Black and Whiteborden

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Via
2x4 autosnelweg

Black and Whiteborden

Bericht door Via » do 28 apr 2005, 17:40

Sinds een paar jaar kent het snelwegennet een nieuwe verschijning, vooral in scherpe bochten bij knooppunten en afritten. Het gaat hier om een uiterst slim systeem namelijk Black and White. Even zoeken bracht mij deze naam, net als de producent, Brimos BV.
Afbeelding

Als je rijdt, lijkt het net alsof de pijlen bewegen naar de gewenste richting. Ikzelf zag ze vorige week op knp. Sint Annabosch en moet zeggen dat het een mooi product is. Het werkt echt zoals ik het had gelezen.

Is het bekend of deze borden hebben geleid tot een daling van het aantal ongevallen in deze bochten?

Trouwens, deze panelen worden vaak geplaatst als de gewone bochtschilden niet werken zelfs niet in combinatie met een fluorescerende omranding, de zogenaamde Backingborden. Zie hieronder:
Afbeelding

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 28 apr 2005, 17:41

De ervaringen bij Muiderberg zijn anders niet onverdeeld gunstig, om het maar netjes uit te drukken.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Riva
autoweg

Bericht door Riva » do 28 apr 2005, 17:43

Cijfers over een daling van het aantal verkeersslachtoffers ken ik niet. Ik vind ze wel erg mooi. Ik ken deze black & whiteborden van de afslag Hilversum-Noord, Laren aan de A1. Volgens mij staan ze ook in de scherpe bocht in knooppunt Diemen, relatie A1 (Amersfoort) - A9 Gaasperdammerweg (Amstelveen).
Rainier

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 29 apr 2005, 8:41

Ik heb ze voor het eerst gezien op de A16, Rotterdam richting Breda nadat je uit de rechter tunnelbuis van de Drechttunnel komt: Na de afrit Dordrecht zit een lastige bocht, daar staat ze sinds kort ook. Erg grappig.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 29 apr 2005, 12:33

Ze staan ook in de boog bij Hattemerbroek.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 29 apr 2005, 21:16

Eigenlijk 'snap' ik de borden niet. Ik bedoel, als ik er langs rij dan zit ik steeds te kijken wat het voor moet stellen, want het bord staat niet stil en het beweegt te snel.
Als het nu een constante snelheid had zou ik het beter vinden, en zijn ze misschien beter zichtbaar. Daarvoor vind ik ze nog niet opvallend genoeg.

Die andere bewegende borden 'nadering einde vluchtstrook', en 'einde vluchtstrook' zijn natuurlijk nergens voor nodig.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » vr 29 apr 2005, 21:43

Met deze techniek heb je in principe sowieso geen constante snelheid. De snelheid hangt af van je snelheid waarmee je 'draait' tov het bord en de afstand tot het bord.

De bedoeling is ook niet zozeer dat je ze snapt. Het gaat erom dat ze ECHT GOED opvallen, zodat je de bocht niet mist. En wat dat betreft hebben ze bij jou blijkbaar ook gewerkt.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » ma 02 mei 2005, 19:39

mavas schreef:Eigenlijk 'snap' ik de borden niet. Ik bedoel, als ik er langs rij dan zit ik steeds te kijken wat het voor moet stellen, want het bord staat niet stil en het beweegt te snel.
Als het nu een constante snelheid had zou ik het beter vinden, en zijn ze misschien beter zichtbaar. Daarvoor vind ik ze nog niet opvallend genoeg.

Die andere bewegende borden 'nadering einde vluchtstrook', en 'einde vluchtstrook' zijn natuurlijk nergens voor nodig.
De pijlen bewegen voor je gevoel naar links en beginnen dan opeens weer rechts bedoel je? Dat is volgens mij alleen maar attentieverhogend. Als ze alsmaar naar links zouden bewegen hebben ze geen nut, dan is het oude, vertrouwde bochtschild nog beter. :)

A35-racer
dorpsstraat

Bericht door A35-racer » ma 02 mei 2005, 20:13

Die borden staan sinds een jaar of 2 ook op de A1, knooppunt Azelo richting A'dam...

Ik vind ze okay. Lekker spacy.

Bart
autoweg

Bericht door Bart » ma 02 mei 2005, 21:47

Die borden staan sinds een jaar of 2 ook op de A1, knooppunt Azelo richting A'dam...
Ja, idd... je zou er zowat nerveus van worden. Ik vind het irritante dingen, die je blik van de weg halen in plaats van erop. Een paar normale borden en waarschuwingsborden voor de bocht zijn veel vertrouwder en rustiger.
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 03 mei 2005, 7:56

Die borden trekken wel de aandacht. Het is helaas meer dan genoeg gebleken dat 'gewone' borden door teveel weggebruikers genegeerd worden.

overigens zie ik bij dit soort bochten meer in knipperened elichten in de bocht zelf. Die vallen dan in ieder geval 's avonds op. Ik heb geen idee hoe die pijlen hier in het donker zichtbaar zijn.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » di 03 mei 2005, 10:42

Bedoel je zoiets als je in het buitenland ook wel bij werkzaamheden ziet? Zo'n rij bakens achter elkaar en het licht flitst telkens van voor naar achteren. Vind ik ook erg mooi.

Kan het zijn dat deze in Duitsland worden gebruikt?

