Ok, ik ben twee keer in Iran geweest met de auto (dat heb je als je heen en terug rijdt haha) en ik ben toch wel op veel plekken geweest. Van de Caspische zee tot aan de Perzische golf (waar het echt veeeel te heet is).
En ik denk toch dat ze in Tehran wel aardig bij moeten sproeien om het zo groen te krijgen hoor. Het water is niet heel ver weg inderdaad, want vanaf Tehran beginnen de bergen. Maar Tehran zelf is toch echt nog woestijnland uiteindelijk. Ik ben ook eens van de Caspische zee over de bergen heen gereden naar Damghan (woestijngebied) en dan zie je echt dat je in een prachtig groen gebied zit, en binnen 1 kilometer rijden verandert alles in woestijnlandschap. Alleen maar omdat je de laatste heuvel overgaat voordat het landschap weer een daling in zet.
Maar bah, wat is Tehran verschikkelijk om te rijden. Zelfs als je op de uiterste ring road erom heen wil kost het nog een hoop tijd. Gebeurt ook vrij vaak een ongeluk is mijn idee, waardoor er weer file staat.
Azadi sq. is wel leuk, je hebt in ieder geval genoeg tijd om het kunstwerk te bekijken want je doet er erg lang over voordat je die rotonde rond bent.
Oja, van de drie(!) grensovergangen met Turkije heb ik alleen de twee zuidelijkste grensovergangen genomen. Die bij Dogubayazit-Bazargan zou ik mijden, want zijn niet echt vriendelijke lui daar, vooral als het aan komt op de dieseltax (kassa!!!!). Dan vragen ze je waar je naar toe gaat en hoe zuinig je auto loopt, dan mag je vervolgens aftikken voor 1 euro nog wat per liter diesel die je zult gaan verbruiken/tanken in Iran.
Bij die andere grensovergangen zijn ze daar minder mee bezig.
Degene in het zuiden (Yuksekova-Sero) kan soms dicht zijn i.v.m. PKK gezeik, maar is verder wel aardig. Beetje rommelig enzo, maar ze checken niet je hele auto en komen ook niet met die dure dieseltax.
In het midden is dus een vrij nieuwe grensovergang sinds 2011 (Saray-Khoy, bij Razi), die is wat minder vatbaar om gesloten te worden door onrusten. En een hele mooie weg er naar toe, ook in Iran. Daar moest ik wel dieseltax betalen toen ik Iran uit ging. Dure bezigheid maar op zich mag ik van geluk spreken. Ik had iets van 180 liter bij me in de Landcruiser, maar mocht uiteindelijk voor 60 liter betalen (en dat was 90euro

). Nog steeds goedkoper dan Turkije, maar echt belachelijk als je weet dat het voor de vrachtwagenchaffeur iets van 6 cent kost wat je soms kan hebben, soms moet je het dubbele betalen (is prijs zonder quotem). 1500 en 3500 Rial.
Gelukkig heb ik toen pas een paar honderd km voor Istanbul nog moeten tanken, en dus alsnog vrij veel geld bespaard.
Als iemand verder nog vragen heeft.
Khoda hafez!