Afbeelding

[IR] Iran

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Euregio
geband

Re: [IR] Iran

Bericht door Euregio » di 20 jul 2010, 16:01

Na een tijdje zoeken heb ik hem weer gevonden, dit filmpje is in Iran gemaakt.

Zo zie je hoe ze daar met de veiligheid omgaan op de weg, ;) ( In het begin van het filmpje. )

Heel erg leuk en mooi om te zien, vandaar dat ik het wil posten.
Link
In Nederland zouden we balen, als de auto gesleept moet worden omdat hij kapot is. Daar kijken ze er tegen aan met een lach, en dansen vrolijk verder in de auto.

Hoe hard mag je eigelijk rijden in Iran? Ik zie iedereen zo zacht rijden, vandaar.
Gr.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 21 jul 2010, 15:01

50 binnen de kom, 70-110 daar buiten, 70-120 op snelwegen. Vergelijkbaar met Europese landen dus.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 09 nov 2010, 21:17

Nog wat Iraanse bewegwijzering:
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » wo 10 nov 2010, 18:26

De bergen op de achtergrond zijn wel erg mooi om te zien. Ook de bewegwijzering ziet er goed uit en is duidelijk.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 11 nov 2010, 17:12

De snelweg 2 van Tehran naar Qazvin:

Foto's in de spoiler:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » do 11 nov 2010, 17:50

Wat een drukke wegen hebben ze daar. Het lijkt qua drukte soms nog erger, dan dat we in Nederland gewend zijn.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » do 11 nov 2010, 21:52

Chris schreef:De snelweg 2 van Tehran naar Qazvin:
Afbeelding
Verkeerde richting: 2E i.p.v. 2W

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 22 jan 2011, 18:01

Winters Tehran:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » za 20 aug 2011, 18:12

3-cijferige wegnummering in Iran:

Afbeelding
Afbeelding

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » zo 06 nov 2011, 13:30

Wat wegenfoto's van bouw snelweg rond Tabriz.

Afbeelding
Opening de langste dubbele tunnel van het land op de snelweg tussen Tabriz en Zanjan.

Afbeelding

Afbeelding

Goed bezig in Iran! Doet ook bij Tabriz niet onder voor Europese snelwegen.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » zo 06 nov 2011, 13:35

Foto's van de Khorram Abad - Pole Zal freeway

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Prachtig landschap in Iran en de borden zijn zelfs in het Engels!
Bron: http://www.skyscrapercity.com/showthrea ... 966&page=7

Tachi
verkeersader

Bericht door Tachi » zo 06 nov 2011, 13:45

Wat grappig. Woorden c.q. letters lezen ze van rechts naar links, maar cijfers worden van links naar rechts gelezen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 06 nov 2011, 13:55

Dat is in het Arabisch en Hebreeuws gebruikelijk.... :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » ma 07 nov 2011, 21:32

Iran heeft ook prachtige natuur wat ik eigenlijk nooit eerder gezien heb:
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

:schrikreactie:
Jammer dat Iran zo onveilig is, anders was het een prachtige vakantiebestemming. :(

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 07 nov 2011, 21:44

^^ Valt wel mee. 't Is een politiestaat; dat houdt toch altijd wel veel criminaliteit uit de buurt. Kom je echter toch met de politie in aanraking, dan zijn er weinig waarborgen voor een eerlijk proces, dus daar hang je dan met je goede gedrag. Wel zijn er regio's waar veel in drugs wordt gehandeld, met alle georganiseerde criminaliteit daaromheen. Dat zouden de enige gebieden zijn waar je echt maar beter weg kunt blijven.

Al met al: een trip door de veilige delen van Iran is niet te vergelijken is met een weekje Centre Parcs, maar dat ligt eerder aan het algemene wantrouwen van de autoriteiten tegen buitenlanders dan aan criminaliteit (zie verder Wikitravel).
Laatst gewijzigd door Pino op di 08 nov 2011, 11:43, 5 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 07 nov 2011, 21:48

Iran is op zich niet onveiliger dan Turkije, zo lang je niet in de problemen raakt met de politie. Het zuidoosten is inderdaad onveilig, hier komt banditisme voor. De Iraanse overheid heeft hier ook niet zoveel macht, ik heb wel eens gelezen dat aanbevolen wordt in gewapende konvooien te rijden. Maar in die regio kom je als toerist zowieso niet zo snel.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 07 nov 2011, 22:16

^^ Zou niet durven zeggen dat je in Turkije even (on)veilig bent als in Iran. Daarvoor is Iran toch teveel politiestaat en is ook de politieke situatie veel gevoeliger dan die van Turkije. Maar beide zie ik als landen waar je als toerist in principe gewoon heen kunt gaan, maar waar je gewoon veiliger gebieden hebt tegenover onveiliger gebieden. De stichtelijke woorden van Buitenlandse Zaken suggereren mij meer problemen dan je als toerist werkelijk te vrezen hebt (de Britse Foreign Office is veel gematigder), al bestaat natuurlijk altijd het risico dat je ergens volkomen onschuldig in een cel terecht komt. Wat Turkije en Iran gemeen hebben is dat je vooral niet op het verkeerde moment op de verkeerde plaats moet zijn. Al is dat natuurlijk een relatief begrip; dat advies is me ook al ooit meegegeven voor New York.