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 03 mei 2005, 11:17

Ja, dat bedoel ik. Een stuk duidelijker dan die oplichtende borden met "U rijdt te snel" in de bochten (zoals bij Zoomland en Terbregseplein)

Autosnelwegen.net

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 03 mei 2005, 12:01

ViaHaaren schreef:Kan het zijn dat deze in Duitsland worden gebruikt?
Klopt.
Donateur Vereniging Wegenforum

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 15 jul 2005, 12:31

als ze nou eens alle afritten hetzelfde zouden aankleden en niet ieder district zijn eigen gang zouden laten gaan. Soms staan er bochtschilden en hoef je nauwelijks af te remmen (knp Azelo, vanuit Hengelo naar Deventer), bij een andere afrit moet je opeens weer haaks rechtsaf zonder ook maar één aanduiding (zoals afrit 36 op de A59). En dan heb je weer bochtschilden met enkele pijl, met dubbele pijl, met fluorescerende rand, met LED's, in Black&White uitvoering, wel of geen groene reflectorpaaltjes rondom het UIT-bord, oftewel het gebruikelijke RWS-zooitje :lol:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » vr 15 jul 2005, 15:24

Wouter N14 schreef:wel of geen groene reflectorpaaltjes rondom het UIT-bord
Volgens mij zijn die groene reflectorpaaltjes afgeschaft en worden ze langzaam aan weggehaald. Als ze nog ergens staan zal dat niet lang meer duren dus... Overigens heb ik tijdens mijn rijlessen nog geleerd van mijn instructeur, dat de vorm van de groene reflectorpaaltjes de vorm van de afrit aangaf. D.w.z. in een smalle V = geen scherpe bocht; brede V = wel scherpe bocht.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 15 jul 2005, 16:46

Wouter N14 schreef:als ze nou eens alle afritten hetzelfde zouden aankleden en niet ieder district zijn eigen gang zouden laten gaan. Soms staan er bochtschilden en hoef je nauwelijks af te remmen (knp Azelo, vanuit Hengelo naar Deventer), bij een andere afrit moet je opeens weer haaks rechtsaf zonder ook maar één aanduiding (zoals afrit 36 op de A59). En dan heb je weer bochtschilden met enkele pijl, met dubbele pijl, met fluorescerende rand, met LED's, in Black&White uitvoering, wel of geen groene reflectorpaaltjes rondom het UIT-bord, oftewel het gebruikelijke RWS-zooitje :lol:
1. Wat is de meerwaarde van alles hetzelfde als je juist wilt dat het opvalt ?
2. Door de grote hoeveelheid wegbeheerders wordt de weggebruiker op het onderliggend wegennet geconfronteerd met 1001 verschillende oplossingen. Is het dan zo erg dat er op de snelwegen een tiental verschillende varianten bestaan ?
3. Standaard is geen rommel. Meestal is die optische bebakening het gevolg van een of meerdere ongevallen op een bepaalde locatie, waarbij voor iedere locatie wordt afgewogen welke maatregelen naar verwachting het beste effect zullen hebben. En dat hoeft dus niet op alle locaties hetzelfde te zijn.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 18 jul 2005, 21:18

Het enige nadeel van dat soort oplossingen en ook van "backing-borden"is dat je eraan went en dat er na verloop van tijd weer iets nieuws verzonnen moet gaan worden.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 19 jul 2005, 9:05

Willem schreef:Het enige nadeel van dat soort oplossingen en ook van "backing-borden"is dat je eraan went en dat er na verloop van tijd weer iets nieuws verzonnen moet gaan worden.
Anderzijds: Als je een bord neerzet met een waarschuwing, moet je er wel vanuit kunnen gaan dat de gemiddelde automobilist gewoon oplet, gewenning of niet.
Die nieuwe borden staan tegenwoordig ook bij het Vaanplein, in de bocht richting de A15. Ook staan er op de laatste portaalborden waarschuwingen voor een scherpe bocht. Ook staan de matrixborden structureel op 70 km/h. En nog vliegen er regelmatig te hard rijdende idioten daar uit de bocht...

Autosnelwegen.net

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » do 21 jul 2005, 11:32

Ik vind de hologramborden wel aardig en lekker goedkoop (geen defecte lampen en zo) en opvallender dan reflectorborden. Prima ! Als ik niet bekend ben ter plekke neem ik dat soort bochten extra voorzichtig, dus bij mij werkt het wel.

Nadeel is dat de snelheidsbeperkingen in bochten soms politiek of lokaal ingegeven lijken te zijn, oftewel slecht samenhangen met de kromtestraal van de bocht. Als je op de ene plek gemakkelijk met 120 km/h de bocht neemt, terwijl er onnodig 70-borden staan, dan denk je dat op een andere plaats ook te kunnen en kom je met schrik en gierende banden de bocht door. Anderom staat er dan bij bijv een A28-lus bij KP Hoogeveen weer niets, terwijl 120 hier echt niet raadzaam is, zeker niet bij nat wegdek.

Ik zag overigens voor het eerst een snelheidsbeperking in fases op de afrit en de parkeerplaats van de A50 net ten noorden van de A15 (70-50-30). Benieuwd of dat landelijk wordt doorgevoerd.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » vr 29 jul 2005, 11:57

We kunnen daarna nog de oplichtende borden invoeren zoals ze die in Frankrijk hebben staan. Die vallen ook lekker goed op als je zo'n traverse binnenrijdt.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 29 jul 2005, 20:51

Overigens zijn op KP Muiderberg de borden weer vervangen door gewone borden met een pijl erop, met dan op een gele reflecterende achtergrond (de officiele naam van die borden wil me nu niet te binnen schieten).