-topic te komen:
Lege weg in Dubai vanwege het bezoek van voormalig president Bush van de VS:
keokiracer schreef:Hier is de ongelofelijke ontwikkeling van de VAE (voornamelijk Dubai) goed te zien:
Ontwikkelingen Dubai (13 foto's van NASA): Ook wegenontwikkelingen zijn te zien, maar het meest opvallende is toch wel de bouw van de Palm Jumeirah
Link
Overzichtsfoto Dubai (huidig)
Willem schreef:Er duiken regelmatig plannen op om voor de kust van het overvolle Westland een stuk zee in te polderen. Tot nu toe is het bij luchtfietserij gebleven, maar misschien wordt de ruimtelijke druk nog een keer zo groot dat die plannen toch rendabel worden.
Dat is al achterhaald. De huidige plannen concentreren zich vooral rond de 'zandmotor' waarbij zand op een beperkt aantal plaatsen gespoten wordt en zich via getijenwerking en windwerking over de hele kust verspreid.
Kunstmatige eilanden zoals die fameuze palmeilanden vergen gewoon te veel onderhoud om rendabel te zijn. Zelf Flevoland is ook voortdurend aan het verzakken en dat is dan nog 'aangelegd' in een stuk ondiep binnenzee.
De bewegwijzering is wel in orde. Het lijkt mij dat tweetalige wegwijzering waarbij 1 taal in niet-latijns schrift veel minder druk oogt dan wanneer beide talen latijns schrift gebruiken.
Logisch, want het gros zal het andere schrift niet of niet voldoende beheersen en dus niet naar omkijken. Ook handig is hier dat de ene taal gescheiden van de andere taal is. Dan kun je je concentreren op jouw taal, en moet je niet in de brij zoeken naar wat je eigenlijk wilt kunnen lezen. Wat dat betreft is dit één van de weinige landen die het op dat vlak snapt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Palance schreef:Logisch, want het gros zal het andere schrift niet of niet voldoende beheersen en dus niet naar omkijken. Ook handig is hier dat de ene taal gescheiden van de andere taal is. Dan kun je je concentreren op jouw taal, en moet je niet in de brij zoeken naar wat je eigenlijk wilt kunnen lezen.
Wat dat betreft is dit één van de weinige landen die het op dat vlak snapt.
Ik heb niet de indruk dat het beleid van de VAE op dat punt zoveel verschild van andere landen. Het enige verschil is het andere schrift waardoor het meer gescheiden lijkt. Stel je voor dat de Arabische tekst Nederlands is en het resultaat zou hier op het forum als druk bestempeld worden.
Nee, het is gescheiden, dat zie je toch? Eerst staat het Arabisch gegroepeerd, dan het Engels. In tegenstelling tot bv. België waar de vertaling meteen achter een plaatsnaam staat en je dus snel moet kijken waar je op een bord moet kijken. Ik ken in Europa slechts 1 vergelijkbaar voorbeeld, dat is bij sommige kruispunten in Griekenland, waar je borden hebt in het Grieks, en daarna ietsjes verderop alleen in het Engels/Latijnse schrift.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Ik vind het Ierse bord eigenlijk het "rustigst". Van die Arabische hanenpoten kun je moeilijk zeggen dat het een rustig bordbeeld geeft, maar goed daar kan de bewegwijzeringsontwerper natuurlijk ook niet superveel aan doen. Meer problematisch vind ik het onnodige engschrift op de bruine borden in de VAE. Het lettertype is overigens Brits, en de bewegwijzering volgt grotendeels het Britse systeem.
Eerst staat het Arabisch gegroepeerd, dan het Engels. In tegenstelling tot bv. België waar de vertaling meteen achter een plaatsnaam staat en je dus snel moet kijken waar je op een bord moet kijken.
-- Andere weg dan ik dacht, quote weggehaald door mijzelf -- Meer foto's
Opvallend dat de tunnel(s) 2x1 zijn.
Laatst gewijzigd door keokiracer op zo 11 mar 2012, 18:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Je kunt ook niet vertrouwen op wat de fotograaf over de foto's zelf zegt blijkbaar
Waar zijn die foto's dan genomen? De oude route naar Fujairah?
Niet echt een logische route vanaf de westkust naar Fujairah trouwens. De paar keer dat ik er in de buurt was had ik het idee dat het verkeer eerder de E88 door Al Dhaid neemt, daarlangs staat ook een protserig monument ter meerdere eer en glorie van het emiraat Sharjah.
e: @Palance, ja precies
Laatst gewijzigd door Koesj op zo 11 mar 2012, 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Het beeld is genomen uit het westen, het noorden is dus links.
Links in beeld het centrum. Rechts is richting Abu Dhabi.
Het palmeiland in beeld is de Palm Jumeirah (eerste en kleinste palmeiland).
De zwarte plek links is het - oudere - vliegveld van Dubai
De zwarte plek rechts daarvan is gedeeltelijk de Dubai Creek die recht door het centrum gaat. Het andere deel verder rechts is een soort ruimtereservering voor de Dubai Creek, die origineel bij het Dubai Waterfront weer de zee in moest gaan (ver buiten beeld).
De heldere plek bovenin beeld is het Global Village. Het witte licht is het gebouw, de oranje kleur komt - geloof het of niet - van de doorgaande wegen op het immense parkeerterrein.
Lichtvervuiling is echt geen acuut probleem, het doet niemand kwaad en de oplossing is simpel. Luchtvervuiling is veel omvangrijker en complex probleem.
Laatst gewijzigd door Alfa op vr 23 mar 2012, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Nee, de Burj Khalifa is die heldere vlek onder dat circuit-achtig iets. Wat dat circuit-achtig ding is weet ik ook niet
Zal het even navragen op SSC