Wat betreft reizen door het zuidoosten, ik lees dat die konvooien zelfs verplicht zijn. De gemiddelde bezoeker van Iran zal er niet terecht komen; wel is de regio natuurlijk cruciaal voor mensen die overland door Azië willen reizen, pak 'm beet naar India (de zogenaamde Hippie Trail). Omdat het noordelijke buurland Afghanistan pas echt onveilig is, moet je dan toch maar in konvooi door het zuidoosten. Of wat creatievere moves uithalen door Centraal Azië.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » ma 07 nov 2011, 22:27

Volgens maps is de grensovergang bij Bazargan gesloten. Leek me net wel de prettigste manier om Iran binnen te komen. :|

Die grens met Iran na lange kilometers tweebaans weg in Turkije.
Afbeelding

Foto van Panoramio.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » ma 07 nov 2011, 22:47

Volgens maps is de grensovergang bij Bazargan gesloten. Leek me net wel de prettigste manier om Iran binnen te komen.
Zeker omdat een gedeelte van de Turkse D100 vierbaans is
Dan ga je toch gewoon via Nachitsevan? De weg in Armenie naar Iran toe is overigens heel gaaf, moet je alleen wel even via Georgie rijden vanaf Turkije. Een reis als deze maak je sowieso niet om het zo snel mogelijk te doen, of alleen maar via 2x2 auto(snel)wegen :lol:

Iran is in de noordelijke helft een "prima' vakantieland. Zo lang mensen downtown Johannesburg of Soweto als toeristische attractie zien, zie ik niet in waar we het hier over hebben. Uiteraard wel zorgen dat je pro-actief uit de problemen blijft. Maar goed, als er in de bus in Singapore een bord hangt dat er 5000 Sing$ boete staat op het plakken van kauwgom, dan houden we ons er toch ook gewoon aan? :dontknow:

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 08 nov 2011, 10:08

Snelwegenkenner schreef:Volgens maps is de grensovergang bij Bazargan gesloten. Leek me net wel de prettigste manier om Iran binnen te komen.
Google Maps is niet bepaald een handige bron voor vragen hoe je grenzen kunt passeren. Over een (al dan niet tijdelijke) sluiting van die grensovergang kan ik op de verschillende reis-fora zo snel niets vinden. Het is toch wel de belangrijkste grensovergang tussen Iran en Turkije. De andere twee grensovergangen tussen beide landen liggen bij Esendere (aan de E90) en bij Kapiköy (aan de D300). Die laatste is pas enkele maanden terug geopend. Ik kom hem in Google Maps nog niet tegen.

Verder uiteraard eens met Jelger. Als je als toerist snel in Iran wilt zijn, neem je het vliegtuig. Als je overland wilt reizen, zijn er belangrijkere factoren dan het voorhanden hebben van een 2x2-weg. Zou zelf graag nog eens door Georgië en Armenië naar Teheran reizen, maar zit voorlopig even niet te wachten op een bezoekje aan de politiestaat die Iran op dit moment is...

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » za 19 nov 2011, 13:04

Pino schreef:
Snelwegenkenner schreef:Volgens maps is de grensovergang bij Bazargan gesloten. Leek me net wel de prettigste manier om Iran binnen te komen.
Google Maps is niet bepaald een handige bron voor vragen hoe je grenzen kunt passeren.
Nee, dit is gewoon een foutje in de data ...

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » za 19 nov 2011, 13:23

Misschien is Mappy dan beter. Daar staan tenminste ook de vierbaans D-wegen in Turkije anders gemarkeerd. Maps geeft de onterechte indruk dat alle D-wegen tweebaans zijn.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » za 19 nov 2011, 13:28

Snelwegenkenner schreef:Misschien is Mappy dan beter. Daar staan tenminste ook de vierbaans D-wegen in Turkije anders gemarkeerd.
Dubbele lijnen hebben daar niets met gescheiden rijbanen te maken. Kijk maar eens naar Nederland en Duitsland (en vooral naar het verschil ...)
Maps geeft de onterechte indruk dat alle D-wegen tweebaans zijn.
Gescheiden rijbanen geven we niet in een andere kleur aan. Die herken je alleen als je inzoomt, bijv.
http://maps.google.de/?ll=39.712403,43. ... 16&vpsrc=6

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 04 nov 2012, 14:52

Mooie foto's van Tehran.

Hemmat Expressway to the east crossing Chamran Expressway
Afbeelding
Picture 285 by vatse, on Flickr

Afbeelding
Picture 286 by vatse, on Flickr

Hakim Expressway to the east crossing Chamran Expressway
Afbeelding
Picture 290 by vatse, on Flickr

Afbeelding
Picture 288 by vatse, on Flickr

Hakim Expressway with Iran International Tower
Afbeelding
Picture 291 by vatse, on Flickr

Sheikh Fazl-allah Nouri Expressway to the south (left) crossing Hakim Expressway
Afbeelding
Picture 294 by vatse, on Flickr

Afbeelding
Picture 295 by vatse, on Flickr

Junction of Sheikh Fazl-allah Nouri Expressway and Hemmat Expressway
Afbeelding
Picture 298 by vatse, on Flickr

Afbeelding
Picture 307 by vatse, on Flickr

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » zo 04 nov 2012, 17:16

Boeiende foto's. Volgens mij best wel een westerse stad. :)

jelger
expressweg

Bericht door jelger » zo 04 nov 2012, 17:21

Er bestaan veel mispercepties over Iran, al dan niet terecht.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » zo 04 nov 2012, 21:24

Hoe krijgen ze die lussen binnen de klaverbladen zo groen? Daar moet toch aardig wat bevloeid worden.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » zo 04 nov 2012, 21:36

Afbeelding
Waarom zowel een klaverlusje als een flyover van rechts naar onder?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 04 nov 2012, 22:23

^^ Misschien een parallelbaanstructuur?
Willem schreef:Hoe krijgen ze die lussen binnen de klaverbladen zo groen? Daar moet toch aardig wat bevloeid worden.
Valt wel mee hoor. Teheran ligt tegen een hooggebergte aan en alhoewel het er niet veel regent, is het er nou ook weer niet bijzonder droog (zie ook Wikipedia).

Toyotanut
dorpsstraat

Bericht door Toyotanut » wo 14 nov 2012, 8:58

Ok, ik ben twee keer in Iran geweest met de auto (dat heb je als je heen en terug rijdt haha) en ik ben toch wel op veel plekken geweest. Van de Caspische zee tot aan de Perzische golf (waar het echt veeeel te heet is).

En ik denk toch dat ze in Tehran wel aardig bij moeten sproeien om het zo groen te krijgen hoor. Het water is niet heel ver weg inderdaad, want vanaf Tehran beginnen de bergen. Maar Tehran zelf is toch echt nog woestijnland uiteindelijk. Ik ben ook eens van de Caspische zee over de bergen heen gereden naar Damghan (woestijngebied) en dan zie je echt dat je in een prachtig groen gebied zit, en binnen 1 kilometer rijden verandert alles in woestijnlandschap. Alleen maar omdat je de laatste heuvel overgaat voordat het landschap weer een daling in zet.

Maar bah, wat is Tehran verschikkelijk om te rijden. Zelfs als je op de uiterste ring road erom heen wil kost het nog een hoop tijd. Gebeurt ook vrij vaak een ongeluk is mijn idee, waardoor er weer file staat.
Azadi sq. is wel leuk, je hebt in ieder geval genoeg tijd om het kunstwerk te bekijken want je doet er erg lang over voordat je die rotonde rond bent.

Oja, van de drie(!) grensovergangen met Turkije heb ik alleen de twee zuidelijkste grensovergangen genomen. Die bij Dogubayazit-Bazargan zou ik mijden, want zijn niet echt vriendelijke lui daar, vooral als het aan komt op de dieseltax (kassa!!!!). Dan vragen ze je waar je naar toe gaat en hoe zuinig je auto loopt, dan mag je vervolgens aftikken voor 1 euro nog wat per liter diesel die je zult gaan verbruiken/tanken in Iran.
Bij die andere grensovergangen zijn ze daar minder mee bezig.
Degene in het zuiden (Yuksekova-Sero) kan soms dicht zijn i.v.m. PKK gezeik, maar is verder wel aardig. Beetje rommelig enzo, maar ze checken niet je hele auto en komen ook niet met die dure dieseltax.

In het midden is dus een vrij nieuwe grensovergang sinds 2011 (Saray-Khoy, bij Razi), die is wat minder vatbaar om gesloten te worden door onrusten. En een hele mooie weg er naar toe, ook in Iran. Daar moest ik wel dieseltax betalen toen ik Iran uit ging. Dure bezigheid maar op zich mag ik van geluk spreken. Ik had iets van 180 liter bij me in de Landcruiser, maar mocht uiteindelijk voor 60 liter betalen (en dat was 90euro :shutup: ). Nog steeds goedkoper dan Turkije, maar echt belachelijk als je weet dat het voor de vrachtwagenchaffeur iets van 6 cent kost wat je soms kan hebben, soms moet je het dubbele betalen (is prijs zonder quotem). 1500 en 3500 Rial.
Gelukkig heb ik toen pas een paar honderd km voor Istanbul nog moeten tanken, en dus alsnog vrij veel geld bespaard.

Als iemand verder nog vragen heeft.

Khoda hafez!
http://www.lovetheworld.nl -> Amsterdam - Nepal per Landcruiser '83